• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
مدیرعامل شرکت معدنی بوکسیت کوه سیاه سرفاریاب:

از معادن کوچک مقیاس بوکسیت حمایت نمی‌شود

  • کد خبر : 7513
  • 23 اردیبهشت 1399 - 17:27
از معادن کوچک مقیاس بوکسیت حمایت نمی‌شود
مدیرعامل شرکت معدنی بوکسیت کوه سیاه سرفاریاب گفت: معادن کوچک مقیاس بوکسیت در اختیار بخش خصوصی است و این شرکت‌ها در توسعه و فعال‌سازی این حوزه بسیار تاثیرگذار بوده‌اند اما دولت هیچ‌گونه حمایتی از آن‌ها نمی‌کند و تسهیلاتی در این خصوص در نظر نمی‌گیرد؛ چنانچه بودجه اختصاص یافته برای اکتشاف بوکسیت، کافی نیست و این شرکت‌های معدنی با مشکلاتی در زمینه واردات ماشین‌آلات و دستگاه‌ها مواجه هستند.

مدیرعامل شرکت معدنی بوکسیت کوه سیاه سرفاریاب گفت: معادن کوچک مقیاس بوکسیت در اختیار بخش خصوصی است و این شرکت‌ها در توسعه و فعال‌سازی این حوزه بسیار تاثیرگذار بوده‌اند اما دولت هیچ‌گونه حمایتی از آن‌ها نمی‌کند و تسهیلاتی در این خصوص در نظر نمی‌گیرد؛ چنانچه بودجه اختصاص یافته برای اکتشاف بوکسیت، کافی نیست و این شرکت‌های معدنی با مشکلاتی در زمینه واردات ماشین‌آلات و دستگاه‌ها مواجه هستند.

سید رامین کشاورز در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: فعالیت خود را  از سال ۱۳۹۶ فعالیت آغاز کردیم و معدن بوکسیتی که در اختیار داریم، دارای سه گرید برای نسوز، فلز و سیمان است. میزان استخراج سالانه اسمی ۱۰ هزار تن بوده و میزان ذخایره قطعی و احتمالی معدن کوه سیاه سرفاریاب، به ترتیب  ۶۵۰ هزار تن و ۹۰۰ هزار تن است.

وی بیان کرد: بوکسیت استخراج شده را به شرکت‌های آلومینیوم ایران (ایرالکو)، آلومینیوم جنوب (سالکو)، آلومینیوم قطر (Qatalum)، شرکت سیمان نسوز ایران، نسوز پوشش سپاهان عرضه می‌کنیم و با سایر شرکت‌های فولادی نیز مشارکت و همکاری داریم .

مدیرعامل شرکت معدنی بوکسیت کوه سیاه سرفاریاب توضیح داد: شرکت‌های فولادی برای سرباره‌سازی از بوکسیت و آهک استفاده می‌کنند. تولیدکنندگان زمانی که سنگ آهن را ذوب می‌کنند این مواد را باید اضافه کنند تا بتوانند ناخالصی‌های فولاد را جدا کنند. بوکسیت موجب می‌شود مواد زائد موجود در سنگ‌ آهن جدا شود و روی سطح مذاب قرار بگیرد، همچنین دمای ذوب را کاهش می‌دهد.

ذخایر بوکسیت کشور کافی نیست

کشاورز مطرح کرد: با اضافه شدن شرکت آلومینیوم جنوب و افزایش تولید آلومینیوم در کشور، میزان تقاضا برای آلومینا، رشد پیدا کرده است و کشور نیاز به سه میلیون تن آلومینا دارد. عیار بوکسیت خریداری شده نیز به روش فرآوری کارخانه مرتبط است؛ برای مثال جاجرم مدول ۳٫۶ (نسبت آلومینا به سیلیس) به بالا را خریداری می‌کند. میانگین مدول بوکسیت ایران دو است و معادن بسیار کم و انگشت‌شماری داریم که مدول بالای دو داشته باشند. در صورتی که معادنی مدول بالایی داشته باشند، میزان ذخیره کمتری دارند. باید توجه داشت که معادن بوکسیت ایران ذخیره بالایی ندارند و نمی‌تواند پاسخ‌گوی نیاز شرکت‌ها باشند.

وی اذعان کرد: وضعیت اکتشافات بوکسیت در کشور در مقایسه با سایر کشورها، بسیار ضعیف است، البته تمام دستگاه‌ها و تکنولوژی‌های لازم و نوین برای اکتشاف در کشور وجود دارد، اما بودجه کافی برای اکتشاف بوکسیت در نظر گرفته نشده است.

امکان واردات ماشین‌آلات وجود ندارد

مدیرعامل شرکت معدنی بوکسیت کوه سیاه سرفاریاب عنوان کرد: تمام کشورها امکان ساخت دستگاه‌ها و ماشین‌آلات لازم برای اکتشاف معادن بوکسیت را دارند اما کشور ژاپن بهترین تجهیزات را در این زمینه تولید می‌کند.

