• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024

افزایش دو برابری ظرفیت انرژی خورشیدی كشور

  • کد خبر : 11325
  • 08 بهمن 1401 - 16:19
افزایش دو برابری ظرفیت انرژی خورشیدی كشور
معاون رئیس‌ جمهوری در آیین عملیات اجرایی احداث یک هزار مگاوات نیروگاه برق خورشیدی در استان اصفهان گفت: فولاد مبارکه در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی خود، برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر پیش‌قدم شده و اقدامات ارزشمندی انجام داده است.

معاون رئیس‌ جمهوری در آیین عملیات اجرایی احداث یک هزار مگاوات نیروگاه برق خورشیدی در استان اصفهان گفت: فولاد مبارکه در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی خود، برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر پیش‌قدم شده و اقدامات ارزشمندی انجام داده است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه، آیین عملیات اجرایی احداث یک هزار مگاوات نیروگاه برق خورشیدی در استان اصفهان با حضور معاون رئیس‌ جمهوری و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور، استاندار اصفهان، معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه و جمعی از مدیران و مسئولان کشوری و استانی در سالن همایش‌های دانشگاه کوهپایه برگزار شد. 

در مراسم کلنگ‌زنی این ابرپروژه که در منطقه کوهپایه اصفهان انجام شد، میثم لطیفی بیان کرد: رشد ناشی از بهره‌وری باید به میزان ۳۰ درصد در برنامه توسعه افزایش پیدا می‌کرد اما دستاوردهای کنونی در این زمینه به هیچ وجه مناسب نیست.

وی افزود: ایران در زمینه شدت مصرف انرژی در سطح دنیا در رتبه اول قرار دارد که در این زمینه باید برنامه‌های مختلفی در زمینه عرضه، تقاضا، فرهنگ‌سازی و… انجام شود. امروز سه وزارتخانه برای حل این مشکل تلاشی جدی را در دستور کار قرار داده‌اند تا بهره‌وری سبز را رقم بزنند.

معاون رئیس‌جمهوری مطرح کرد: تکنولوژی در حوزه تولید انرژی از طریق خورشید همواره در حال تغییر بوده و این در حالی است که کارشناسان معتقدند کشور می‌تواند کل انرژی دنیا را با استفاده از انرژی خورشیدی تامین کند. در زمینه تولید انرژی و مصرف به‌ صورت هم‌زمان باید برنامه‌ریزی انجام شود؛ چراکه مردم امروز به‌ دلیل آلودگی هوای ناشی از شرایط موجود در فشار هستند.

لطیفی با بیان اینکه سال گذشته با مدیریت مصرف، قطعی برق در کشور نداشته‌ایم، اذعان کرد: اقدامات خوبی در استان‌های اصفهان، یزد و کرمان برای تولید انرژی‌های تجدیدپذیر شروع شده است.

جهش ۲۰ برابری تولید انرژی‌های پاک در استان اصفهان 

رضا مرتضوی، استاندار اصفهان در این مراسم، تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در سال‌های گذشته گریبان‌گیر مردم استان بوده، آلودگی هواست و استان را با تعطیلی‌های مکرر مواجه کرده است. هرچند یکی از راهکارها برای حفظ سلامت مردم محدودیت در تردد و آموزش است اما همه ماموریت‌های ما سلبی نیست.

وی ادامه داد: بهبود کیفیت سوخت مصرفی، بهبود کیفیت خودروها، بهبود فیلتراسیون صنایع، توسعه فضای سبز و… از ماموریت‌های ایجابی است که در دولت سیزدهم به‌ عنوان دولتی که دغدغه سلامت مردم را دارد، با جدیت دنبال می‌شود.

مرتضوی ابراز کرد: آغاز عملیات اجرایی احداث نیروگاه خورشیدی نیز گواهی بر سخنان ماست. طی برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، در سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای با سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر کشور برای ایجاد چهار هزار مگاوات منعقد شد که امروز شاهد اجرای عملیات اجرایی یک هزار مگاوات از آن در استان اصفهان هستیم تا این استان گام بلندی برای تولید انرژی پاک در کشور بردارد.

استاندار اصفهان به روند اجرای این پروژه اشاره کرد و گفت: پس از پیگیری‌های مکرر و تسهیل امور نیروگاه‌های خورشیدی در استان تا مرحله انتخاب پیمانکار پیش رفتیم تا امروز شاهد آغاز عملیات اجرایی آن باشیم. با ظرفیت‌هایی که در استان داریم، می‌توانیم بخش عمده‌ای از انرژی کشور را از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک تامین کنیم تا هوای پاک را به مردم هدیه دهیم.

