• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
در ماه مارس 2024،

قیمت‌ قراضه فولاد بریتانیا در سراشیبی سقوط قرار گرفت

  • کد خبر : 42130
  • 27 اسفند 1402 - 10:34
قیمت‌ قراضه فولاد بریتانیا در سراشیبی سقوط قرار گرفت
تعدادی از معامله‌گران در هفته منتهی به روز سه‌شنبه 12 مارس 2024 عنوان کردند که افت حجم تقاضا در هر دو بازار قراضه فولاد داخلی و صادراتی بریتانیا، منجر به ایجاد مازاد عرضه و کاهش قیمت‌های ماهانه پیشنهادی به فولادسازان در این کشورها طی این ماه شده است.

تعدادی از معامله‌گران در هفته منتهی به روز سه‌شنبه ۱۲ مارس ۲۰۲۴ عنوان کردند که افت حجم تقاضا در هر دو بازار قراضه فولاد داخلی و صادراتی بریتانیا، منجر به ایجاد مازاد عرضه و کاهش قیمت‌های ماهانه پیشنهادی به فولادسازان در این کشورها طی این ماه شده است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، این افراد بیان کردند که حجم تقاضا برای قراضه از سوی واحدهای تولیدکننده فولاد بریتانیا کاهش یافته است. به گفته آن‌ها، حجم سفارش محموله‌های محصولات فولادی جهت عرضه در ماه مارس ۲۰۲۴ و سه ماهه دوم سال مذکور حدود ۱۵ درصد کاهش یافته است؛ همچنین بازار صادرات قراضه فولاد بریتانیا تحت تاثیر کاهش حجم تقاضا برای مقاصد صادراتی مانند ترکیه و شبه قاره هند قرار گرفته است.

کاهش حجم واردات قراضه فولاد بریتانیا به دو کشور هند و ترکیه را می‌توان تا حدودی به آغاز ماه رمضان نسبت داد. لازم به ذکر است آغاز ماه رمضان، بر کاهش حجم معاملات قراضه فولاد بریتانیا تاثیر گذاشته است و به نظر می‌رسد این روند تا پایان ماه مذکور ادامه داشته باشد.

برخی از منابع اعلام کردند که اختلال ایجاد شده در مسیر کشتی‌رانی در دریای سرخ و افت قیمت سنگ‌آهن در کوتاه‌مدت، تاثیرگذاری منفی بر روند صادرات قراضه فولاد در اروپا گذاشته است.

یکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان بزرگ قراضه فولادی به موسسه «Fastmarkets» گفت: بعضی از واحدهای فولادسازی در بریتانیا هم‌اکنون در حال مذاکره بر سر پذیرش یا عدم پذیرش آخرین قیمت‌های معامله شده هفتگی به جای آخرین نرخ‌های معامله شده ماهانه هستند.

آخرین قیمت معامله شده هفتگی برای گریدهای جدید قراضه فولادی بسته به مصرف‌کننده آن در بازار، بین ۳۵ تا ۵۰ پوند (۴۵ تا ۶۴ دلار) در هر تن کاهش را تجربه کرده است.

یکی از فعالان در واحدهای فرآوری قراضه فولادی عنوان کرد: تقاضا برای گریدهای جدید قراضه فولادی بریتانیا بسیار پایین‌تر از میزان تولید است. بنابراین با توجه به اینکه فروش این گریدهای جدید در حال حاضر به صورت کانتینری مرسوم نیست، قیمت‌های قراضه فولادی تا محدوده سطح قیمتی دیگر قراضه‌های فولادی کاهش خواهند یافت.

وی تصریح کرد: فروش کانتینری به صورت محدود بوده است و در سطحی که پیش‌تر گزارش شده نیست. کاهش حجم تقاضا برای قراضه فولادی نیز در افت قیمت‌ها تاثیرگذار بوده است. به دنبال آن، نرخ محموله‌های قراضه فولادی با توجه به افت شدید قیمت گرید‌های قراضه فولادی برش داده شده در اوایل ماه فوریه ۲۰۲۴، با روند نزولی همراه شد. در حال حاضر آخرین قیمت‌های معامله شده ماهانه قراضه فولادی بریتانیا در بازار، به ارقامی نزدیک به آخرین اعداد ثبت شده در ماه اکتبر ۲۰۲۳ کاهش یافته است.

