• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024

بازگشت سرمایه‌ها به بازار فلز سرخ

  • کد خبر : 10633
  • 02 بهمن 1401 - 7:15
بازگشت سرمایه‌ها به بازار فلز سرخ
مس روزهای معاملاتی سال جدید میلادی را در روندی افزایشی آغاز کرد و همین امر موجب بازگشت سرمایه‌ها به بازار این فلز معدنی شد.

مس روزهای معاملاتی سال جدید میلادی را در روندی افزایشی آغاز کرد و همین امر موجب بازگشت سرمایه‌ها به بازار این فلز معدنی شد. انتظار می‌رود که بهبود سریع اقتصاد چین پس از یک سال قرنطینه، به بهبود تقاضا در این کشور که به عنوان بزرگ‌ترین خریدار فلزات جهان شناخته می‌شود، تبدیل شود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از ایمپاسکو، معاملات سه ماهه مس در بورس فلزات لندن «LME» هفته گذشته برای نخستین بار از ماه ژوئن به سطح ۹ هزار دلار در هر تن رسید و در حال حاضر حدود ۹ هزار و ۲۳۰ دلار معامله می‌شود. قیمت فلز سرخ از ابتدای ماه ژانویه تاکنون ۹.۶ درصد افزایش یافته است.

بازگشت ناگهانی سرمایه‌ها به سمت بازار مس آن هم پس از یک وقفه حدود یک ساله، نشانه آن است که بسیاری بر روی چشم‌انداز آفتابی‌تر مس شرط‌بندی می‌کنند.

به گفته تحلیل‌گران سیتی، پویایی قابل توجهی در بازار معاملات مس در بورس کالای شیکاگو و هم‌زمان در بازار فلزات لندن جریان دارد.

با این وجود افزایش علاقه سفته‌بازی به بازار مس برای چندین ماه گذشته مشهود بوده و فعالیت‌های تجاری جهانی نیز نشانه‌هایی از بهبود پس از رکود طولانی را نشان می‌دهد.

هر سه بازار اصلی مس شامل بورس کالای شیکاگو، بورس فلزات لندن و بورس آتی شانگهای، شاهد کاهش مداوم حجم و علاقه در بیشتر ماه‌های سال ۲۰۲۱ و نیمه اول سال ۲۰۲۲ بودند.

انقباض بازار مس در حوالی ماه جولای سال ۲۰۲۲ متوقف شد؛ به طوری که هم بازار فلزات لندن و هم بورس کالای شیکاگو رشد ثابتی را در پایان سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۱ ثبت کردند.

در حالی که حجم معاملات مس در بورس فلزات لندن در سال ۲۰۲۱ تنها ۱.۹ درصد کاهش یافت، به نظر می‌رسد بازار مس پس از یک سال بی‌رونق، بار دیگر به راس رادار سرمایه‌گذاران بازگشته است.

شور و شوق مجدد سرمایه‌گذاران برای چشم‌انداز مس با تصویر تا حدی تاریک کنونی رکود صنعتی در اروپا و کندی شدید اقتصادی در ایالات متحده کاهش می‌یابد.

بانک جهانی هفته گذشته پیش‌بینی رشد جهانی خود را برای سال جاری از ۳ درصد به ۱.۷ درصد کاهش داد که کندترین نرخ رشد اقتصادی خارج از رکودهای ۲۰۰۹ و ۲۰۲۰، از بازه زمانی سال ۱۹۹۳ تاکنون است.

با این حال، واضح است که بهبود وضعیت بازار مس در درجه اول به دلیل چشم‌انداز بهبود اقتصادی چین بوده که زیربنای اقداماتی برای احیای بخش دارایی بنیان‌گذار و زیرساخت‌های سبز متمایل به فلزات است.

شایان ذکر است که سیر صعودی مس تا حدودی تحت‌الشعاع سیر صعودی سنگ‌آهن قرار گرفته که به دلیل از سرگیری ساخت‌وساز املاک در چین جهش صعودی در پیش گرفته است. معاملات آتی سنگ‌آهن دالیان هفته گذشته با جهش ۳ درصدی، به بالاترین سطح قیمت خود در طول ۱۷ ماه گذشته رسید.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=10633

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
تحقق ظرفیت اسمی زمزم ۳ همگام با رشد درآمد «فخوز»
علی‌رغم اعمال تحریم‌های ظالمانه حاصل شد؛

تحقق ظرفیت اسمی زمزم ۳ همگام با رشد درآمد «فخوز»

05اردیبهشت
جلسه معارفه کارکنان جدید شرکت پیشگامان فولاد جنوب برگزار شد
05اردیبهشت
شاخص بورس بیش از یک هزار واحد افزایش یافت
در پایان هفته ابتدایی اردیبهشت 1403،

شاخص بورس بیش از یک هزار واحد افزایش یافت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.