وی یادآور شد: نیروگاه شهید منتظری به‌ عنوان یک نیروگاه آلاینده به دلیل استفاده از سوخت مایع شناخته می‌شود که امیدواریم با ظرفیت تولید انرژی پاک در استان، این نیروگاه وارد مراحل نوسازی و دانش‌بنیان شود. امروز به‌ طور هم‌زمان شاهد کلنگ‌زنی مجموعه ۶۰۰ مگاواتی نیروگاه خورشیدی در شهرستان کوهپایه، مجموعه ۲۰۰ مگاواتی در شهرستان شاهین‌شهر و سایر شهرستان‌ها ازجمله ورزنه، شهرضا، نجف‌آباد، نطنز، کاشان، تیران و کرون و دهاقان هستیم.

مرتضوی تاکید کرد: استان اصفهان در پیک مصرف حدود یک هزار تا یک هزار و ۵۰۰ مگاوات به‌ ویژه در فصل تابستان مصرف انرژی برق دارد و با وارد مدار شدن این میزان انرژی تجدیدپذیر می‌تواند کسری موجود را جبران و به جلوگیری از آلودگی هوا کمک کند.

استاندار اصفهان اظهار داشت: در حال حاضر فقط ۵۰ مگاوات انرژی خورشیدی در استان تولید می‌شود و با بهره‌برداری از یک هزار مگاوات انرژی پاک در این استان، جهش ۲۰ برابری در این حوزه را شاهد خواهیم بود که این مهم با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و حمایت‌های دولتی اتفاق افتاده است.

خط‌شکنی فولاد مبارکه با دو برابر کردن ظرفیت انرژی خورشیدی کشور

محمود کمانی، معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر در این مراسم بیان کرد: فولاد مبارکه با خط‌شکنی در زمینه تولید انرژی‌های تجدیدپذیر، ۶۰۰ مگاوات برق از طریق انرژی خورشیدی و ۲۰۰ مگاوات از طریق انرژی بادی تولید می‌کند.

وی با بیان اینکه طی ۱۲ سال گذشته در کل دنیا ۸۰ درصد ظرفیت‌های نصب‌شده از انرژی‌های تجدیدپذیر و مابقی انرژی فسیلی است، مطرح کرد: با محاسبه قیمت سوخت می‌توانیم بگوییم که امروز تولید برق با انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور صرفه اقتصادی دارد اما ظرفیت نیروگاه‌های موجود نصب‌شده در قسمت تجدیدپذیر، حدود یک‌ درصد از کل ظرفیت کشور است که این میزان به هیچ وجه کافی نیست و باید توسعه یابد. یکی از چالش‌های موجود در زمینه تولید انرژی، افزایش مصرف گاز در بخش خانگی است که منجر به کاهش سوخت تخصیص‌یافته به نیروگاه‌ها می‌شود و انرژی تجدیدپذیر می‌تواند راهکاری جایگزین برای حل این مشکل باشد.

کمانی تصریح کرد: نیروگاه‌های خورشیدی کوچک و متوسطی که در استان اصفهان در حال احداث هستند، تا دو سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند. به‌ طور کلی ایجاد ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی تجدیدپذیر در کشور برنامه‌ریزی‌ شده که صنایع در این زمینه دو هزار و ۳۰۰ مگاوات را متعهد شده‌اند. فولاد مبارکه نیز با خط‌شکنی در این زمینه ۶۰۰ مگاوات را از طریق نیروگاه خورشیدی و ۲۰۰ مگاوات را به‌ صورت نیروگاه بادی تامین می‌کند.

معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر ادامه داد: ۱۰۰ مگاوات از نیروگاه خورشیدی فولاد مبارکه تا سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد که به همین دلیل از این شرکت تشکر می‌کنیم و امیدواریم مسئولان استان نیز در این زمینه همکاری‌های لازم را انجام دهند تا این پروژه به‌ موقع به بهره‌برداری برسد.

