• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
«فلزات آنلاین» گزارش می‌دهد؛

افزایش ۲۵ درصدی قیمت لوازم خانگی/ الزام در عرضه ۷۰ درصدی مقاطع فولادی در بورس

  • کد خبر : 4136
  • 25 خرداد 1399 - 13:12
افزایش ۲۵ درصدی قیمت لوازم خانگی/ الزام در عرضه ۷۰ درصدی مقاطع فولادی در بورس
ظهر دیروز، نشست خبری مدیرعامل سازمان حمایت و معاونت بازرگانی وزارت صمت با حضور اصحاب رسانه و با موضوع «تنظیم و نظارت بر بازار و پاسخ‌گویی به سوالات اصحاب رسانه‌» برگزار شد که بر اساس آن، علاوه بر اعلام برنامه تولید ۱۱.۶ میلیون دستگاه لوازم خانگی با افزایش ضریب خوداتکایی طی سال ۹۹، تمامی محصولات لوازم خانگی (به جز تلویزیون) تا 25 درصد افزایش قیمت خواهند داشت. همچنین در این جلسه تاکید شد که 70 درصد مقاطع واحدهای فولادی باید در بازار سرمایه (بورس) عرضه شوند و با هر واحدی که از این مصوبه تخطی کند، برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.
ظهر دیروز، نشست خبری مدیرعامل سازمان حمایت و معاونت بازرگانی وزارت صمت با حضور اصحاب رسانه و با موضوع «تنظیم و نظارت بر بازار و پاسخ‌گویی به سوالات اصحاب رسانه‌» برگزار شد که بر اساس آن، علاوه بر اعلام برنامه تولید ۱۱.۶ میلیون دستگاه لوازم خانگی با افزایش ضریب خوداتکایی طی سال ۹۹، تمامی محصولات لوازم خانگی (به جز تلویزیون) تا ۲۵ درصد افزایش قیمت خواهند داشت. همچنین در این جلسه تاکید شد که ۷۰ درصد مقاطع واحدهای فولادی باید در بازار سرمایه (بورس) عرضه شوند و با هر واحدی که از این مصوبه تخطی کند، برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»​، نشست خبری عباس تابش، معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان حمایت مصرف‌‏کنندگان و تولیدکنندگان، محمدرضا کلامی سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت و جمشید گلپور، رئیس مرکز اصناف و بازرگانان، با موضوع «تنظیم و نظارت بر بازار و پاسخ‌گویی به سوالات اصحاب رسانه‌» در محل وزارت صمت برگزار شد.

در ابتدای این نشست، عباس تابش اظهار داشت: برای رعایت حقوق مصرف‌کننده، باید تسهیل در تامین کالا در اولویت قرار وزارات صمت گیرد. همچنین باید در نظر داشت که تامین حقوق مصرف‌کننده از مسیر تولید عبور می‌کند؛ در واقع هر جا کالا به اندازه کافی تولید و تامین شد، تردیدی وجود ندارد که مصرف‌کننده نیز از آن فرآیند رضایت داشته است.

گران‌فروشی اجحاف در حق مصرف‌کننده است

معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان حمایت مصرف‌‏کنندگان و تولیدکنندگان عنوان کرد: گران شدن محصولات در بازار داخلی، تابع مولفه‌های کلان اقتصادی اعم از تغییر نرخ ارز و… است. با این حال باید پذیرفت که گران‌فروشی به نوعی تخطی از حقوق مصرف‌کننده محسوب می‌شود، تا جایی که سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و‌ تولیدکنندگان به عنوان اهرم و بازوی تنظیم بازار، رصد تامین کالاها را برای جلوگیری از هرگونه کمبودهای احتمالی در دستور کار خود قرار داده است.

تابش گفت: در‌ سال ۱۳۹۷ حدود ۹۹۴ پرونده قیمت‌گذاری را بررسی کردیم که این آمار در سال ۱۳۹۸ با رشد ۹۸ درصدی به یک هزار و ۹۹۴ پرونده رسید.

