• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
مدیرعامل شرکت آلیاژریزان برتر برنز ری:

تامین مواد اولیه اساسی‌ترین مشکل تولید است

  • کد خبر : 10848
  • 03 بهمن 1401 - 16:39
تامین مواد اولیه اساسی‌ترین مشکل تولید است
مدیرعامل شرکت آلیاژ ریزان برتر برنز ری، تولید‌کننده انواع قطعات صنعتی به روش ریخته‌گری گفت: یکی از معضلات اساسی مجموعه‌های تولیدی، کمبود و گرانی مواد اولیه است و اگر این نیاز به موقع و با هزینه‌ای مناسب فراهم نشود، تولیدکنندگان را با بحران‌های بسیاری رو‌به‌رو می‌کند که این چالش باعث می‌شود فعالان صنایع از مسیر هدف خود دور بمانند.

مدیرعامل شرکت آلیاژ‌‎ریزان برتر برنز ری، تولید‌کننده انواع قطعات صنعتی به روش ریخته‌گری گفت: یکی از معضلات اساسی مجموعه‌های تولیدی، کمبود و گرانی مواد اولیه است و اگر این نیاز به موقع و با هزینه‌ای مناسب فراهم نشود، تولیدکنندگان را با بحران‌های بسیاری رو‌به‌رو می‌کند که این چالش باعث می‌شود فعالان صنایع از مسیر هدف خود دور بمانند.

حمید زارع اوغور‌آباد در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، بیان کرد: شرکت آلیاژ‌ریزان برتر برنز ری در سال ۱۳۷۶ فعالیت خود را در کارگاهی واقع در پوئینک ورامین آغاز کرد و در سال ۱۳۸۱ جهت توسعه تولیدات خود و تامین نیازهای بازار و مشتریان اقدام به احداث کارخانه‌ای در شهرک صنعتی شمس‌آباد کرد که شامل واحدهای ریخته‌گری، شات‌ بلاست، ماشین‌کاری، سنگ‌کاری و کنترل کیفیت است.

در واقع هدف از تاسیس این شرکت، تولید فلزات‌رنگین و اشتغال‌زایی و نیز عدم وابستگی صنعتی در زمینه تولید قطعات پالایشگاه‌ها، قطعات ماشین‌آلات صنعتی و کشاورزی، تجهیزات آتش‌نشانی، پروانه‌ها و اجزای کشتی (قطعات مربوط به صنایع دریایی که در مجاورت آب شور دریا قرار می‌گیرند)، اتصالات و شیرآلات و… است. این شرکت جزو معدود تولیدکنندگان قطعات الکتروپمپ‌های شناور به صورت خام و ماشین‌کاری شده بوده و بر همین اساس مشتریان ما نیز صنایع نفت و گاز، صنایع پتروشیمی، صنایع کشتی‌سازی، صنایع ماشین‌آلات صنعتی، صنعت حفاری و… هستند.

هم‌اكنون شرکت آلیاژ‌ریزان برتر برنز ری با ظرفيت اسمی توليد ساليانه ۱۴۳ تن انواع قطعات صنعتی و فلزات‌رنگین طبق پروانه بهره‌برداری است و به شرط حمایت شدن از طرف دولت و ثبات در بازار، توانایی تولید بیشتر از این ظرفیت را خواهد داشت.

این فعال صنعت ریخته‌گری در ادامه تصریح کرد: تمامی دستگاه‌ها و تجهیزات مورد استفاده در شرکت آلیاژ‌ریزان برتر برنز ری، ساخت شرکت‌های ایرانی هستند. این مجموعه همچنین اقدام به بومی‌سازی بسیاری از قطعات این ماشین‌آلات کرده و در این امر به خودکفایی رسیده‌ است.

قفل نوسانات نرخ ارز بر بازار تولید

مدیرعامل شرکت آلیاژ‌ریزان برتر برنز ری در خصوص نحوه تامین مواد اولیه و چالش‌های موجود در این زمینه، مطرح کرد: مواد اولیه مورد نیاز خود را از بازار آزاد بسیار گران‌تر از بازار بورس کالای ایران تهیه می‌کنیم. تامین مواد اولیه مهم‌ترین چالش فعالان صنعت ریخته‌گری بوده و در حال حاضر نیز بازار مواد اولیه با رکود مواجه شده است چراکه قیمت مس و آلومینیوم همواره در حال نوسان بوده و ثبات مشخصی ندارد.

شایان ذکر است که یکی از مواد اولیه مورد نیاز مجموعه ما، ضایعات بوده و بخشی هم فروآلیاژهایی مانند نیکل، قلع، سرب و روی، منگنز است. در خصوص تامین ضایعات به عنوان مواد اولیه باید اشاره کنم که در ایران مخصوصا در مناطق صنعتی با بحران تامین ضایعات رو‌به‌رو هستیم.

وی ضمن اشاره به این نکته که قیمت مواد اولیه مس و آلیاژهای آن متاثر از دو متغیر نرخ دلار داخلی و قیمت مس در بورس فلزات لندن است، اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین معضلاتی که تولیدکنندگان صنعت ریخته‌گری را آزار می‌دهد نوسانات نرخ ارز و تعیین نرخ ماده اولیه به قیمت جهانی بوده که سبب افزایش قیمت مس و آلیاژهای مرتبط با آن و فروش آن‌ها به قیمت بسیار بالا به تولیدکنندگان شده است؛ در صورتی که تولیدکننده گاهی مجبور است محصولات خود را بسیار پایین‌تر از قیمت جهانی به فروش برساند و این ضرر برای تولیدکنندگانی که نقشی اساسی در اشتغال‌زایی بر عهده دارند، بسیار سنگین است.