وی اضافه کرد: تعویض روشنایی معابر یکی از پروژه‌هایی است که می‌تواند در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی موثر باشد و با بهینه‌سازی در کل کشور حدود ۸۰۰ مگاوات در این زمینه صرفه‌جویی می‌شود. ۲۰ میلیون موتور کولر نیز در کل کشور وجود دارد که با سرمایه‌گذاری کمی برای تعویض آن‌ها می‌توانیم شاهد تحولی چشمگیر در موضوع افزایش بهره‌وری باشیم.

محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه نیز در این آیین اذعان کرد: امروز در شرایطی هستیم که دشمن به دنبال تزریق ناامیدی در جامعه است و تلاش می‌کند تا جوانان و آحاد مردم را از حل مشکلات مختلفی نظیر تامین انرژی، آلودگی هوا، اشتغال و… ناامید کند. دشمن در این زمینه تلاش‌هایی هوشمندانه را در دستور کار قرار داده است و تلاش می‌کند این مشکلات را به صنعت نسبت و مردم را در برابر صنعت قرار دهد.

وی ابراز کرد: نکته قابل‌ توجه این است که صنعت می‌تواند بسیاری از این مشکلات را حل کند. فولاد مبارکه به‌ عنوان صنعتی پیشرو و مسئولیت‌پذیر برای خلق آینده‌ای بهتر تلاش می‌کند تا علاوه‌بر تولید فولاد و خودکفایی کشور در این زمینه، برای توسعه زیرساخت‌های کشور و افزایش رفاه مردم تلاش کند و در این مسیر گام‌های استواری برداشته است.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه عنوان کرد: جامعه باید صنعت را در کنار خود حس کند و فولاد مبارکه تلاش می‌کند این اتفاق را رقم بزند تا تلاش دشمن ناکام بماند. در سال‌های گذشته نیز قدم‌هایی نظیر جمع‌آوری پساب شهرهای اطراف و بازچرخانی و تصفیه پساب انجام‌شده که در نتیجه نسبت به یک دهه قبل، مصرف آب به نصف کاهش یافته است. این در حالی است که تولید نیز افزایش یافته و با این اقدام بهداشت رودخانه افزایش یافته است و تا سه سال آینده با پروژه‌های متعددی که تعریف شده، برداشت آب خام به صفر می‌رسد.

طیب‌نیا یادآور شد: با اجرای طرح‌های فولاد مبارکه از سال گذشته، بیش از دو هزار و ۵۰۰ نفر مشغول به‌ کار شده‌اند و علاوه‌براین با برگزاری آزمون استخدامی، فرایند استخدام بیش از یک هزار و ۱۰۰ نفر تا پایان امسال تکمیل می‌شود. همچنین بیش از دو هزار شغل دانش‌بنیان با همکاری شهرک علمی و تحقیقاتی و دانشگاه‌ها ایجاد می‌شود.

وی تاکید کرد: اقداماتی در زمینه بومی‌سازی انجام‌شده است که نتیجه آن، بیش از ۹۰ درصد بومی‌سازی در صنعت فولاد و سه میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی حاصل از این تلاش‌هاست.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اظهار داشت: در زمینه توسعه شهری، فولاد مبارکه اقدامات خوبی را در عرصه‌های مختلف نظیر احداث مترو و ورزشگاه نقش‌ جهان انجام داده و امروز فولاد مبارکه در زمینه رفع مشکل آلودگی هوا قدم‌های بزرگی برداشته است. نهضت خوبی در کشور برای حل این مشکل شکل گرفته و تلاش فولاد مبارکه این است که چالش‌های محیط پیرامونی خود را حل کند.

طیب‌نیا ادامه داد: تا امروز فولاد مبارکه ۴۰ هزار میلیارد تومان در حوزه مصارف انرژی و همراهی با مسائل مرتبط با محیط‌ زیست سرمایه‌گذاری انجام داده و دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار  پروژه در فولاد مبارکه برای مدیریت آب، پسماند، مسائل زیست‌محیطی و… تعریف شده است.

تلاش فولاد مبارکه برای تحقق صنعت سبز در کشور

وی اضافه کرد: فاز اول نیروگاه سیکل ترکیبی فولاد مبارکه نیز با ۶۷ درصد پیشرفت تا سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. فولاد مبارکه عزم خود را جزم کرده است تا با شروع یک پروژه و به نتیجه رسیدن آن، مردم طعم استفاده از آن را بچشند.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه مطرح کرد: استان اصفهان در حوزه‌های بسیاری پیشتاز بوده و در زمینه تولید انرژی‌های پاک نیز با اجرای این پروژه پیشگام است. امروز فولاد مبارکه به دنبال کاهش ردپای کربن است و این اقدام را گامی برای تحقق صنعت سبز می‌داند. با بهره‌برداری از نیروگاه خورشیدی فولاد مبارکه، از تولید ۸۱۰ هزار تن دی‌اکسید کربن در سال جلوگیری و در زمان اجرای پروژه، ۷۰۰ نفر و در زمان بهره‌برداری، ۷۰ نفر اشتغال ایجاد می‌شود.

