• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
یک فعال صنعت سیم و کابل در گفت‌و‌گو با «فلزات آنلاین»:

جای سوزن انداختن در صنعت سیم و کابل نیست!

  • کد خبر : 40152
  • 25 بهمن 1402 - 7:01
جای سوزن انداختن در صنعت سیم و کابل نیست!
یک تولیدکننده سیم و کابل‌های برقی گفت: در سال‌های اخیر، صنعت سیم و کابل کشور با چالش‌های مختلفی روبه‌رو بوده است؛ از جمله مهم‌ترین این چالش‌ها، اشباع بازار مصرف محصولات سیم و کابل به شمار می‌آید.

یک تولیدکننده سیم و کابل‌های برقی گفت: در سال‌های اخیر، صنعت سیم و کابل کشور با چالش‌های مختلفی روبه‌رو بوده است؛ از جمله مهم‌ترین این چالش‌ها، اشباع بازار مصرف محصولات سیم و کابل به شمار می‌آید و این امر باعث شده است که برخی از تولیدکنندگان برای حفظ و تثبیت جایگاه خود نسبت به رقبا استراتژی‌های خود را تغییر دهند و بازار سنتی این صنعت را نیمه‌ مدرن کنند که نتیجه این امر، کیفیت بالا و توسعه سبد محصول بوده است.

این فعال صنعت سیم و کابل در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در رابطه با وضعیت بازار سیم و کابل در کشور، بیان کرد: در حال حاضر با توجه به تعداد زیاد واحدهای تولیدی، میزان محصولات عرضه شده در بازار بیش از نیاز مصرف‌کنندگان است؛ به همین دلیل می‌توان گفت که بازار مصرف سیم و کابل‌های برقی اشباع شده است. بر اساس آمار اعلام شده از سوی سازمان ملی استاندارد استان اصفهان، تعداد واحدهای فعال در صنعت سیم و کابل این استان به ۲۱ مجموعه می‌رسد. البته این آمار مربوط به دو سال گذشته است و تعداد واحدهای تولیدی در استان‌های دیگر مانند تهران، قطعا بیشتر از این عدد است. بررسی عوامل تاثیر‌گذار در اشباع بازار سیم و کابل نشان دهنده این است که سرمایه‌گذاران تفکر غلط و نادرستی نسبت به سطح دانش و تکنولوژی‌ تولید سیم و کابل دارند؛ متاسفانه برخی از افراد بر این باورند که صنعت سیم و کابل، نیاز به دانش فنی بالایی ندارد و شرایط تولید محصولات چندان دشوار نیست. علاوه‌براین موضوع، سرمایه‌گذاران حاشیه سود صنعت سیم و کابل را بیش از حد حقیقی آن متصور هستند؛ نتیجه این تفکر اشتباه افزایش تعداد واحدهای تولیدی و اشباع بیش از پیش بازار است.

وی در مقایسه تکنولوژی تولید سیم و کابل در ایران و کشورهای منطقه، عنوان کرد: این مجموعه یکی از واحدهای کوچک‌مقیاس تولیدکننده سیم و کابل محسوب می‌شود و شرکت‌های بزرگی که در این صنعت مشغول به تولید محصولات هستند، از ماشین‌آلات به‌روز‌تری نسبت به ما در خطوط تولید خود استفاده می‌کنند، البته تکنولوژی خطوط تولید شرکت‌هایی که در کشور ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس قرار دارند، نسبت به تولیدکنندگان ایرانی به‌روزتر و مجهز‌تر است. استفاده از ماشین‌آلات جدید و پیشرفته باعث می‌شود که سرعت تولید محصولات افزایش یابد و تولیدکنندگان خارجی نسبت به تولیدکنندگان ایرانی دارای مزیت باشند. لازم به ذکر است تنها امتیاز تولیدکنندگان محصولات مسی کشور، وجود منابع معدنی غنی مس در ایران است که سبب تسهیل فرایند تامین مواد اولیه نسبت به تولیدکنندگان خارجی شده است زیرا این کشورها از منابع معدنی غنی بهره‌مند نیستند و باید مس مورد نیاز خود را وارد کنند؛ البته بهره‌مندی از این امتیاز، مزیتی برای تولیدکنندگان داخلی نسبت به رقبای خارجی محسوب نمی‌شود.

