• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
مدیرعامل شرکت آلیاژ مفتول سپاهان

امکان صادرات مفتول به کشورهای همسایه را نداریم

  • کد خبر : 1297
  • 19 بهمن 1398 - 11:24
امکان صادرات مفتول به کشورهای همسایه را نداریم
مدیرعامل شرکت آلیاژ مفتول سپاهان گفت: به دلیل اینکه محصولات شرکت ما عمدتا در بخش خودروسازی مورد استفاده قرار می‌گیرند و مصرف‌کننده‌ای در کشورهای همسایه وجود ندارد، امکان صادرات به کشورهای همسایه را نداریم.

مدیرعامل شرکت آلیاژ مفتول سپاهان گفت: به دلیل اینکه محصولات شرکت ما عمدتا در بخش خودروسازی مورد استفاده قرار می‌گیرند و مصرف‌کننده‌ای در کشورهای همسایه وجود ندارد، امکان صادرات به کشورهای همسایه را نداریم.

امید اربابیون در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: شرکت آلیاژ مفتول سپاهان در زمینه تولید مفتول‌های کله‌زنی سرد فعالیت می‌کند. به عبارت دیگر، تولید مواد اولیه قطعات فورج سرد ازجمله پیچ و مهره و برخی قطعات خودرویی در دستور کار شرکت ما قرار دارد.

وی افزود: در ارتباط با برخی از مفتول‌های ویژه، قصد داریم با همین تجهیزات و ماشین‌آلات کنونی سبد محصولات خود را گسترش دهیم و برخی از محصولاتی که تاکنون کشور به واردات آن وابستگی زیادی داشت را در شرکت تولید کنیم.

مدیرعامل شرکت آلیاژ مفتول سپاهان اضافه کرد: با توجه به اینکه امکانات و زیرساخت‌های مناسب ازجمله مواد اولیه تولید انواع بلبرینگ در کشور وجود دارد، نمونه‌ اولیه فولاد این محصول تولید شده و آن را به دو تامین‌کننده ارائه دادیم که تولید بلبرینگ را در کشور انجام می‌دهند.

اربابیون در ارتباط با پیچ و مهره و قطعات فورج سرد نیز عنوان کرد: حدود دو سال است که فعالیت خود را آغاز کرده‌ایم و در ابتدای امر نیز قرار بود داخلی‌سازی این محصولات صورت گیرد. بنابراین چرخه تولید این محصولات با حضور وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروسازان، قطعه‌سازان و فولادسازان (یعنی کل زنجیره شامل فولاد آلیاژی، نوردکاران مانند شرکت تولیدی سپید فراب کاشان و چند نوردکار و فرآوری‌کننده محصول) عملا داخلی‌سازی قطعات خودرویی با موفقیت آزمایش و محصول مورد نیاز خودروسازان تولید شد. به طوری که تولید این محصولات اکنون در مقیاس تجاری صورت می‌گیرد.

با ۵۰ درصد از ظرفیت فعالیت می‌کنیم

مدیرعامل شرکت آلیاژ مفتول سپاهان خاطرنشان کرد: ظرفیت تولیدی شرکت ما در حال حاضر حدود ۱۵ هزار تن در سال است که با توجه به شرایط بازار با حدود ۵۰ درصد ظرفیت اسمی فعالیت می‌کنیم. برای تولید محصول، شرکت ما گریدهای کم‌آلیاژ و پرکربن فولادی را به محصول تبدیل می‌کند که ازجمله آن می‌توان به گرید ۱۰۲۰۱ و ۱۰۲۰۳۸ اشاره کرد. به این ترتیب، به دلیل تولید محصولات خاص، شرکت ما کمتر به دنبال دریافت فولادهای کم‌کربن و ساده رفته است.

اربابیون تصریح کرد: ماده اولیه تولید مفتول در شرکت آلیاژ مفتول سپاهان کلاف میلگرد است که با میلگردهای ساده تفاوت داشته و از نوع صنعتی است. در شرکت ما کلاف میلگرد به گونه‌ای فرآوری می‌شود که قابلیت تغییر فرم و شکل به صورت سرد داشته باشد.