وی یادآور شد: در بخش بازرسی طی سال ۱۳۹۸ نسبت به سال ۹۷، ۱۶ درصد رشد داشته‌ایم که این در نوع خود رکورد محسوب می‌شود. همچنین بازرسی‌های انجام شده در سامانه انبارها طی سال ۱۳۹۸ نسبت به سال قبل از آن، ۱۱ درصد افزایش داشته که پرونده‌های متشکله ۴۷ درصد کاهش و ارزش پرونده‌ها نیز ۳۷ درصد کاهش داشته است.

معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان حمایت مصرف‌‏کنندگان و تولیدکنندگان تاکید کرد: در بازرسی‌های صورت گرفته در سامانه انبار، رشد بسیار خوبی طی سال ۱۳۹۸ به ثبت رسید که ماحصل آن چیزی جز سیستماتیک کردن امور جاری نبود. علاوه‌براین طی سال ۱۳۹۸ نسبت به سال ۱۳۹۷، بازرسی‌ها ۱۶ درصد، تعداد پرونده‌های متشکله ۴۰ درصد و تعداد تخلفات مکشوفه ۱۸ درصد افزایش را ثبت کرده‌اند.

رونمایی از سامانه گارانتی

تابش تصریح کرد: تا دو هفته آینده از سامانه گارانتی رونمایی خواهد شد که در کنترل بازار و ‌خدمات نقش مهمی ایفا می‌کند.

وی ادامه داد: مراجعه به سامانه‌ها برای کنترل و‌ تنظیم بازار در حال افزایش است؛ بنابراین این سامانه می‌تواند بخش عمده‌ای از مشکلات موجود را مرتفع کند که البته در ادامه نیز تکمیل‌تر خواهد شد.

افزایش قیمت لوازم خانگی

معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان حمایت مصرف‌‏کنندگان و تولیدکنندگان گفت: یکی‌ از کالاهایی که نظارت ویژه‌ای بر آن خواهیم داشت، لوازم خانگی است و در این راستا اجازه نخواهیم داد، نوسان ‌و گران‌فروشی صورت بگیرد.

تابش خاطرنشان کرد: برنامه ما در سال «جهش تولید» برای بخش لوازم خانگی، تولید ۱۱٫۶ میلیون دستگاه لوازم خانگی خواهد بود. همچنین حداقل افزایش قیمت برای لوازم خانگی طی سال ۹۹، ۲۵ درصد خواهد بود که این رقم برای محصول تلویزیون به ۲۰ درصد می‌رسد. ذی‌نفعان در مهلت مقرر باید قیمت کالای خود را در سامانه ۱۲۴ ثبت کنند و در غیر این صورت، مشمول عرضه خارج از شبکه می‌شوند و با آن‌ها برخورد خواهد شد.

تحقق «جهش تولید» با تمرکز بر داخلی‌سازی 

در ادامه این جلسه، محمدرضا کلامی، سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت، با اشاره به اولویت‌های مهم وزارت صمت در سال ۱۳۹۹، اظهار کرد: «جهش تولید»، افزایش عمق ساخت داخل، مدیریت و‌ کنترل بازار و صادرات حداکثری، از مهم‌ترین برنامه‌های ما در وزارت صمت است.

وی افزود: در بخش کالاهای اساسی، سهمیه ارزی ۴۲۰۰ تومانی تعیین و تکلیف شده است و نظارت د‌ر این امر به طور جدی از سامانه ثبت تجارت صورت خواهد گرفت؛ بنابراین جلوی هرگونه تخلف در این زمینه گرفته خواهد شد.

سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت گفت: در سال ۱۳۹۸ بیش از ۶۰ جلسه کارگروه ملی تنظیم بازار و بیش از ۸۰۰ جلسه کارگروه‌های استانی برگزار شده است که در همین راستا حدود ۴۰ درصد مصوبات کارگروه تنظیم بازار درخصوص تامین کالاها بوده است.

