• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
سید امیرعلی همایی، مدیرعامل شرکت آلومراد در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

با برنامه‌ریزی دقیق می‌توانیم در توسعه صنعتی کشور سهیم باشیم

  • کد خبر : 7339
  • 30 فروردین 1399 - 15:04
با برنامه‌ریزی دقیق می‌توانیم در توسعه صنعتی کشور سهیم باشیم
رسیدن به ارزش افزوده بیشتر در صنایع فلزی، به افزایش سرمایه‌گذاری در صنایع پایین‌دستی بستگی دارد. یکی از این صنایع در حوزه آلومینیوم، صنعت مفتول و راد است. شرکت آلومراد یکی از شرکت‌های فعال در این صنعت است که بیش از نیم قرن تجربه فعالیت دارد. این شرکت در سال گذشته، با تغییراتی که در ساختاری مدیریتی و سیاست‌گذاری خود انجام داد توانست مسیر تازه‌ای از پیشرفت و رکوردشکنی در تولید را پیش روی خود ایجاد کند. به منظور آگاهی از برنامه‌های توسعه‌ای این شرکت، با سید امیرعلی همایی، مدیرعامل شرکت آلومراد به گفت‌وگو نشسته‌ایم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید:

رسیدن به ارزش افزوده بیشتر در صنایع فلزی، به افزایش سرمایه‌گذاری در صنایع پایین‌دستی بستگی دارد. یکی از این صنایع در حوزه آلومینیوم، صنعت مفتول و راد است. شرکت آلومراد یکی از شرکت‌های فعال در این صنعت است که بیش از نیم قرن تجربه فعالیت دارد. این شرکت در سال گذشته، با تغییراتی که در ساختاری مدیریتی و سیاست‌گذاری خود انجام داد توانست مسیر تازه‌ای از پیشرفت و رکوردشکنی در تولید را پیش روی خود ایجاد کند. به منظور آگاهی از برنامه‌های توسعه‌ای این شرکت، با سید امیرعلی همایی، مدیرعامل شرکت آلومراد به گفت‌وگو نشسته‌ایم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید:

شرکت آلومراد چه محصولاتی تولید می‌کند؟

شرکت آلومراد (سهامی عام) اولین شرکت تولیدکننده مفتول آلومینیومی (راد آلومینیومی) در کشور است که بیش از ۵۵ سال سابقه فعالیت دارد. عمده سهام این شرکت متعلق به شرکت آلومتک بوده و هدف از تاسیس شرکت آلومراد، تامین مواد اولیه برای شرکت آلومتک به منظور تولید انواع هادی‌های آلومنیومی، ‌انتقال،‌ فوق توزیع و توزیع جهت مصرف در صنعت برق کشور است.

شرکت آلومراد به صورت مستقیم در بورس پذیره‌نویسی شده و بیش از ۱۵ سال است که سهام‌دار حقیقی داشته و به عنوان شخصیت حقوقی مستقل مطرح شده است.

محصولات شرکت آلومراد شامل راد ۹٫۵ و ۱۲میلی‌متری ساده و آلیاژی و انواع بیلت‌های۶، ۷، ۸ و ۱۲ اینچ در گروه‌های مختلف آلیاژی است. راد یا مفتول آلومینیومی که در شرکت آلومراد تولید می‌شود، مصارف متنوعی دارد؛ عمده مصرف راد آلومینیومی برای تولید هادی‌های آلومینیومی است. به این صورت که مفتول توسط دستگاه کشش کشیده شده و به قطرهای مورد نیاز بر اساس استاندارد تبدیل می‌شـــود و سپـــس در ساختـــار هـــادی‌هــــای آلومینیومی به مصرف می‌رسند. یکی از مصارف دیگر راد‌های آلومینیومی، استفاده از آن به عنوان اکسیژن‌زدا، در کوره‌های ذوب فولاد و فلزات سنگین‌تر است.

راد تیتانیوم‌دار از محصولات دیگر این شرکت به حساب می‌آید که در فرآیند تولید انواع لوله‌های آلومینیومی به منظور استفاده در انواع فریزر، یخچال و صنایع خودروسازی استفاده می‌شود.

