• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
مدیرعامل شرکت سنگ‌آهن احیاء سپاهان:

تصمیمات غلط دولت دلیل کمبود کنسانتره سنگ‌آهن

  • کد خبر : 4551
  • 15 مرداد 1398 - 22:11
تصمیمات غلط دولت دلیل کمبود کنسانتره سنگ‌آهن
مدیرعامل شرکت سنگ‌آهن احیاء سپاهان گفت: دولت با بیان اینکه در کشور با کمبود کنسانتره و سنگ‌آهن دانه‌بندی مواجه هستیم، بخشنامه‌های صادراتی را به معادن ابلاغ کرده است اما این کمبود، ناشی از تصمیمات غلط دولت بوده که سبب تحت فشار قرار گرفتن بخش خصوصی و عقب ماندن بخش دولتی در تولید شده است.
مدیرعامل شرکت سنگ‌آهن احیاء سپاهان گفت: دولت با بیان اینکه در کشور با کمبود کنسانتره و سنگ‌آهن دانه‌بندی مواجه هستیم، بخشنامه‌های صادراتی را به معادن ابلاغ کرده است اما این کمبود، ناشی از تصمیمات غلط دولت بوده که سبب تحت فشار قرار گرفتن بخش خصوصی و عقب ماندن بخش دولتی در تولید شده است.

هادی گلزار در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: دولت با تصویب بخشنامه‌های اخیر خود در خصوص صادرات سنگ‌آهن، فشار زیادی را به تولیدکنندگان سنگ‌آهن و کنسانتره وارد کرد. قرار دادن عوارض بر روی سنگ‌آهن دانه‌بندی و کنسانتره برای موازنه وضعیت فولاد در راستای رسیدن به تولید ۵۵ میلیون تن بوده و بدون هیچگونه بررسی فنی و اقتصادی صورت گرفته است و این موضوع، قطعا بسیاری از تولیدکنندگان را متضرر می‌کند. دومین موضوعی که مطرح است، نبود زیرساخت حمل و نقل در کل کشور بوده که باعث افزایش هزینه حمل به بندر و صادرات شده است.

وی افزود: دلایلی که دولت برای تصویب این بخشنامه‌ها ارائه می‌کند، موضوع کمبود سنگ‌آهن دانه‌بندی و کنسانتره در داخل بوده و معتقد است تامین نیاز داخل نسبت به صادرات اولویت دارد اما این کمبود، ناشی از تصمیمات اشتباه دولت بوده است. به عنوان مثال، ایمیدرو در معدن سنگان، از پیمانکاری استخراج، عقب مانده و علی رغم ظرفیت بالای این معدن، تولید سنگ‌آهن دانه‌بندی آن با چالش مواجه شده است.

عضو هیات مدیره انجمن سنگ‌آهن در ادامه اذعان کرد: در  بخش خصوصی نیز، دولت با فشارهایی که در مورد افزایش تناژ و حقوق دولتی به معادن کوچک و متوسط آورده است، موجب خسارت مالی این واحدها شده است. مقصود از افزایش تناژ این است که اگر بیش از تناژ ذکر شده در پروانه، استخراج شود، تولیدکننده باید ۵ برابر میزان استخراج، جریمه بپردازد؛ این موضوع، باعث ایجاد فساد اداری در وزارت صمت و پنهان‌سازی معدن‌داران شده است.

مدیرعامل شرکت سنگ‌آهن احیاء سپاهان درباره فعالیت‌های این شرکت، بیان کرد: سه کارخانه تولید کنسانتره با ظرفیت ۵۰۰ هزار تن در سال و یک کارخانه پرعیارسازی با ظرفیت ۵۰۰ هزار تن زیر نظر شرکت سنگ‌آهن سپاهان فعالیت می‌کنند. در نظر داریم با خرید یا اجاره معادن جدید و اکتشافات تازه، از ظرفیت خود صیانت کرده و فرآوری‌های خود را به سمت گندله‌سازی هدایت کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که وظیفه سازمان زمین‌شناسی در قبال معادن سنگ‌آهن چیست، اظهار کرد: ارائه اطلاعات و نقشه‌های پایه‌ای به عهده این سازمان بوده و تهیه نقشه‌های موضعی باید توسط بخش خصوصی انجام شود. در موضوع اکتشاف، وزارت صمت باید از بخش خصوصی حمایت کند و سازمان زمین‌شناسی دراین‌باره نقشی ندارد. متاسفانه هدف وزارت صمت بیشتر، گرفتن حقوق دولتی است تا حمایت از معادن خصوصی؛ این وزارتخانه، سازوکاری نادرست دارد. با وجود اینکه اقدامات وزارتخانه در راستای صیانت از منافع ملی است اما به دلیل تصمیمات نادرست تیشه به ریشه بخش معدن می‌زند. در نتیجه، ما شاهد خروج سرمایه‌ از حوزه معدن هستیم. اخیرا نیز قانونی در مجلس، تحت عنوان درصد مالکانه دولت در معادن مطرح شده است اما انجمن سنگ‌آهن را در جریان چگونگی اجرای آن، قرار نداده‌اند.

گلزار در خصوص وضعیت تکنولوژی تولید سنگ‌آهن در کشور، تصریح کرد: ایران جزو ۱۰ کشور غنی سنگ‌آهن بوده و از لحاظ تولید سنگ‌آهن، رتبه‌ای حدود ۱۰ تا ۱۲ را در جهان دارد. در فرآوری سنگ‌آهن، جدیدترین روش‌ها و تکنولوژی‌های چینی و اروپایی مورد استفاده قرار گرفته و از راندمان خوبی برخوردار هستند.

مدیرعامل شرکت سنگ‌آهن احیاء سپاهان با اشاره به اینکه هزینه تولید سنگ‌آهن زیاد است، بیان کرد: جدا از هزینه تامین مواد اولیه، حقوق پرسنل و … تولید، هزینه‌های دیگری نیز دارد که البته می‌توان از آن‌ها با نام سرمایه‌گذاری یاد کرد؛ هزینه‌هایی همچون سرمایه‌گذاری برای ارتقای سطح دانش و رعایت ایمنی. ایمنی و محیط زیست جزو لاینفک تولید بوده و تنها با رعایت آن، می‌توان به تولید مداوم دست یافت. شرکت ما، هزینه زیادی را برای HSE در نظر گرفته و این موضوع، اولویت اول ما در تولید است؛ چراکه تولید موفق در گروی سلامتی پرسنل مجموعه بوده و محیط کار باید ضامن سلامتی نیروها باشد.

عضو هیات مدیره انجمن سنگ‌آهن در پایان تاکید کرد: مشکلات ما در تولید سنگ‌آهن، مربوط به تکنولوژی و فرآوری و غیره نیست؛ بلکه معضل اصلی ما، قوانین غلطی است که دولت برای معادن وضع می‌کند و بعد از آن، مجبور می‌شود قوانین رفع موانع تولید را لحاظ کند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=4551
  • نویسنده : پویا رجبی

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است