• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
مدیرعامل شرکت سیم و کابل رسانا:

به دنبال خودکفایی در تولید محصولات خاص هستیم

  • کد خبر : 20290
  • 11 خرداد 1402 - 11:45
به دنبال خودکفایی در تولید محصولات خاص هستیم
مدیرعامل شرکت سیم و کابل رسانا گفت: این مجموعه به عنوان یکی از اولین تولیدکنندگان سیم و کابل‌های تخصصی در کشور، همواره توسعه سبد محصولات، صرفه‌جویی ارزی و تلاش در راستای اعتلای صنعت کشور را در دستور کار خود دارد؛ به همین دلیل شرکت سیم وکابل رسانا تولید محصولات خاصی را که از محل واردات تامین‌ می‌‎شوند، به طور جدی دنبال می‌کند.

مدیرعامل شرکت سیم و کابل رسانا گفت: این مجموعه به عنوان یکی از اولین تولیدکنندگان سیم و کابل‌های تخصصی در کشور، همواره توسعه سبد محصولات، صرفه‌جویی ارزی و تلاش در راستای اعتلای صنعت کشور را در دستور کار خود دارد؛ به همین دلیل شرکت سیم وکابل رسانا تولید محصولات خاصی را که از محل واردات تامین‌ می‌‎شوند، به طور جدی دنبال می‌کند.

سهام حسین‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، در رابطه با تاریخچه و سبد محصولات شرکت سیم و کابل رسانا بیان کرد: این مجموعه پروانه بهره‌برداری خود را در سال ۱۳۸۵ دریافت و از سال ۱۳۹۰ فعالیت خود را در شهرک صنعتی خیرآباد واقع در استان اراک آغاز کرد. این شرکت ۸۰۰ نوع سیم‌ و کابل مسی و آلومینیومی همچون کابل‌های شبکه، کابل‌های ابزار دقیق «AWG»، سیم و کابل‌های برق، کابل‌های دوربین و کواکسیال (RG59 و RG6) و… را تولید می‌کند. در حال حاضر ۹۰ درصد محصولات شرکت سیم و کابل رسانا در بازار‌های داخلی مصرف و ۱۰ درصد باقی مانده به کشور‌های همسایه همچون عراق و افغانستان صادر می‌شود. لازم به ذکر است که این مجموعه موفق شده تا برای ۲۰۰ نفر به طور مستقیم و برای ۶۰۰ نفر به طور غیرمستقیم زمینه اشتغال را فراهم کند.

کشتی تولید به سلامت به سرمنزل مقصود رسید

وی به بیان مشکلات تولیدکنندگان و تجربه‌های این مجموعه در زمینه رفع چالش‌ها پرداخت و گفت: خوشبختانه این مجموعه در تهیه مواد اولیه مورد نیاز خود نظیر مفتول مسی هشت میلی‌متری و روکش‌های سیم و کابل (پیلی اتیلن وPVC )، از بورس کالا و بازار آزاد با چالش و مشکل خاصی مواجه نبوده است. تنها مشکلی که تولیدکنندگان سیم و کابل با آن مواجه هستند، نوسان قیمت مواد اولیه است؛ این موضوع متاسفانه باعث شده تا بسیاری از تولیدکنندگان سیم و کابل، واحد تولیدی خود را تعطیل کنند. البته شرکت سیم و کابل رسانا نیز در یک برهه زمانی با این چالش روبه‌رو شد اما اکنون به سبب داشتن تجربه و کاهش زمان بین ثبت سفارش مشتری و خرید مواد اولیه، توانایی مدیریت نوسانات قیمت را به خوبی دارد زیرا با خرید مواد اولیه بلافاصله بعد از ثبت سفارش و نگه‌داری آن در انبار، نگرانی بابت عدم تامین مواد اولیه و یا افزایش احتمالی قیمت آن تا زمان تولید محصول ندارد.

مدیرعامل شرکت سیم و کابل رسانا در خصوص شرایط بازار مصرف و استراتژی این مجموعه برای حفظ بازار‌های خود، عنوان کرد: در حال حاضر به دلیل تعداد بالای تولیدکنندگان و وجود واحد‌های تولیدی غیرمجاز که محصولاتی با قیمت پایین‌تر تولید می‌کنند، با اشباع بازار مصرف سیم و کابل‌های برق روبه‌رو هستیم. همین موضوع باعث شد تا شرکت سیم و کابل رسانا برای حفظ مشتریان و بازار مصرف خود، به تولید کابل‌های تخصصی بپردازد زیرا تعداد تولیدکنندگان کابل‌های شبکه تحت تست و کابل‌های ابزار دقیق «AWG»، بسیار محدود بوده و تولید آن‌ها باعث تمایز این شرکت با سایر شرکت‌های تولیدکننده سیم و کابل در کشور شده است. خوشبختانه به دلیل مطرح بودن برند تجاری این شرکت، تقاضا برای کابل‌های تخصصی و کابل‌های شبکه بسیار صعودی است؛ حجم سفارشات به حدی است که این مجموعه از نظر زمان‌بندی، دو ماه از برنامه تولید خود عقب مانده است. این کابل‌ها وظیفه حمل اطلاعات و دیتا را بر عهده داشته و در شبکه‌های کامپیوتری، دکل‌های بی‌سیم و… مورد استفاده قرار می‌گیرند.