بر اساس ارزیابی ماهانه موسسه «Fastmarkets»، قیمت قراضه کهنه فولاد نوع یک و دو جهت عرضه در بازار داخلی بریتانیا، رقمی معادل ۲۰۰ تا ۲۱۵ پوند (۲۵۷ تا ۲۷۶ دلار) در هر تن در روز ۱۱ مارس ۲۰۲۴ تعیین شد که کاهش ۳۰ پوند در هر تن معادل ۱۲٫۶۳ درصد نسبت به قیمت ۲۳۰ تا ۲۴۵ پوند در هر تن به ثبت رسیده در ماه فوریه سال مذکور را تجربه کرد.

طبق ارزیابی ماهانه موسسه مذکور، قیمت ورق قراضه فولادی گرید «OA» جهت عرضه در بازار داخلی بریتانیا، عددی معادل ۲۲۰ تا ۲۳۵ پوند در هر تن در روز ۱۱ مارس ۲۰۲۴ تعیین شد که حدود ۳۰ پوند در هر تن نسبت به قیمت ثبت شده در ماه فوریه ۲۰۲۴ کاهش داشت. لازم به ذکر است بالاترین ارزیابی قیمت صورت گرفته برای قراضه فولادی مذکور، رقم ۳۳۵ تا ۳۵۰ پوند در هر تن در ماه آوریل ۲۰۲۲ به ثبت رسیده بود که بالاترین عدد ثبت شده در ۲۹ سال گذشته محسوب می‌شد.

همچنین قیمت ضایعات اسقاطی بریتانیا حدود ۴۰ پوند در هر تن کاهش یافت؛ در حالی که قیمت قراضه فولادی بدنه سیلندر موتور حدود ۲۰ پوند کاهش به ازای هر تن را به ثبت رساند.

یکی دیگر از فعالان در واحدهای فرآوری قراضه فولادی خاطرنشان کرد: بازار فروش قراضه فولادی گریدهای جدید به صورت کانتینری، تقریبا در وضعیت رکود نسبی قرار دارد؛ به طوری که میزان سرمایه در گردش و حجم صادرات این نوع از قراضه‌ها کاهش یافته است.

وی یادآور شد: هزینه‌های حمل‌و‌نقل محموله‌ها، افزایش چشمگیری یافته است و شرایطی در بازار به وجود آمده که خریدار از ترس اینکه قیمت‌ها ممکن است طی روزهای آتی کاهش یابد، اقدام به خرید قراضه فولادی نمی‌کند.

این فعال صنعتی اظهار داشت: قیمت سنگ‌آهن در بازار قراضه فولادی به مثابه یک مرجع قیمتی عمل می‌کند. گفتنی است تقاضا برای سنگ‌آهن در بازار چین روند نزولی به خود گرفته است.

میزان تولید و حجم تقاضای کمتر از حد معمول برای قراضه فولادی

در حالت عادی، قیمت قراضه فولاد بریتانیا معمولا در ماه‌های زمستان افزایش می‌یابد و میزان تولید آن‌ها در هوای سردتر کاهش پیدا می‌کند؛ چراکه فعالیت واحدهای تفکیک قراضه و حجم فروش خودروهای اسقاطی، روندی نزولی به خود می‌گیرد. قیمت‌ها معمولا در ماه مارس با افزایش دما افت پیدا می‌کند و پس از آن به تدریج میزان تولید قراضه و تحویل ضایعات فولادی به واحدهای تفکیک قراضه با افزایش همراه می‌شود.

با توجه به نزدیک شدن به زمان روند ثبت تقاضای مجدد مصرف‌کنندگان قراضه در صنعت فولاد قبل از سه ماهه دوم سال میلادی که معمولا فولادسازان به دنبال عرضه محصولات تولیدی خود در صنعت ساختمان و خودرو هستند، به نظر می‌رسد که بازار قراضه فولادی وضعیت پویاتری به خود خواهد گرفت.

با این حال، انتظار می‌رود که حجم تقاضا برای قراضه فولادی در سال ۲۰۲۴ نسبت به سال‌های گذشته کمتر باشد زیرا تقاضای برخی از واحدهای تولیدکننده فولاد برای قراضه نسبت به میانگین دوره‌های قبلی روندی نزولی داشته است.

