• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
مدیرعامل شرکت فولاد غدیر نی‌ریز

تغییر ضرایب قیمتی باید کارشناسانه صورت گیرد/ رکورد تولید در فولاد نی‌ریز شکسته شد

  • کد خبر : 1628
  • 11 تیر 1399 - 16:32
تغییر ضرایب قیمتی باید کارشناسانه صورت گیرد/ رکورد تولید در فولاد نی‌ریز شکسته شد
مدیرعامل شرکت فولاد غدیر نی‌ریز گفت: طی سال‌های گذشته، ضرایب قیمتی زنجیره فولاد تغییر چندانی نکرده است و هرگونه تغییر ناگهانی در ضرایب قیمتی، اثرات مخرب شدیدی بر این صنعت به ویژه حلقه میانی زنجیره فولاد یعنی آهن اسفنجی خواهد داشت. بنابراین تغییر ضرایب قیمت فولاد باید با نگاه کارشناسی صورت گیرد تا سود در زنجیره فولاد متوازن تقسیم شود.

مدیرعامل شرکت فولاد غدیر نی‌ریز گفت: طی سال‌های گذشته، ضرایب قیمتی زنجیره فولاد تغییر چندانی نکرده است و هرگونه تغییر ناگهانی در ضرایب قیمتی، اثرات مخرب شدیدی بر این صنعت به ویژه حلقه میانی زنجیره فولاد یعنی آهن اسفنجی خواهد داشت. بنابراین تغییر ضرایب قیمت فولاد باید با نگاه کارشناسی صورت گیرد تا سود در زنجیره فولاد متوازن تقسیم شود.

علیرضا زاهدیان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: در سه ماه نخست سال ۱۳۹۹ که با عنوان «جهش تولید» نام‌گذاری شده، در هر ماه توانستیم رکوردی در تولید ماهانه  بر جای گذاریم. در خرداد ماه سال جاری ۷۶ هزار و ۵۰۰ تن آهن اسفنجی تولید کردیم که در سابقه پروژه‌های احیا مستقیم به روش پرد و حتی سایر تکنولوژی‌ها بی‌سابقه است.

وی افزود: در فروردین و اردیبهشت ماه نیز به ترتیب با ۷۴ هزار تن و ۷۵ هزار تن رکوردهای تولید مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز جابه‌جا شده بود که در خرداد ماه میزان تولید به حداکثر رسید.

مدیرعامل شرکت فولاد غدیر نی‌ریز اضافه کرد: سال گذشته تامین مواد اولیه تولید آهن اسفنجی یعنی گندله با چالش‌های بسیاری همراه بود. به همین دلیل از انتهای سال گذشته و به ویژه ابتدای سال جاری تمهیداتی را در خصوص تامین گندله اندیشیدیم و به میزان کافی ذخیره کردیم.

زاهدیان عنوان کرد: در سال جاری روش فروش خود را تغییر دادیم. لازم به ذکر است طی سه ماه نخست سال گذشته ۱۲۰ هزار تن کمتر از میزان سال جاری آهن اسفنجی تولید کردیم. دلیل تولید پایین نیز کمبود گندله بوده است. در سال جاری با تمهیداتی که برای فروش در نظر گرفتیم، توانستیم موجودی گندله شرکت را افزایش دهیم و عملا رکوردهای جدیدی را بر جای بگذاریم. در همین حال، مدلی را که در موضوع تولید و پارامترهای مرتبط با آن کنترل کردیم، باعث شد حد نصاب تولید آهن اسفنجی جدید ثبت شود.

وی با اشاره به تکنولوژی به کار رفته در فولاد غدیر نی‌ریز، خاطرنشان کرد: تکنولوژی پرد از ابتدای بهره‌برداری مجتمع تا کنون عملکرد بسیار خوبی داشته است. امیدواریم این تکنولوژی مبنای ساخت دیگر کارخانه‌های احیا مستقیم و تولید آهن اسفنجی جدید قرار گیرد. در این زمینه بهتر است دولت تصمیم بگیرد و یک طرح مگامدول پرد را در جایی دیگر طراحی و اجرا کند.

پرهیز از تصمیم‌گیری عجولانه

مدیرعامل شرکت فولاد غدیر نی‌ریز با اشاره به وضعیت تامین مواد اولیه، اذعان کرد: در دو ماه نخست سال جاری شاهد کاهش تولید گندله نسبت به سال قبل بودیم. به نظر می‌رسد این کاهش تولید یا حداقل ثابت ماندن سطح تولید گندله در کشور باقی بماند. اکنون مباحث زیادی در انجمن‌های تخصصی فولاد و سنگ آهن، وزارت صنعت، معدن و تجارت و ایمیدرو در مورد تولید کنسانتره و گندله و آهن اسفنجی مطرح شده که نیاز است در این رابطه مسئولان ذی‌ربط با دقت بیشتری در مورد ضرایب قیمتی تصمیم‌گیری کنند.

زاهدیان توصیه کرد تصمیمات به‌ گونه‌ای باشد که از تلاطمات احتمالی در بازار جلوگیری شود و تامین مواد اولیه برای صنایع فولادی دچار خدشه نشود.

