• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024

اولویتی به نام کیفیت در شرکت آهن و فولاد ارفع

  • کد خبر : 17111
  • 06 اردیبهشت 1402 - 8:13
اولویتی به نام کیفیت در شرکت آهن و فولاد ارفع
شرکت آهن و فولاد ارفع همواره و از بدو تاسیس، موضوع کیفیت بالای محصول ارائه‌شده به مشتری را به عنوان یکی از مهم‌ترین پارامترها و اولویت‌های اصلی خود قرار داده است.

شرکت آهن و فولاد ارفع همواره و از بدو تاسیس، موضوع کیفیت بالای محصول ارائه‌شده به مشتری را به عنوان یکی از مهم‌ترین پارامترها و اولویت‌های اصلی خود قرار داده است.

محمد شرکایی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: به طور کلی صنعت فولاد از جمله صنایع مادر و موتور محرک رشد اقتصادی به شمار می‌آید. در ایران نیز سند چشم‌انداز افق ۱۴۰۴ که به عنوان سند بالادستی صنعت فولاد شناخته می‌شود، تولید ۵۵ میلیون تن فولاد را هدف‌گذاری کرده است. با این حال متاسفانه به دلیل شرایط موجود در حوزه انرژی (برق و گاز)، این هدف تا حدی دور از دسترس به نظر می‌رسد. رکود فعلی سبب کاهش رشد تقاضای بازار هدف داخلی شده و صادرات فولاد نیز با توجه به جنگ اوکراین، تحریم روسیه و فروش زیر قیمت توسط این کشور، با مشکلاتی رو‌به‌رو شده است. بنابراین با توجه به شرایط یاد‌شده در بازارهای داخلی و خارجی، بحث‌های قیمت تمام‌شده و کیفیت محصول، تاثیر بسزایی را در قدرت رقابت‌پذیری شرکت‌های فولادی خواهند داشت زیرا با افزایش عرضه محصول، قدرت چانه‌زنی خریدار نیز افزایش می‌یابد.

وی اضافه کرد: مدیریت جامع کیفیت شامل کنترل‌های پیش از فرایند (مواد اولیه)، حین فرایند و محصول نهایی است. به طور کلی می‌توان گفت که هر ماده و فرایندی که بر کیفیت محصول نهایی اثرگذار باشد، در حیطه مدیریت جامع کیفیت قرار می‌گیرد. بنابراین، فرایندهای خرید مواد اولیه، انبارش مواد اولیه، دستورالعمل‌های تولید و کنترل انجام صحیح آن، کنترل محصول نهایی و انبارش صحیح آن در حوزه مدیریت جامع کیفیت جای دارند. عوامل موثر بر مدیریت کیفیت، مجموعه‌ای از عوامل درونی و بیرونی را در بر می‌گیرد.

معاون طرح و برنامه شرکت آهن و فولاد ارفع عنوان کرد: عوامل درونی شامل ساختار مدیریت کیفیت، پرسنل مجرب و متخصص و تجهیزات مورد نیاز برای کنترل‌های برنامه‌ریزی‌شده است. در طرف مقابل، عوامل بیرونی شامل عوامل محیطی، ملی، منطقه‌ای و جهانی هستند. عوامل محیطی و ملی، دستورالعمل‌های مختلف زیست‌محیطی، صادرات و واردات (محدودیت‌های صادرات و واردات و تعرفه‌های آن‌ها) و نوسانات ارزی را شامل می‌شوند. هر یک از این عوامل به سهم خود منجر به افزایش سخت‌گیری‌ها و یا کاهش آن‌ها (در محدوده مجاز تعریف‌شده در دستورالعمل‌های کیفی) می‌شوند. به عنوان مثال، قدرت چانه‌زنی بازار داخل برای خرید مواد اولیه وارداتی از جمله گرافیت و فروآلیاژها با توجه به تلاطم بازار ارز کاهش می‌یابد زیرا در صورت ریجکت ماده خریداری‌شده، باید هزینه بسیار بالاتری را صرف خرید ماده جدید کرد. در بحث منطقه‌ای نیز بحران‌های مختلف از جمله تنش میان کشورهای همسایه و بی‌ثباتی آن و همچنین پیمان‌های بین‌المللی همچون پیمان پاریس در بخش جهانی، در بحث کیفیت و مدیریت آن تاثیر‌گذار هستند.

