• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024

تشدید محدودیت‌ها در «LME» به دنبال افزایش قیمت نیکل

  • کد خبر : 7251
  • 24 آذر 1401 - 11:32
تشدید محدودیت‌ها در «LME» به دنبال افزایش قیمت نیکل
معاملات نیکل در بورس فلزات لندن در هفته منتهی به 18 نوامبر دوباره دچار نوسان قیمت شده است.
معاملات نیکل در بورس فلزات لندن در هفته منتهی به ۱۸ نوامبر دوباره دچار نوسان قیمت شده است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات ‌آنلاین» و به‌ نقل از خبرگزاری رویترز، در روز دوشنبه ۱۸ نوامبر، قیمت سه‌ ماهه نیکل بورس فلزات لندن برای اولین بار از ماه ژوئن از مرز ۳۰ هزار دلار در هر تن فراتر رفت و برای مدت کوتاهی از محدوده تغییرات قیمت روزانه ۱۵ درصدی نیز عبور کرد.

پس از رسیدن قیمت نیکل به ۳۱ هزار و ۲۷۵ دلار در هر تن در روز سه‌شنبه ۱۹ نوامبر که بالاترین رقم از اوایل ماه می سال جاری بود، قیمت این فلز روند نزولی به خود گرفت و به حدود ۲۵ هزار و ۸۰۰ دلار در هر تن کاهش یافت.

بورس فلزات لندن با افزایش ۲۸ درصدی حاشیه سود اولیه خود و رساندن آن به ۶ هزار و ۱۰۰ دلار در هر تن از روز جمعه ۱۵ نوامبر ۲۰۲۲ و افزایش فعالیت نظارت بر بازار، به این وضعیت واکنش نشان داد.

هم بازار بورس و هم بازار نیکل، پیامدهای کاهش قیمت در ماه مارس را تجربه کردند. در آن زمان بورس فلزات لندن معاملات را به حالت تعلیق درآورد و برخی از معاملات را فسخ کرد. این تصمیمات بورس فلزات لندن اکنون در دادگاه‌های بریتانیا به چالش کشیده شده است.

با بازگشت سرمایه‌گذاری‌ها در بازار نیکل پس از تعلیق موقتی معاملات در بورس فلزات لندن، نقدینگی معاملات در این بورس و بورس آتی شانگهای به میزان قابل ‌توجهی کاهش یافت و نوسانات بیشتری را به بازاری که در بهترین حالت ممکن مستعد نوسانات شدید قیمت است، القا کرد.

نوسانات قیمت و حباب تورمی در بازار

خروج سرمایه پس از ماه مارس ۲۰۲۲ موجب خلاء نقدینگی و تقویت نوسانات قیمت و حباب تورمی در بازار نیکل شد.

شرکت سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس در ماه آوریل ۲۰۲۲ هشدار داد که فقدان سرمایه‌گذاری‌های ریسک‌پذیر، مشارکت و فعالیت در بازار را کاهش می‌دهد که این امر موجب کاهش نقدینگی و افزایش نوسان در بازار می‌شود. به همین دلیل وام‌دهندگان و سرمایه‌گذاران بالقوه دلسردی بیشتری پیدا کرده‌اند که باعث کاهش مشارکت و افزایش نوسانات در بازار می‌شود.

در همین رابطه حجم معاملات نیکل در بورس فلزات لندن از ماه مارس ۲۰۲۲ به شدت کاهش یافته است. متوسط حجم معاملات روزانه در ماه اکتبر ۲۰۲۲، به حدود ۳۲ هزار و ۸۱۱ تن رسید که ۵۴ درصد نسبت به دوره مشابه از سال گذشته کاهش یافت و کمترین میزان در حداقل یک دهه اخیر را نشان می‌دهد.

حجم معاملات نیکل از ابتدای سال تاکنون، حدود ۲۴ درصد کمتر از دوره مشابه سال گذشته است و این افت حجم تحت تاثیر افزایش فعالیت تجاری در ماه‌های ژانویه و فوریه قرار گرفت.

