• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
مدیرعامل شرکت حرارت گستران فیدار پارس عنوان کرد:

بی‌ثباتی بازار، مخرب‌تر از تحریم

  • کد خبر : 7744
  • 20 فروردین 1401 - 20:24
بی‌ثباتی بازار، مخرب‌تر از تحریم
مدیرعامل شرکت حرارت گستران فیدار پارس گفت: تحریم‌‌های بین‌المللی، سبب خودکفایی تولیدکنندگان شده اما بی‌ثباتی قیمت‌ها در بازار داخلی، تنها ضرر به همراه داشته است.
مدیرعامل شرکت حرارت گستران فیدار پارس گفت: تحریم‌‌های بین‌المللی، سبب خودکفایی تولیدکنندگان شده اما بی‌ثباتی قیمت‌ها در بازار داخلی، تنها ضرر به همراه داشته است.

مسعود خداویسی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، بیان کرد: شرکت حرارت گستر فیدار پارس در سال ۱۳۹۴ فعالیت خود را در زمینه طراحی و تولید انواع کوره‌های عملیات حرارتی آغاز کرده است. این شرکت در زمینی به وسعت دو هزار متر در شهرک صنعتی اشتهارد قرار دارد و ۱۴ نفر در مجموعه در حال فعالیت هستند.

وی در خصوص میزان ظرفیت تولید این شرکت، تصریح کرد: میزان ظرفیت تولید مجموعه ماهانه ۳۰۰ تن است و در آن، انواع پیچ ‌‌و مهره، چرخ‌دنده‌های صنعتی، شیرآلات صنعتی و قالب‌های صنعتی به منظور استفاده در صنایع مختلفی همچون خودرو، نفت، گاز و پتروشیمی تولید می‌شود.

مدیرعامل شرکت حرارت گستران فیدار پارس در ادامه اظهار کرد: مواد اولیه مورد نیاز خود را از بازار داخلی تامین می‌کنیم و خوشبختانه مشکل خاصی در این زمینه نداریم.

بومی‌سازی کوره‌های عملیات حرارتی

خداویسی در ارتباط با بومی‌سازی کوره‌های عملیات حرارتی در این مجموعه، اذعان کرد: این کوره‌ها کاملا توسط مهندسان شرکت حرارت گستران فیدار پارس بومی‌سازی شده است. میزان ظرفیت کوره‌های عملیات حرارتی برای تولید انواع قطعات مورد استفاده در صنایع مختلف نظیر نفت و خودرو، روزانه ۵۰ تن است. این کوره‌ها شامل کوره‌های کربورایزینگ، بوژی، سولشن و نیتراسیون است که در هرکدام از آن‌ها، عملیات‌های حرارتی مختلفی همچون سخت‌کاری، آنیل و کوئنچ انجام می‌شود.

وی در خصوص چگونگی فرایند عملیات حرارتی، مطرح کرد: قطعات تولید شده به روش آهنگری و نورد همواره دارای اندکی خلل‌ و فرج در ریزساختار خود هستند که جهت استفاده در بخش‌های مختلف صنعت باید یکنواخت شوند. عملیات حرارتی در واقع مرحله دوم تولید فولاد است که در قالب ابزار یا چرخ‌دنده و شفت‌های انتقال نیرو در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین باید یک یا دو مرحله عملیات حرارتی روی این فولاد انجام شود تا حالت تردی و چقرمگی موجود از بین برود. به عبارتی، استحکام و مقاومت مکانیکی سطح قطعه با انجام عملیات حرارتی افزایش پیدا می‌کند. لازم به ذکر است که عملیات حرارتی کلیه فولادهای آلیاژی در مجموعه ما انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت حرارت گستران فیدار پارس در ادامه به تکنولوژی مورد استفاده جهت ساخت کوره‌های مورد استفاده در این مجموعه اشاره کرد و گفت: این کوره‌ها همگی ساخت خارج از کشور هستند که توسط همکاران ما در داخل مجموعه دمونتاژ شده‌اند. تمام مراحل ساخت از طراحی اولیه تا کنار هم قراردادن قطعات، حاصل عملکرد همکاران ما در مجموعه حرارت گستران فیدار پارس است. مشعل‌های مورد استفاده در این کوره‌ها ساخت کشور آلمان هستند که ما پس از مدل‌سازی در داخل مجموعه موفق به تولید آن‌ها شدیم. دستگاه سیستم برق کنترل مورد استفاده در این کوره‌‎ها نیز قبلا از کشور اتریش وارد می‌شدند که ما توانستیم همین دستگاه را با قابلیت کنترل و ارزیابی بیشتر در داخل کشور طراحی و تولید کنیم. تنها قطعه وارداتی مورد استفاده در این کوره‌ها، نوعی یوروترم است که امکان تولید آن در داخل کشور وجود ندارد و ما ناچار به واردات آن هستیم.

افزایش تعرفه انرژی، مانعی در برابر تولید

خداویسی در خصوص چالش‌های موجود در زمینه تولید انواع کوره‌های عملیات حرارتی، عنوان کرد: هدف ما از ساخت و تولید انواع کوره‌ها، چیزی جز خدمت به صنعت کشور نیست. کوره‌هایی در مجموعه ما ساخته شده است که نمونه‌های آن در داخل کشور وجود ندارد و یا در بعضی سازمان‌های نظامی کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد که امکان استفاده از آن‌ها توسط سایر شرکت‌ها وجود ندارد. این در حالی است که ما با تولید این کوره‌ها امکان تعامل و همکاری بیشتر در میان شرکت‌های خصوصی را ایجاد کرده‌ایم و تمام تلاش خود را در راستای رفع کاستی‌های موجود در این خصوص انجام داده‌ایم اما متاسفانه شاهد کم لطفی مسئولان در بعضی زمینه‌ها همچون افزایش تعرفه گاز در شهرک‌های صنعتی هستیم. در حالی که اگر مسئولان چوب لای چرخ تولیدکننده نگذارند، ما از عهده وظایف خود برخواهیم آمد و در واقع نیازی به حمایت مسئولان نداریم.

وی در همین راستا اضافه کرد: تعیین نشدن گازبهای مصرفی واحدهای تولیدی، مهم‌ترین چالش ما طی ماه‌های اخیر بوده است. عمده انرژی مصرفی در کوره‌های عملیات حرارتی، گاز است و ما زمانی که قرارداد ۶ ماهه را با یک مجموعه به امضا می‌رسانیم، تعرفه ثابتی را برای گاز مصرفی طی این مدت در نظر می‌گیریم. در حالی که قیمت گاز طی این ۶ ماه چندین بار دستخوش تغییر شده است و همین امر باعث می‌شود ما از لحاظ برآورد هزینه و سودآوری نیز با مشکلات بسیاری مواجه شویم. چراکه تغییر ناگهانی نرخ گاز، توان بازاریابی فعال را از ما گرفته است و ناچار به تعیین قیمت لحظه‌ای گاز در قراردادها هستیم. این مسئله در نهایت باعث می‌شود از اعتبار مجموعه ما در میان سایر رقبا در حوزه عملیات حرارتی کاسته شود و امیدوار هستیم مسئولان چاره‌ای در خصوص قیمت و قطعی احتمالی انرژی گاز بیندیشند. ما پیگیری‌های لازم را در این زمینه از اداره گاز استان البرز انجام داده‌ایم و گویا این افزایش تعرفه گاز مرتبط با تمامی واحدهای صنعتی استان است. جالب اینکه در تابستان‌ها هم با قطعی برق روبه‌رو هستیم و تلاش کرده‌ایم با قرار دادن ژنراتور جدید در مجموعه، این معضل را حل کنیم.

تحریم‌ها به خودکفایی کمک کرد

این تولیدکننده کوره‌های عملیات حرارتی در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه تاثیر تحریم‌ها بر صنعت کشور را چطور ارزیابی می‌کنید، اذعان کرد: تحریم‌های خارجی کاملا به نفع صنعت کشور بوده است؛ چراکه باعث شده تولیدکنندگان در راستای خودکفایی قدم بردارند. برای مثال، قطعات و مشعل‌هایی که در گذشته ناچار به واردات آن‌ها بودیم، در حال حاضر در مجموعه ما به میزان کافی تولید می‌شود. این موفقیت چیزی جز تلاش در راستای خودکفایی در تولید نیست و نشانگر آثار مثبت تحریم‌های خارجی است.

مدیرعامل شرکت حرارت گستران فیدار پارس خاطرنشان کرد: ما شاهد نوعی تحریم داخلی یعنی بی‌ثباتی قیمت در بازار هستیم که ضربه مهلکی به تولیدکنندگان وارد کرده است. تولیدکنندگان کوره‌های عملیات حرارتی باید قیمت مصوبی از فولاد داشته باشند تا بتوانند طبق برنامه به فعالیت خود ادامه دهند. این در حالی است که قیمت فولاد به صورت ساعتی تغییر می‌کند و مشخص است مصرف‌کنندگان این فلز در چنین شرایطی با زیان مالی مواجه شوند. بسیاری از تولیدکنندگان قطعات فولادی فعالیت خود را به دلیل نبود ثبات قیمت در بازار متوقف کرده‌اند که این مسئله به نفع صنعت فولاد کشور نیست.

بدون حمایت مسئولان رشد کردیم

خداویسی در پایان تاکید کرد: از سال ۱۳۹۴ تا به امروز، هیچ حمایتی از مجموعه ما نشده است و خوشبختانه ما هم نیازی به حمایت دولت نداریم. زمانی که فعالیت خود را آغاز کردیم، قول تسهیلات ۷۰۰ میلیون تومانی به ما داده شد اما این مبلغ پرداخت نشد. دارایی شرکت حرارت گستران فیدار پارس در حال حاضر چند برابر این مبلغ بوده و این در حالی است که اگر مسئولان در ابتدا از این شرکت حمایت می‌کردند، چه بسا زودتر به این میزان سرمایه دست پیدا می‌کردیم. از دولت می‌خواهیم حمایت لازم را از جوانانی که تصمیم به حضور در عرصه تولید دارند، داشته باشد تا شاهد رشد و شکوفایی هرچه بیشتر این حوزه مهم در کشور باشیم.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=7744

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است