• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
رئیس سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل ایران مطرح کرد

به‌روزرسانی تکنولوژی، رمز ماندگاری صنعت لوله و پروفیل ایران

  • کد خبر : 1044
  • 14 آبان 1398 - 16:27
به‌روزرسانی تکنولوژی، رمز ماندگاری صنعت لوله و پروفیل ایران
رئیس سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل ایران گفت: صنعت لوله و پروفیل کشور هم‌اکنون به خودکفایی رسیده و قادر به تامین نیازهای داخلی است اما با توجه به تحولات رخ داده در عرصه جهانی، باید تکنولوژی‌ها در این صنعت به‌روزرسانی شود. در غیر این صورت، قادر به رقابت با نمونه‌های مشابه خارجی نخواهیم بود.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل ایران گفت: صنعت لوله و پروفیل کشور هم‌اکنون به خودکفایی رسیده و قادر به تامین نیازهای داخلی است اما با توجه به تحولات رخ داده در عرصه جهانی، باید تکنولوژی‌ها در این صنعت به‌روزرسانی شود. در غیر این صورت، قادر به رقابت با نمونه‌های مشابه خارجی نخواهیم بود.

امراله زمانی علویجه در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، در خصوص صنعت لوله و پروفیل، اظهار داشت: صنعت لوله و پروفیل یکی از صنایع اساسی است که بر دیگر صنایع تاثیر جدی می‌گذارد. این صنعت با چالش‌هایی مواجه است که بسیاری از این مسائل حل نشده‌ باقی مانده‌اند. در صنعت لوله و پروفیل حدود ۱۶۰ کارخانه کوچک و بزرگ وجود دارد که از لوله‌های ریز تا لوله‌های قطور را تولید می‌کنند. این لوله‌ها در صنایع مختلف مانند انتقال آب، نفت و گاز، ساختمانی و صنعتی کاربرد دارند. در مجموع، حدود ۱۸ میلیون تن ظرفیت در این صنعت وجود دارد که کل تولید آن بین پنج تا ۶ میلیون تن متغیر است.

وی افزود: اکنون در صنعت لوله و پروفیل کشور بالغ بر ۴۰ هزار نیروی انسانی مشغول به ‌کار هستند و سرمایه‌های بسیار عظیمی در این صنعت به ‌کار گرفته شده است. در حالی که کل ظرفیت فعال این صنعت به حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد می‌رسد و باقی ظرفیت خالی و غیرفعال مانده است. لوله هم برای پیشرفت صنایع کشور و هم برای صادرات، مورد نیاز است و صنایع بسیاری به صنعت لوله وابستگی دارند. از این رو، صنعت لوله و پروفیل ظرفیت بسیاری برای ایجاد اشتغال دارد. خوشبختانه در صنعت تولید لوله به ‌ویژه لوله‌های قطور به خودکفایی رسیده‌ایم و کیفیت این محصول قابل رقابت با نمونه‌های مشابه خارجی است.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان لوله وپروفیل ایران با بیان اینکه یکی از کاربردهای نوین لوله در صنعت ساختمان است که جایگزین مصنوعات قدیمی مانند تیرآهن و میلگرد در اسکلت ساختمان شده، تصریح کرد: علاوه بر این، لوله در ساخت نرده ساختمان، لوله‌های گاز و آب، ستون‌ها و سقف‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. جدای از صنعت ساختمان، لوله در صنعت خودرو نیز برای تولید اگزوز، شاسی و… مصرف می‌شود.

زمانی مهم‌ترین و بیشترین کاربرد لوله را در بخش انتقال آب، گاز و نفت دانست و خاطرنشان کرد: خوشبختانه تولیدکنندگان توانسته‌اند محصولاتی را در این زمینه، با بالاترین کیفیت‌ها تولید کنند که حتی بازارهای صادراتی خوبی دارند. کشور ما در تولید لوله‌های انتقال نفت و گاز تقریبا به خودکفایی رسیده که نمونه اخیر آن، تولید لوله‌های انتقال نفت و گاز ترش است اما متاسفانه همچنان در این زمینه شاهد واردات انبوه لوله هستیم و تعاملی میان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان وجود ندارد که از قابلیت‌های تولیدکنندگان داخلی لوله استفاده شود. در صورتی که برای صادرات لوله راه حل‌های منطقی یافته و مشکلات موجود برطرف شوند، این صنعت پتانسیل عظیمی برای صادرات خواهد داشت.

