• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
مدیر بنگاه ضایعاتی سلطانی:

برای عبور از بحران مسئولین باید چاره‌سازی کنند

  • کد خبر : 3336
  • 29 شهریور 1399 - 19:01
برای عبور از بحران مسئولین باید چاره‌سازی کنند
مدیر بنگاه ضایعاتی سلطانی گفت: در چند سال اخیر کشور با مشکلات ناشی از تحریم‌ها دست و پنجه نرم می‌کند که در این میان افزایش قیمت‌ها در هر حوزه‌ای به خصوص در صنایع فلزی آثار و آسیب‌های جبران ناپذیری را در پی داشته است. تحریم خود یک مشکل اساسی محسوب می‌شود اما برای خنثی‌سازی اثرات آن مسئولین باید برنامه و تدابیر ویژه‌ای اتخاذ کنند و در این شرایط به کمک تولیدکنندگان بیایند.

مدیر بنگاه ضایعاتی سلطانی گفت: در چند سال اخیر کشور با مشکلات ناشی از تحریم‌ها دست و پنجه نرم می‌کند که در این میان افزایش قیمت‌ها در هر حوزه‌ای به خصوص در صنایع فلزی آثار و آسیب‌های جبران ناپذیری را در پی داشته است. تحریم خود یک مشکل اساسی محسوب می‌شود اما برای خنثی‌سازی اثرات آن مسئولین باید برنامه و تدابیر ویژه‌ای اتخاذ کنند و در این شرایط به کمک تولیدکنندگان بیایند.

نیما سلطانی در گفت‌وگو با پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرایط خرید و فروش در بازار ضایعات به ویژه مس نامناسب است و روند منفی را طی می‌کند. میزان تولید اغلب کارخانه‌ها به دلیل کاهش شدید تقاضا، افت داشته است تا جایی که برخی از این واحدها تعطیل شده و گارکنان خود را تعدیل کرده‌اند. زمانی که میزان تولید کاهش یابد، میزان ضایعات کمتری نیز از کارخانه‌ها به بنگاه‌های ضایعاتی تحویل داده می‌شود و در مقابل، تولیدکننده‌ای هم اقدام به خرید انواع ضایعات به عنوان ماده اولیه نمی‌کند.

وی افزود: نوسانات قیمت موجب شده افرادی که تا دیروز خریدار ضایعات بودند، امروز به فروشنده تبدیل شدند و هر ضایعاتی که در اختیار دارند را جهت فروش عرضه می‌کنند. تغییرات آنی قیمت‌ها باعث شده تولیدکنندگان سردرگم باشند و برای ضرر کمتر نمی‌دانند چه زمانی ماده اولیه بخرند و چه وقت سفارش دریافت کنند. ایالت ‌متحده آمریکا ۲۳ فلز ایران را تحریم کرده که تاثیرات آن بعد از چند ماه در بازار مشاهده می‌شود و با وجود چنین شرایطی تمام فعالان صنعت از تولید هراس دارند و در واقع تولید، رونق خود را از دست داده است.

مدیر بنگاه ضایعاتی سلطانی تصریح کرد: تا حدود یک ماه پیش صادرات محصولات مسی به کشور ترکیه به راحتی انجام می‌شد و قیمت‌های پیشنهادی آن‌ها مطلوب بود و این موجب افزایش تولید محصولات مسی می‌شد؛ در نتیجه میزان خرید ضایعات به عنوان ماده اولیه نیز افزایش یافته بود. با اعمال تحریم‌ها و بسته شدن مرزها، قیمت کالاهای صادراتی به شدت کاهش یافته است و در مقابل، قیمت اجناس وارداتی که در کشور با کمبود آن‌ها مواجه هستیم نیز با محدودیت واردات، افزایش چشمگیر قیمت را تجربه می‌کند.

استفاده از «روی» جهت تعدیل قیمت محصول نهایی  

سلطانی عنوان کرد: عمده مشتریان ضایعات مسی و برنجی که خرید و فروش می‌کنیم، اغلب کارگاه‌های ریخته‌گری تولید میلگرد و واحدهای تولیدی شیرآلات هستند. انواع ضایعات مسی و برنجی دارای عیارهای متفاوتی بوده که با توجه به میزان خلوص آن‌ها در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عنوان مثال در صنعت شیرآلات باید از ضایعاتی استفاده کرد که میزان مس و برنج بالایی داشته باشند زیرا شیرآلات بهداشتی در تماس مستقیم با مردم است و باید میزان سرب و روی در آلیاژ اولیه این محصول حداقل باشد اما در صنایع تزئینی، خلوص مس و برنج از اهمیت کمتری برخوردار است و از هر نوع قراضه‌ای می‌توان در تولید آن استفاده کرد.