به گفته یکی از تولیدکنندگان فولاد، حجم تقاضا برای قراضه‌های فولادی در هفته‌های آینده، احتمالا تا ۱۵ درصد کاهش را به ثبت برساند. یکی از عوامل موثر در این روند نزولی را می‌توان به بحران‌های ایجاد شده در هزینه‌های زندگی در قاره اروپا نسبت داد. برخی از تامین‌کنندگان بر این باورند که هزینه تحویل محموله‌های قراضه فولادی در ماه مارس سال جاری میلادی، کاهش قابل‌توجهی را احتمالا تجربه خواهد کرد.

 وضعیت صادرات قراضه‌های فولادی بریتانیا

لازم به ذکر است که حجم فروش صادرات قراضه فولادی بریتانیا، حدود ۸۰ درصد از ۱۰ میلیون تن قراضه تولیدی این کشور را در سال به خود اختصاص می‌دهد. بر اساس داده‌های صنعت حمل‌و‌نقل کانتینری، بریتانیا در سال ۲۰۲۱ حدود هفت میلیون و ۴۴۰ هزار تن قراضه فولاد صادر کرد.

آن‌طور که به نظر می‌رسد، تاثیرگذاری وضعیت بازار صادرات در کوتاه‌مدت بر قیمت قراضه فولادی بریتانیا تا ماه ژوئن ۲۰۲۴ بسیار مهم ارزیابی می‌شود زیرا بازار قراضه فولادی دیگر کشورهای اروپایی معمولا در آستانه کاهش فعالیت فصلی صنایع سنگین طی ماه‌های جولای و آگوست، وضعیت رکود نسبی به خود خواهد گرفت.

به گفته یکی دیگر از فعالان در واحدهای فرآوری قراضه فولادی، وضعیت کنونی بازار قراضه فولاد شبیه به وضعیت ایجاد شده برای این بخش در سال ۲۰۰۸ است که در آن در زمان به دلیل بحران مالی و اقتصادی به وجود آمده، قیمت صادرات قراضه فولاد اروپا از حدود ۵۰۰ دلار در هر تن، به حدود ۲۰۰ دلار در هر تن در بازه زمانی دو تا سه ماهه رسید.

با این اوصاف و با در نظر گرفتن مسائلی چون اختلال ایجاد شده در مسیر کشتی‌رانی در دریای سرخ و همچنین فرا رسیدن ماه رمضان، تقریبا هیچ محموله‌ قراضه فولادی به صورت کانتینری صادر نمی‌شود. از سوی دیگر، حجم ذخایر قراضه‌های فولادی در بریتانیا افزایش یافته و تولیدکنندگان فولاد در این کشور همانند سابق، تمایلی به افزایش حجم خرید قراضه‌های فولادی در این زمان از سال ندارند.

به گفته یکی از معامله‌گران مستقر در بریتانیا، هزینه حمل هر کانتینر قراضه فولادی خرد شده از مبدا بریتانیا به مقصد هند، در حال حاضر حدود یک هزار و ۶۵۰ دلار تعیین شده است.

یکی از منابع مطلع از وضعیت صنعت فولاد مطرح کرد: قیمت قراضه آهن سبک در بریتانیا در هفته منتهی به روز هشتم مارس ۲۰۲۴ کاهش یافته است. این روند نزولی اولین تغییر قابل‌توجه در قیمت قراضه فولادی از ابتدای ماه دسامبر ۲۰۲۴ نسبت به قیمت‌های پیشنهادی ارائه شده پایین‌تر از سوی معامله‌گران و وضعیت مازاد عرضه ناگهانی قراضه فولادی به شمار می‌رود.

در همین راستا، موسسه «Fastmarkets» قیمت هفتگی قراضه فولادی گرید «۵C» جهت عرضه در بازار داخلی را حدود ۱۴۵ تا ۱۶۰ پوند در هر تن در روز هشتم مارس ۲۰۲۴ ارزیابی کرد که نسبت به قیمت ۱۷۰ تا ۱۹۰ پوند در هر تن گزارش شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور، بیش از ۱۵ درصد کاهش را به ثبت رساند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=42130

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.