• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
مدیرعامل شرکت سیم و کابل ستاره دشتستان:

کاهش ساخت و ساز، صنعت سیم و کابل را از رونق انداخت

  • کد خبر : 3478
  • 12 بهمن 1399 - 11:56
کاهش ساخت و ساز، صنعت سیم و کابل را از رونق انداخت
مدیرعامل شرکت سیم و کابل ستاره دشتستان گفت: طی سه سال اخیر، همزمان با افزایش قیمت‌ها و تورم، شاهد افت شدید ساختمان‌سازی هستیم و از این رو سیم و کابل که مهم‌ترین محل مصرف آن، ساختمان است نیز با کاهش شدید تقاضا مواجه شده است و از وضعیت مساعدی برخوردار نیست.

مدیرعامل شرکت سیم و کابل ستاره دشتستان گفت: طی سه سال اخیر، همزمان با افزایش قیمت‌ها و تورم، شاهد افت شدید ساختمان‌سازی هستیم و از این رو سیم و کابل که مهم‌ترین محل مصرف آن، ساختمان است نیز با کاهش شدید تقاضا مواجه شده است و از وضعیت مساعدی برخوردار نیست.

محمدحسین ناصحی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت سیم و کابل ستاره دشتستان، تولیدکننده کابل‌های مخابراتی مسی و انواع سیم مسی مفتولی روکش‌دار بوده که در سال ۱۳۸۶ در شهرک صنعتی برازجان استان بوشهر، فعالیت تولیدی خود را آغاز کرده است. این شرکت از محل منابع صندوق توسعه ملی و با استفاده از ضمانتنامه صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک، اقدام به توسعه واحد صنعتی و تولید محصولات با کیفیت کرده است و محصولات این شرکت به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می‌شود.

وی افزود: شرکت سیم و کابل ستاره دشتستان تولیدکننده سیم و کابل‌های ساختمانی فشار ضعیف در اندازه‌های ۱۴ و ۱۶ میلی‌متر است و از مفتول مسی به عنوان هادی و گرانول PVC در نقش عایق برای ساخت این نوع سیم و کابل استفاده می‌کند. گفتنی است که مفتول را از طریق بورس کالا و گرانول را نیز از واحدهای تولیدی داخلی تهیه می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت سیم و کابل ستاره دشتستان تصریح کرد: در حال حاضر با نوسان نسبی قیمت‌ها مواجه هستیم که این موضوع به شدت بر میزان تولید و فروش ما تاثیر منفی گذاشته است؛ به طوری که نسبت به سال‌های گذشته شاهد افت شدید ظرفیت تولید و میزان تقاضای محصولات خود هستیم. از طرفی گرانی بر زندگی مردم نیز اثر داشته و موجب کاهش قدرت خرید آن‌ها شده و به تناسب این رخداد میزان ساختمان‌سازی و انبوه‌سازی نیز در سراشیبی قرار دارد و در نهایت حجم مصرف سیم و کابل ساختمانی به حداقل میزان خود رسیده است. متاسفانه ما به عنوان تولیدکننده چاره‌ای برای حل این بحران نداریم.

ناصحی ادامه داد: در حال حاضر، میزان تولید مجموعه به ۴۰ درصد سال گذشته رسیده است؛ سابق با ۸۰ درصد ظرفیت فعالیت داشتیم که اکنون قادر به تولید این حجم از محصول نیستیم. در شرایط فعلی بازار وارد رکود شده و میزان عرضه بیش از تقاضا است.

این تولیدکننده اذعان کرد: در وضعیت کنونی در تامین ماده اولیه مشکل خاصی نداریم زیرا تغییر قیمت‌ها تاثیر چندانی در رقابت‌های بورس کالا ندارد. عدم تعادل در میزان عرضه و تقاضا مشکل اصلی بسیاری از واحدهای تولیدی است که در صورت گشایش مرزها و از سرگیری صادرات، تا حدودی این معضل حل می‌شود و بازار داخلی از اشباع‌شدگی خارج می‌شود.

وی ابراز کرد: در صورت باز شدن مرزها، میزان تقاضا قطعا افزایش می‌یابد. مشکل اصلی صنعت، عدم حضور یک مسئول دانا و مشرف به امور است که چه در شرایط تحریمی و چه در شرایط خروج از رکود بتواند نظارت درستی در بازار آزاد و بورس کالا داشته باشند و صنعت را از بحران و مشکلات خارج کند اما متاسفانه صنعتگر در همه احوال فقط در حال مواجهه با مشکلات است و بدون توجه هیچ مسئولی با معضلات دست و پنجه نرم می‌کند.

مدیرعامل شرکت سیم و کابل ستاره دشتستان در ادامه مطرح کرد: اکنون با ۸۰ نفر پرسنل مشغول به کار هستیم اما عدم تعادل دخل و خرج کارخانه موجب شده است که توانایی کافی را برای پرداخت حقوق و دستمزد آن‌ها را نداشته باشیم و از طرفی در پرداخت مالیات و تامین هزینه‌های جاری نیز با مشکل جدی روبه‌رو هستیم. در دولت فعلی که عملا نمی‌توان برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری مدونی انجام داد و باید تا پایان این دوره به همین روند ادامه دهیم تا ببینیم دولت بعدی چه برنامه و سیاستی برای مردم، صنعت و اقتصاد کشور در نظر خواهد گرفت و ما نیز مطابق با آن پیش برویم.

ناصحی عنوان کرد: صنعت مس کشور به شدت تحت تاثیر وضعیت مس در دنیا و همچنین قیمت‌گذاری در بورس فلزات لندن است. میزان عرضه و تقاضا برای مس نیز نرخ جهانی این فلز را تعیین می‌کند. هر ۱۰ سال یک بار، یک اتفاق در دنیا موجب رشد بی‌رویه قیمت مس جهانی می‌شود و امسال نیز پیش‌بینی می‌شود قیمت مس تا مرز هشت هزار و ۵۰۰ دلار نیز افزایش یابد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بازار جهانی از رکود خارج شده است و هر روز شاهد خالی و پر شدن انبارهای آن‌ها هستیم. میزان تقاضا نیز رو به افزایش بوده که عمده دلیل آن نیز فروکش کردن شرایط بحرانی ناشی از شیوع ویروس کرونا در جهان است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3478

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است