• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024

اعمال تعرفه‌های بالاتر آمریکا بر آلومینیوم روسیه

  • کد خبر : 14506
  • 21 اسفند 1401 - 7:16
اعمال تعرفه‌های بالاتر آمریکا بر آلومینیوم روسیه
به نظر می‌رسد که شکاف سیاسی در بازار آلومینیوم تشدید شود زیرا ایالات متحده آمریکا در نظر دارد تعرفه‌های کیفری تا 200 درصدی بر واردات فلز روسیه اعمال کند.

به نظر می‌رسد که شکاف سیاسی در بازار آلومینیوم تشدید شود زیرا ایالات متحده آمریکا در نظر دارد تعرفه‌های کیفری تا ۲۰۰ درصدی بر واردات فلز روسیه اعمال کند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از خبرگزاری رویترز، تولیدکنندگان فلزات صنعتی روسیه مانند آلومینیوم و نیکل از زمان حمله این کشور به اوکراین تا حد زیادی توانسته‌اند از اجرای تحریم‌های رسمی در بازار فلزات جهانی طفره بروند و آن‌ها را دور بزنند.

سیاست‌گذاران غربی به هرج‌ومرج ایجاد شده در زنجیره تامین ناشی از اعمال تحریم‌های آمریکا علیه شرکت بزرگ آلومینیومی روسیه به نام «Rusal» و مالک آن آلگ ولادیمیروویچ دریپاسکا در سال ۲۰۱۸ واقفند. این تحریم‌ها در ماه ژانویه ۲۰۱۹ پس از کنار گذاشتن دریپااسکا از سیستم مدیریت عملیاتی شرکت به حالت تعلیق درآمد.

وجود اختلال در بازار که کل زنجیره تولید از بوکسیت تا آلومینا و فلزات اولیه را دربر می‌گرفت، نقش مهمی در ادامه صادرات فلزات روسیه به بازارهای غربی ایفا کرده است اما به نظر می‌رسد که صادرات فلزات روسیه به ایالات متحده آمریکا مدت زیادی ادامه نداشته باشد.

انجام اقدامات یک‌جانبه برای توقف صادرات آلومینیوم روسیه موجب تسریع در شکاف در زنجیره تامین فلزی خواهد شد که تاثیر بسزایی در بازار جهانی دارد.

کاهش وابستگی ایالات متحده آمریکا به فلزات روسیه

ایالات متحده آمریکا اکنون نسبت به چند سال پیش وابستگی بسیار کمتری به آلومینیوم روسیه دارد. به این معنی که تعرفه‌های کیفری بر فلزات روسیه می‌تواند بدون تاثیر منفی بر بازار داخلی آمریکا که پیامدهای آن در سال ۲۰۱۸ مشاهده شد، اعمال شود.

در همین رابطه، حجم واردات فلز کارنشده از روسیه در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ به بیش از ۷۰۰ هزار تن رسید که حدود ۳۰ درصد از کل حجم صادرات این کشور را تشکیل می‌داد.

بر اساس گزارش مرکز تجارت بین‌الملل، ترس از اعمال تحریم‌ها در سال ۲۰۱۸ باعث ایجاد تغییر ساختاری در عرضه فلزات شد و حجم واردات از روسیه به ۲۱۵ هزار تن یعنی ۱۲ درصد از کل حجم واردات در سال ۲۰۲۱ کاهش یافت.

پس از اینکه ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۲۲ جایگاه روسیه را در بازار فلزات جهانی متزلزل کرد، تصمیم به اعمال تعرفه‌های بیشتر وارداتی فراتر از تعرفه گمرگی ۱۰ درصدی دوران ترامپ گرفت که موجب شد حجم واردات از روسیه دوباره کاهش یابد.

تعیین چنین تعرفه‌ای به معنای تحریم عملی فلزات روسیه است و موجب توقف حجم باقی‌مانده آلومینیوم یا محصولات کار نشده صادراتی دیگری از روسیه به آمریکا خواهد شد.