محصول دیگر این شرکت، بیلت‌های ۶، ۷، ۸ و ۱۲ اینچی است که در گروه‌های آلیاژی مختلف ازجمله ۶۰۶۱، ۶۲۰۱ و ۶۰۶۳ تولید می‌شود و در تمام دستگاه‌های پرس و برای تولید انواع مقاطع اکستروژن قابل استفاده است.

بیلت‌های آلومینیومی تولید شده در شرکت آلومراد، توسط دستگاه پرس در شرکت آلومتک به باسبار (لوله‌های توخالی مورد استفاده در پست های برق) و پروفیل‌های در و پنجره، کرکره‌های برقی و محصولات ویژه استراتژیکی مانند ریل سوم مترو (که وظیفه تامین برق قطار مترو را بر عهده دارد) تبدیل می‌شود.

چه برنامه‌هایی در دستور کار این شرکت قرار دارد؟

بازسازی و یا نوسازی کوره اصلی ذوب ۳۴ تنی خط تولید که یکی از برنامه‌هایی است که در حال حاضر فاز عملیاتی ساخت آن در دست اجرا بوده و تا پایان فصل بهار به بهره‌برداری خواهد رسید. سامان‌دهی این موضـــوع سال‌هــا اســـت کــه نیمه‌کاره رها شده و تصمیمی در خصوص آن گرفته نشده بود که به همین دلیل سعی کردیم این پروژه را نهایی کنیم.

یکی از اقداماتی که در دوران مدیریت قبلی قرار بود انجام گیرد، تولید آند راد بود. آند راد، الکترودی است که در شرکت‌های تولیدکننده شمش آلومینیوم استفاده می‌شود و توانایی تولید این آند را شرکت آلومراد داشته و همچنان دارد.

علاوه‌بــراین، در برنامه‌‌های آتی تعـــداد صفحات ریخته‌گری بیلت شرکت را افزایش می‌دهیم و همچنین به منظور افزایش سبد محصولات شرکت، بیلت‌هایی با سایزهای بالاتر تولید خواهد شد.

تعیین سهام‌دار اصلی شرکت آلومراد منجر به دور شدن شرکت از حواشی‌ها شده و این امر امکان تمرکز بیشتر مدیران شرکت را بر مسائل اساسی کارخانه که بر پایه تولید بوده، فراهم کرده است.

چه تغییراتی در ماه‌های اخیر در شرکت رخ داده است؟

یکی از عمده تغییراتی که در شرکت آلومراد به وجود آمده، این است که این شرکت طبق قراردادی که با شرکت آلومتک داشت، موظف بود به عنوان اولویت اول راد مورد نیاز شرکت آلومتک را تامین کند که آن قرارداد با حمایت سهام‌دار اصلی شرکت، تغییر پیدا کرد. به گونه‌ای که در حال حاضر، راد تولیدی شرکت را به قیمت واقعی و سود مشخص به شرکت آلومتک عرضه می‌کنیم و این موضوع را در کدال نیز اطلاع رسانی کرده‌ایم؛ حسن این اقدام حفظ حقوق سهام‌داران است.

برنامه‌ای نیز در جهت افزایش توان تولید شرکت داریم، به گونه‌ای که توان تولید ما، در حال حاضر ۲۰ هزار تن در سال است و این میزان باید در آینده افزایش یابد. این هدف با اورهال کردن تجهیزات، حفظ تولید و نوسازی‌های پیش رو (کوره ۳۴ تنی) محقق خواهد شد.

قصد داریم برنامه‌ای در جهت استفاده بهینه از مصارف و منابع داشته باشیم و پاسخ‌گویی و خدمات‌رسانی به مشتریان نیز به یکی از اولویت‌های اصلی شرکت ما تبدیل شده است زیرا این شرکت در سال‌های گذشته، تولیدکننده مناسبی بابت واگذاری محصولات نبود؛ به همین خاطر، رضایتمندی مشتریان نسبت به محصولات خریداری شده کاهش یافته است.

قصد داریم با بیش از نیم قرن تجربه تولید در زمینه تولید راد، به جایگاه اصلی خودمان در صنعت آلومینیوم برگردیم.

