• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
حسن شکرریز:

تحریم؛ بلای جان صنعت سیم‌لاکی

  • کد خبر : 8450
  • 04 مهر 1401 - 14:43
تحریم؛ بلای جان صنعت سیم‌لاکی
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان سیم و کابل ایران گفت: تحریم‌ها باعث شده است واسطه‌ها و شرکت‌های خارجی تامین‌کننده لاک با کاهش یا افزایش قیمت نفت و همچنین نوسان بازار سرمایه، به راحتی قیمت‌های خود را برای تولیدکنندگان ایرانی افزایش دهند و چون شرکت‌های خارجی حاضر نیستند مستقیما با تولیدکنندگان داخلی تجارت داشته باشند، بر همین اساس با حضور به اجبار واسطه‌ها قیمت تمام شده لاک افزایش پیدا می‌کند.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان سیم و کابل ایران گفت: تحریم‌ها باعث شده است واسطه‌ها و شرکت‌های خارجی تامین‌کننده لاک با کاهش یا افزایش قیمت نفت و همچنین نوسان بازار سرمایه، به راحتی قیمت‌های خود را برای تولیدکنندگان ایرانی افزایش دهند و چون شرکت‌های خارجی حاضر نیستند مستقیما با تولیدکنندگان داخلی تجارت داشته باشند، بر همین اساس با حضور به اجبار واسطه‌ها قیمت تمام شده لاک افزایش پیدا می‌کند.

حسن شکرریز در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: در هر بخشی که نیازمند تغییر انرژی الکتریکی به مکانیکی و یا انرژی مکانیکی به الکتریکی است، سیم‌لاکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین از جمله کاربردهای سیم‌لاکی می‌توان به ژنراتورها، توربین‌ها و الکتروموتورها اشاره کرد.

وی در خصوص جولان واسطه‌ها در واردات لاک مورد نیاز تولیدکنندگان سیم‌لاکی، عنوان کرد: در حال حاضر با توجه به شرایطی که مجتمع مس سرچشمه و شرکت‌های تولیدکننده مفتول ایجاد کرده‌اند، خوشبختانه در زمینه تامین مس که حدود ۹۰ درصد مواد اولیه تولید سیم‌لاکی را تشکیل می‌دهد، مشکلی وجود ندارد اما در واردات لاک همزمان با لغو برجام و بازگشت تحریم‌ها در انتقال وجه مورد نیاز مشکلاتی به وجود آمده است و این انتقال وجه باید از طریق کانال‌های مختلف صورت پذیرد. نکته جالب اینکه این کانال‌ها هر کدام برای دور زدن تحریم‌ها هزینه‌های اضافه‌ای دریافت می‌کنند و باعث می‌شوند هزینه واردات لاک در حدود ۱۵ درصد بیشتر از قیمت معمول خود تمام شود. متاسفانه تحریم‌ها باعث شده است واسطه‌ها و شرکت‌های تامین‌کننده لاک با کاهش یا افزایش قیمت نفت و نوسان بازار سرمایه، به راحتی قیمت‌های خود را برای تولیدکنندگان ایرانی افزایش دهند و چون شرکت‌های خارجی حاضر نیستند مستقیما با تولیدکنندگان داخلی تجارت داشته باشند، بر همین اساس با حضور به اجبار واسطه‌ها قیمت تمام شده لاک افزایش پیدا می‌کند. ضمن اینکه استفاده از ارز نیمایی به منظور واردات لاک نیز از دیگر مشکلات موجود است که باعث افزایش هرچه بیشتر قیمت این ماده اولیه در داخل کشور می‌شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان سیم و کابل ایران اضافه کرد: با در نظر گرفتن این مسئله که سیم‌لاکی یک‌ کالای واسطه است و مصرف‌کننده معمولی آن را خریداری نمی‌کند، این افزایش قیمت‌ها تولیدکنندگان سیم‌لاکی را تحت فشار قرار می‌دهد؛ چراکه آن‌ها مجبور هستند نیاز شرکت‌های پایین‌دستی مانند سازندگان دینام و ترانس را تامین کنند. این روند افزایش قیمت‌ها و واسطه‌ای بودن کالا سبب شده است که صنعت سیم‌لاکی فرصت توسعه و به کارگیری از تکنولوژی روز را به مرور زمان از دست بدهد؛ هرچند تا به امروز فعالان این صنعت تلاش کرده‌اند تکنولوژی جدید را به کشور وارد کنند و به بهترین شکل ممکن از آن بهره ببرند.