وی با یادآوری دستورالعمل‌های گذشته، اذعان کرد: تصمیمات ناگهانی همچون تغییر ضرایب قیمتی، اعمال تعرفه بر صادرات باعث ایجاد تلاطم در بازار آهن اسفنجی در کشور شدند و تولیدکنندگان در تامین مواد اولیه چه گندله‌سازان برای خرید کنسانتره و چه تولیدکنندگان آهن اسفنجی برای خرید گندله با مشکل مواجه شدند. به این ترتیب، برنامه‌ها برای تولید محصولات زنجیره فولاد محقق نخواهد شد.

مدیرعامل شرکت فولاد غدیر نی‌ریز خاطرنشان کرد: انتظار تولیدکنندگان این است در سال جاری که از سوی مقام معظم رهبری با عنوان «جهش تولید» نام‌گذاری شده، مسئولان ذی‌ربط صنعت فولاد دقت نظر خود را در رابطه با این صنعت مضاعف کنند که «جهش تولید» در واحدهای تولیدی محقق شود و خدشه‌ای به صنعت کشور از محل کاهش تامین مواد اولیه وارد نشود.

زاهدیان با اشاره به احتمال قیمت‌گذاری جدید در مواد اولیه فولاد، بیان کرد: قیمت‌گذاری محصولات سنگ آهنی به عنوان ماده اولیه تولید فولاد بسیار مهم است. در حال حاضر، قیمت‌گذاری زنجیره فولاد به گونه‌ای است که سود حاصل از آن جابه‌جا شده و تولیدکنندگان آهن اسفنجی به عنوان حلقه میانی صنعت فولاد هم از سوی تولیدکنندگان گندله و هم از سوی فولادسازان تحت فشار قرار می‌گیرند.

وی مطرح کرد: در سال گذشته ضریب قیمت گندله از ۲۱٫۵ درصد شمش فولاد خوزستان به ۲۳٫۵ درصد افزایش یافت؛ در حالی که ضریب قیمت آهن اسفنجی تغییری نداشت و ۵۰ درصد شمش فولاد خوزستان باقی ماند. در سال جاری تلاش‌هایی برای افزایش ضریب قیمت‌گذاری مواد اولیه نسبت به فولاد صورت گرفته است. به طوری که ضریب گندله به ۲۷ تا ۲۸ درصد شمش فولاد خوزستان و آهن اسفنجی نیز حداکثر به ۵۳ درصد شمش فولاد خوزستان قیمت‌گذاری شوند.

مدیرعامل شرکت فولاد غدیر نی‌ریز ابراز کرد: افزایش ضریب گندله نسبت به آهن اسفنجی باعث ایجاد مشکلات عدیده‌ای خواهد شد، زیرا میزان سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای احداث واحدهای احیا مستقیم حتی با تناژ برابر واحدهای گندله‌سازی، بیشتر است و با افزایش ضریب قیمت‌گذاری مواد اولیه، عملا سود حاصل از تولید آهن اسفنجی به بخش‌های بالادست یعنی سنگ آهنی‌ها انتقال می‌یابد. به این ترتیب سود تولید آهن اسفنجی کاهش می‌یابد و این صنعت متضرر خواهد شد.

زاهدیان تاکید کرد: اگر حلقه آهن اسفنجی ضعیف شود، کل زنجیره تولید فولاد دچار ضعف خواهد شد و در درازمدت همه واحدهای فولادی آسیب خواهند دید، البته در کوتاه‌مدت صنعت آهن اسفنجی دچار خدشه، کاهش تولید و کاهش سرمایه‌گذاری خواهد شد.

وی عنوان کرد: خواست فعالان صنعت فولاد از وزارت صمت، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارتخانه و همچنین انجمن‌های تخصصی فعال، این است که ضرایب کنونی که طی سالیان گذشته ثابت باقی مانده‌اند و بحث‌های کارشناسی زیادی روی آن‌ها صورت گرفته است، به طور ناگهانی تغییر نکند. اگر قرار است ضرایب تغییر یابند، کل زنجیره از این موضوع منتفع شوند و کفه سود به یک سمت سنگینی نکند.

طرح گندله‌سازی در دستور کار است

مدیرعامل شرکت فولاد غدیر نی‌ریز در خصوص برنامه‌های این شرکت برای سال جاری، خاطرنشان کرد: در نظر داریم احداث یک واحد ۲٫۵ میلیون تنی گندله‌سازی را آغاز کنیم. علاوه‌براین، موضوع انتقال آب به کارخانه آهن اسفنجی در دستور کار قرار دارد. همچنین طرح سولفورزدایی نیز به منظور افزایش ظرفیت اجرایی خواهد شد. ضمن اینکه طرح انتقال فاضلاب صنعتی نیز مدنظر است که بتوانیم رعایت الزامات زیست‌محیطی را رعایت کنیم. برخی از این طرح‌ها امسال اجرایی خواهند و برخی دیگر مانند گندله‌سازی، چندین سال به طول می‌انجامند.

زاهدیان در پایان تصریح کرد: نحوه فروش شرکت بر اساس سهمیه‌ای صورت می‌گیرد که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به واحدهای تولیدکننده آهن اسفنجی اعلام شده است و در صورت تولید مازاد، صادرات نیز در دستور کار قرار دارد؛ به طوری که برنامه‌ریزی‌ها برای صادرات ۲۰ هزار تن محصول صورت گرفته است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1628

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است