کشاورز اضافه کرد: وضع تعرفه‌های گمرکی سنگین و همچنین قوانین منع واردات، آسیب‌های زیادی را به شرکت وارد کرد؛ به نحوی که نتوانستیم سال گذشته، بخشی از ماشین‌آلات مورد نیاز خود را از کشورهای دیگر تامین کنیم.

وی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین درخواست ما از دولت در سال «جهش تولید»، فراهم کردن امکان واردات ماشین‌آلات و تکنولوژی است. هر بیل مکانیکی در هر ماه هفت هزار و ۵۰۰ لیتر بنزین مصرف می‌کند، اما سهمیه‌ای که در این خصوص به شرکت تعلق گرفته، کمتر از چهار هزار لیتر است که باعث شده هزینه تولید در این مجموعه افزایش یابد؛ در حالی که اگر بتوانیم از ماشین‌آلات مدرن‌تری استفاده کنیم، میزان سوخت کمتری نیاز خواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت معدنی بوکسیت کوه سیاه سرفاریاب گفت: اکتشاف بوکسیت روش ویژه و آسانی ندارد؛ به این ترتیب، هزینه اکتشافی آن در مقایسه با سایر فلزات هزینه‌برتر است. به طور مثال، برای اکتشاف سنگ آهن، از دستگاهی به نام مگنومتر استفاده می‌شود که کارکرد راحتی دارد. این دستگاه خاصیت مغناطیسی دارد که با استفاده از آن می‌توان از وجود ذخایر آهنی مطمئن شد. همچنین معادن مس و نیکل را با دستگاه آی.سی.آر.اس. بررسی می‌کنند و می‌توانند میزان ذخیره این فلزات را به دست بیاورند.

لزوم فعال‌سازی معادن کوچک‌مقیاس بوکسیت

کشاورز بیان کرد: شرکت‌های خصوصی نقش بسیار تاثیرگذاری در اکتشاف و استخراج معادن بوکسیت دارند. در حقیقت، تمام معادن کوچک مقیاس بوکسیت در اختیار بخش خصوصی است و سرمایه‌گذاری و اقدامات لازم در این معادن صورت گرفته است. تنها شرکت دولتی که وارد این حوزه شده، شرکت جاجرم است که کمتر از ظرفیت خود، فعالیت می‌کند. در صورتی که این معادن کوچک فعال شوند و دولت تسهیلاتی برای آن‌ها در نظر بگیرد، می‌توانند در جهت توسعه اکتشاف بوکسیت و رشد صنعت آلومینیوم سهم زیادی داشته باشند.

مدیرعامل شرکت معدنی بوکسیت کوه سیاه سرفاریاب در خصوص تاثیر بیماری کرونا بر کاهش فعالیت‌های معدنی، تصریح کرد: با اینکه در ماه‌های اخیر، به دلیل شیوع بیماری کرونا میزان فعالیت ما کاهش پیدا کرده است اما به طور حتم در طول سال جبران می‌شود و ما با مشکلی مواجه نخواهیم بود.

وی در در پاسخ به این سوال که آیا فعالیت معادن نفلین سینیت کشور بر بازار بوکسیت، موثر است یا خیر، گفت: ظهور معادن نفلین سینیت مانند معدن نفلین سینیت سراب تاثیری بر فعالیت و عملکرد ما ندارد زیرا در این معادن خوراک و فرآیند تولید متفاوتی دارند و مشکلی برای بازار بوکسیت نیز ایجاد نمی‌‌کنند. فرآوری نفلین سینیت هزینه زیادی را می‌طلبد و معدن‌کاران اگر بتوانند به نتیجه مطلوبی در این زمینه برسند، می‌توانند در افزایش آلومینای کشور نقش داشته باشند.

قیمت‌گذاری بوکسیت دولتی است

کشاورز اظهار کرد: قیمت‌گذاری بوکسیت دولتی است و تحت تاثیر قیمت‌های جهانی نیست. قیمت بوکسیت توسط شرکت جاجرم تعیین می‌‌شود و بسته به گرید آن، از ۲۰۰ هزار تومان به ازای هر تن تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ازای هر تن(گرید یک بوکسیت) متغیر است.

مدیرعامل شرکت معدنی بوکسیت کوه سیاه سرفاریاب مطرح کرد: در کشور، تعداد شرکت‌هایی که در زمینه فرآوری بوکسیت فعالیت می‌کنند، زیاد نیست و بهتر است متولیان امر سامانه‌ای برای ثبت اطلاعات این واحدها به تفکیک ظرفیت تولید و نوع محصول ایجاد کنند تا تعامل بهتری در این صنعت شکل بگیرد.

وی در خصوص فروش صادراتی بوکسیت، بیان کرد: شرکت ما عمدتا بوکسیتی که در صنایع سیمان کاربرد دارد را صادر می‌کند. این نوع بوکسیت در کشور به وفور وجود دارد و این گرید قابل استفاده در صنایع داخلی نیست.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=7513

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است