این کاهش مشارکت در بازار در بورس آتی شانگهای بیشتر به چشم آمد. در عین حال حجم معاملات در ۱۰ ماهه اول سال ۲۰۲۲، حدود ۷۱ درصد کاهش داشت. همچنین میزان قراردادهای باز در پایان ماه اکتبر ۲۰۲۲، حدود ۴۱ درصد نسبت به ماه اکتبر در سال گذشته کمتر بود. هرچند که کاهش نقدینگی باعث ایجاد نوسانات قیمت در بورس فلزات لندن می‌شود اما این اتفاق منجر شد اختلاف در قیمت‌ها کاهش یابد. در مقابل در بورس آتی شانگهای، کاهش نقدینگی هم‌زمان با کاهش موجودی انبارها و ساختار بکواردیشن طولانی‌مدت، منجر به ایجاد نوسانات در اختلاف قیمت‌ها شد.

در همین راستا، موجودی ثبت شده و قابل فروش بورس آتی شانگهای، تنها به حدود چهار هزار و ۶۳۴ تن رسید که از آوریل سال ۲۰۲۱، حجم آن به کمتر از ۱۰ هزار تن کاهش یافته بود و موجب کاهش نوسانات در بازار قبل از وقوع آشفتگی در بورس فلزات لندن در سال جاری شد. این بورس امیدوار است با گسترش فهرست کالاهای قابل عرضه نیکل خود تا بریکت‌های نیکل، وضعیت نقدینگی و معاملات را اصلاح کند اما تا زمانی که انبار موجودی کالا و حجم معاملات دوباره افزایش نیابد، نوسانات قیمت و شرایط بکواردیشن تبدیل به یک امر عادی و دائمی در بورس آتی شانگهای خواهد شد.

تاثیر انتشار شایعات پیرامون فلز نیکل در نوسانات قیمتی آن

شرایط معاملات در بورس فلزات لندن و بورس آتی شانگهای به‌گونه‌ای است که موجب تشدید نوسانات قیمت در بازار می‌شود و این موضوع خود عاملی کمتر از دیگر عامل‌های تاثیرگذار در قیمت نیست.

این تشدید نوسانات قیمت در مقاطع مختلف، با خبرهایی مانند برنامه‌های اندونزی برای افزایش تعرفه‌های صادراتی، شایعه آتش‌سوزی در یک واحد تولید در اندونزی و وقفه‌های احتمالی در تولید و عرضه توسط شرکت نورنیکل از معادن خود در روسیه و انتقال آن به پالایشگاه در فنلاند توجیه شد.

البته مورد آخر یعنی وقوع اختلال در انتقال مواد استخراج شده شرکت نورنیکل به فنلاند، تاحدودی درست از آب در آمد و یکی از شرکت‌های متصدی   راه‌آهن فنلاند تصمیم به تعلیق حمل بار از روسیه از سال آینده گرفت. هر چند شرکت نورنیکل در حال بررسی سایر گزینه‌های حمل و نقل فلزات از جمله انتقال از طریق دریا است.

» جست‌وجو برای یافتن عامل معقول افزایش قیمت، موجب فاش شدن نشت پسماندها در واحد تولید Prony Resources Goro در مجمع‌الجزایر « کالدونیای جدید شد. این نشت پسماندها منجر شد که این واحد تولیدی در سه‌ ماهه چهارم سال جاری با کاهش نرخ ظرفیت به فعالیت خود ادامه دهد. هرچند انتشار هر یک از این خبرها نمی‌تواند به توجیه افزایش ۴۰ درصدی قیمت نیکل از ابتدای ماه نوامبر ۲۰۲۲ کمکی کند اما می‌تواند منجر به ایجاد آشفتگی در بازار بدون نقدینگی شود.

به هر حال انتشار این‌گونه خبرها در حال حاضر بر قیمت فلز نیکل تاتیرگذار است. در عین حال وضعیت فلزات روسیه بدتر از آن چیزی است که تصور می‌شد. دلیل این اتفاق را می‌توان این‌گونه عنوان کرد که شرکت نورنیکل، یکی از تولیدکنندکان بزرگ نیکل با غلظت ۹۹٫۸ درصد یا بیشتر است که در هر دو بورس فلزات لندن و بورس آتی شانگهای معامله می‌شود.

