• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024

احتمال نوسان قیمت فلز روی در آینده نزدیک

  • کد خبر : 15324
  • 14 فروردین 1402 - 11:28
احتمال نوسان قیمت فلز روی در آینده نزدیک
افزایش قیمت روی در اوایل سال 2023 به سرعت متوقف شد؛ چراکه عرضه این فلز در بازار در حال افزایش است.

افزایش قیمت روی در اوایل سال ۲۰۲۳ به سرعت متوقف شد؛ چراکه عرضه این فلز در بازار در حال افزایش است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از خبرگزاری رویترز، قیمت سه ماهه بورس فلزات لندن «LME» با ۱۶ درصد افزایش، به میزان اوج پنج ماهه خود یعنی سه هزار و ۵۱۲ دلار در اواخر ماه ژانویه ۲۰۲۳ رسید اما از آن زمان تاکنون قیمت آن به سه هزار و ۴۰ دلار کاهش یافته است که تنها یک درصد بیشتر از قیمت ابتدای سال ۲۰۲۳ بود.

با کاهش بحران انرژی در اروپا پس از پایان فصل زمستان و کاهش قیمت برق، انتظار می‌رود که واحدهای ذوب موقتا متوقف شده فلز روی، دوباره فعالیت خود را جهت تولید آغاز کنند. واحدهای ذوب چین نیز به لطف منابع فراوان مواد اولیه و هزینه‌های فرآوری پویا در حال افزایش ظرفیت تولید خود هستند.

تغییر ناگهانی قیمت در ماه فوریه ۲۰۲۳، به معنای پتانسیل بهبود قابل‌ توجه در عرضه فلز روی و بازگشت به وضعیت مازاد این فلز پس از دو سال تجربه کسری عرضه آن ارزیابی می‌‌شود.

دارندگان موقعیت‌های فروش بورس فلزات لندن می‌توانند تا حدودی این وضعیت مازاد در بازار روی را لمس کنند. بر همین اساس حجم موجودی مبادلاتی ذخایر انبارهای فلز روی بسیار کاهش یافته است که منجر به وضعیت اختلاف قیمت مداوم در زمان عرضه می‌شود.

قطع ارتباط بین قیمت نقدی روز فلز روی و پیش‌بینی قیمت آتی آن احتمالا تا زمانی که یک روند آغاز مجدد ذخیره‌سازی معناداری در انبار ذخایر این فلز صورت نگیرد، ادامه خواهد داشت.

نوسان قیمت فلز روی

گسترش اختلاف قیمت آتی بورس فلزات لندن بر اثر تعویق ماه، مفهومی است که در آن مبلغی برای جابه‌جایی موقعیت فروش از یک روز تا روز بعد از آن پرداخت و اهرم اصلی فشار در بازار فعلی محسوب می‌شود.

اثر تعویق ماه از آغاز ماه فوریه ۲۰۲۳ دچار تلاطم شده است و در هفته گذشته یعنی نیمه اول ماه فوریه ۲۰۲۳ با کاهش بکواردیشن ۱۶ دلاری در هر تن معامله می‌شود که کمترین اختلاف قیمتی از ماه اکتبر ۲۰۲۲ است.

اگر کنترل‌های اعمال شده بر روی همه قراردادهای قابل عرضه بورس فلزات لندن در پی بحران نیکل در سال ۲۰۲۲ نبود، این پریمیوم ممکن بود بیشتر باشد.

اثر تعویق ماه آتی مشمول یک محدودیت بکواردیشن روزانه است که بر مبنای یک درصد از قیمت تسویه نقدی روز قبل تعیین شده است و این موضوع به حفظ بکواردیشن کامل قیمت سه ماهه نقدی که در حدود ۳۰ دلار در هر تن است، کمک می‌کند.

قیمت نقدی بورس فلزات لندن در حال حاضر بسیار در وضعیت نوسانی قرار دارد. آخرین گزارش موقعیت خرید بورس فلزات لندن نشان می‌دهد که از روز دوشنبه ۱۳ فوریه ۲۰۲۳، چهار موقعیت خرید غالب فلز روی با پرداخت قیمت نقدی وجود دارد که در مجموع حداقل ۲۰۰ درصد از موجودی انبار فلز روی موجود را به خود اختصاص دادند.

گفتنی است که یک نهاد ۴۰ تا ۵۰ درصد از حواله ثبت شده موجود در موجودی انبار کالاها  را در اختیار دارد. همه این موارد نشان از کاهش شدید ذخایر فلز روی بورس فلزات لندن است.

حجم ذخایر انبار فلز روی بورس فلزات لندن

ذخایر انبار روی بورس فلزات لندن، تنها ۲۵ هزار و ۷۵ تن بوده که کمتر از میزان یک روز مصرف جهانی است. حجم ذخایر تحت نام حواله ثبت شده و قابل عرضه که موقعیت‌های فروش و خرید بر اساس آنها محاسبه می‌شود، حدود ۱۸ هزار و ۲۵۰ تن است.

طی ماه فوریه ۲۰۲۳، یک ذخیره‌سازی جزئی انبار کالاها برای فلز روی با هدف ذخیره ۱۱ هزار و ۵۷۵ تن از این فلز در انبارهای بورس فلزات لندن در سنگاپور انجام شده است.

