• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
مدیرعامل شرکت آذرنبش تبریز

تداوم تولید نیاز به همراهی سازمان‌ها دارد

  • کد خبر : 2259
  • 18 خرداد 1400 - 16:49
تداوم تولید نیاز به همراهی سازمان‌ها دارد
مدیرعامل شرکت آذرنبش تبریز گفت: شرکت آذرنبش تبریز توانسته است بیش از 50 درصد محصولات خود را در بازارهای صادراتی به فروش برساند و ارزآوری داشته باشد اما برخی سازمان‌ها با تولیدکنندگان همراهی نمی‌کنند و عدم همراهی آن‌ها می‌تواند تداوم تولید را به خطر بیندازد.

مدیرعامل شرکت آذرنبش تبریز گفت: شرکت آذرنبش تبریز توانسته است بیش از ۵۰ درصد محصولات خود را در بازارهای صادراتی به فروش برساند و ارزآوری داشته باشد اما برخی سازمان‌ها با تولیدکنندگان همراهی نمی‌کنند و عدم همراهی آن‌ها می‌تواند تداوم تولید را به خطر بیندازد.

غلامرضا سروی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: در سال گذشته شرکت آذرنبش تبریز توانست میزان تولید خود را نسبت به سال پیش از آن افزایش دهد و به نوعی جهش تولید را تجربه کند. به طوری که در سال ۱۳۹۹ حدود دو برابر سال ۱۳۹۸ افزایش تولید داشتیم. البته با اینکه توانایی تولید ناودانی را داریم اما تنها نبشی تولید می‌کنیم.

وی افزود: با وجود افزایش چشمگیر تولید، مشکلاتی نیز در حوزه تولید به ویژه صادرات وجود داشت که تاکنون گریبان شرکت را گرفته است. در حالی که سال جاری «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌‌زدایی‌ها» نام‌گذاری شده، قیمت برق و گاز برای واحدهای صنعتی به میزان قابل توجهی افزایش یافته و به تولیدکنندگان فشار زیادی وارد کرده است.

مدیرعامل شرکت آذرنبش تبریز اضافه کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون قیمت این نهاده‌های تولید سه تا چهار برابر شده است. ادامه این روند می‌تواند به فرایند تولید واحدهای صنعتی صدمه بزند و آن‌ها را از ادامه فعالیت باز دارد. ضمن اینکه قطعی برق و گاز نیز در برخی از مواقع تولید را مختل کرد و حتی خطر قطع شدن آب واحدهای صنعتی نیز وجود دارد.

سروی با گلایه نسبت به عدم حمایت از تولیدکنندگان در حوزه زیرساخت‌ها عنوان کرد: تولیدکنندگان انتظار دارند فعالیت تولیدی در کارخانه آن‌ها به گونه‌ای انجام شود که همواره افزایش تولید داشته باشند و بتوانند هم با افزایش تولید و هم با اجرای طرح‌های توسعه‌ای، اشتغال بیشتری ایجاد کنند. شرکت آذرنبش تبریز با توجه به افزایش تولید که در سال گذشته به ثبت رساند، توانست اشتغال‌زایی انجام دهد و حتی توانسته است زیرساخت‌های توسعه‌ای را در این شرکت فراهم آورد تا بتواند اشتغال بیشتری را ایجاد کند. متاسفانه ضرباتی که به تولیدکننده هم در فرایند تولید و هم در اجرای طرح‌های توسعه‌ای وارد می‌شود، آن را از ادامه فعالیت باز می‌دارد.

قوانین گمرکی، مانع اصلی تولید در شرایط تحریم

مدیرعامل شرکت آذرنبش تبریز با اشاره به ظرفیت تولید این شرکت، بیان کرد: ظرفیت تولید نبشی و ناودانی در شرکت ما ۱۰۰ هزار تن در سال بوده که به تفکیک ظرفیت آن ۲۰ هزار تن ناودانی و ۸۰ هزار تن نبشی است. در حال حاضر با ۳۰ درصد ظرفیت شرکت از ۱۰۰ هزار تن فعالیت می‌کنیم که البته این میزان دو برابر سال ۱۳۹۸ است. با این حال تلاش می‌کنیم با تمهیدات صورت گرفته به ویژه در حوزه تامین مواد اولیه، بازاریابی و فروش، ظرفیت فعال شرکت را به ۶۰ تا ۷۰ درصد برسانیم.