رسول موسی رضایی، مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای استان اصفهان نیز در این مراسم بیان کرد: زیرساخت‌های مناسبی در سال‌های گذشته در سطح استان اجرا شده و برنامه‌هایی برای توسعه این زیرساخت‌ها در دست اقدام است؛ البته در منطقه اصفهان نیاز به زیرساخت‌های بیشتری است تا شبکه و نیروگاه‌های موجود توسعه پیدا کند.

وی اذعان کرد: یکی از طرح‌های بزرگ، پروژه یک هزار مگاواتی فولاد مبارکه است که پیشرفت خوبی داشته و فاز اول آن در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد. این در حالی است که امروز به‌ دلیل کمبود سوخت قسمتی از ظرفیت نیروگاه‌های استان قابل‌ استفاده نیستند و برای برون‌رفت از این مشکلات باید به سمت تولید انرژی با استفاده از روش‌های پاک حرکت کنیم.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای استان اصفهان تصریح کرد: ۸۶۰ گیگاوات نیروگاه تا سال ۲۰۲۲ در کل دنیا ایجاد شده و ایران نیز در بین کشورهای دنیا سرمایه‌گذاری خوبی در این زمینه داشته است. فولاد مبارکه با سرمایه‌گذاری در حوزه نیروگاه خورشیدی، ظرفیت موجود نیروگاه‌های خورشیدی کشور را به دو برابر می‌رساند. 

 موسی رضایی ادامه داد: هم‌اکنون ۱۰ درصد ظرفیت نیروگاهی کشور در استان اصفهان بوده که شامل تعدادی نیروگاه کوچک و بزرگ است. همچنین کمتر از ۵ درصد ظرفیت نیروگاه‌های بادی کشور در استان اصفهان ایجاد شده است و امیدواریم در این زمینه نیز اصفهان بتواند توسعه قابل‌ توجهی را انجام دهد.

وی ابراز کرد: بیشترین میزان مناقصه به ثمر رسیده در سطح کشور در زمینه نیروگاهی به استان اصفهان تعلق دارد که ظرفیت آن چیزی حدود چهار هزار مگاوات است و فولاد مبارکه عملیات اجرایی بخشی از آن را امروز آغاز می‌کند.

اصغر هدایت، فرماندار کوهپایه در حاشیه این مراسم عنوان کرد: یکی از نیازهای اساسی و زیرساختی کشور و استان نیروگاه خورشیدی است که فولاد مبارکه برای ایجاد آن پیش‌قدم شده است. این شرکت همیشه برای حل مشکلات در صحنه حاضر است.

وی یادآور شد: امروز با احداث بزرگ‌ترین نیروگاه برق خورشیدی کشور با سرمایه‌گذاری فولاد مبارکه در کوهپایه، روز ماندگاری برای مردم شهرستان محسوب می‌شود و این شرکت به‌ عنوان طلایه‌دار تولید انرژی پاک در صنعت کشور پیشگام است. به همین دلیل از صنایع درخواست داریم تا با الگو قرار دادن فولاد مبارکه، به سرمایه‌گذاری در این حوزه بپردازند و امیدواریم با توجه به اسناد بالادستی و بسترهای ایجاد شده، کوهپایه به شهرستان نور استان اصفهان تبدیل شود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=11325

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
تحقق ظرفیت اسمی زمزم ۳ همگام با رشد درآمد «فخوز»
علی‌رغم اعمال تحریم‌های ظالمانه حاصل شد؛

تحقق ظرفیت اسمی زمزم ۳ همگام با رشد درآمد «فخوز»

05اردیبهشت
جلسه معارفه کارکنان جدید شرکت پیشگامان فولاد جنوب برگزار شد
05اردیبهشت
شاخص بورس بیش از یک هزار واحد افزایش یافت
در پایان هفته ابتدایی اردیبهشت 1403،

شاخص بورس بیش از یک هزار واحد افزایش یافت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.