• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
عضو هیئت مدیره انجمن صنفی صنعت ریخته‌گری ایران:

تخریب صنایع ریخته‌گری از سوی شرکت‌های وابسته به دولت

  • کد خبر : 3677
  • 18 تیر 1398 - 16:47
تخریب صنایع ریخته‌گری از سوی شرکت‌های وابسته به دولت
عضو هیئت مدیره انجمن صنفی صنعت ریخته‌گری ایران با اشاره به اینکه این انجمن از سال 64 در زمینه قانون‌گذاری و حمایت از صنعت ریخته‌گری در کشور آغاز به کار کرد؛ درخصوص کیفیت قطعات ریختگی آلومینیومی، گفت: کیفیت قطعات ریختگی آلومینیومی تولید شده در کشور کاملا مطابق با استاندارد جهانی است و علاوه بر داشتن سطح کیفی مناسب و بالا، از لحاظ قیمتی نیز ارزان‌تر از تولیدات سایر کشورها است اما متاسفانه شرکت‌های بزرگ وابسته به دولت مانند ایران‌خودرو و سایپا، علی‌رغم تولید و ساخت قطعات ریختگی آلومینیومی در کشور، رغبت بیشتری به واردات قطعات دارند.

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی صنعت ریخته‌گری ایران با اشاره به اینکه این انجمن از سال ۶۴ در زمینه قانون‌گذاری و حمایت از صنعت ریخته‌گری در کشور آغاز به کار کرد؛ درخصوص کیفیت قطعات ریختگی آلومینیومی، گفت: کیفیت قطعات ریختگی آلومینیومی تولید شده در کشور کاملا مطابق با استاندارد جهانی است و علاوه بر داشتن سطح کیفی مناسب و بالا، از لحاظ قیمتی نیز ارزان‌تر از تولیدات سایر کشورها است اما متاسفانه شرکت‌های بزرگ وابسته به دولت مانند ایران‌خودرو و سایپا، علی‌رغم تولید و ساخت قطعات ریختگی آلومینیومی در کشور، رغبت بیشتری به واردات قطعات دارند.

مهدی قلی‌زاده پاشا در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، با اشاره به خودکفایی ایران در زمینه تولید قطعات ریختگی آلومینیومی که در زمینه خودروسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اظهار داشت: برای تولید قطعاتی همانند سرسیلندر، پیستون، رادیاتور و … که برای صنایع خودروسازی تولید می‌شود به خودکفایی رسیده‌ایم و نیازی به واردات اینگونه محصولات از سایر کشورها نداریم.

وی در ادامه توضیح داد: تولیدکنندگان در سال‌های اخیر توانسته‌اند در زمینه تولید قطعات ریختگی آلومینیومی، به دلیل دسترسی به مواد اولیه مرغوب، دانش فنی به روز شده و همچنین تکنولوژی منحصر به فرد؛ به تولید قطعات با کیفیت عالی بپردازند اما با این حال برخی از شرکت‌های دولتی به دلایل نامشخص، به تولیدکنندگان داخلی سفارش نمی‌دهند؛ در واقع از تولیدکنندگان داخلی، حمایتی نمی‌شود.

شرکت‌های خصوصی، محصول داخلی مصرف می‌کنند

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی صنعت ریخته‌گری ایران درخصوص شرکت‌های خصوصی مصرف‌کننده قطعات ریختگی آلومینیومی، عنوان کرد: زمانی که مصرف‌کننده قطعات ریختگی آلومینیومی شرکت‌های خصوصی هستند، به راحتی تفاوت کیفیت محصولات داخلی و خارجی را تشخیص می‌دهند و به جای واردات از تولیدات داخلی استفاده می‌کنند؛ از سوی دیگر، برای مصرف‌کننده داخلی نیز به صرفه است که از تولیدات داخلی استفاده کند چون قطعات را با قیمت پایین‌تری می‌تواند خریداری کند این درحالی است که برای واردات قطعات مشابه خارجی، باید هزینه گمرکی نیز بپردازند.