سروی مطرح کرد: توانایی این را داریم که بیش از ۷۰ درصد از محصول خود را در بازارهای صادراتی به فروش برسانیم زیرا در حال حاضر نبشی ساختمانی به طول پنج سانتی‌متر با ضخامت‌های مختلف هم در بازارهای داخلی و هم در بازارهای صادراتی مشتریان خوبی دارد و تخصص شرکت آذرنبش نیز تولید این محصولات است. با این حال قادر به تولید نبشی‌های سه، چهار و ۶ نیز هستیم که این محصولات نیز مشتریان خاص خود را دارند و با توجه به تقاضای بازار و سفارش مشتریان تولید می‌شوند. گرید این نبشی‌ها ۳SP بوده که دقیقا مطابق با استانداردهای جهانی است.

وی ادامه داد: افزایش هزینه‌های جانبی تحمیلی همچون قبوض برق و گاز امکان افزایش تولید را در شرایط کنونی از تولیدکنندگان گرفته‌اند. مشکل دیگری که برای شرکت آذرنبش تبریز به وجود آمده، در زمینه صادرات است. در حالی که نبشی فولادی یک کالای نسبتا پرارزش محسوب می‌شود اما گمرک کشور ارزش این کالا را پایین‌تر از شمش فولادی در اظهارنامه لحاظ کرده است. این امر باعث شده ماه‌ها برای اظهارنامه گمرکی گرفتار شویم.

سروی تصریح کرد: با توجه به تحریم‌های همه‌جانبه علیه کشور و کاهش درآمدهای نفتی، ارزآوری در این شرایط یک ارزش محسوب می‌شود و هر فردی که توانایی دارد باید به هر اندازه که مقدور است، ارز به کشور وارد کند. شرکت آذرنبش تبریز در سال گذشته توانست نبشی خود را در بازارهای جهانی به قیمت ۶۷۰ دلار به ازای هر تن به فروش برساند. در حالی که گمرک عنوان کرده باید قیمت نبشی را در اظهارنامه گمرکی ۴۸۵ دلار لحاظ کنیم. اگر صادرات را با قیمت گمرک اظهار کنیم، با باقی‌مانده دلار باید چه کار کنیم؟ آیا آن را در سامانه نیما عرضه کنیم؟ در بازار آزاد به فروش برسانیم؟ واردات تجهیزات و ماشین‌آلات انجام دهیم؟

مدیرعامل شرکت آذرنبش تبریز خاطرنشان کرد: با اینکه چندین مرتبه با مسئولان و متولیان صنعت و گمرک کشور جلساتی را در این خصوص برگزار و مذاکره کردیم اما ضمن اینکه نتیجه‌ای حاصل نشد، متاسفانه به دلیل اینکه در اظهارنامه رقمی بالاتر از گمرک اعلام کردیم، گمرک برای شرکت ما جریمه نوشته است. نکته تاسف‌بار این است که به جای آنکه برای ارزآوری بیشتر و فروش محصول به قیمت جهانی در بازارهای صادراتی تشویق شویم، تنبیه شده‌ایم.

وی یادآور شد: طی سه سال گذشته علی‌رغم افزایش قیمت جهانی فولاد و محصولات فولادی در بازار، قیمت درج شده برای نبشی فولادی در گمرک ثابت باقی مانده است. در حالی که سال گذشته قیمت نبشی فولادی ۳۰ تا ۴۰ درصد در بازارهای جهانی افزایش یافت. این افزایش قیمت در سال جاری نیز تداوم یافته و تا حدودی ادامه دارد.

سروی تاکید کرد: با صادرات نبشی توانستیم به ازای هر تن ۶۷۰ تا ۷۰۰ دلار ارز به کشور وارد کنیم. برای حل موضوع قیمت‌گذاری گمرک پیشنهاد دادیم خود گمرک با توجه به بازارهای جهانی یک قیمت را به عنوان کف قیمتی تعیین کند تا تشنج در بازار به وجود نیاید. با این حال اگر یک تولیدکننده می‌تواند با مشتریان خارجی خود در شرایط تحریم به چانه‌زنی پرداخته و محصول را کمی کمتر از قیمت‌های جهانی به فروش برساند، این موضوع جای خوشحالی دارد و باید امیدوار بود دیگر تولیدکنندگان نیز به این روش عمل کرده و باعث ارزآوری بیشتر برای کشور شوند.

مدیرعامل شرکت آذرنبش تبریز ابراز کرد: باید توجه داشت که هر چه صادرت و قیمت کالای صادراتی بیشتر شود، قطعا برای کشور ارزآوری بیشتری را به ارمغان خواهد آورد. بنابراین باید سقف صادرات را برای صادرکننده باز گذاشت و در مقابل قیمت پایه را محدود کرد. به طور مثال، برای نبشی می‌توان قیمت ۶۰۰ دلار به ازای هر تن را به عنوان قیمت پایه در نظر گرفت. با اینکه این موضوع را پیشنهاد دادیم اما مورد قبول واقع نشده و متاسفانه به دلیل اظهار قیمت بیش از قیمت لحاظ شده گمرک جریمه شده‌ایم. البته به این جریمه‌ها اعتراض کردیم و قرار بود این امر به ستاد مرکزی گمرک ارجاع شود تا تکلیف نهایی خود برای این موضوع را بدانیم.

