• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024

تاثیر افزایش مقدار تولید آلومینیوم سبز در جهان

  • کد خبر : 10283
  • 26 دی 1401 - 15:36
تاثیر افزایش مقدار تولید آلومینیوم سبز در جهان
پیش‌بینی می‌شود تولیدکنندگان آلومینیوم مقدار تولید فلزات کم‌کربن را تا 10 درصد در سال 2023 افزایش دهند و در سال‌های آینده حتی بیشتر از این مقدار تولید کنند که باعث کاهش هزینه خودروسازانی می‌شود.

پیش‌بینی می‌شود تولیدکنندگان آلومینیوم مقدار تولید فلزات کم‌کربن را تا ۱۰ درصد در سال ۲۰۲۳ افزایش دهند و در سال‌های آینده حتی بیشتر از این مقدار تولید کنند که باعث کاهش هزینه خودروسازانی می‌شود. این امر به دنبال تجهیزات و فلزات سازگار با آب و هوا از تامین‌کنندگان بوده است و آن‌ها خواستار کاهش میزان دی‌اکسید کربن تولیدی در صنعت هستند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از خبرگزاری رویترز، آلومینیوم، انرژی‌برترین فلزی است که تولید شده و منجر به تولید سالانه حدود یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تن گاز دی‌اکسید کربن در جهان می‌شود. پیش‌بینی می‌شود افزایش تولید آلومینیوم سبز در سال آینده میلادی، باعث کاهش ۱۳ میلیون تن یا حدود ۱٫۲ درصد میزان دی‌اکسید کربن تولیدی شود.

فشار دولت‌ها برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به تولیدکنندگان آلومینیوم، انگیزه‌ای برای افزایش مقدار تولید فلزات کم‌کربن داده است. میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای فلز کم‌کربن آلومینیوم، کمتر از چهار تن دی‌اکسید کربن در هر تن فلز تولیدی در مقایسه با میانگین جهانی انتشار ۱۶٫۶ تن دی‌اکسید کربن در هر تن از این فلز است.

این بدان معناست که مازاد جهانی آلومینیوم سبز که عمدتا با استفاده از انرژی نیروگاه‌های برق‌آبی یا مواد بازیافتی تولید می‌شود، بر پریمیومی که تولیدکنندگان می‌توانند از خریداران خودروها و شرکت‌های تولیدکننده قوطی نوشیدنی گرفته تا تامین‌کنندگان ساختمانی دریافت کنند، تاثیر می‌گذارد.

ایوان ولا، مدیر اجرایی بخش آلومینیوم شرکت «Rio Tinto»، در ماه نوامبر ۲۰۲۲ در کنفرانس سرمایه‌گذاران مطرح کرد که پریمیوم در حال حاضر و در چندین سال گذشته به نسبت کم بوده است.

وی افزود که این شرکت افزایش‌هایی در پریمیوم مشاهده کرده است اما جزئیاتی در مورد آن ارائه نمی‌دهد.

افزایش مصرف محصولات سبز در کشورهای جهان

روند عرضه جهانی آلومینیوم کم‌کربن برای چندین سال افزایشی بود اما در سال ۲۰۲۲، به دلیل وضع محدودیت‌ها بر تولیدکنندگان بزرگ در استان‌های جنوبی چین که به انرژی برقی‌آبی متکی هستند، کاهش یافت.

سیمون لارج، تحلیلگر موسسه «CRU» تصریح کرد که مقدار تولید آلومینیوم کم‌کربن در سال آینده در سطح جهان بهبود خواهد یافت و با ۱۰ درصد افزایش به حدود ۱۸ میلیون و ۵۶۰ هزار تن خواهد رسید که ۲۶ درصد از کل مقدار تولید آلومینیوم را شامل می‌شود.

وی اضافه کرد: در اروپا، نسبت محصولات کم‌کربن به حجم عرضه کلی بسیار بیشتر از سایر نقاط جهان است؛ چراکه تولیدکنندگان بزرگ در کشورهای اسکاندیناوی، معمولا از انرژی برق‌آبی استفاده می‌کنند و به همین دلیل این نسبت باید در سال آینده به ۸۳ درصد برسد.

استفاه از آلومینیوم سبز در صنعت خودرو

افزایش روند عرضه پایدارتر با تلاش‌های فزاینده برخی شرکت‌ها برای نشان دادن اعتبار خود در تولید محصولات سبز به مصرف‌کنندگان، به خصوص در بخش خودروی اروپا هم‌زمان شده است.

شرکت «BMW» آلمان سال گذشته با خرید آلومینیوم تولید شده با انرژی خورشیدی از شرکت «Emirates Global Aluminium» موافقت کرد. این در حالی است که برند آئودی که زیرمجموعه شرکت فولکس واگن است، از فلزی که با فناوری جدید «ELYSIS» که توسط شرکت‌های «Alcoa» و «Rio Tinto» در مرحله تولید آزمایشی قرار دارد، استفاده می‌کند. به گفته شرکت‌های تولیدکننده در فرایند تولید این فلز، تمامی دی‌اکسید کربن انتشار یافته حذف و با اکسیژن جایگزین می‌شود.

در همین رابطه، اکثر شرکت‌ها تمایلی به افشای میزان خرید مواد کم کربنی و پریمیوم پرداختی به دلایل رقابتی ندارند.

شرکت «Polestar» سازنده خودروهای الکتریکی، شروع به استفاده از آلومینیوم سبز به عنوان بخشی از پروژه خود برای تولید خودروهایی با آلایندگی صفر در هر مرحله از تولید آن کرده است. این پروژه با همکاری شرکت «Norsk Hydro» نروژ که از انرژی برقی‌آبی برای تولید بیشتر فلز خود استفاده می‌کند، انجام می‌شود.

شرکت «Polestar» مطرح کرد که حاضر است به دلیل هزینه‌های اداری تغییر تامین‌کنندگان، برای استفاده از آلومینیوم سبز هزینه بیشتری پرداخت کند، اما میزان هزینه پرداختی را اعلام نکرد.

یکی از سخنگویان این شرکت به خبرگزاری رویترز بیان کرد که هزینه هر کیلوگرم کاهش انتشار دی‌اکسید کربن هنگام گذار به استفاده از آلومینیوم سبز هنوز به طور قابل‌ توجهی کمتر از بسیاری از روش‌های دیگر به‌ منظور کاهش انتشار در فرایند تولید مواد اولیه است.

شرکت «Norsk Hydro» نروژ همچنین قراردادی برای تامین آلومینیوم شرکت مرسدس بنز امضا کرد که در روند تولید فلزات، کمتر از سه تن دی‌اکسید کربن در هر تن فلز تولید می‌شود.

انجام سرمایه‌گذاری‌های بالا به منظور تغییر در پریمیوم آلومینیوم کم‌کربن

شرکت‌های تولیدکننده آلومینیوم، سرمایه‌گذاری زیادی در فناوری‌های تولید آلومینیوم کم‌کربن انجام داده‌اند. شرکت «Norsk Hydro» نروژ تصریح کرد که در سال جاری میلیاردها دلار به منظور توسعه پایدار فرایند تولید آلومینیوم خود هزینه کرد. این در حالی است که شرکت «Rio Tinto»، شرکت «Alcoa» و دولت کانادا حدود ۲۲۸ میلیون دلار در فرآیند جدید تولید به نام «ELYSIS» سرمایه‌گذاری کردند.

برخی تحلیل‌گران بر این باورند که انجام چنین سرمایه‌گذاری‌هایی به منظور افزایش حجم تولید باید در راستای کاهش قیمت‌هایی که تولیدکنندگان برای عرضه محصولات کم‌کربن خود دریافت می‌کنند، باشد، به ویژه اینکه در سال جاری، روند و حجم تقاضای کلی تحت تاثیر ترس از رکود اقتصادی قرار گرفته است.

خورخه وازکز در موسسه هاربر آلومینیوم اذعان کرد که پریمیوم محصولات کم‌کربن در بازار فیزیکی، در اساس بسیار ناچیز است و به چشم نمی‌آید.

وی افزود که مقدار پریمیوم برای بیلت کم‌کربن که اغلب در صنعت ساخت‌وساز استفاده می‌شود، از ۳۰ دلار در هر تن در ژانویه ۲۰۲۲ به صفر رسید.

با این حال، برخی تولیدکنندگان همچنان به دنبال فروش بخشی از حجم تولید محصولات کم‌کربن خود با قیمت‌های بالاتر تحت قراردادهای فصلی و سالانه هستند.

وی افزود که مفتول‌ها به دلیل استفاده از آن‌ها در سیم‌کشی برق مرتبط با گذار به انرژی سبز در سراسر جهان، بالاترین پریمیوم را دارد اما پریمیوم بالای ۴۵ دلاری در هر تن برای مفتول‌ها نیز کمتر از ۲ درصد از قیمت مبنای آلومینیوم است. در برخی موارد نیز تفاوت در پریمیوم‌های منطقه‌ای نیز لحاظ می‌شود.

یک منبع آگاه در صنعت که نخواست نام آن فاش شود، عنوان کرد که اروپا بیشترین جایی است که تمایل به تغییر پریمیوم محصولات سبز را دارد و سرعت تغییر آن هم بسیار زیاد است. همچنین یک سری تغییرات اولیه در پریمیوم در قاره آمریکا قابل مشاهده اما در آسیا هنوز تغییراتی مشاهده نشده است.

یکی دیگر از تحلیل‌گران مطرح کرد که در اروپا، پریمیوم ممکن است بر اساس تصمیم اتحادیه اروپا برای اعمال تعرفه بر واردات کالاهای با کربن بالا تا سال ۲۰۲۶ افزایش پیدا کند.

در همین راستا مصرف‌کنندگان نه تنها از عرضه فراوان آلومینیوم اولیه کم‌کربن بلکه از مواد بازیافتی بهره می‌برند که حدود ۹۵ درصد انرژی کمتری برای تولید آن‌ها مصرف شده است.

مارسلو آزودو در شرکت مک کینزی تاکید کرد که افزایش تولید در آلومینیوم اولیه کم‌کربن و آلومینیوم کم‌کربن تولید شده از قراضه‌ها، پریمیوم آلومینیوم سبز را در سال‌های آینده به نسبت پایین نگه خواهد داشت.

وی افزود: با این حال، جابه‌جایی محدود در روند عرضه محصولات بین مناطق مختلف می‌تواند منجر به کسری در برخی مناطق پرتقاضا مانند اروپا شود.

آزودو خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که در عرضه آن محدودیت وجود دارد، آلومینیوم فوق‌العاده کم‌کربن است. در این فلز که انتشار کربن آن کمتر از دو تن در هر تن فلز تولیدی است، به دلیل کمبود مواد اولیه جهت تولید، پریمیوم بالاتری دارد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=10283

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.