این تولیدکننده سیم و کابل‌های برقی در خصوص تولید ماشین‌آلات، ادامه داد: در حال حاضر ماشین‌سازان کشور، قابلیت تولید ماشین‌آلات صنعت سیم و کابل با کیفیت بالا و طبق دانش و تکنولوژی روز دنیا را ندارند. همین مسئله باعث می‌شود که تولید محصولات خاص و باکیفیت به وسیله این ماشین‌آلات امکان‌پذیر نباشد. از سوی دیگر مسیر واردات ماشین‌آلات نیز برای تولیدکنندگان ایرانی هموار نیست و با اما و اگرهای فراوانی مواجه است؛ به طوری که تولیدکنندگان تنها امکان واردات دستگاه‌های مورد نیاز خود را فقط از کشور چین دارند. لازم به ذکر است که ما در گذشته نسبت به واردات ماشین‌آلات از کشور تایوان اقدام کردیم اما فروشندگان تایوانی تمایل زیادی برای فروش مستقیم محصولات به تولیدکنندگان ایرانی و صدور فاکتور به نام آن‌ها را ندارند. در این شرایط برای اینکه بتوانیم ماشین‌آلات مورد نیاز خود را وارد کنیم، به ناچار از طریق شرکت‌های واسطه‌ اقدام کردیم؛ البته واردات از این روش تنها طولانی‌تر شدن فرایند و تحمیل‌ هزینه‌های بیشتر به تولیدکنندگان را به دنبال دارد.

هم خوب هم بد

این فعال صنعت سیم و کابل با اشاره به عوامل تاثیر‌گذار بر شرایط بازار مصرف و تقاضای مشتریان، اظهار داشت: حدود دو تا سه هفته است که به دلیل افزایش نرخ ارز، مشتریان تمایل زیادی برای خرید محصولات از خود نشان می‌دهند اما به طور کلی با رکود صنعت ساختمان‌سازی در کشور که یکی از مصرف‌کنندگان بزرگ سیم و کابل محسوب می‌‎شود، تقاضای مشتریان روند نزولی به خود می‌گیرد. اگرچه افزایش نرخ ارز و شرایط تورمی موضوعات خوشایندی به نظر نمی‌رسند اما باعث شده بودند که در سال‌های گذشته به دلیل تقاضای بالای مشتریان، بازار مصرف از شرایط خوبی برخوردار باشد. به طوری که از سال ۱۳۹۷ که شتاب صعود نرخ ارز شدت گرفت، تقاضای تولید محصولات نسبت به قبل تغییر چشمگیری پیدا کرد و تولیدکنندگان برای اولین بار با این شرایط مواجه شدند. لازم به ذکر است که میزان فروش این مجموعه در سال جاری تا حدودی مناسب بود اما سیاست‌های کلان اقتصادی کشور در راستای تثبیت نرخ ارز، رکود بازار مصرف را به دنبال داشته است؛ به طوری که در سال جاری، تقاضای مشتریان این مجموعه نسبت به سال گذشته حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش یافته است.

وی در خصوص مصرف‌کنندگان محصولات این مجموعه توضیح داد و گفت: اکثر مشتریان ما در بخش خصوصی فعالیت دارند و این مجموعه با شرکت‌های دولتی همکاری ندارد زیرا یکی از مشکلات اساسی فروش محصولات به مشتریان دولتی، اخذ مطالبات در زمان توافق شده است؛ به همین دلیل برخلاف فروش محصولات، واحدهایی که با شرکت‌های دولتی همکاری دارند موفق به درآمدزایی و کسب سود در مدت کوتاهی نمی‌شوند. گفتنی است که ما در گذشته علاوه بر بخش خصوصی، محصولات خود را به مشتریان دولتی نیز عرضه می‌کردیم اما همین مسئله باعث شد تا به همکاری خود خاتمه دهیم.

جای امید هست!