خالی ماندن ظرفیت تولید لوله و پروفیل

وی عنوان کرد: ظرفیت‌های خالی صنعت لوله سرمایه‌های ملی هستند که بدون استفاده باقی مانده‌اند. این یعنی تعداد زیادی اشتغال در این صنعت در خطر نابودی قرار دارد که اگر به وضعیت آن‌ها رسیدگی نشود، وضعیت صنعت لوله وخیم‌تر خواهد شد. بخش عمده‌ای از سرمایه‌گذاری‌های موجود در صنعت لوله و پروفیل متعلق به بخش خصوصی است و دولت در آن نقش کمی دارد. در این زمینه نیاز است که مسئولان به‌ صورت جدی و عملی و نه شعاری به صنعت لوله و پروفیل کمک کنند تا هم مسائل مربوط به اشتغال حل شود و هم اینکه صنعت مورد نظر بتواند درآمدهای ارزی کشور را افزایش دهد. لازم به ذکر است، درآمد ارزی از دو طریق کسب می‌شود؛ یکی صادرات و دیگری تامین نیاز داخلی. هنگامی که نیاز داخلی تامین ‌شود، دیگر نیازی به واردات و اختصاص ارز نیست. بنابراین در هزینه‌های ارزی صرفه‌جویی حاصل می‌شود.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل ایران با تاکید بر اینکه این تشکل بیش از ۵۰ سال سابقه فعالیت دارد، اذعان کرد: در گذشته مشکلاتی میان این صنف با شرکت فولاد مبارکه به‌عنوان بزرگ‌ترین تامین‌کننده مواد اولیه تولید لوله و پروفیل وجود داشت اما خوشبختانه در یک سال اخیر تعاملات میان سندیکا و فولاد مبارکه بهتر شده و بخشی از مشکلات رفع شده است. البته مشکلات بیمه‌، بانک و مالیات همواره وجود دارد و به قوت خود باقی هستند. با این حال مشکل اساسی آن است که ظرفیت خالی یعنی کمبود مواد اولیه در این صنعت وجود دارد. امیدوار هستیم که وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تامین مواد اولیه با تولیدکنندگان لوله و پروفیل بیش از گذشته همراهی و همکاری کند.

زمانی خاطرنشان کرد: شرکت فولاد مبارکه بزرگ‌ترین تامین‌کننده مواد اولیه صنعت لوله و پروفیل یعنی ورق گرم است که برای عرضه این محصول در بازار از طریق بورس کالا اقدام می‌کند و سیستم مناسبی محسوب می‌شود اما مشکل اصلی این است که فولاد مبارکه در تامین مواد اولیه تنها بوده و قادر به پاسخگویی به تمام نیازها نیست حتی اگر شرایط خوب اقتصادی بر کشور حاکم باشد، باز هم مبارکه قادر به تامین نیازهای صنعت لوله و پروفیل نخواهد بود گرچه در وضعیت فعلی این شرکت به خوبی توانسته نیاز صنعت ما را برطرف کند. در سال‌های گذشته بخشی از نیازها از طریق واردات تامین می‌شد اما به‌ دلیل رشد نرخ ارز این امر امکان‌پذیر نیست و در شرایط کنونی راهکار مناسبی به‌نظر نمی‌رسد. البته برخی طرح‌های نیمه‌تمام در زمینه تولید ورق گرم وجود دارد که متاسفانه یا متوقف شده‌اند و یا اینکه سرعت پیشرفت آن‌ها بسیار کند است. در صورت راه‌اندازی این کارخانه‌ها، می‌توان به تامین مواد اولیه صنعت لوله و پروفیل در بلندمدت امیدوار بود.

لزوم به‌روزرسانی تکنولوژی صنعت

وی تاکید کرد: در صورتی که صنعت کشور همانند وضعیت فعلی رها شده باقی بماند، آینده خوبی در انتظار آن نخواهد بود زیرا به مرور زمان ماشین‌آلات و دستگاه‌های تولید و به‌ طور کلی تکنولوژی دچار فرسودگی و کهنگی شده و باید تعویض شوند. این یعنی در آینده‌ای نه‌ چندان دور، تولید محصول با دستگاه‌های کنونی صرفه اقتصادی نخواهد داشت. صنعت کشور برای رقابت با دنیا باید هم‌زمان با افزایش کیفیت محصول، تکنولوژی خود را تغییر دهد. لازم است که وزارت صنعت، معدن و تجارت ترتیبی اتخاذ کند که ماشین‌آلات و تکنولوژی‌های صنعت لوله و پروفیل کشور به‌روزرسانی شوند تا این صنعت از دنیا عقب نماند.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل ایران در پایان با بیان اینکه پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی بسیاری در کشور وجود دارد که نیازمند فعال‌سازی هستند، تصریح کرد: در صورتی که این پروژه‌ها فعال شود، قطعا کمبود تولید در کشور به چشم می‌خورد و نیاز به واردات خواهیم داشت. در این زمان ممکن است تولیدات خارجی با تکنولوژی‌های روز، رقابتی‌تر از تولیدات داخلی باشند و تولیدکنندگان داخلی نتوانند با آن‌ها مقابله کنند. بنابراین از هم‌اکنون باید به ‌دنبال به‌روزرسانی تکنولوژی‌های تولید باشیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1044

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است