اربابیون با اشاره به خطوط تولید شرکت آلیاژ مفتول سپاهان، بیان کرد: شرکت ما دارای سه کارگاه تولیدی است که شامل کارگاه کشش مفتول، کارگاه آنیل تحت اتمسفر کنترل شده و در نهایت خط اسیدشویی و پوشش فسفاته می‌شود. با توجه به محصول سفارش شده، نحوه فرآوری می‌تواند بسیار متنوع باشد که ازجمله آن می‌توان به یک مرحله آنیل، دو مرحله آنیل یا حتی بدون آنیل شدن مفتول و کشش مفتول و پوشش فسفاته اشاره کرد؛ یعنی با توجه به شرایط بازار و سفارش دریافتی، می‌توانیم طیف بسیار وسیعی از محصولات مرتبط با مفتول تولید کنیم.

وی در خصوص گریدهای گوناگون مفتول تولیدی، اذعان کرد: مفتول را با چهار تا پنج گرید اصلی تولید می‌کنیم که سایزهای آن نیز متنوع بوده و محصولات متفاوتی با سایزهای مختلف تولید می‌شوند. این مفتول‌ها از سایز چهار میلی‌متر تا حتی سایز ۲۸ میلی‌متر نیز قابلیت کشش دارند. با این حال قابلیت تولید محصولات نوردی در کشور ما تنها تا سایز ۲۳ میلی‌متر است.

وضعیت مطلوب بازار داخلی

مدیرعامل شرکت آلیاژ مفتول سپاهان بیان کرد: وضعیت بازار مفتول به ویژه برای محصولات شرکت ما نسبتا مناسب است و با وجود فعالیت با ۵۰ درصد از ظرفیت تولید، از وضعیت موجود ناراضی نیستیم. با این وجود، رکود نسبی در بازار به ویژه حوزه قطعه‌سازی وجود دارد که این امر نیز به وضعیت تولید نسبتا پایین صنعت خودروسازی بازمی‌گردد. شرکت ما تاثیر نسبتا زیادی از صنعت خودرو می‌پذیرد و اگر این صنعت بتواند میزان تولید خود را متناسب با ظرفیت افزایش دهد، شرکت ما نیز می‌تواند میزان تولید خود را حتی تا ظرفیت اسمی افزایش دهد.

اربابیون اذعان کرد: شرکت ما از نظر کیفیت، قابلیت صادرات همه محصولات را دارد اما مسئله مهم این است که عمده تولیدکنندگان پیچ و مهره و محصولات فورج سرد در آسیای شرقی قرار دارند. در حالی که در منطقه خاورمیانه هیچ کشوری نتوانسته است این صنعت را به اندازه ایران توسعه دهد؛ یعنی عملا بازار صادراتی قابل توجهی در این زمینه در کشورهای همسایه ما وجود ندارد.

وی با اشاره به این که تولید پیچ و مهره و فورج سرد عمدتا در کشورهای چین و تایوان تولید می‌شوند، تصریح کرد: این دو کشور، بیشترین تولیدات در این زمینه را در دنیا به خود اختصاص داده‌اند. به همین دلیل صادرات به کشورهای آسیای شرقی به دلیل حضور این دو کشور مقدور نیست. صادرات به بازار اروپا نیز با وجود دارا بودن جذابیت و مصرف‌کنندگان متعدد یعنی خودروسازان، به دلیل تحریم‌ها امکان‌پذیر نیست.

مدیرعامل شرکت آلیاژ مفتول سپاهان خاطرنشان کرد: کاربرد پیچ و مهره و محصولات فورج سرد تولیدی در شرکت ما، عموما در صنایع خودروسازی است و علاوه‌براین، محصولات یاد شده در بسیاری از صنایع که با پیچ و مهره سر و کار دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند اما نکته قابل توجه آن است که در منطقه خاورمیانه به دلیل نبود مصرف‌کننده عمده به ویژه صنعت خودروسازی قابل توجه، بازار مناسبی برای شرکت ما وجود ندارد.

وی در پایان، عنوان کرد: امر تولید در همه کشورها با چالش همراه است و مشکلات کنونی به ویژه در کشور ما جنبه مالی و بانکی دارند. در شرایط حال حاضر، بسیاری از شرکت‌ها توانایی گشایش ال‌سی‌های چند ماهه را ندارند و نیاز دارند که مطالبات خود را در زمان‌های کوتاه‌تری وصول کنند. از این رو نیاز است که سرمایه در گردش تولیدکنندگان با توجه به افزایش شدید قیمت مواد اولیه تامین شود و افزایش یابد. در صورتی که بانک‌ها در کشور ما بتوانند خطوط اعتباری یا ال‌سی‌های ریالی را برای تولیدکنندگان فراهم کنند و همکاری بهتری با آن‌ها داشته باشند، قطعا شرایط تامین مواد اولیه و فروش برای تولیدکنندگان بهتر خواهد شد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1297

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است