• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
مدیرعامل شرکت آذرنبش تبریز

ابطال معاملات، باعث افزایش قیمت شمش فولاد در بازار آزاد می‌شود

  • کد خبر : 1553
  • 29 اردیبهشت 1399 - 15:07
ابطال معاملات، باعث افزایش قیمت شمش فولاد در بازار آزاد می‌شود
مدیرعامل شرکت آذرنبش تبریز گفت: در حال حاضر مهم‌ترین چالش واحدهای نوردی تامین مواد اولیه بوده که باعث شده است در سال گذشته تنها با 40 درصد ظرفیت فعالیت کنیم. در سال جاری نیز با توجه به ابطال معاملات شمش فولادی در بورس کالا، ناچار به تامین آن از بازار آزاد و از طریق واسطه‌ها با قیمت بالاتر هستیم.

مدیرعامل شرکت آذرنبش تبریز گفت: در حال حاضر مهم‌ترین چالش واحدهای نوردی تامین مواد اولیه بوده که باعث شده است در سال گذشته تنها با ۴۰ درصد ظرفیت فعالیت کنیم. در سال جاری نیز با توجه به ابطال معاملات شمش فولادی در بورس کالا، ناچار به تامین آن از بازار آزاد و از طریق واسطه‌ها با قیمت بالاتر هستیم.

غلامرضا سروی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: در سال گذشته شرکت آذرنبش تبریز تنها با ۴۰ درصد از ظرفیت ۱۰۰ هزار تنی خود فعالیت می‌کرد که تمام آن به تولید نبشی ساختمانی اختصاص داشت، البته توانایی تولید ناودانی را نیز داشتیم اما شرایط بازار به گونه‌ای بود که تقاضای برای نبشی بیشتر بود. به این ترتیب، در سال ۱۳۹۸ نبشی‌هایی با ضخامت ۴، ۵ و ۶ میلی‌متر تولید کردیم. برای تولید این محصول از شمش فولادی با گرید ۳SP استفاده می‌کنیم که تولیدکنندگان آن معمولا دارای کوره‌های القایی هستند.

وی افزود: علت پایین بودن میزان تولید نسبت به ظرفیت، کمبود مواد اولیه یعنی شمش فولادی و نبود بازار مناسب در کشور بود. متاسفانه مدت‌ها است که کمبود شمش در کشور وجود دارد و حتی شاهد صادر شدن این ماده اولیه با وجود تقاضای بسیار در داخل کشور هستیم. ضمن اینکه در بازار داخلی تقاضای موثر و پایداری در سال گذشته وجود نداشت، به همین دلیل، حوزه صادرات شرکت را فعال کردیم و ۹۰ درصد فروش صادراتی آذرنبش تبریز به کشور عراق اختصاص داشت.

مدیرعامل شرکت آذرنبش تبریز اضافه کرد: در ۶ ماه نخست سال گذشته بازار نسبتا خوبی برای نبشی به ویژه در حوزه صادرات وجود داشت اما در ۶ ماه دوم که موضوع بازگشت ارز حاصل از صادرات با قیمت‌هایی بیش از نرخ فروش مطرح شد و در کنار آن دولت به صورت دستوری نرخ ارز نیمایی را پایین نگاه داشت، میزان صادرات شرکت ما کاهش پیدا کرد. این رویکرد دولت به نوعی خودتحریمی صنایع صادرات‌محور بود. به عبارت بهتر، قیمت محصولات صادراتی کمتر از بازار داخلی بود و از آنجایی که در بازار داخلی نیز تقاضا وجود نداشت، شرکت آذرنبش تبریز در فروش محصولات خود با مشکل مواجه شد و ضرر کرد.

سروی با انتقاد در خصوص سیاست بانک مرکزی نسبت به نرخ ارز، خاطرنشان کرد: در ۶ ماه دوم سال گذشته، سیاست بانک مرکزی این بود که قیمت ارز نیمایی همواره پایین‌تر از بازار آزاد و با فاصله قیمتی باشد. به طور مثال، نرخ ارز نیمایی ۱۰ هزار تومان و بازار آزاد ۱۳ هزار تومان بود، به همین دلیل صادرکنندگانی مانند شرکت آذرنبش تبریز از این فاصله قیمتی متضرر شدند، البته در سال جاری فاصله قیمتی کاهش یافته و نرخ ارز صادراتی افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: در سال گذشته که توانسته بودیم به عراق صادرات داشته باشیم، در سال جاری نیز این سیاست را دنبال می‌کنیم و طی دو ماه ابتدایی سال، مقادیر قابل توجهی نبشی صادر کردیم، البته نکته جالب توجه این است که بازار داخلی نیز تا حدودی دچار تحول شده و نسبت به ۶ ماه دوم سال گذشته تقاضای بیشتری برای محصولات فولادی مشاهده می‌شود.

مدیرعامل شرکت آذرنبش تبریز با اشاره به وضعیت تامین مواد اولیه در ابتدای سال جاری، بیان کرد: تامین مواد اولیه مهم‌ترین چالش تولیدکنندگان محصولات طویل است و شرکت ما نیز در تامین شمش فولادی مشکل دارد. دولت تصمیم گرفته همه معاملات شمش فولادی در بورس کالا به صورت نقدی باشد و این مسئله برای تولیدکنندگان نسبتا کوچک که نقدینگی نسبتا کمی دارند، دشواری‌های زیادی را به وجود می‌آورد. متاسفانه با وجود آنکه شمش در بورس کالا عرضه و با قیمت بالا معامله می‌شود اما این معاملات از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ابطال می‌شود.

سروی ادامه داد: با سیاست ابطال معاملات علاوه بر اینکه شمش فولادی به دست مصرف‌کنندگان نمی‌رسد، تولیدکنندگان شمش را با قیمت‌های بالا به واسطه‌ها فروخته و به همین دلیل، قیمت نهایی شمش دریافتی از سوی نوردکاران به شدت افزایش می‌یابد.

وی در مورد برنامه‌های این شرکت در سال جاری، تصریح کرد: در سال گذشته قصد داشتیم با توجه به قدیمی بودن ماشین‌آلات و تجهیزات، دست به نوسازی آن‌ها بزنیم که با توجه به مشکلاتی مانند کمبود نقدینگی انجام نشد اما در سال جاری با توجه به تحولات رخ داده در بازار، توانستیم بخشی از قطعات و ماشین‌آلات را تامین کنیم که طی یکی دو ماه آینده در خط تولید نصب و راه‌اندازی خواهند شد.

مدیرعامل شرکت آذرنبش تبریز در پایان اظهار کرد: با نوسازی تجهیزات و ماشین‌آلات، ضمن کاهش بهای تمام شده و تولید محصولات جدید، میزان تولید نبشی در شرکت نیز افزایش خواهد یافت. بنابراین در سال جاری تلاش داریم که بتوانیم برابر با ۷۰ درصد ظرفیت اسمی تولید داشته باشیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1553

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است