• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024

تحریم‌ شرکت متالواینوست، تاثیر محدودی بر بازار بریکت گرم داشته است

  • کد خبر : 17467
  • 10 اردیبهشت 1402 - 8:27
تحریم‌ شرکت متالواینوست، تاثیر محدودی بر بازار بریکت گرم داشته است
به گفته «Fastmarkets»، اعمال آخرین بسته تحریمی غرب به دلیل حمله روسیه به اوکراین، تاثیر کمی بر بازار جهانی بریکت گرم (HBI) خواهد داشت؛ مگر اینکه خریداران مهم اتحادیه اروپا نیز اقداماتی مشابه را علیه روسیه اتخاذ کنند.

به گفته «Fastmarkets»، اعمال آخرین بسته تحریمی غرب به دلیل حمله روسیه به اوکراین، تاثیر کمی بر بازار جهانی بریکت گرم (HBI) خواهد داشت؛ مگر اینکه خریداران مهم اتحادیه اروپا نیز اقداماتی مشابه را علیه روسیه اتخاذ کنند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، برخی منابع آگاه به وضعیت بازار به این موسسه در اواسط ماه آپریل ۲۰۲۳ اعلام کردند که  اعمال تحریم‌ها بر روی هلدینگ «USM» روسیه که شامل شرکت معدنی متالواینوست هم می‌شود، تاثیر محدودی بر بازار جهانی بریکت گرم خواهد داشت؛چراکه نه ایالات متحده آمریکا و نه انگلیس خریدار این محصول نبوده‌اند.

این منابع افزودند که اگر اتحادیه اروپا اقدامات مشابهی را علیه روسیه اتخاذ کند، تاثیر آن می‌تواند بسیار زیاد باشد؛ چراکه برخی از خریداران در این قاره حجم زیادی از بریکت گرم را از شرکت متالواینوست وارد می‌کنند. هرچند به گفته فعالان بازار، اتخاذ چنین رویکردی از سوی اتحادیه اروپا هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

وزارت امور خارجه آمریکا در روز ۱۲ آپریل ۲۰۲۳ اعلام کرد که با هماهنگی دولت بریتانیا، یکی از کانال‌های ارتباطی که به یکی از ثروتمندترین میلیاردرهای روسیه به نام علی‌شیر عثمانوف به دور زدن در تحریم‌ها کمک می‌کرد را هدف تحریم قرار داده است. لازم به ذکر است که این میلیاردر روسی در سال ۲۰۲۲ از سوی ایالات متحده آمریکا تحریم شده بود. علاوه‌براین، هلدینگ «USM» که عثمانوف از طریق آن مالکیت و کنترل اکثر شرکت‌های خود را در مدیریت می‌کند نیز هدف تحریم‌ها قرار گرفت.

علاوه بر هلدینگ «USM»، ایالات متحده آمریکا شرکت‌های «Holdingovaya Kompaniya Metalloinvest»، «Lebedinskiy Gorno Obogatitelniy Kombinat» و «Mikhailovskiy Gorno Obogatitelniy Kombinat» (مجموعه کارخانجات استخراج و بهره‌برداری زیرمجموعه شرکت متالواینوست) به همراه کارخانه «Oskol Electrometallurgical Plant» (تنها واحد فولادسازی شرکت متالواینوست که شمش فولادی و محصولات فولادی طویل تولید می‌کند) و شرکت فولاد «Hamriyah» امارات (شرکت تولیدکننده نورد میلگرد با مالکیت مشترک شرکت متالواینوست در خاورمیانه) را مورد تحریم قرار داد.

بر اساس آخرین گزارش عملیاتی موجود در وب سایت شرکت متالواینوست، در سال ۲۰۲۱، این شرکت حدود چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تن بریکت گرم و آهن اسفنجی (DRI) را عرضه کرد و ازاین نظر بزرگ‌ترین تامین‌کننده بریکت گرم در جهان بود.