قلی‌زاده پاشا در ادامه افزود: زمانی که خرید و فروش قطعات ریختگی آلومینیومی توسط مردم صورت بگیرد و مردم حق انتخاب داشته باشند، برای فروش محصولات ریختگی مشکلی نخواهیم داشت اما زمانی که خریداران ما شرکت‌های وابسته به دولت باشند، ما با مشکلات زیادی برای فروش قطعات تولید شده، مواجه می‌شویم.

حمایت از تولیدات داخلی، تنها در حد شعار است

وی درخصوص آسیبی که صنایع خودروسازی کشور به صنعت ریخته‌گری وارد می‌کند، اظهار کرد: صنایع خودروسازی برخلاف شعارهای دولت مبنی بر حمایت از تولیدات داخلی، عمل می‌کنند و تمایل شدیدی به خرید قطعات ریختگی خارجی دارند؛ به گونه‌ای که برای خرید قطعات مورد نیاز خود به تولیدکنندگان داخلی، پیشنهاد قیمت پایینی می‌دهند و دستمزدها را نیز با تاخیر زیاد پرداخت می‌کنند، این درحالی است که برای خرید محصول مشابه خارجی، علاوه بر رعایت تمام ضوابط مالی، قیمت خوبی را نیز پیشنهاد می‌دهند.

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی صنعت ریخته‌گری ایران در ادامه تصریح کرد: این دسته از شرکت‌های دولتی ترجیح می‌دهند محصولات را از چین یا ترکیه خریداری کنند اما به تولیدکننده داخلی قطعات مورد نیاز خود را سفارش ندهند و ما به عنوان انجمن ریخته‌گری ایران دلیل این اقدام شرکت‌های خودروسازی و سایپا را نمی‌دانیم.

مصرف‌کنندگان خرد همواره به دنبال بهترین محصول

قلی‌زاده پاشا درخصوص مصرف‌کنندگان خرد قطعات ریختگی آلومینیومی، اظهار کرد: مصرف‌کنندگانی که تناژ محدود خرید دارند به کیفیت و قیمت اهمیت می‌دهند و اولویت آن‌ها، خرید بهترین محصول است و به همین خاطر محصولات داخلی را به تولیدات خارجی ترجیح می‌دهند.

وی با اشاره به حمایت مصرف‌کنندگان خرد از قطعات ریختگی آلومینیومی تولید شده در داخل، بیان کرد: مصرف‌کنندگان به این موضوع که صنایع تولیدی و مصرفی فعال در زمینه آلومینیوم یک چرخه به‌هم متصل است، واقف هستند و به همین خاطر، ترجیح می‌دهند محصولات با کیفیت داخلی را خریداری کنند.

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی صنعت ریخته‌گری ایران درمورد صادرات قطعات آلومینیومی به سایر کشورها، توضیح داد: به دلیل کیفیت بالای قطعات ریختگی آلومینیومی در کشور، تمام محصولات ساخته شده را در صورت نبود تحریم‌ها، می‌توانستیم صادر کنیم؛ گفتنی است که قطعات ساخته شده در حوزه خودروسازی همانند سرسیلندر، پیستون، رینگ و … مطابق با استاندارهای جهانی است و در صورت حذف موانع امکان صادرات داشتیم.

قلی‌زاده پاشا به دایکست تحت فشار تکنولوژی ایرانی اشاره و عنوان کرد: تولیدکنندگان ایرانی قادرند دستگاه دایکست تولید کنند و رشد علمی کارشناسان و تولیدکنندگان ما به اندازه‌ای است که می‌توانیم علاوه بر ساخت، بروز رسانی این تکنولوژی‌ها و دستگاه‌ها را نیز انجام دهیم و خوشبختانه تکنولوژی دایکست در کشور بومی شده است.

وی در خصوص تاثیر تحریم‌ها بر صنایع آلومینیومی، اظهار کرد: ارتباط داشتن با سایر کشورها به نفع تولیدکنندگان است چنانچه در حال حاضر به دلیل وضع تحریم‌ها، نمی‌توانیم به اروپا محصولی صادر یا وارد کنیم و اروپاییان به دلایل مالی و سیاسی اشتیاقی به خرید یا فروش محصولات آلومینیومی ندارند.