قوانین دست‌وپاگیر عرضه مفتول در بورس

شکرریز در ارتباط با عدم معامله مفتول مسی در بورس، مطرح کرد: در حال حاضر به صورت هفتگی مقدار قابل توجهی مفتول مسی در بورس کالای ایران عرضه می‌شود اما به دلیل هزینه‌های بالای عرضه مواد اولیه در این تالار صنعتی، تعداد معامله‌های انجام شده در بورس ناچیز است. تعدیل کارمزدها  در بورس طی سالیان گذشته باعث شد یک تحرک نسبی در سطح بازار ایجاد شود اما در حال حاضر تسهیلاتی به مفتول‌سازان بزرگ و مطرح کشور برای خرید کاتد اعطا می‌شود که برای شرکت‌های کوچک‌تر در نظر گرفته نمی‌شود و در ادامه این شرکت‌ها ناچار هستند خرید خود را از بازار با ارائه چک‌های مدت‌دار انجام دهند. در واقع فرایند دشوار خرید مواد اولیه از بورس کالای ایران باعث شده است که تولیدکنندگان رغبتی به حضور در این تالار صنعتی نداشته باشند و معاملات خود را بر پایه اعتماد بین فروشنده و خریدار در بازار آزاد انجام می‌دهند. قطعا تمام تولیدکنندگان به دنبال راحت‌ترین و به صرفه‌ترین راه برای تامین مواد اولیه مورد نیاز خود هستند و به همین علت معامله چندانی برای مفتول مسی در بورس کالای ایران انجام نمی‌شود.

وی در ادامه به مشخصات سیم‌لاکی باکیفیت و استاندارد اشاره کرد و گفت: با در نظر گرفتن این مسئله که مصرف‌کنندگان سیم‌لاکی افراد متخصص هستند، می‌توانند با مراجعه به کارخانه و تست سیم‌لاکی، کیفیت آن را بسنجند؛ چراکه این محصول یا مناسب و قابل استفاده است یا نامناسب و غیر قابل استفاده و در واقع کیفیت میانه‌ای ندارد. خریداران سیم‌لاکی، شرکت‌های موتورسازی، ترانس‌سازی، موتوژن، ایران‌ترانسفو و… هستند که تمام تجهیزات آزمایشگاهی که ما برای تشخیص کیفیت سیم‌لاکی استفاده می‌کنیم را در اختیار دارند اما خریداران معمولی قادر به تشخیص کیفیت سیم‌لاکی‌های موجود در بازار نیستند؛ خوشبختانه چون سیم‌لاکی یک کالای واسطه‌ای است، بر همین اساس مشکل چندانی در کیفیت ندارد.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان سیم و کابل ایران تصریح کرد: تست کالای بیشتر شرکت‌های تولیدکننده سیم‌لاکی، آنلاین است. یعنی تست‌های لازم طی کلیه مراحل تولید انجام می‌شود و بر اساس استانداردهای موجود، ممکن است تعداد محدودی از سیم‌لاکی‌های تولیدی با عیوبی همراه باشد که آن هم قابل رفع است و آسیبی به کار وارد نمی‌کند. آن دسته از مشتریانی هم که به کیفیت محصول تولیدی حساس هستند، درخواست لایه لاک اضافی می‌کنند؛ یعنی یک لایه اضافه لاک با خصوصیت متفاوت روی لاک قبلی اعمال می‌شود.

رشد ۲ درصدی تولید سیم لاکی در جهان

شکرریز در ارتباط با چشم‌انداز صنعت سیم‌لاکی، اذعان کرد: صنعت سیم‌لاکی در جهان با رشد تقریبی ۲ درصدی همراه بوده است که با تولید ماشین‌های پیشرفته هیبریدی که به تازگی وارد این عرصه شده‌اند، ممکن است این صنعت با رشد بیشتری نیز همراه شود و ایران نیز تابع همین میزان رشد جهانی است؛ چراکه مصرف سیم‌لاکی در این ماشین‌ها بیشتر است و باعث می‌شود نیاز به سیم‌لاکی رشد پیدا کند. شاید در آینده نزدیک، ابزارهایی مانند ترانس لامپ مهتابی از رده تولید خارج شوند و دیگر مورد استفاده قرار نگیرند اما با توجه به نیاز جهان به تجهیزات جدیدتر و پیشرفته‌تر، بدون شک ابزارهای جدیدی جایگزین آن‌ها خواهد شد.

وی در پایان یادآور شد: با وجود اینکه ما صنعت پتروشیمی پیشرفته‌ای داریم اما لاک مورد نیاز شرکت‌ها از خارج از کشور تامین می‌شود؛ چراکه صرفه مقیاس وجود ندارد و شرکت‌های خارجی نیز رزین اصلی مورد نیاز را در اختیار کشور ما قرار نمی‌دهند. در گذشته، شرکت‌های بسیاری برای تولید سیم‌لاکی اقدام کردند و سرمایه‌گذاری فراوانی در این زمینه انجام دادند اما چون قادر به تهیه رزین اصلی نبودند و نتوانستند دوام بیاورند، امکان تولید برای آن‌ها فراهم نشد. هم‌اکنون در دنیا نیز صنعت سیم‌لاکی به سمت انحصار پیش می‌رود و شرکت‌های بزرگ با ایجاد نوسان در قیمت رزین مورد نیاز، شرکت‌های کوچک را در معرض تعطیلی و ورشکستگی قرار داده‌اند و شرایط تولید را بیش از پیش دشوار ساخته‌اند.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8450

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است