شرکت متالواینوست تنها صادرکننده بریکت گرم در روسیه است و بر اساس گزارش اداره بین‌المللی آمار فولاد (ISSB)، این شرکت حدود سه میلیون و ۱۷۰ هزار تن بریکت گرم در سال ۲۰۲۱ صادر کرد. رقم صادراتی بریکت گرم این شرکت با تجربه یک روند کاهشی در سال ۲۰۲۲، به سه میلیون تن کاهش یافت.

روسیه در حال حاضر داده‌‌های مربوط به حجم صادرات خود را فاش نمی‌کند. بنابراین محاسبه دقیق حجم صادرات چدن خام برای سال ۲۰۲۲ دشوار است و به همین دلیل موسسه «Fastmarkets» آمار حجم صادرات روسیه را از طریق آمار ارائه شده از سوی کشورهای واردکننده اصلی این محصولات از روسیه مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد.

در سال ۲۰۲۲، نه ایالات متحده آمریکا و نه انگلیس هیچ‌گونه محموله بریکت گرمی از روسیه وارد نکردند. تاکنون تاثیر تحریم‌ها بر بازار فقط جزئی و به طور غیرمستقیم بوده است؛ چرا که آمریکا و انگلیس واردکننده این محصول از روسیه نیستند.

از سوی دیگر، کشورهای عضو اتحادیه اروپا خریدار محصولات شرکت متالواینوست هستند. بنابراین اگر این اتحادیه نیز دنباله‌روی اعمال تحریم‌های مشابهی علیه این شرکت شود، شرکت متالواینوست باید به دنبال مشتریان بالقوه جدید دیگری برای بریکت گرم خود باشد.

بر اساس گزارش اداره بین‌المللی آمار فولاد (ISSB)، اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۱، حدود یک میلیون و ۶۴۰ هزار تن بریکت گرم از روسیه وارد کرد. بر اساس محاسبات موسسه «Fastmarkets»، این رقم حدود ۵۱٫۷۴ درصد از حجم کل صادرات روسیه در این دوره را شامل می‌شود.

در سال ۲۰۲۲، حجم واردات بریکت گرم به کشورهای عضو اتحادیه اروپا تقریبا بدون تغییر و همان یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن بود. ایتالیا، بزرگ‌ترین واردکننده بریکت گرم از روسیه است. حجم واردات این محصول به ایتالیا در سال ۲۰۲۱، حدود ۹۱۳ هزار و ۹۵ تن و در سال ۲۰۲۲، حدود ۸۱۵ هزار و ۸۶۲ تن بود.

یکی از معامله‌گران بریکت گرم در بازار اعلام کرد امکان اینکه اتحادیه اروپا مانند ایالات متحده آمریکا و انگلیس تحریم‌هایی را علیه شرکت متالواینوست اعمال کند، وجود دارد اما اگر تحریمی هم از سوی این اتحادیه اعمال نشود، این نگرانی‌ در میان کشورهای اروپایی‌ها ایجاد خواهد شد که ممکن است شرکت‌هایی که با شرکت متالواینوست معاملات تجاری دارند از واردات محصولات ساخته شده گرفته تا واردات مواد اولیه تولید (از روسیه) با مشکل مواجه شوند.

یکی از معامله‌گران فلزات در بازار و مستقر در اروپا به موسسه «Fastmarkets» اعلام کرد که اعمال چنین تحریم‌هایی، تاثیر محدودی بر بازار خواهند داشت، مگر اینکه اتحادیه اروپا رویه‌ای مشابه را علیه شرکت متالواینوست اتخاذ کند. به علاوه بانک‌ها ممکن است تصمیم بگیرند از تعاملات مالی برای این شرکت اجتناب کنند. به نظر می‌رسد که این موضوع به نفع بازار قراضه‌ها باشد.