با توجه به اینکه در گذشته، تمام محصول تولیدی به شرکت آلومتک داده می‌شد و صادرات نیز از طریق واسطه صورت می‌گرفت، آیا تغییر ایجاد شده در قرارداد می‌تواند موجب استقلال این شرکت در زمینه صادرات نیز شود؟

در گذشته، شرکت آلومتک صاحب تمام محصــولات کارخانـــه آلومـــراد بـــود و حتــــی قراردادهای صادراتی ما توسط آن شرکت بسته می‌شد؛ اما در طول این یک سال، توانستیم قرارداد صادراتی به صورت مستقیم داشته باشیم. شرکت آلومراد اولین قرارداد بدون واسطه خود را منعقد کرده و در آینده، تمام سودهای حاصل از تولیدات آلومراد (صادراتی یا فروش در بازار داخلی) با شخص حقوقی آلومراد بوده و سودی که به شرکت آلومتک پرداخت می‌کنیم، به صورت سالیانه خواهد بود. به همین ترتیب، افزایش میزان سرمایه برای محصولات تولیدی شرکت را پیش‌بینی می‌کنیم.

با توجه به محل احداث کارخانه آلومراد که نزدیک شهر قزوین واقع شده است، آیا فعالیت تولیدی این شرکت موجب آلایندگی شهر نمی‌شود؟

شرکت آلومراد با رعایت الزامات استاندارد ISO 14001 (سیستم مدیریت محیط زیست) نسبت به حفظ و نگهداری محیط زیست پایبند بوده و از طرفی صنعت آلومینیوم در مجموع، صنعت پاکی است و آلایندگی زیادی ندارد. کوره‌های ذوب نیز بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ درجه دما دارند که نسبت به صنایع مس و فولاد کمتر است.

به طور کلی در صنعت آلومینیوم، احیای آلومینیوم موجب بروز آلودگی می‌شود. در صورتی که در کوره‌های این شرکت فرآیند ذوب به صورتی انجام می‌شود که فاقد آلودگی خاصی است. برای تولید محصولات نیز از شمش خالص ۹۹٫۷ درصد استفاده می‌کنیم.

زمانی که کارخانه آلومراد را تاسیس کردند، کارخانه کیلومترها از شهر فاصله داشت و به مرور زمان به دلیل قدمتی که کارخانه دارد و همچنین گسترش شهر قزوین، موجب شد که این کارخانه در ورودی شهر قرار بگیرد.

ضمن آنکه طرح توسعه شرکت آلومراد در یکی از شهرک‌های صنعتی اطراف استان در برنامه‌های آتی ما قرار دارد. ما از جابه‌جایی یا حتی ساخت خطوط جدید در شهرک‌های صنعتی اطراف استان استقبال می‌کنیم زیرا زمین کارخانه آلومراد ارزش افزوده داشته و ایـــن ارزش افـــزوده بــــرای مــالــک عمـــده و سهام‌داران، مطمئنا مثمر ثمر خواهد بود. هدف شرکت آلومراد تولید بوده، از این رو فرقی ندارد که این تولیدات در مرکز و یا در آستانه شهر باشد.

با توجه به اینکه مواد اولیه مورد استفاده در کارخانه آلومراد باید خالص باشد، آیا برای تهیه این مواد با چالشی مواجه شده‌اید؟

برای حمایت از تولید داخلی، چند سالی است که از شرکت‌های تولیدکننده شمش آلومینیومی مانند ایرالکو و المهدی مواد اولیه مورد نیاز را خریداری می‌کنیم. در این خصوص با چالش‌هایی نظیــر عدم عرضه منــاسب در بورس (نامنــاسب بـــودن مهنــدسی عرضــه)، نوسانات بسیار بالای قیمت مواد اولیه (به دلیل تاثیرپذیری از نرخ ارز) و همچنین نرخ‌گذاری نامناسب در بورس فلزات مواجه هستیم.