این تولیدکننده سیم و کابل‌های برقی، تصریح کرد: متنوع‌سازی و تولید محصولات خاص و جدید می‌تواند تاثیر مثبتی بر میزان فروش واحدهای تولیدی داشته باشد. به عنوان مثال به دلیل گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر و افزایش ظرفیت تولید برق کشور، تقاضای تولید کابل‌های پنل‌های خورشیدی روند صعودی به خود گرفته است. علاوه‌براین، کابل‌های شبکه که برای فعال‌سازی رایانه‌ها و دوربین‌های مدار بسته مورد استفاده قرار می‌گیرند نیز محصولات خاصی هستند که تقاضای آن‌ها رو به افزایش است؛ به طوری که علاوه بر تولیدات داخلی، واردات کابل‌های شبکه از کشور چین نیز صورت می‌گیرد. البته باید به نکته مهمی اشاره کنم که برخی از تولیدکنندگان ایرانی به ناچار برای فروش محصولات خود از بسته‌بندی برندهای چینی استفاده می‌کنند زیرا این برندها از محبوبیت بیشتری بین مشتریان برخوردار هستند؛ این در حالی است که کیفیت کابل‌های ایرانی بسیار بالاتر از محصولات چینی است. متاسفانه باید گفت که مصرف‌کنندگان نگاه مثبتی نسبت به کالای ایرانی ندارند و غالبا بر این باور هستند که سطح کیفیت محصولات خارجی بسیار بالاتر از نمونه‌های مشابه داخلی است. برای اینکه تولیدکنندگان داخلی موفق به مبحث برندینگ خود در بازار و افزایش میزان فروش محصولات شوند، باید با استفاده از ماشین‌آلات و دستگاه‌های به‌روز در خطوط تولید، کیفیت سیم و کابل‌های تولیدی را بیش از پیش افزایش دهند. این مسئله باعث می‌شود تا رقابت میان برندهای باکیفیت ایرانی افزایش ‌یابد و طیف گسترده‌ای از مشتریان ترغیب به استفاده از محصولات داخلی شوند. لازم به ذکر است که در یک دهه اخیر ماشین‌سازان کشور ترکیه‌ در زمینه ساخت ماشین‌آلات صنعت سیم و کابل‌ پیشرفت‌های زیادی را تجربه کرده‌اند. همین مسئله باعث شده است که تولیدکنندگان ترکیه‌ای حضور پررنگی در بازارهای صادراتی داشته باشند؛ البته شرایط آسان واردات و صادرات محصولات به کشور ترکیه به دلیل عدم وجود تحریم‌ها نیز بی‌تاثیر بر این موضوع نبوده است.

این فعال صنعت سیم و کابل در رابطه با چشم‌انداز این صنعت در کشور، خاطرنشان کرد: بی‌شک در سال‌های آینده برخی از سرمایه‌گذارانی که موفق به کسب دستاورد‌هایی در صنعت سیم و کابل نشده‌اند، از میدان رقابت کنار خواهند رفت و پیش‌بینی می‌شود سرمایه‌گذاری‌های بیشتری در این زمینه انجام نشود، اگر هم افراد جدیدی در این صنعت شروع به فعالیت کنند، آنچنان در میزان تولید و شرایط بازار موثر نخواهند بود زیرا هم‌اکنون ظرفیت‌‌ نصب شده در کشور به قدری است که تولیدکنندگان ایرانی امکان رفع نیاز خاورمیانه به سیم و کابل را دارند. لازم به ذکر است که یکی از نقطه ضعف‌های این مجموعه، عدم شناخت بازار جدید از جمله مشتریان خارجی و صادرات محصولات است؛ ما با توجه به تعداد زیاد تولیدکنندگان در کشور، تصمیم گرفتیم تا طرح‌های توسعه‌ای را اجرا نکرده و سرمایه‌گذاری بیشتری در این صنعت نداشته باشیم؛ به همین دلیل تمام توان خود را بر تامین نیاز بازارهای کشور متمرکز کرده‌ایم و شاید به صورت مقطعی محصولاتی را به بازارهای خارجی صادر کنیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=40152

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.