اخبار مربوط به اعمال تعرفه‌های احتمالی ایالات متحده آمریکا بر فلزات روسیه مخصوصا بازار آلومینیوم، موجب تاثیرگذاری بر بازار جهانی فلزات شده است. پیش‌بینی می‌شود که کاهش حجم واردات فلزات از روسیه به آمریکا، موجب تغییر روند صادرات فلزات روسیه به دیگر کشورهای جهان خواهد شد.

قیمت سه ماهه فلز بورس فلزات لندن «LME» در اواسط ماه ژانویه ۲۰۲۳ از دو هزار و ۷۷۹ دلار و پنج سنت به دو هزار و ۴۹۰ دلار در هر تن کاهش یافت.

با این حال، این قیمت تاثیر فوری بر پریمیوم بازار فیزیکی در ایالات متحده آمریکا داشت؛ به طوری که پریمیوم فلزات برای تحویل در انبارهای ایالت‌های غرب میانه آمریکا، از ۴۴۸ دلار در هر تن نسبت به قیمت نقدی بورس فلزات لندن در ابتدای ماه ژانویه به ۶۴۷ دلار در هر تن افزایش یافت.

آمریکا باید واردات از روسیه را با فلزاتی از سایر تامین‌کنندگان مانند کشورهای خاورمیانه جایگزین کند که البته هزینه‌های حمل‌ونقل بالاتری را به همراه دارد.

افزایش قیمت پریمیوم ایالات متحده آمریکا یک اثر نسبتا فزاینده در بازار اروپا که یک منطقه مطلق برای فلزات وارداتی است و در بحث واردات فلزات در یک رقابت نسبی با ایالات متحده آمریکا قرار دارد، ایجاد کرده است. از آغاز ماه ژانویه ۲۰۲۳ پریمیوم حق گمرکی اروپا از ۲۵۴ دلار در هر تن نسبت به قیمت نقدی بورس فلزات لندن به ۳۱۰ دلار افزایش یافت.

شکاف عرضه منطقه‌ای در کشورهای غربی و شرقی

در حالی که مصرف‌کنندگان آمریکایی و اروپایی برای دریافت فلز از بازار فیزیکی مجبور به پرداخت پریمیوم بیشتری هستند، مشتریان آسیایی از کاهش هزینه‌های خرید فلزات منفعت می‌برند.

خریداران ژاپنی، فلزات با تحویل در سه ماهه اول ۲۰۲۳ را با پریمیوم ۸۵ تا ۸۶ دلار در هر تن نسبت به قیمت نقدی بورس فلزات لندن دریافت خواهند کرد که نسبت به پریمیوم ۹۹ دلاری در سه ماهه گذشته و آنچه که قیمت مبنا برای بازار آسیا محسوب می‌شود، کاهش یافته است. این پریمیوم‌های تعیین شده در بازار فیزیکی، گواهی بر شکاف عرضه منطقه‌ای رو‌به‌رشد در بازار آلومینیوم است.

کسری عرضه در کشورهای غربی و عمیق‌تر شدن حجم آن در صورت اعمال تحریم ایالات متحده آمریکا برای ممانعت از صادرات فلزات روسیه، با مازاد عرضه در کشورهای شرقی در تضاد است.

این موضوع تا حدی به افزایش صادرات چین در زمینه صادرات محصولات نیمه‌ساخته مانند فویل و صفحه آلومینیومی که بسیاری از آن‌ها با موانعی چون تعرفه‌های گمرکی بالا در کشورهای غربی روبرو هستند بستگی دارد.

مازاد عرضه در کشورهای شرقی بر تقاضای فلزات اولیه در آسیا از اوایل سال ۲۰۱۹، موجب کاهش پریمیوم‌های منطقه‌ای آسیا نسبت به اروپا و ایالات متحده آمریکا شد.

مازاد عرضه فلزات چین در منطقه آسیا در کنار مازاد آلومینیوم اولیه روسیه، بسیاری از مصرف‌کنندگان غربی را بر آن داشت تا دست به خود تحریمی فلزات با مبدا تولید روسیه بزنند و این فلزات را خریداری نکنند.