این احتمال وجود دارد که حجم بیشتری از این فلز که در انبارها نیز به ثبت نرسیده است، وجود داشته باشد. گزارش ماهانه این بورس از حواله ثبت شده و عرضه نشده، حجم حدود ۳۷ هزار و ۵۲۶ تن موجودی روی ثبت نشده در انبار بورس فلزات لندن در سنگاپور در پایان ماه دسامبر ۲۰۲۲ را نشان داد.

در واقع این حجم اعلام شده از فلزی است که با گزینه اختیار ثبت معامله حواله قرارداد ذخیره می‌شود. به این معنا که محتمل‌ترین منبع حجم واردات در نیمه اول ماه فوریه ۲۰۲۳ با احتمال زیاد قابلیت عرضه خواهد داشت.

با این حال، کل موجودی ثبت شده و ثبت نشده بورس فلزات لندن هنوز در پایان ماه دسامبر ۲۰۲۲، فقط ۶۸ هزار و ۱۱۵ تن بود که ۱۵۴ هزار و ۶۷۳ تن نسبت به متوسط حجم سالیانه آن کاهش پیدا کرد و نسبت به متوسط حجم اوایل دهه ۲۰۱۰ که ذخایر بورس فلزات لندن به طور مداوم بیش از ۸۰۰ هزار تن بود، فاصله زیادی داشت.

تجربه سال‌های متوالی کسری در عرضه فلز روی، موجودی انبار این فلز را کاهش داده است. این مسئله به‌ویژه در اروپا که شاهد کاهش ظرفیت تولید توسط واحد‌های ذوب به دلیل افزایش قیمت‌های برق بوده، ملموس‌تر است.

در عین حال میزان فلز روی ثبت شده در انبارهای بورس فلزات لندن در اروپا صفر است. همچنین تا ماه دسامبر ۲۰۲۲، هیچ حواله فلز ثبت نشده‌ای وجود نداشت.

آغاز مجدد فعالیت‌های مرتبط با ظرفیت تولید واحدهای ذوب در اروپا

اروپا همچنان بیشترین محدودیت در زنجیره تامین جهانی فلز روی را تجربه می‌کند. به گفته موسسه «Fastmarkets»، به دلیل کاهش حجم تقاضا و در دسترس بودن بهتر فلزات با مبدا تولید خارج از اروپا، پریمیوم بازار فیزیکی اندکی کاهش یافته است اما پریمیوم اروپای شمالی همچنان در حدود ۵۰۰ دلار در هر تن که بیش از قیمت نقدی بورس فلزات لندن است، قرار دارد و مصرف‌کنندگان ایتالیایی مبلغی بین ۵۵۰ تا ۶۰۰ دلار را برای تحویل فلز روی که هزینه گمرک آن پرداخت شده است، هزینه می‌کنند.

قیمت بالای انرژی برق در قاره اروپا باعث شده است سه واحد ذوب روی با ظرفیت ترکیبی حدود ۴۶۵ هزار تن فعالیت خود را متوقف کنند و بسیاری از واحد‌های ذوب دیگر با نرخ‌های تولید پایین‌تری به فعالیت خود ادامه دهند.

با این حال، به نظر می‌رسد که بازار انرژی منطقه‌ای در اروپا بحران زمستانی با قیمت‌های پایه بسیار دور از سطح اوج خود نسبت به ماه آگوست ۲۰۲۲ را پشت سر گذاشته است.

به گفته بانک «Citi» که حاشیه سود مثبت و حدود ۲۵۰ دلاری در هر تن را برای واحدهای ذوب معمولی پیش‌بینی می‌کند، حاشیه سود واحدهای ذوب در اروپا دوباره مثبت شده است؛ در حالی که این واحدهای ذوب با زیان خالص ۸۴۰ دلاری در زمان اوج قیمت برق در ماه آگوست ۲۰۲۲ مواجه بودند.

این بانک اکنون بر این باور است که بازار در حال تعیین قیمت‌ زودهنگام به منظور آغاز مجدد فعالیت واحد‌های ذوب بزرگ است و به تازگی پیش‌بینی قیمتی کوتاه‌مدت فلز روی خود را از سه هزار و ۵۰۰ دلار در هر تن به دو هزار و ۹۰۰ دلار در هر تن کاهش داده است.

بانک «Citi» پیش‌بینی می‌کند در سال ۲۰۲۳، حدود ۷۰ هزار تن مازاد عرضه فلز روی وجود داشته باشد؛ در حالی که نظرسنجی خبرگزاری رویترز نشان از کسری عرضه حدود ۱۹ هزار و ۵۰۰ تنی این فلز دارد.

همه چیز به میزان بازگشت روند عرضه عادی در اروپا و زمان بازدهی آن بستگی دارد. با این حال، هر گونه تولید مازاد زمان خواهد برد و این مسئله می‌تواند به عنوان راه حل نهایی در بازار فلز روی تلقی شود. قیمت‌گذاری روی بورس فلزات لندن حداقل برای مدتی در وضعیت نوسانی باقی خواهد ماند اما برای بازگشت به وضعیت مازاد در بازار این فلز، باید مشکل کمبود ذخایر انبار این فلز حل شود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=15324

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.