وی اضافه کرد: متاسفانه با افزایش قیمت مس و برنج، بسیاری از تولیدکنندگان شیرآلات بهداشتی به استانداردهای تعیین شده توجه کمتری دارند و میزان روی که نسبت به مس قیمت پایین‌‌تری دارد را در آلیاژسازی افزایش می‌دهند تا به مس و برنج کمتری نیاز باشد و قیمت نهایی محصول با قدرت خرید مشتریان متناسب باشد. گفتنی است که در سایر محصولات نیز این موضوع صادق است؛ به دلیل رشد قیمت مس، از میزان خلوص آن و کیفیت کافی محصولات مسی به روش‌های مختلف مانند نازک کردن ورق‌های مس در ظروف مسی، ضخیم کردن روکش و همچنین کاهش سطح مقطع انواع سیم ازجمله تقلب‌هایی است که به دلیل گرانی مس، در صنعت انجام می‌شود که عواقب اینگونه تخلف‌ها دامن‌گیر مصرف‌کننده نهایی محصول می‌شود.

مدیر بنگاه ضایعاتی سلطانی اذعان کرد: در حال حاضر اگر بخواهیم هر بخش از صنعت را مورد بحث قرار دهیم به موضوع قیمت خواهیم رسید و در تمام واحدهای تولیدی و بنگاه‌های ضایعاتی کمبود نقدینگی به شکل یک مشکل واحد پا برجا است و راه‌حل اساسی برای این معضل مشترک نداریم. اکنون کسب و کار ما به عنوان بنگاه ضایعات فلزی به ویژه مس از خرید و فروش به پاسخ‌گویی به تلفن و اطلاع‌رسانی قیمت ضایعات رسیده و عملا فعالیت بنگاه متوقف شده است.

قیمت‌گذاری داخلی لزوما تابع بازار جهانی نیست!

سلطانی در رابطه با برنامه‌ آینده کاری این بنگاه ضایعاتی توضیح داد: با گذشت زمان از میزان فعالیت ما کاسته می‌شود و با ادامه این روند قطعا آینده روشنی در انتظار بنگاه‌های ضایعاتی نخواهد بود و ما نیز همچون سایر فعالان در این صنعت بدون برنامه و هدف روزها را سپری می‌کنیم. اقتصاد ایران به تصمیمات سیاست‌مداران داخلی و خارجی گره خورده و بروز هز اتفاقی در دنیا، سیستم اقتصادی ایران را برهم می‌زند البته قیمت‌های داخلی روند مستقلی برای خود اتخاذ کرده است و بدون توجه به ثبات و یا افت قیمت‌ها در دنیا همچنان به صعود خود ادامه می‌دهد و امکان هیچ پیش‌بینی نیست!

وی یادآور شد: با تداوم گرانی‌ها، تولیدکنندگان به روند افزایش قیمت‌ها عادت کرده‌اند و با این تفکر پیش می‌روند که هر چه مواد اولیه را با قیمت بالاتری تهیه کنند قیمت محصول نهایی را نیز به همان نسبت افزایش خواهند داد و مشتری نیز به دلیل نیاز مبرمی که دارد قطعا این میزان افزایش نرخ را پرداخت خواهد کرد اما در این بین کسی به فکر حقوق ثابت کارگران و نیروهای متخصصی که در کارگاه‌ها و واحدهای تولیدی کار می‌کنند نیست!

مدیر بنگاه ضایعاتی سلطانی در پایان خاطرنشان کرد: طی این چند سال تنها شاهد تشدید تحریم‌ها و اثرات ناشی از آن هستیم و بسیاری از مشکلات موجود در کشور از آن نشات گرفته است. وقتی از تحریم ۲۳ فلز سخن می‌گوییم باید به این موضوع اندیشید که با توجه به منابع کافی در این زمینه در کشور وجود دارد، اقدامات لازم برای خودکفایی هرچه بیشتر صنایع فلزی انجام شود که با رونق تولید داخلی فشار کمتری به تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان وارد شود. مسئولین امر باید بدانند که وظیفه‌ خطیری بر دوش آن‌ها قرار دارد و باید به طور مستقیم و ملموس مشکلات صنعت را نظاره کنند و تدابیر لازم را برای عبور از بحران‌های فعلی اتخاذ کنند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3336

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است