گرفتن مجوز برای یک کارگاه تولیدی ریخته‌گری سخت نیست

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی صنعت ریخته‌گری ایران درخصوص کارگاه‌هایی که بدون مجوز به تولید قطعات آلومینیومی می‌پردازند، بیان کرد: تعداد کارگاه‌های بدون مجوز یا زیرپله‌ای، در کشور بسیار محدود هستند و میزان تولیدات این کارگاه‌ها اندک است؛ علاوه بر این برای تحویل گرفتن قطعات ریخته‌گری، در نهایت مشتری تست استاندارد انجام می‌دهد.

قلی‌زاده پاشا در ادامه تصریح کرد: فرآیند ساخت قطعات ریختگی آلومینیومی به اندازه‌ای حساس است که با کوچک‌ترین خطا، کل محصول از بین می‌رود و بلااستفاده می‌شود و اگر به همین روند در زمینه تولید ادامه دهند، تولید قطعات نه تنها سودی برای آن‌ها نخواهد داشت بلکه ضرر نیز می‌کنند.

وی در خصوص مجوز گرفتن واحدهای تولیدی، خاطرنشان کرد: مجوز گرفتن و فعالیت قانونی برای تولیدکننده‌ای که در زمینه آلومینیوم فعال است و توانسته کوره، دستگاه، نیروی انسانی کارآزموده و … داشته باشد، کار دشواری نیست و به همین دلیل اکثر تولیدکنندگان مجوز فعالیت دارند.

بازار، قیمت قطعات ریختگی آلومینیومی را مشخص می‌کند

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی صنعت ریخته‌گری ایران در مورد قیمت‌گذاری قطعات ریختگی آلومینیومی، بیان کرد: قیمت قطعات ریختگی آلومینیومی توسط بازار مشخص و معین می‌شود به طور مثال قیمت هر پره رادیاتور آلومینیومی ۲۰ هزار تومان است و شرکت‌ها مجبور هستند که براساس قیمت تعیین شده توسط بازار رقابتی، فعالیت کنند.

وی با اشاره به میزان سود حاصل از تولید قطعات ریختگی، اذعان کرد: میزان سود حاصل از تولید قطعات ریختگی به اندازه‌ای اندک است که در صورت پیش آمد هرگونه خطا یا اشتباهی، حاشیه کوچک سود از بین می‌رود، به گونه‌ای که اگر میزان ضایعات افزایش یابد، سودآوری کم می‌شود و در نهایت با ادامه این روند، شرکت به ورشکستگی کامل می‌رسد.

قلی‌زاده پاشا در ادامه بیان کرد: با اینکه ضایعات ایجاد شده در طی مراحل ساخت، مجددا مورد استفاده قرار می‌گیرد اما نیاز به صرف انرژی، نیروی کار و … دارد که انجام این اقدامات به تولیدکننده ضرر می‌رساند.

محدودیتی برای استفاده از ضایعات وجود ندارد

وی با اشاره به استفاده از ضایعات در تولید قطعات ریختگی، اظهار کرد: محدودیتی برای استفاده از ضایعات وجود ندارد، چنانچه در حال حاضر بسیاری از تولیدکنندگان قطعات ریختگی از ضایعات یا قراضه‌های آلومینیومی استفاده می‌کنند اما استفاده از ضایعات موجب کاهش کیفیت قطعات می‌شود.

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی صنعت ریخته‌گری ایران در ادامه افزود: تولیدکنندگان قطعات ریختگی معمولا ضایعات نمی‌خرند و از شمش آلیاژی استفاده می‌کنند چون خرید قراضه‌های آلومینیومی برای تولیدکننده به صرفه نیست و تولیدکننده قطعات ریخته‌گری نمی‌تواند به آنالیز دقیق قراضه‌ها بپردازد.

قلی‌زاده پاشا در پایان گفت: در ضایعات و قراضه‌های آلومینیومی، آمیژان‌ها و مواد مختلفی وجود دارد که تفکیک آن مواد بسیار سخت و پرهزینه است، درحالی که استفاده از شمش برای تولیدکننده قطعات ریختگی راحت‌تر است چون شمش، آلیاژ مشخصی دارد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3677

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است