این معامله‌گر افزود که اگر اتحادیه اروپا شرکت متالواینوست را مورد تحریم قرار دهد، بیشترین تاثیر این اقدام بر بازار ایتالیا خواهد بود. در عین حال شرکت متالواینوست مجبور خواهد شد بریکت گرم بیشتری را به چین بفروشد که معمولا بازار محدودتری نسبت به بازار کشورهای عضو اتحادیه اروپا دارد.

با این حال، طبق گزارش اداره بین‌المللی آمار فولاد (ISSB)، حجم واردات بریکت گرم از روسیه به چین در سال ۲۰۲۱، حدود ۷۱۷ هزار و ۷۰۵ تن و در سال ۲۰۲۲، حدود ۶۹۷ هزار و ۸۰ تن بود.

ارزیابی موسسه «Fastmarkets» برای بریکت گرم با شرط تحویل کالا به بنادر ایتالیا با تقبل هزینه ارسال محموله توسط خریدار، قیمت ۴۲۰ دلار در هر تن در روز ۱۳ آپریل ۲۰۲۳ را نشان داد که نسبت به یک هفته قبل از این تاریخ تغییری در آن مشاهده نشد.

منابع مطلع به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که آخرین پیشنهاد قیمت برای صادرات بریکت گرم از روسیه در چین، رقم حدودی ۳۸۵ تا ۳۹۰ دلار در هر تن با شرط تحویل کالا به بنادر ایتالیا با تقبل هزینه ارسال محموله توسط خریدار اعلام شد اما هیچ‌گونه معامله‌ای با این قیمت انجام نشد.

احتمال اعمال تحریم‌های بالقوه علیه واردات چدن خام از روسیه

موسسه «Fastmarkets» تاکید کرد: احتمال اینکه واردات چدن خام از روسیه در ماه می ۲۰۲۳ مشمول اعمال تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار گیرد، وجود دارد.

شرکت متالواینوست بیشترین حجم چدن خام تولیدی خود را به اتحادیه اروپا و عمدتا به ایتالیا صادر می‌کرد. اخیرا این شرکت واحدهای فولادسازی و چدن خام خود را به واحد تولیدی «Zagorsky» روسیه (ZTZ) و  شرکت «Ural Steel» در اول ماه مارس ۲۰۲۳ واگذار کرد. برخی منابع آگاه اعلام کردند که صادرات چدن خام تولیدشده در شرکت «Ural Steel» همچنان به طور منظم به ایتالیا ادامه دارد.

در اول ماه آپریل ۲۰۲۳، دولت ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که بر واردات چدن خام از روسیه ۷۰ درصد تعرفه گمرکی اعمال خواهد کرد. علی‌رغم این واقعیت که از اواسط سال ۲۰۲۲، هیچ محموله وارداتی از چدن خام از روسیه به آمریکا صورت نگرفته بود.

پس از وضع تعرفه‌های گمرکی آمریکا بر چدن خام وارداتی از روسیه، شایعات حاکی از آن است که احتمال اقدامی مشابه از سوی اتحادیه اروپا در رابطه با چدن خام وجود دارد. یکی از منابع آکاه در بازار به موسسه «Fastmarkets» اعلام کرد که لابی‌های نسبتا قوی از سوی کارخانه‌های تولید فلزات اتحادیه اروپا که همچنان از روسیه چدن خام خریداری میکند، علیه این اقدام احتمالی وجود دارد.

یکی از معامله‌گران آلمانی اعلام کرد که به نظر می‌رسد اعمال تحریم کامل واردات چدن خام از روسیه از سوی اتحادیه اروپا یک سناریوی محتملی نباشد و شاید گزینه افزایش پریمیوم برای واردات اسلب محتمل‌تر به نظر برسد اما آنچه از شایعات به گوش می‌رسد، حاکی از مخالفت کارخانه‌های تولید فلزات با این تصمیم اتحادیه اروپا است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=17467

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.