• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
رئیس هیئت مدیره شرکت کوه، سنگ، یاقوت:

از مشارکت سرمایه‌گذار خارجی ناامید شدیم

  • کد خبر : 6227
  • 04 اسفند 1398 - 11:19
از مشارکت سرمایه‌گذار خارجی ناامید شدیم
رئیس هیئت مدیره شرکت کوه، سنگ، یاقوت گفت: با توجه به ایران‌هراسی‌هایی که توسط کشور آمریکا ایجاد شد و همچنین تشدید تحریم‌ها،‌ سرمایه‌گذاران خارجی از همکاری با ما منصرف شدند و به نظر می‌رسد راهکاری در این زمینه وجود نداشته باشد.
رئیس هیئت مدیره شرکت کوه، سنگ، یاقوت گفت: با توجه به ایران‌هراسی‌هایی که توسط کشور آمریکا ایجاد شد و همچنین تشدید تحریم‌ها،‌ سرمایه‌گذاران خارجی از همکاری با ما منصرف شدند و به نظر می‌رسد راهکاری در این زمینه وجود نداشته باشد.

حسین پورحسین در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: مجوز پروژه کوه سنگ یاقوت که قرار بود با مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی اجرایی شود، در اواخر سال ۱۳۹۷ صادر شد و هیئت مدیره این شرکت برای جذب مشارکت خارجی اقدام کردند. در آن زمان اگرچه سرمایه‌گذاران آلمانی پروژه برای عقد قرارداد آماده بودند و کارها مطابق برنامه پیش می‌رفت اما متاسفانه به دلیل ایران‌هراسی‌هایی که توسط کشور آمریکا و رئیس‌جمهور این کشور در آن ایام ایجاد شد، امکان جذب این مشارکت‌ها از بین رفت و شرکای خارجی از همکاری با این شرکت سر باز زدند.

رئیس هیئت مدیره شرکت کوه، سنگ، یاقوت در مورد ادامه روند اجرای پروژه، عنوان کرد: پس از این اتفاق و ناامیدی از جذب سرمایه خارجی، با هماهنگی هیئت مدیره تصمیم بر آن شد که از سرمایه‌گذاران داخلی برای ادامه کار استفاده کنیم. تامین مالی با توجه به شرایط نامطلوب ارزی کار چندان ساده‌ای نبود و طبیعتا ما زمان زیادی را از دست دادیم اما به هر حال این کار انجام شد.

وی در مورد وضعیت کنونی پروژه کوه، سنگ، یاقوت ابراز داشت: در حال حاضر، این پروژه حدود ۱۲ درصد پیشرفت داشته ولی مسئله امیدوارکننده این است که مراحل زمان‌بر و سخت آن سپری شده و کارهای اجرایی و مهندسی آن در حال انجام است؛ قراردادهای آن نیز منعقد شده و جانمایی و تامین تجهیزات گرفته شده است و اکنون امور اجرایی پروژه پیگیری می‌شود.

پورحسین تامین مواد اولیه در این نوع پروژه‌ها را بسیار با اهمیت دانست و یادآور شد: معمولا به محض مشخص شدن منابع تامین مواد اولیه در پروژه، کارها به سرعت پیش می‌رود و اگر مراحل اداری طرح به مشکل برنخورد، می‌توان روی انجام به موقع برنامه‌ها حساب کرد.

رئیس هیئت مدیره شرکت کوه، سنگ، یاقوت در خصوص نیازسنجی‌های انجام شده در بازار ایران برای انتخاب و تولید فروآلیاژ، عنوان کرد: هدف نهایی ما در این طرح، تولید فروسیلیسیم نیست و قصد داریم در قدم بعدی، از فروسیلیسیم تولید شده در فرآیند تولید شمش منیزیم استفاده کنیم که با توجه به نیاز صنعت کشور و کاربردهای آن در صنایع مختلف، می‌تواند حاشیه سود مناسبی را ایجاد کند و نقشی در توسعه صنعتی کشور نیز داشته باشد.

وی همچنین با اشاره کاربرد فراوان جهانی برای مصرف منیزیم و فروسیلیسیم در دنیا، خاطرنشان کرد: این محصولات، بازار مصرف مطلوبی دارند و می‌توان برای بازار فروش خارجی این محصولات نیز برنامه‌ریزی کرد.

پورحسین با تاکید بر نقش بازارهای جهانی در تداوم تولید شرکت‌های فعال در کشور، اظهار کرد: اعتقاد ما این است که هیچ پروژه‌ای در کشور پایدار نمی‌ماند، مگر اینکه ۳۰ تا ۳۵ درصد از محصول خود را به صادرات اختصاص دهد و ما نیز در بلندمدت برای این موضوع برنامه‌ریزی خواهیم داشت.

رئیس هیئت مدیره شرکت کوه، سنگ، یاقوت در پایان، از بروکراسی‌های اداری موجود به عنوان یکی از مشکلات اساسی در اجرایی شدن طرح‌ها و پروژه‌ها یاد کرد و گفت: بروکراسی‌‌های بی‌مورد اداری در صدور مجوزها بسیار زیاد است و به نظر می‌رسد در این موضوع باید پشتوانه تامین مواد اولیه بیشتر مدنظر قرار داشته باشد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=6227
  • نویسنده : رضا عزیزی

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است