به گفته وی، دولت و گمرک باید در مقابل افرادی که صادر کرده‌اند و ارز خود را به کشور بازنگردانده‌اند بایستند اما عکس این موضوع اتفاق می‌افتد و شرکت ما که مطابق با صادراتی که انجام داده، قیمت و حجم صادرات را به صورت صحیح اظهار کرده، تنبیه و با جریمه مواجه شده است و در این شرایط به جای اینکه از افزایش قیمت صادراتی استقبال شود، با آن مقابله می‌شود.

سروی اضافه کرد: با اینکه قبلا صادرکنندگان موظف بودند بخشی از ارز صادراتی خود را در سامانه نیما عرضه کنند اما شرکت آذرنبش تبریز ۱۰۰ درصد ارز خود را عرضه کرده است اما به دلیل صداقت در اظهارنامه، متاسفانه قرار است جریمه شویم.

تنوع در بازارهای صادراتی داریم

مدیرعامل شرکت آذرنبش تبریز در خصوص بازارهای صادراتی این شرکت عنوان کرد: کشورهای عمده مقاصد صادراتی شرکت ما ارمنستان، گرجستان، عراق و… بود و در بازاریابی و چانه‌زنی‌های صورت گرفته با مشتریان در این کشورها توانستیم محصول خود را در حد قیمت جهانی نبشی معامله کنیم. باید تاکید شود که شرکت ما توانایی فروش محصول خود در بازارهای جهانی حتی بیش از قیمت‌های یاد شده را دارد. گفتنی است که توانستیم کالای خود را با قیمتی بیش از محصولات کشور هند نیز در بازارهای صادراتی به فروش برسانیم.

وی تاکید کرد: علاوه بر توانایی برای چانه‌زنی جهت صادرات، کیفیت محصولات شرکت آذرنبش تبریز در مقایسه با دیگر تولیدکنندگان بسیار بالا است و در همین حال آشنایی با فنون مذاکره و خوش‌قولی و خوش‌نامی شرکت باعث شده است تا بتوانیم محصول خود را در بازارهای جهانی با قیمت نسبتا بالایی معامله کنیم.

از تولید پشتیبانی نمی‌شود

سروی تصریح کرد: در شرایط کنونی تداوم تولید به همدلی و همراهی نیاز دارد. علاوه‌براین باید از تولیدکنندگان در جهت تولید و صادرات بیشتر پشتیبانی کرد. هنگامی که صحبت از رفع موانع تولید می‌شود، این امر باید در عمل اتفاق بیفتد و تنها نباید به شعار دادن بسنده کرد. به طور مثال، تولیدکنندگان برای افزایش تولید و توسعه ظرفیت خود به برق نیاز دارند و تهیه برق نیز بر عهده دولت است اما شرکت توانیر از تامین برق تولیدکنندگان سر باز می‌زند. باید توجه داشت که افزایش تولید و افزایش ظرفیت می‌تواند به ایجاد اشتغال بیشتر در کارخانه‌ها منجر شود.

وی با گلایه نسبت به رویکرد مسئولان در خصوص افزایش تولید، گفت: با اینکه قصد اجرای طرح توسعه را داریم اما هنوز موفق به دریافت مجوز نشده‌ایم. قصد داشتیم در مکان دیگر به جز کارخانه فعلی، کارخانه دیگر با ظرفیت ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تن شمش فولادی و مقاطع فولادی با تکنولوژی بومی موجود در کشور احداث کنیم که هنوز با پیگیری‌های صورت گرفته، نتوانستیم مجوزهای لازم را اخذ کنیم. با اجرای این طرح توسعه‌ای می‌توانستیم مواد اولیه خود را راحت‌تر تامین و محصول را صادر کنیم. حتی عنوان کردیم که برای اجرای این طرح نیازی به سرمایه بانک نداریم و حتی تاکنون از هیچ بانکی وام نگرفته‌ایم زیرا با صادرات می‌توانیم تامین مالی پروژه را انجام دهیم.

مدیرعامل شرکت آذرنبش تبریز بیان کرد: سدها و موانع ایجاد شده برای تولید مانع شکوفایی استعداد تولیدکنندگان می‌شود و در حالی که می‌توانیم بیش از ۷۰ درصد از محصول خود را در بازارهای جهانی به قیمت روز به فروش برسانیم اما موانعی مانند قوانین گمرکی، قطعی و افزایش قیمت برق و… راه را بر تولیدکنندگان تنگ می‌کند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2259

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است