يكي از آثار نوسانات نرخ ارز، افزايش قيمت مواد اوليه وارداتي مانند قلع است، به طور مثال در سال قبل قلع را به ازای هر کیلوگرم ۹۰۰ هزار تومان خریداری می‌کردیم اما در سال جاری قیمت آن به ازای هر کیلوگرم به یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده است.

مدیرعامل شرکت آلیاژ‌ریزان برتر برنز ری همچنین با اشاره به اینکه منابع انسانی یکی از سرمایه‌های ملی محسوب می‌شود، اظهار کرد: در بسیاری از مواقع تلاش کردیم تا نیروهای جوان و ماهر برای مجموعه استخدام کنیم که این امر محقق نشد زیرا متاسفانه جوانان ایرانی تمایلی به فعالیت در حوزه تولید و به طور کلی مشاغل سخت را ندارند و بیشتر به دنبال مشاغل آزاد با درآمد بالا هستند که همین امر سبب شده است با کمبود نیروی انسانی مواجه شویم و بنابراین مجبور به استفاده از کارگران اتباع خارجی شدیم.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های آینده معضلات مربوط به تامین انرژی و رفع این مشکل عمده‌ترین چالش پیش‌روی فعالان صنعت ریخته‌گری خواهد بود، گفت: تامین انرژی یکی از چالش‌های عمده‌ای است که نه تنها مجموعه ما، بلکه همه شرکت‌های صنعتی با آن مواجهند. تقریبا دو روز در هفته مجموعه ما با قطعی برق دست و پنجه نرم می‌کند و به همین منظور در زمان‌های مناسب با تولید حداکثری، کاهش تولید زمان قطعی برق را جبران می‌کنیم.

لازم به ذکر است شهرک صنعتی شمس‌آباد برای تامین آب مورد نیاز کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی خود با مشکل مواجه بوده و تولیدکنندگان فعال در این شهرک صنعتی مجبور به استفاده از آب چاه و شور هستند.

تولید مطلوب در گرو حمایت از واحدهای تولیدی

زارع با اشاره به وضعیت نابسامان اقتصادی در کشور گفت: متاسفانه با کسادی گسترده بازار مواجهیم و همیشه در این وضعیت، تولیدکننده بیشتر از سایر اقشار در جامعه آسیب‌پذیر می‌شود. فعالان صنایع برای ادامه فعالیت خود به یک ثبات نسبی در بازار نیاز دارند. همچنین یکی از اصلی‌ترین دغدغه ما نوسانات قیمت مس است که این امر به سیاست‌های نادرست مسئولان ذی‌ربط مرتبط است که با وضع قوانین نادرست و بدون مشورت با تولیدکنندگان، باعث ایجاد این وضعیت اسفناک می‌شوند.

مدیرعامل شرکت آلیاژ‌ریزان برتر برنز ری ضمن انتقاد از عدم حمایت و پشتیبانی دولت از تولیدکنندگان، اظهار کرد: حمایت دولت از فعالان صنعتی، سبب رونق در بازار می‌شود و می‌توان گفت تنها راه رهایی از وضعیت نابسامان فعلی، حمایت از بخش تولید بوده که دولت با تمهیدات لازم در خصوص تامین مواد اولیه کافی مورد نیاز تولیدکنندگان، ضمن حمایت از آن‌ها، زمینه اشتغال‌زایی و سودآوری بیشتر را نیز فراهم می‌کند و در این صورت است که شاهد خروج کشور از رکود خواهیم بود.

توانایی رقابت با رقبا را نداریم

وی خاطرنشان کرد: از آنجایی‌که شرایط درستی برای صادرات محصول فراهم نیست و مشکلات متعددی دامن‌گیر تولیدکنندگان است، مجموعه آلیاژ‌ریزان برتر برنز ری به مبحث صادرات ورود نکرده است.

زارع در خصوص مقایسه ایران با کشورهای همسایه بیان کرد: با توجه به اینکه ایران تولیدکننده مس است و معادن مس بزرگی در اختیار دارد، در تولید و رقابت در حوزه صنعت ریخته‌گری می‌تواند سرآمد باشد اما متاسفانه به دلایل مختلفی این امر میسر نشده است؛ به عنوان مثال تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی مورد استفاده در ایران به هیچ عنوان با ترکیه قابل قیاس نیستند چراکه تهیه بسیاری از این ماشین‌آلات صنعتی مورد نیاز، برای واحدهای تولیدی ممکن نیست.

مدیرعامل شرکت آلیاژ‌ریزان برتر برنز ری در پایان در خصوص چشم‌انداز صنعت ریخته‌گری ایران، یادآور شد: چشم‌‌انداز این صنعت به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور وابسته است زیرا شرایط اقتصاد فعلی در وضعیت مناسبی نیست و همت بالای دولت را برای بیرون آمدن از این شرایط بحرانی می‌طلبد. با مساعد شدن اوضاع اقتصادی کشور و ایجاد ثبات در بازار، مسلما شاهد افزایش تولید و در نتیجه رونق اقتصادی خواهیم بود اما اگر شرایط اقتصادی به همین منوال ادامه یابد، نمی‌توانیم شاهد پیشرفت در صنعت ریخته‌گری باشیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=10848

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.