آیا سیاست‌ یا برنامه شما برای تولید رادهای آلومینیومی تغییر پیدا کرده است؟

مــا در شرکت آلومــراد در زمینــه فروش و بازاریابی سیاست خود را بر مبنای مشتری‌مداری و ایجاد رضایت حداکثری مشتریان خود قرار داده‌ایم و خواهیم داد. با توجه به نام‌گذاری امسال توسط مقام معظم رهبری به سال «جهش تولید»، تلاش حداکثری خــود را در این زمینه انجام خواهیـــم داد. به طـــور کلـی هــر شرکتی می‌تواند با برنامه‌ریزی دقیق و مهندسی شده در توسعه صنعتی کشور سهیم باشد.

با توجه به اینکه تولید راد کارمزدی ریسک کمتری را به همراه دارد، آیا شما تمایل بیشتری برای تولید محصولات کارمزدی ندارید؟

بـرای تولیـد هر دو نـوع محصول، باید مواد اولیه را از بورس کالا خریداری کنیم و تنها تفـــاوتی کــه وجود دارد این است که هزینه خریـد شمش خالــص آلومینیـومی برای تولید راد کارمزدی را مشتریان پرداخت می‌کنند؛ اما در مجموع، تغییری در هزینه تولید و قیمت تمام شده ایجاد نمی‌شود و میزان هزینه خرید شمش از بورس کالا مشخص است و ما تنها میزان سود را محاسبه می‌کنیم.

شمش خریداری شده توسط مشتری به نام همان شرکت، در کارخانه ثبت می‌شود و ما به صورت امانی آن را در کارخانه نگه می‌داریم اما اگر مشتری به صورت پیش فاکتور به ما هزینه پرداخت کند، ما شمش خریداری شده را به صورت پیش‌فروش به نام شرکت خریدار ثبت می‌کنیم.

هزینه خرید مواد اولیه آلومینیومی در بازار آزاد بیشتر از بورس کالا است و برخی از شرکت‌های پایین‌دستی که مصرف‌کننده راد هستند، در بورس کالا سهمیه خرید شمش دارند و ترجیح می‌دهند از سهمیه‌ای که دارند برای خرید شمش استفاده کنند. به همین خاطر، آن شرکت‌ها، شمش را خریداری و با شرکت‌های تولیدکننده راد، قرارداد کارمزدی منعقد می‌کنند.

شرکت آلومراد در ماه‌های اخیر میزان تولید خود را بهبود بخشیده و رکورد تازه‌ای از لحاظ افزایش میزان تولید راد در کشور ثبت کرد. دلیل اصلی افزایش میزان تولید کارخانه آلومراد این است که توانستیم در زمینه تولید محصولات کارمزدی و غیرکارمزدی برنامه‌ریزی دقیقی انجام دهیم.

عامل اصلی افزایش میزان فروش شرکت آلومراد چیست؟

عامل اصلی افزایش فروش شرکت بر اساس تغییر سیاست و تفکرات تولید و یکپارچگی سهام‌داران بوده است. از زمانی که فرآیند بازاریابی را در شرکت تغییر داده و بهبود بخشیده‌ایم و ظرفیت تولید محصولات راد کارخانه را ارتقا داده‌ایم، توانستیم میزان تولید شرکت را افزایش دهیم. در حال حاضر، ۸۰درصد تولیدات شرکت آلومراد در بازار آزاد عرضه و به فروش می‌رسد و برحسب نیاز شرکت آلومتک، ۲۰درصد محصولات شرکت آلومراد در اختیار این شرکت قرار می‌گیرد.

این تغییرات موجب شد، میزان فروش شرکت چند برابر  بیشتر از سال گذشته شود و سایر شرکت‌های فعال در این حوزه، آلومراد را به عنوان تولیدکننده راد آلومینیومی در کشور بشناسند. در حالی که نقش این شرکت در سال‌های گذشته بسیار کمرنگ و ناچیز بود.

اولویت آلومراد همچنان شرکت آلومتک است؛ اما اختیاری که در سال جاری به منظور فروش و بازاریابی به شرکت ما داده‌اند، موجب رشد این شرکت شد.