حسین‌آبادی در پاسخ به این سوال که این مجموعه برای توسعه بازار‌ها و گسترش طیف مشتریان داخلی و خارجی خود چه اقداماتی را در دستور کار خود قرار داده است، ابراز کرد: در قدم اول افزایش بیش از پیش کیفیت محصولات و در گام بعدی برند‌سازی و انجام تبلیغات در بازار‌های داخلی و خارجی سرلوحه اقدامات این شرکت قرار دارد. همچنین شرکت در نمایشگاه‌های مختلف داخلی و بین‌المللی، ارتباط با مشتریان جدید و انعقاد قرارد‌های تجاری از دیگر اقدامات این مجموعه جهت گسترش بازار‌های خود بوده است. شرکت سیم و کابل رسانا موفق به اخذ استاندارد «ISO9001» شده و واحد کنترل کیفیت آن به طور دائم در خدمت مشتریان است؛ این واحد پس از ثبت نظرات مشتریان در مورد کیفیت محصولات، در صورت نارضایتی آن‌ها نسبت به تعویض محصولات  فروش رفته اقدام کرده و یا با اعزام کارشناسانی درصدد حل مشکل بر می‌آید. این اقدامات موجب شده است تا این مجموعه، در سال گذشته موفق به تحقق اهداف خود در زمینه تولید و فروش محصولات شود. البته به دلیل مطرح بودن برند تجاری شرکت، برخی افراد سودجو به دنبال فروش محصولات خود با نام تجاری ما بودند که خوشبختانه با همکاری نهاد‌های مربوطه و سازمان ملی استاندارد، از ادامه فعالیت آن‌ها جلوگیری شد.

وی در رابطه با ماشین‌آلات مورد استفاده در خط تولید این مجموعه، توضیح داد: زمانی که شرکت سیم و کابل رسانا شروع به فعالیت کرد، ماشین‌آلات خط تولید خود را از کشور‌های چین و تایوان خریداری کرد اما بعد از مدتی برای به‌روزرسانی تجهیزات، از ماشین‌آلات ایرانی که ثمره تلاش متخصصان داخلی هستند، بهره گرفت؛ خوشبختانه کیفیت ماشین‌آلات داخلی به حدی است که امکان رقابت با همتایان خارجی خود را دارند. البته این مجموعه برای تعمیر و نگه‌داری ماشین‌آلات خارجی خود، با مشکلی مواجه نبوده و به دلیل عدم وجود محدودیت‌های وارداتی، امکان خرید قطعات و لوازم یدکی از شرکت‌های سازنده خارجی را دارد.

ارزش‌آفرینی برای کشور

مدیرعامل شرکت سیم و کابل رسانا با اشاره به دورنمایی که این مجوعه برای خود ترسیم کرده و اهدافی که در مسیر تولید دارد، اظهار کرد: در کنار کابل‌های خاصی که در سبد محصولات این مجموعه قرار دارند، تولید سیم و کابل‌هایی که تاکنون در ایران تولید نشده‌ و از طریق واردات تامین‌ می‌شوند، در دستور کار این مجموعه قرار دارد. شرکت سیم و کابل رسانا در همین خصوص مذاکراتی را با برخی شرکت‌های اروپایی انجام داده تا دانش و تکنولوژی تولید این محصولات را وارد کشور کند. این اقدام شرکت سیم و کابل رسانا باعث خودکفایی کشور در زمینه تولید این محصولات و جلوگیری از خروج ارز از کشور می‌شود. البته این مجموعه از ابتدای فعالیت خود در تلاش بوده تا با انجام تحقیق و توسعه و اجرای طرح‌‌های توسعه‌ای، در مسیر رشد و شکوفایی صنعت کشور پیشگام باشد. در اینجا باید به نکته اشاره کنم که اگر تولیدکنندگان سیم و کابل کشور، بتوانند استراتژی‌های درستی برای گذر از مشکلات و چالش‌ها در پیش بگیرند، آینده روشنی در انتظار آن‌ها قرار دارد؛ در غیر این صورت باید گفت که شاهد نقطه مقابل آن، یعنی تعطیلی واحد‌های تولیدی خود خواهند بود. گفتنی است که هدف‌گذاری‌های دولت در زمینه صنایع فلزی و معدنی همچون تولید کاتد، می‌تواند عامل محرکه بسیار مهمی جهت توسعه بازار‌ها و رشد تولید مفتول و سیم و کابل در کشور باشد.

حسین‌آبادی با بیان اینکه دیگر امکان ورود سرمایه‌گذارن جدیدی به این صنعت وجود ندارد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر وزارت صنعت، معدن و تجارت با توجه به میزان مس استخراج شده از معادن کشور و همچنین به دلیل تعداد زیاد واحد‌های تولیدکننده سیم و کابل، مجوزهای لازم برای ورود سرمایه‌گذارن جدید به این صنعت را صادر نمی‌کند زیرا میزان تولید این محصول در کشور، پاسخگوی نیاز داخلی است. به همین دلیل با توجه به افزایش تقاضای مس در گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر، ایران از زیر‌ساخت‌های لازم جهت تامین انواع سیم و کابل‌های مسی برخوردار است. باید گفت که صنعت سیم و کابل، صنعتی سبز بوده و هیچ گونه آلاینده‌ای را به محیط زیست وارد نمی‌کند؛ این مجموعه با استفاده مجدد از آبی که در فرایند تولید از آن استفاده کرده، به دنبال صرفه‌جویی بیشتر در زمینه انرژی و منابع آبی است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=20290

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.