• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
مدیر بنگاه ضایعاتی عبدی:

ضایعات مس کابلی قرمز بیشترین متقاضی را دارد

  • کد خبر : 3339
  • 03 آذر 1399 - 19:08
ضایعات مس کابلی قرمز بیشترین متقاضی را دارد
مدیر بنگاه ضایعاتی عبدی گفت: ضایعات مس کابلی قرمز نسبت به ضایعات مس ذوبی، از خلوص بالاتر و قیمت بیشتری برخوردار است و به دلیل عیار بالای آن، در صنعت سیم و کابل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیر بنگاه ضایعاتی عبدی گفت: ضایعات مس کابلی قرمز نسبت به ضایعات مس ذوبی، از خلوص بالاتر و قیمت بیشتری برخوردار است و به دلیل عیار بالای آن، در صنعت سیم و کابل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

علی عبدی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: نوسانات بازار به حدی زیاد است که فروشنده و خریدار هر دو نمی‌توانند هیچ برنامه‌ریزی برای خرید و فروش داشته باشند. در واقع، خریدار منتظر افت قیمت است تا ماده مورد نظر را بخرد و فروشنده به انتظار رشد قیمت نشسته تا محصول را به بیشترین قیمت ممکن در بازار عرضه کند؛ در نهایت، آنچه شاهد آن هستیم، وجود رکود شدید معاملاتی در بازار است.

وی مطرح کرد: در بنگاه خود، انواع ضایعات مسی و برنجی شامل ضایعات سیم و کابلی، ذوبی و سایر فلزات رنگی را خرید و فروش می‌کنیم و عمده مشتریان ما، کارگاه‌ها و کارخانه‌های ریخته‌گری هستند. ضایعات به صورت خرد به دست ما می‌رسد اما کارخانه‌های بزرگی همچون تولیدکنندگان سیم و کابل، ضایعات مورد نیاز خود را به صورت عمده تهیه می‌کنند که تامین این میزان ضایعات از توان بنگاه ما خارج است.

مدیر بنگاه ضایعاتی عبدی افزود: میزان ضایعات ورودی بنگاه حداکثر ۱۰ تن در روز برآورد می‌شود و اگر به عنوان مثال، در مزایده اداره برق برنده شده باشیم، میزان زیادی ضایعات به دست خواهیم آورد که در این صورت، آن را به صورت مستقیم به کارخانه مشتری ارسال می‌کنیم.

عبدی عنوان کرد: ضایعات مس کابلی قرمز نسبت به ضایعات مس ذوبی، از خلوص بالاتر و قیمت بیشتری برخوردار است. ضایعات مس کابلی قرمز با عیار ۹۹٫۹۹ درصد، به طور مستقیم وارد کارخانه‌های تولید سیم و کابل می‌شود و هیچگونه اضافاتی ندارد اما برای از بین بردن لاک و روکش ضایعات مس ذوبی، باید آن را بسوزانیم که این امر باعث کاهش وزن کل ضایعات می‌شود. ضایعات مس کابلی قرمز ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم گران‌تر از مس ذوبی است و متقاضی بیشتری نیز دارد.

وی تاکید کرد: خالص‌ترین ضایعات مسی، کابلی قرمز است که مشتریان اغلب خواهان آن هستند. ضایعات مس دینام نیز دارای روکش و لاک است که کمترین قیمت و مشتری را نیز دارد.

مدیر بنگاه ضایعاتی عبدی در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه ضایعات مسی در بازارهای بین‌المللی نیز عرضه می‌‌شود یا خیر، بیان کرد: فروش ضایعات مس فقط مختص بازار داخلی نیست بلکه برخی از مجموعه‌ها این نوع مواد را به عنوان ماده اولیه به کشورهای همسایه ارسال می‌کنند.

وی عنوان کرد: به دلیل نوسانات قیمتی، فعالیت مجموعه متوقف شده و به اصطلاح، دستگاه پرس ضایعات از حرکت ایستاده است! مشکل اصلی صنعت مس و صنایع وابسته به آن، عدم ثبات در بازار است که مانع عدم برنامه‌ریزی ما می‌شود. تمام بخش‌های صنعت به یکدیگر متصل هستند؛ اگر تامین ماده اولیه صورت نپذیرد، در روند تولید نیز اخلال ایجاد می‌شود و در نهایت اگر محصولی تولید و فروخته نشود، سرمایه‌ای هم به دست نمی‌آید که این ضربه مستقیم به بدنه اقتصاد کشور خواهد بود.

مدیر بنگاه ضایعاتی عبدی مطرح کرد: قیمت‌گذاری در ایران بر اساس نرخ‌های معاملاتی بورس کالا تعیین می‌شود. در واقع، فروشنده ضایعات، قیمت بورس کالا را معیار قرار می‌دهد و کمتر از آن قیمت، وارد معامله نمی‌شود. از سوی دیگر، یک بنگاه ضایعاتی در هنگام فروش قراضه به مشتری نیز نمی‌تواند بیشتر از قیمت معاملاتی بورس کالا، رقمی تعیین کند زیرا برای نرخ‌های بالاتر خریداری وجود ندارد و در این میان، منفعتی برای بنگاه باقی نمی‌ماند. وقتی که بازار حدود ۱۰ روز وارد رکود می‌شود، بنگاه‌های ضایعاتی چون مطمئن هستند بعد از این مدت، موجودی مواد اولیه کارخانه‌ها تمام می‌شود، قدرت بیشتری برای قیمت‌گذاری پیدا می‌کنند زیرا مشتریان در این شرایط حاضر هستند با هر قیمتی ماده اولیه را خریداری کنند.

عبدی در پایان اضافه کرد: تعادل بازار دست عده‌ای خاص است و بنگاه‌های ضایعاتی و کارخانه‌دارها تعیین‌کننده میزان نوسانات قیمتی نیستند. قیمت ضایعات مس در هشت ماهه ابتدایی سال به اندازه کافی رشد داشته و پیش‌بینی می‌شود فراتر از این قیمت نرود. گفته می‌شود نرخ ضایعات مسی تا پایان سال در کانال ۱۲۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم قرار داشته باشد که البته این قیمت در حد یک حدس و گمان است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3339

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است