آیا برنامه‌ای برای افزایش ظرفیت کوره‌ها دارید؟

افزایش ظرفیت کوره‌ها باید متناسب با ظرفیت خط تولیدی راد (نورد) باشد. یکی از عوامل تاثیرگذار در میزان تولید شرکت آلومراد، کوره‌هایی است که در اختیار دارد. شرکت دارای دو کوره ۳۴ تنی و ۲۰ تنی است. کوره ۳۴ تنی در ابتدای سال ۱۳۹۷ به علت استفاده نادرست، دچار مشکل و خاموش شد. از ابتدای دوره‌ مدیریتی جدید، قرار بر این شد که برنامه‌ریزی مشخصی انجام دهیم و کوره اصلی شرکت را احیا کنیم. پس از بررسی‌های لازم به این نتیجه رسیدیم که بازسازی فایده‌ای ندارد و برنامه نوسازی در دستور کار قرار گرفت.

پیش‌بینی ما این است که تا پایان فصل بهار ۱۳۹۹، کوره جدید شرکت مورد بهره‌برداری قرار گیرد و در این صورت ظرفیت تولید ما در آن زمان، دو برابر خواهد شد.

در حال حاضر، با استفاده از کوره ۲۰ تنی، روزانه در دو شیفت ۴۵ تن راد تولید می‌کنیم و زمانی که کوره ۳۴ تنی به خط تولید اضافه شود، این کوره را در دو شیفت کاری برای تولید راد استفاده می‌کنیم و کوره ۲۰ تنی را برای تولید بیلت به کار می‌بریم تا دو خط مجزای این کارخانه، با تمام ظرفیت بتوانند کار کنند.

برنامه اصلی شرکت آلومراد این بود که همواره دو کوره در کارخانه فعال باشند تا اگر کوره‌ای دچار مشکل شد، فعالیت شرکت متوقف نشود. به همین خاطر، احداث کوره جدید، ضریب ایمنی تولید مستمر را دو برابر می‌کند.

در زمینه تولید بیلت چه برنامه‌‌ای دارید؟

در خصوص افزایش روند تولید بیلت بازاریابی دقیقی انجام داده‌ایم و در نظر داریم سبد تولیدی محصول بیلت را گسترش دهیم. این در حالی است که در گذشته تنها بیلت سایـــز ۶، ۷ و ۸ اینچ در این شرکت تولید می‌شد و در حال حاضــر، صفحـــه ۱۲ و ۵ اینچــی را طراحی می‌کنیم.

با برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده در نظر داریم انحصار تولید بیلت ۱۲ اینچی را از میان برداریم و این محصول استراتژیک خاص را در شرکت تولید کنیم. بیلت ۵ اینچی نیز که جزو بیلت‌های پرمصرف بازار است، را طراحی کردیم و تا یک ماه آینده، این دو محصول نیز به سبد محصولات تولیدی ما اضافه می‌شوند و قصد داریم بیلت تولید شده در کارخانه را در بورس کالای ایران عرضه کنیم.

کیفیت و ارزش بیلت‌های تولید شده شرکت آلومراد در بازار جایگاه ویژه خود را دارد زیرا با تخصصی که در زمینه آلیاژسازی داریم، قادر هستیم بیلت‌های سری ۱۰۰۰، ۵۰۰۰ و ۶۰۰۰ را به راحتی تولید کنیم.

چه برنامه‌های در زمینه تولید راد دارید؟

در پی اضافه شدن کوره نوسازی شده ۳۴ تنی امکان افزایش سهم بازار برای ما وجود خواهد داشت. حفظ بازارهای موجود و افزایش فروش رادهای EC، آلیاژی و تیتانیوم‌دار در برنامه آتی قرار خواهد گرفت. در نظر است با افزایش شیفت‌های کاری، سرعت در تحویل محصولات، در برنامه آتی ما قرار گیرد. همچنین قصد داریم راد را در بورس کالای ایران عرضه کنیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=7339

نوشته‌های مشابه

04اردیبهشت
این تازه آغاز راه است…
میرسینا امیرشنوا، مدیر تکنولوژی و توسعه شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

این تازه آغاز راه است…

01اردیبهشت
گام‌هاي مستحکم فولاد سرمد در مسير توسعه/ تحقق ظرفيت اسمي توليد در سال ۱۴۰۲
علیرضا رحیم، مدیرعامل شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

گام‌هاي مستحکم فولاد سرمد در مسير توسعه/ تحقق ظرفيت اسمي توليد در سال ۱۴۰۲

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم