• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
مدیرعامل شرکت فولاد کالا فوکا:

برق ارزان‌، رقیب واحدهای بازیافت قراضه

  • کد خبر : 7279
  • 18 بهمن 1400 - 13:21
برق ارزان‌، رقیب واحدهای بازیافت قراضه
مدیرعامل شرکت فولاد کالا فوکا گفت: متاسفانه قیمت برق صنایع فولادی کشور ارزان است و با توجه به کم‌ اهمیت بودن آن برای فولادسازان، مصرف قراضه فرآوری شده نیز در این شرکت‌ها کاهش یافته و به نوعی برق ارزان، یک رقیب بازدارنده برای واحدهای بازیافت و فرآوری ضایعات آهنی است.
مدیرعامل شرکت فولاد کالا فوکا گفت: متاسفانه قیمت برق صنایع فولادی کشور ارزان است و با توجه به کم‌ اهمیت بودن آن برای فولادسازان، مصرف قراضه فرآوری شده نیز در این شرکت‌ها کاهش یافته و به نوعی برق ارزان، یک رقیب بازدارنده برای واحدهای بازیافت و فرآوری ضایعات آهنی است.

مسعود غلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: شرکت فولاد کالا فوکا در سال ۱۳۸۴، فعالیت خود را در زمینه بازیافت ضایعات و خرده‌های فلزی در زمینی به مساحت ۶۱ هزار و ۱۹ مترمربع واقع در کیلومتر ۵۵ جاده اصفهان آغاز کرد. ظرفیت سالانه تولید این شرکت در مجوزی که از سوی وزارت صمت صادر شده، ۳۵۰ هزار تن بوده اما میزان ظرفیت واقعی مجموعه، ۲۰۰ هزار تن در سال است. پس از گذشت پنج سال یعنی در سال ۱۳۸۹، با نصب تجهیزات و ماشین‌آلات، میزان تولید مجموعه به ۱۵۰ هزار تن در سال رسیده است و با وجود تولید شبانه‌روزی و به‌کارگیری ۱۰۰ نیروی انسانی، امکان افزایش میزان تولید وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت فولاد کالا فوکا در خصوص نحوه تامین مواد اولیه خود عنوان کرد: انواع ضایعات آهنی اعم از قراضه‌های بدنه خودرو، ضایعات خانگی، تیرآهن، میلگرد و… را از سراسر کشور تامین می‌کنیم و در واقع تاکنون اقدام به واردات قراضه آهنی نکرده‌ایم.

استفاده از قراضه آهنی، موثر در کاهش مصرف انرژی و میزان آلودگی

وی در خصوص نحوه فعالیت شرکت اذعان کرد: نحوه کار ما به این صورت است که با دستگاه شریدر ضایعات آهنی شامل ضایعات فلزی فله و پرسی را کمتر از ۲۰ ثانیه به قطعات زیر ۲۵ سانتی‌متر تبدیل و کلیه ناخالصی‌ها غیرفلزی شامل، خاک، پلاستیک، آلومینیوم، مس، استیل، برنج و غیره از آن جدا می‌کنیم و در نهایت، بر اساس درخواست مشتری و یا در قالب استاندارد به مصرف‌کننده نهایی تحویل می‌دهیم. قراضه خرد شده در این مجموعه منطبق با ISRL 210/211 است.

غلامی، عمده مشتریان خود را واحدهای ذوب و فولادسازی عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه این مجموعه شناخته شده است، شرکت‌های فولادی به صورت کارمزدی و یا آزاد برای تامین مواد اولیه خود به شرکت مراجعه می‌کنند. هر چند که ضایعات الکترونیکی، سیم مسی، برنج، آلومینیوم، لاک و پلاستیک، از دیگر محصولات حاصل از فرآوری به وسیله دستگاه شریدر است.

مدیرعامل شرکت فولاد کالا فوکا با اشاره به مزایای متعدد استفاده از قراضه آهنی در واحدهای فولادسازی، تشریح کرد: کاهش هزینه حمل‌ونقل، کاهش مصرف انرژی، استفاده از سبدهای کمتر جهت شارژ کوره، کاهش آسیب‌دیدگی دیوارهای نسوز، کاهش مدت زمان فرایند و کاهش میزان الکترود مصرفی ازجمله مزایای استفاده از قراضه خرد شده در کوره‌های فولادی به شمار می‌رود.

وی در ادامه بیان کرد: طبق تحقیقات انجام شده توسط آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده آمریکا و اتحادیه بازیافت اروپا، مصرف قراضه خرد شده باعث کاهش و صرفه‌جویی در کاهش آلودگی هوا به میزان ۸۶ درصد، کاهش آلودگی آب به میزان ۷۶ درصد، کاهش مصرف آب به میزان ۴۰ درصد، صرفه‌جویی در مصرف سنگ‌آهن و در نهایت، صرفه‌جویی در مصرف زغال‌سنگ می‌شود.

ارزان بودن قیمت برق صنایع چه تبعاتی به دنبال دارد؟

غلامی ضمن تشریح عمده‌ترین چالش‌های این شرکت، مطرح کرد: متاسفانه قیمت برق در کشور برای صنایع فولادی ارزان تمام می‌شود و با توجه به اینکه هزینه برق برای این شرکت‌ها اهمیت خاصی ندارد، آن‌ها درصدد کاهش و یا عدم استفاده از قراضه آهنی فرآوری شده هستند. به طوری که مدتی است شرکت‌های ذوب دیگر از قراضه آهنی فرآوری شده استقبال نمی‌کنند. بنابراین ارزان بودن قیمت برق به یک رقیب بازدارنده‎ برای مجموعه ما تبدیل شده است.

وی تاکید کرد: در واقع زمانی که قراضه آهنی برای تولید ذوب در کوره‌ها تمیز و فرآوری شده باشد، به ازای هر تن محصول تولید شده، انرژی کمتری صرف خواهد شد اما به دلیل اینکه تا حدودی قیمت برق برای صنایع فولادی از اهمیت خاصی برخوردار نیست، برای شرکت‌های فولادی مقرون‌به‌صرفه‌تر است که به فرآوری ضایعات آهنی نپردازند. در واقع، شرکت‌ها در صورتی اقدام به فرآوری قراضه‌های آهنی می‌کنند که به راحتی امکان استفاده مستقیم ضایعات در کوره‌ها فراهم نباشد.

مالیات بر ارزش‌‌افزوده، مانع رقابت در بازار سنتی است

مدیرعامل شرکت فولاد کالا فوکا درباره دومین چالش شرکت فولاد کالا فوکا، تصریح کرد: در سراسر کشور قراضه آهنی در بازار بیشتر به صورت غیر رسمی توسط دوره‌گردها جمع‌آوری می‌شود و بزرگ‌ترین معضل شرکت ما این است که در این میان، چیزی به عنوان فاکتور فروش و درج مالیات بر ارزش افزوده وجود ندارد. مصرف‌کننده یعنی کارخانه‌های فولادی به طور مستقیم از طریق این بنگاه‌ها اقدام به خرید ضایعات آهن می‌کنند و از آن طرف نیز کارخانه‌های ذوب، شمش‌های فولادی خود را به کارخانه‌های نورد (میلگرد، نبشی و…) تحویل می‌دهند و به صورت غیررسمی و بدون درج مالیات بر ارزش‌افزوده، به فروش می‌گذارند اما به دلیل اینکه مشتریان اصلی شرکت ما جزو صنایع بالادستی در صنعت فولاد و ثبت شده در بورس کالای ایران محسوب می‌شوند، باید به صورت رسمی به فعالیت خود بپردازیم و این یعنی باید در فاکتور خرید و فروش خود مالیات بر ارزش‌افزوده را درج کنیم که این امر، مانع رقابت ما با سایر رقیبان در بازار سنتی می‌شود.

غلامی در خصوص اثر درج مالیات بر ارزش افزوده در فاکتور، اظهار کرد: بزرگ‌ترین مشکل شرکت ما این است که محصولات ضایعات آهنی فرآوری شده را به فاکتور رسمی به فروش می‌رسانیم. از آنجا که باید خرید مواد اولیه به صورت قانونی انجام شود، باید مالیات بر ارزش‌ افزوده پرداخت کنیم. در مقابل، هنگامی که قصد داریم محصول خود را به فروش برسانیم، فاکتور فروش ما رسمی است و باید مالیات بر ارزش افزوده را در آن درج کنیم. این موضوع باعث می‌شود تا مصرف‌کننده مبلغ بیشتری پرداخت کند و کارخانه‌‌های ذوب تمایل کمتری برای خرید دارند؛ به طوری که این شرکت‌ها ترجیح می‌دهند مواد اولیه مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه کنند که فاکتور رسمی ندارد و در نتیجه، ملزم به پرداخت مالیات بر ارزش‌ افزوده نشوند.

خرید و فروش شفاف فولادسازان بورسی

وی تصریح کرد: متاسفانه برخی شرکت‌های ذوبی شمش‌ فولادی خود را به صورت غیر رسمی در بازار عرضه می‌کنند و بدون درج مالیات ارزش ‌افزوده، حاشیه سود خود را به نوعی بالاتر می‌برند. به همین دلایل شرکت‌های فولادی کمتر از مجموعه ما، ضایعات فرآوری شده خریداری می‌کنند. البته ناگفته نماند که برخی کارخانه‌ها با توجه به خرید و فروش سیستمی به ویژه در بورس کالای ایران، موظف هستند در صورت خرید قراضه، آن را به همراه فاکتور از مبادی رسمی تامین کنند.

مدیرعامل شرکت فولاد کالا فوکا اضافه کرد: کارخانه‌هایی که در بورس کالا محصولات خود را عرضه و یا مواد اولیه را از آن خریداری می‌کنند، به دلیل ماهیت رسمی فعالیت خرید و فروش، نمی‌توانند به صورت جعلی به فعالیت بپردازند و باید مدارک و مستندات قانونی شرکت را تحویل بورس دهند تا اجازه ورود به رینگ صنعتی را داشته باشند. بعضی شرکت‌های بزرگ فولادی مواد اولیه خود را از این مجموعه به صورت رسمی و همراه با فاکتور خریداری می‌کنند و خرید و فروش محصولات آن‌ها با فاکتور رسمی و قانونی به صورت روشن و شفاف انجام می‌شود.

کمبود قراضه آهنی در کشور

غلامی، حفظ بقا در این موقعیت اقتصادی را مهم‌ترین اولویت شرکت فولاد کالا فوکا عنوان کرد و گفت: دو طرح توسعه با عنوان «مجوز اسقاط خودروی سبک» و نیز «مجوز اسقاط خودروی سنگین» را برای توسعه شرکت مدنظر قرار داریم، اما به دلیل اینکه خودرو برای اسقاط کردن وجود ندارد، هنوز به مرحله اجرایی نرسیده‌اند.

وی دیگر چالش این شرکت را کمبود قراضه در کشور بیان کرد و افزود: میزان قراضه آهنی موجود در داخل کشور به اندازه مصرف نیست و متاسفانه همه شرکت‌ها در تلاش‌ هستند که قراضه موجود را با بالا بردن قیمت و ایجاد انگیزه برای فروشنده و در واقع، به هر شکل ممکن جذب کنند. بنابرابن این سه عامل باعث عدم تکمیل ظرفیت شرکت ما شده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه در حال حاضر وضعیت فروش قراضه آهنی چگونه است، گفت: با توجه به اینکه میزان عرضه قراضه کمتر از تقاضای بازار است، وضعیت فروش ضایعات آهنی ارزیابی می‌شود.

غلامی در پایان اظهار کرد: انتظار داریم دولت محترم هر روز مانع جدیدی بر سر راه بخش تولید و تولیدکنندگان وضع نکند و در واقع با اتخاذ سیاست‌های یکنواخت و یک‌سو به معنای واقعی از این بخش حمایت کند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=7279
  • نویسنده : اکرم محمدی

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است