افزایش موجودی انبار بورس فلزات لندن

امکان رصد بخشی از فلز مازاد روسیه به تازگی فراهم شده است. انبارهای بورس فلزات لندن در بندر گوانگ یانگ کره جنوبی، حجم ۱۰۷ هزار و ۹۰۰ تن آلومینیوم وارداتی را در روز هفتم ماه فوریه ۲۰۲۳ ثبت کردند و قبل از آن حدود ۴۰ هزار و ۲۰۰ تن حجم واردات دیگری در روز ۲۵ ژانویه ۲۰۲۳ به ثبت رسیده بود.

گزارش شده است که بیشترین افزایش موجودی انبار بورس فلزات لندن متعلق به فلزات روسیه بوده و توسط شرکت «Glencore» که قرارداد بلندمدت فروش آلومینیوم اولیه با شرکت «Rusal» دارد، تحویل داده شده است.

زمان‌بندی این حجم از واردات آلومینیوم و ثبت آن در سیستم بورس فلزات لندن در یک هفته، گمانه‌زنی‌ها در مورد اهداف ایالات متحده آمریکا در مورد اعمال محدودیت بر واردات فلزات روسیه که ممکن است تصادفی باشد یا نباشد را آشکار می‌کند. با این حال، چنین تصمیمی موجب ایجاد سردرگمی قابل‌ توجهی برای بورس فلزات لندن خواهد شد.

اگر ایالات متحده آمریکا تعرفه‌های گمرکی بالایی بر فلزات روسیه اعمال کند، بورس فلزات لندن فقط باید تحویل فلزات به انبارهای ایالات متحده آمریکا را به حالت تعلیق درآورد که نمونه‌ای از چنین تعرفه‌های گمرکی توسط بریتانیا پس از جنگ جهانی بر فلز نیکل روسیه اعمال شده بود.

با این حال، سوال اساسی‌ که در این بین مطرح می‌شود این است که اگر در موجودی انبار ثبت‌ شده بورس فلزات لندن نسبت آلومینیوم روسیه بیش از آلومینیوم صادراتی دیگر کشورها باشد، تاثیر آن بر قیمت‌گذاری در بازار چگونه خواهد بود.

بورس فلزات لندن در ماه نوامبر ۲۰۲۲ تصمیم گرفت اقدامی پیش‌دستانه در خصوص تحویل فلزات روسیه را قبل از اعمال تحریم‌های رسمی دولت‌ها علیه تولیدکنندگان فلزات روسیه انجام ندهد.

در آن زمان اعلام شد که احتمال زیادی وجود دارد که فلزات صادراتی بیشتری از روسیه به عنوان آخرین راه چاره در بازار عرضه شود که این مسئله با گذشت زمان ثابت شد.

در حالی که انتظار می‌رود تحویل مس و نیکل روسیه از طریق سیستم بورس فلزات لندن قبل از یافتن خریداران کاهش یابد، پیش‌بینی می‌شود تمایل به بازار آلومینیوم و به خصوص آلومینیوم شرکت «Rusal» افزایش یابد.

چین، بیشترین حجم واردات فلزات از روسیه را به خود اختصاص می‌دهد اما ادامه روند واردات به چین از روسیه با توجه به اینکه چین بزرگ‌ترین تولیدکننده آلومینیوم جهان است، هنوز مشخص نیست.

این اتفاق موجب ریسکی‌هایی همچون انباشت آلومینیوم در انبارهای بورس فلزات لندن و به دنبال آن مبنای قیمت جهانی فلزات به مبنای قیمت تخفیفی فلزات روسیه تبدیل می‌شود.

در حال حاضر در بازار آلومینیوم منطقه‌ای شکاف ایجاد شده است. به همین دلیل هر گونه اقدام ایالات متحده آمریکا علیه فلزات روسیه موجب شکاف بیشتر بین قیمت بورس فلزات لندن و ساختار پریمیومی در بازار فیزیکی خواهد شد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=14506

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.