• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024

افزایش قیمت سولفات نیکل در چین

  • کد خبر : 13755
  • 10 اسفند 1401 - 5:49
افزایش قیمت سولفات نیکل در چین
قیمت سولفات نیکل برای اولین بار طی دو ماه گذشته با افزایش تمایل خریداران پس از تعطیلات سال نو چینی در سال 2023 افزایش یافت.

قیمت سولفات نیکل برای اولین بار طی دو ماه گذشته با افزایش تمایل خریداران پس از تعطیلات سال نو چینی در سال ۲۰۲۳ افزایش یافت.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، ارزیابی قیمت هفتگی موسسه «Fastmarkets» برای سولفات نیکل حداقل ۲۱ درصد و حداکثر ۲۲٫۵ درصد، کبالت حداکثر ۱۰ قسمت در میلیون با شرط تحویل درب کارخانه‌های چین در روز سوم ماه فوریه ۲۰۲۳، حدود ۳۷ هزار تا ۳۸ هزار یوان (پنج هزار و ۴۶۰ تا پنج هزار و ۶۰۸ دلار) در هر تن بود که نسبت به هفته قبل از آن ۳٫۴۵ درصد افزایش داشت.

 

تقاضای جدید برای سولفات نیکل پس از اینکه هلدینگ «Tsingshan»، فعال در تولید فولاد زنگ‌نزن و نیکل در چین، شروع به تولید پلیت برش نخورده نیکل با استفاده از سولفات نیکل به عنوان ماده اولیه در ماه ژانویه ۲۰۲۳ کرد، نمایان شد. این موضوع منجر به کاهش قیمت بیشتر در بورس آتی شانگهای به دلیل انتظارات فعالان بازار از افزایش عرضه در بازار فیزیکی شد.

یک تاجر مطلع از وضعیت بازار مستقر در شانگهای اعلام کرد که روند صعودی در بازار سولفات نیکل با تصمیم هلدینگ «Tsingshan» برای خرید سولفات نیکل در زمانی که روند بازار کاهشی بود، افزایش یافت.

یک تولید کننده نیکل در مورد این اقدام هلدینگ «Tsingshan» گفت اگر جهش در بازار سولفات نیکل ناشی از تقاضای واقعی خودروهای الکتریکی (EV) است، پس چرا افزایشی در قیمت لیتیوم اتفاق نیفتاده است؟

به علاوه قیمت‌های داخلی سولفات نیکل چین از ماه دسامبر ۲۰۲۲ زمانی که قیمت‌های نیکل مات و کاتدهای پلیت برش نخورده نیکل در حال افزایش بودند، در روند نزولی قرار داشت. موسسه «Fastmarkets» بیان کرد این روند در بازار، تولیدکنندگان را متمایل به استفاده از سولفات نیکل کرد.

در ماه دسامبر ۲۰۲۲، قیمت نیکل در بورس فلزات لندن به بالای ۳۰ هزار دلار در هر تن رسید. این رقم تنها در ماه مارس ۲۰۲۲ زمانی که بورس فلزات لندن معاملات نیکل را به دلیل محدودیت شدید عرضه به حالت تعلیق درآورد، مشاهده شد.

در همین حال، در هفته اول ماه فوریه ۲۰۲۳، زمانی که قیمت سولفات نیکل و نیکل مات تقریبا یکسان بود، واحدهای‌های تولیدکننده نیکل در چین تصمیم به خرید سولفات نیکل به جای نیکل مات گرفتند.

یک تاجر نیکل اعلام کرد که اگر تولیدکنندگان به دنبال استفاده از مواد واسطه کاتدی فعال هستند، خرید سولفات قطعا منطقی‌تر است زیرا سولفات و نیکل مات سطح قیمتی مشابهی دارند.