در همین رابطه بورس فلزات لندن تصمیم گرفته است که نیکل روسیه را تحریم نکند اما بیان کرد که تهدید تحریم‌های دیگر کشورها تا زمانی که روسیه به حملات خود علیه اوکراین ادامه دهد، به قوت خود باقی است.

چنین وضعیت بلاتکلیفی برای یک فلز بسیار پرتقاضا در زنجیره تامین جهانی، در بهترین حالت ممکن منجر به بی‌ثباتی در قیمت‌گذاری آن ‌شود. این بی‌ثباتی در قیمت‌گذاری در بازار کم متقاضی آتی، موجب افزایش قیمت‌ها خواهد شد.

این افزایش قیمت را می‌توان در خریدهای اخیر در ماه دسامبر ۲۰۲۲ و با در نظر گرفتن اختیار خرید و افزایش اعتصابات مشاهده کرد. ارقامی‌ چون ۳۰ هزار دلار، ۳۵ هزار دلار و حتی ۵۵ هزار دلار از جمله این افزایش قیمت‌ها هستند. حال سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا این روند افزایشی قیمت، ادامه می‌یابد یا در اصل همچون تله گاوی در این بازار خواهد بود.

میزان این موقعیت‌های خرید برای ایجاد یک عامل شتاب‌دهنده اختیار خرید در روند صعودی قیمت‌ها کافی نیست اما با این حجم از معاملات، امکان وقوع هر سناریویی در این بازار ممکن به نظر می‌رسد.

گسستگی در بازار

بازار فیزیکی نیکل هم‌زمان با آماده شدن برای پاسخگویی به حجم تقاضای جدید باتری‌های خودروهای الکتریکی در حال رونق گرفتن است اما به طور هم‌زمان از ظرفیت نیکل به منظور پوشش ریسک مالی قیمت‌های روبه‌رشد آن کاسته می‌شود.

این میزان از گسستگی در بازار طی چندین سال شدت پیدا کرده است. به علاوه هیچ یک از کالاهای نیکلی که از اندونزی به عنوان مرکز تولید جدید نیکل جهان در بازار عظیم باتری چین عرضه می‌شود، به شکل فلزی نیست که قابلیت عرضه در بورس فلزات لندن یا بورس آتی شانگهای را داشته باشد.

 این عدم تطابق در بازارهای کاغذی و بازار فیزیکی یکی از عوامل اصلی نوسانات قیمت در ماه مارس بود. تعداد موقعیت‌های فروش یک شرکت معتبر در برابر حجم وسیع تولید برای بازار در حال انقباض از عرضه نیکل کلاس یک، به شدت چشمگیر بود. در همین راستا، رویدادهای ماه مارس ۲۰۲۲ و کاهش نقدینگی ناشی از آن، موجب تشدید اختلاف در قیمت‌ها شد.

یک راه حل بلندمدت برای این مسئله، تکمیل پلتفرم‌ها و قراردادهای قابل ‌معامله در بورس برای محصولات واسطه‌ای مانند فرونیکل، هیدروکسیدها و یا سولفات نیکل خواهد بود. بنابراین برای متقاضیان یک ساختار مالی ایجاد خواهد شد که در آن می‌توانند اثرات کلی قیمت محصولات خاص را مشاهده کنند.

با این حال، مشخص نیست که بخش جدید صنعت نیکل در صنعت باتری‌سازی تا چه اندازه برای قیمت‌گذاری مبنای جدید برای محصولات واسطه‌ای نیکل تکامل یافته‌اند. بنابراین تا زمانی که این کار انجام نشود، بورس فلزات لندن و بورس آتی شانگهای باید بازارهای مسئله‌ساز نیکل خود را مدیریت کنند و ممکن است این دو بورس محدودیت‌های بیشتری را در بازار اعمال کنند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=7251

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است