برنامه تولید ۱۱٫۶ میلیون دستگاه لوازم خانگی در سال ۹۹

کلامی عنوان کرد: در لوازم خانگی خرد و کلان، نزدیک به ۱۹ هزار و ۷۰۰ دستگاه، ظرفیت نصب شده وجود دارد. علاوه‌براین برنامه تولید ۱۱.۶ میلیون دستگاه لوازم خانگی با افزایش ضریب خوداتکایی طی سال ۱۳۹۹ در دستور کار قرار گرفته است که به نسبت آمار تولید ۸٫۸ میلیون دستگاه در سال ۱۳۹۸، شاهد افزایش ۳۰ درصدی تولید لوازم خانگی طی سال ۹۹ خواهیم بود.

وی ادامه داد: در برخی موارد، هیجانات خرید در بازار موجب اختلال در عرضه و تقاضا شده است که البته با همت مجموعه نظارتی وزارت صمت، به خوبی توانستیم آن‌ را کنترل نماییم.

عملکرد مناسب بانک مرکزی

سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت اشاره کرد: تلاش‌های بانک مرکزی در کنترل نرخ ارز به خوبی صورت گرفته و در همین راستا، تعیین ارز برای صادرکنندگان و واردکنندگان با نظارت مناسبی به جهت بازگشت ارز به سامانه نیما انجام شده است.

کلامی تاکید کرد: نزدیک به سه میلیون واحد صنفی و نیز حدود ۶۰۰ شرکت پخش کالایی در کشور وجود دارد که تا به امروز نقش خوبی در تنظیم بازار ایفا کرده‌اند.

الزام در مقابله با گران‌فروشی

وی اضافه کرد: حقوق مصرف‌کننده جزو مباحث لازم‌الاجرا برای همه ما خواهد بود و در این راستا، همانطور که آقای تابش گفتند، به طور ویژه با گران‌فروشی مقابله خواهیم کرد.

سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت گفت: برای اینکه بتوانیم گران‌فروشی را کنترل کنیم‌، همه تولیدکنندگان موظف شده‌اند تا قیمت پیشنهادی را به ستاد تنظیم بازار ارائه بدهند و ما نیز بر اساس ضوابط و مقررات تعیین شده در این زمینه تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

ارائه ۷۰ درصد مقاطع فولادی در بازار سرمایه

کلامی تصریح کرد: در مقاطع فولادی ۲۷ میلیون تن شمش و اسلب طی سال گذشته تولید شده است. همچنین ظرفیت تولید شمش کشور به ۱۷٫۵ میلیون تن می‌رسد که غالبا به میلگرد و تیرآهن تبدیل می‌شوند.

سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت اشاره کرد: مصرف داخلی شمش  فولادی در داخل کشور، حدود هشت میلیون تن است؛ در حالی که ۹ میلیون مازاد در این زمینه وجود دارد.

وی افزود: آنچه که باید در نظر داشت و به آن همچون یک قانون عمل کرد، این است که ۷۰ درصد محصولات فولادی باید در بازار سرمایه عرضه شود و هر واحدی که از این امر تخطی کند، برخورد قاطعی با او خواهد شد.

کلامی اضافه کرد: نزدیک به ۴۵۹ واحد فولادی از ارائه ۷۰ درصد محصولات خود در بورس طی سال ۹۹ تخطی کرده‌اند که حدود ۲۸۵ واحد از این آمار، به سازمان تعزیرات معرفی شده است. مابقی واحدهای فولادی که محصول خود را در بورس عرضه نکرده‌اند، به زودی به سازمان تعزیرات معرفی خواهند شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در‌ حال برنامه‌ریزی هستیم تا از شرکت‌های دانش‌بنیان برای کمک در زمینه تامین مواد اولیه کالاهایی که امکان ساخت داخل وجود ندارد، بهره بگیریم.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=4136
  • نویسنده : کیارش جوادی

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است