جهش اخیر در بازار سولفات نیکل نیز پس از کاهش تولید در اواسط ماه دسامبر ۲۰۲۲ رخ داد. منابع مطلع در بازار بیان کردند که این روند نزولی پاسخی به کاهش تولید باتری توسط تولیدکنندگان در صنایع پایین‌دستی در ماه نوامبر ۲۰۲۲ بود.

به گفته برخی منابع آگاه، ذخیره‌سازی مجدد در انبار کالاها پس از تعطیلات سال نو چینی نیز بر وضعیت این روند بازار تاکید می‌کند.

چشم‌انداز ضعیف بازار خودروهای الکتریکی

منابع مطلع بازار بر این باور بودند که افزایش تقاضای سولفات نیکل در صنعت خودروهای الکتریکی همچنان می‌تواند زمان‌بر باشد.

گفته می‌شود که تقاضای معمول مصرف از سوی سازندگان صنایع پایین‌دستی خودروهای الکتریکی پس از اینکه چین سیاست پرداخت یارانه‌های ۱۳ ساله خود را که به منظور توسعه سریع صنعت خودروهای الکتریکی خود در پایان سال ۲۰۲۲ متوقف کرد، کاهش می‌یابد.

همچنین کاهش تقاضا برای خودروهای الکتریکی و چشم‌انداز ضعیف آن از ماه دسامبر ۲۰۲۲، بر بازار فلزات موجود در باتری‌ها تاثیر گذاشته است. سایر فلزات موجود در باتری‌ها مانند لیتیوم و کبالت نیز تحت تاثیر این وضعیت قرار گرفتند.

طبق ارزیابی قیمت موسسه «Fastmarkets» برای اولین بار سولفات کبالت با غلظت ۲۰٫۵ درصد کبالت، با شرط تحویل درب کارخانه‌های چین قیمت آن با کاهش دو هزار یوانی، از ۴۰ هزار تا ۴۱ هزار یوان در هر تن در روز سوم فوریه ۲۰۲۳ به حدود ۳۸ هزار تا ۳۹ هزار یوان در هر تن در روز هشتم ماه فوریه ۲۰۲۳ رسید.

 

به دلیل تقاضای ضعیف‌تر از سوی صنعت خودروهای الکتریکی، منابع بازار نیز نسبت به افزایش اخیر در بازار سولفات نیکل تردید داشتند.

یکی از واحدهای تولید مواد واسطه اعلام کرد که پنجره بهره‌برداری از شرایط آربیتراژ، معمولا تنها دو تا سه ماه طول می‌کشد زیرا فعالیت‌های مرتبط با خرید به زودی شکاف قیمتی بین فلزات نیکل و سولفات نیکل را از بین می‌برد. همچنین نمی‌توان از افزایش تقاضای خودروهای الکتریکی مطابق با انتظارات اطمینان حاصل کرد.

دولت چین زمان استفاده از مشوق‌های مالیاتی خودروهای الکتریکی در ماه آگوست ۲۰۲۲ را تمدید کرد و متقاضیان خرید خودروهای الکتریکی را از پرداخت مالیات ۵ درصدی خرید خودرو معاف کرد. همچنین مقامات محلی چین پرداخت یارانه‌های منطقه‌ای مرتبط با خودروهای الکتریکی به منظور رشد اقتصاد این صنعت را از ابتدای سال ۲۰۲۳ افزایش دادند.

با این حال، یک تاجر نیکل باتجربه و مستقر در شانگهای بیان کرد که که حداقل بر اساس عامل فصلی بودن میزان عرضه و تقاضا، روند تقاضا برای سولفات نیکل از سوی صنعت خودروهای الکتریکی تا سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳ تغییر نخواهد کرد.

یکی دیگر از تولیدکنندگان مواد واسطه با استناد به لیست الکترونیکی از سفارشات خرید و فروش اعلام کرد که نسبت به روند تقاضای خودروهای الکتریکی در آینده کمی بدبین است.

انتهای پیام//

 

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=13755

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.