اقدامات ارفع جهت کاهش ریسک قیمت‌های جهانی

شرکایی با بیان اینکه از جمله ریسک‌های قابل توجه برای شرکت آهن و فولاد ارفع که موضوع کیفیت نیز نقش مهمی را در پوشش آن ایفا می‌کند، می‌توان به ریسک قیمت‌های جهانی اشاره کرد، گفت: قیمت محصول این شرکت (شمش فولاد)، تحت تاثیر قیمت آن در بازارهای خارجی و همچنین قیمت تولیدکنندگان عمده این محصول به‌ خصوص کشور چین قرار دارد. از این رو، این شرکت با ارائه محصول با کیفیت بالا و سعی در رعایت قواعد و مقررات حاکم بر فعالیت تولید و فروش از جمله عرضه محصول در بورس کالا و فروش محصول با‌کیفیت به مشتریان خارجی، در راستای پوشش ریسک قیمت‌های جهانی تلاش می‌کند. شرکت آهن و فولاد ارفع همچنین در میان مهم‌ترین پروژه‌های زیرساختی خود، پروژه تهیه و ساخت و نصب سیلو دوم ذخیره آهن‌ اسفنجی با نوارنقاله‌های مربوطه را در اختیار دارد. گفتنی است که با تکمیل این پروژه، علاوه بر کاهش خطرات و ریسک‌های فرایندی در زمینه نقل‌و‌انتقال آهن‌اسفنجی، کل آهن‌اسفنجی مصرفی واحد فولادسازی توسط نوارنقاله به فولادسازی منتقل خواهد شد. این مسئله، علاوه بر کاهش هزینه‌های حمل‌و‌نقل، افزایش کیفیت فیزیکی آهن‌اسفنجی مصرفی در واحد فولادسازی و به تبع آن، بهبود عملکرد و کارایی این واحد را نیز به همراه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه شرکت آهن و فولاد ارفع همواره و از بدو تاسیس، موضوع کیفیت بالای محصول ارائه‌شده به مشتری را به عنوان یکی از مهم‌ترین پارامترها و اولویت‌های اصلی خود قرار داده است، تصریح کرد: در همین راستا و با توجه به دیدگاه فرایندی در این مجموعه، مدیریت کیفیت به عنوان فرایند مدیریت جامع کیفیت شناخته شده است و این فرایند از سال ۱۴۰۰ اجرا، پیگیری و پایش می‌شود. در این فرایند، کنترل تمامی مواد اولیه مطابق با درخواست واحد ذی‌نفع انجام می‌گیرد تا از کیفیت ماده ورودی اطمینان حاصل شود. در حین فرایند نیز نظارت بر ماده تولیدی در ایستگاه‌های مختلف انجام می‌شود. کنترل‌های فیزیکی و شیمیایی بر روی محصول نهایی نیز، قبل از بارگیری و با هدف حصول اطمینان از کیفیت محصول تولیدی به درخواست مشتری انجام می‌گیرد و برای هر شاخه شمش بارگیری‌شده، گواهینامه کیفیت صادر می‌شود.

معاون طرح و برنامه شرکت آهن و فولاد ارفع اظهار داشت: واحد تامین مواد، کالا و خدمات در شرکت آهن و فولاد ارفع با برنامه‌ریزی و انجام اقدامات لازم برای تامین به‌ موقع، انجام خریدهای کیفی با هدف افزایش کیفیت محصول تولیدی و همچنین اعمال جرائم لازم در صورت تحویل ندادن به‌ موقع و یا غیر‌کیفی بودن اقلام خریداری‌ شده، نقش پر رنگی را در ارتقای سطح کیفیت محصولات تولیدی این شرکت ایفا می‌کند. گفتنی است که شرکت آهن و فولاد ارفع دارای گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت «ISO 9001:2008» برای طراحی، توسعه و تولید فولاد کیفی و ساختاری به شکل بیلت و بلوم و همچنین برای تولید آهن‌اسفنجی است که این مسئله بیانگر جایگاه حائز اهمیت کیفیت در فرایندهای تولیدی این شرکت است.

شاخصه‌های اصلی مدیریت کیفیت در ارفع

شرکایی تاکید کرد: از شاخصه‌های اصلی مدیریت کیفیت می‌توان به بهبود مستمر و مشتری‌مداری اشاره کرد. در این راستا، شرکت آهن و فولاد ارفع فاکتورهای مهم موجود در زمینه کیفیت محصول را به طور پیوسته پایش و اندازه‌گیری می‌کند تا از کیفیت محصول فروخته‌شده اطمینان حاصل کند. حتی در بسیاری از موارد، کنترل و بازرسی‌های انجام‌ شده بیشتر از محدوده درخواستی مشتری است و همین موضوع باعث شده که شاخص تعداد شکایت مشتریان شمش که یکی از شاخصه‌های نشان‌دهنده عملکرد فرایند مدیریت جامع کیفیت است، صفر باشد. با این حال، این مجموعه خود را متعهد به بهبود مستمر می‌داند تا کیفیت محصول تولیدی آن همواره یک گام جلوتر از نیاز مشتری باشد.

وی در پایان با اشاره به اینکه مشتریان مدیریت جامع کیفیت به دو دسته مشتریان داخل و خارج از شرکت تقسیم‌بندی می‌شوند، یادآور شد: مشتریان داخل شرکت، مجموعه خرید، تولید و فروش را در بر می‌گیرند. در صورت نوسان در مواد اولیه، برنامه‌ریزی‌های تولید با هدف تولید محصولات با‌کیفیت و همچنین بهره‌وری تولید تحت تاثیر قرار می‌گیرند. شرکت آهن و فولاد ارفع با کنترل صحیح و کامل مواد ورودی و میانی تولید، از کیفیت مواد اولیه اطمینان حاصل می‌کند. علاوه‌براین، با کنترل‌های انجام‌ شده بر روی محصول نهایی، واحد فروش نیز از کیفیت محصول مورد عرضه، اطمینان می‌یابد و با قدرت چانه‌زنی بالاتری می‌تواند محصول را به فروش برساند. در زمینه مشتریان خارجی نیز با توجه به کنترل‌های سخت‌گیرانه در زمینه کنترل کیفیت و همچنین پیشینه شرکت آهن و فولاد ارفع در زمینه کیفیت محصول فروخته‌شده، این مشتریان از کیفیت محصول خریداری‌شده اطمینان خاطر دارند؛ چراکه برند ارفع، یکی از برندهای مطرح در زمینه شمش فولادی به حساب می‌آید.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=17111

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
تحقق ظرفیت اسمی زمزم ۳ همگام با رشد درآمد «فخوز»
علی‌رغم اعمال تحریم‌های ظالمانه حاصل شد؛

تحقق ظرفیت اسمی زمزم ۳ همگام با رشد درآمد «فخوز»

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.