• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024

تلاش‌ها برای کربن‌زدایی فولاد، نیاز به هم‌سویی بیشتری دارد

  • کد خبر : 13201
  • 03 اسفند 1401 - 13:42
تلاش‌ها برای کربن‌زدایی فولاد، نیاز به هم‌سویی بیشتری دارد
هم‌سویی روش‌های مختلف محاسبه و گزارش انتشار گازهای گلخانه‌ای «GHG» در فرایند فولادسازی، به چالشی در تلاش برای کربن‌زدایی در صنعت تبدیل شده است اما درخواست‌هایی برای هم‌سوسازی آن وجود دارد.

هم‌سویی روش‌های مختلف محاسبه و گزارش انتشار گازهای گلخانه‌ای «GHG» در فرایند فولادسازی، به چالشی در تلاش برای کربن‌زدایی در صنعت تبدیل شده است اما درخواست‌هایی برای هم‌سوسازی آن وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، هم‌سویی روش‌های مختلف محاسبه و گزارش انتشار گازهای گلخانه‌ای در فرایند فولادسازی، به چالشی در تلاش برای کربن‌زدایی در صنعت تبدیل شده است اما درخواست‌هایی برای همسوسازی آن وجود دارد.

کوین دمپسی، رئیس و مدیر اجرایی سازمان آهن و فولاد آمریکا «AISI» به موسسه «Fastmarkets» اعلام کرد که رهبری صنعت فولاد آمریکا در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای امری شناخته شده است اما اغلب منابع و راه‌های متفاوتی برای ارائه محاسبات و گزارش‌های مرتبط با آن وجود دارد. چالشی که در این میان وجود دارد، این است که گروه‌های مختلف این ارقام را متفاوت محاسبه می‌کنند. همه این منابع از گستره‌های مختلفی استفاده می‌کنند و بنابراین نتایج متفاوتی به دست می‌آورند. این امر می‌تواند منجر به مقایسه بین داده‌های جمع‌آوری شده توسط دو گروه مختلف شود که واقعا قابل قیاس نیستند.

طبق گفته «Shivakumar Kuppuswamy»، مدیر سیاست‌گذاری و اثرات سازمان «Responsible Steel» به عنوان ارائه‌دهنده استانداردها و گواهی‌های پایداری شخص ثالث، روش‌ها، چارچوب‌ها و اصول متعددی وجود دارد که بر کربن‌زدایی فولاد با تناقض در مواردی چون سرحد گستره‌‌ها، میزان انتشارات در نظر گرفته شده و رفع گازهای تولیدی از یک واکنش شیمیایی متمرکز شده‌اند. تقاضای فزاینده‌ای برای هماهنگ کردن به جای ابداع مجدد روش‌ها برای کاهش این چالش وجود داشته و این روندها، نشان از هم‌سویی بیشتر بین روش‌های مختلف دارد.

لاچلان رایت، مدیر اطلاعات اقلیمی سازمان «RMI» به عنوان سازمانی غیردولتی که استفاده از انرژی سبز را ترویج می‌کند، به موسسه «Fastmarkets» اعلام کرد که بر اساس آنچه از فولادسازان شنیده می‌شود، تمایل به عدم افزایش استانداردها وجود دارد. تمایل کلی برای ائتلاف حول یک موضوع وجود دارد و این مسئله، این کار را هم در راستای ارائه گزارش و هم از نظر ایجاد اعتماد برای آن‌ها آسان‌تر می‌کند.

وی افزود که هر بار که این سازمان با یک فولادساز صحبت می‌کند، آن‌ها از علاقه‌مندی در رابطه با چگونگی ایجاد این هماهنگی سخن به میان می‌آوردند. همچنین ما متوجه تشخیص خریداران فولاد در رابطه با شکاف‌های موجود در سیستم‌ها و نیاز به هم‌سویی آن‌ها شده‌ایم.

سخنگوی شرکت «Nucor» در اواخر ماه ژانویه ۲۰۲۳ به موسسه «Fastmarkets» مطرح کرد که مشتریان فولاد از یک استاندارد جهانی واحد و شفاف برای انتشار گازهای گلخانه‌ای بهره‌مند خواهند شد.

محاسبه روش‌های مختلف انتشارات محدود گستره

در ماه نوامبر ۲۰۲۲، سازمان «AISI» مستقر در واشنگتن، توصیه‌های خود برای دستورالعمل‌های محاسبه انتشار گازهای گلخانه‌ای در صنعت فولاد را منتشر کرد.

به گفته این سازمان، این دستورالعمل‌ها برای ارائه داده‌های منسجم و جامع در سراسر صنعت فولاد در رابطه با انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از فرایند تولید فولاد با تمرکز بر افشای سطح محصول و گزارش‌دهی در مورد سطح شرکت طراحی شده‌اند.

روش‌های این سازمان تولید فولاد برای محاسبه انتشار گازهای گلخانه‌ای بر این موارد تاکید دارد که این محاسبات باید شامل یک گستره جامع تولید به مصرف مشابه با گستره ۱ (انتشار مستقیم)، گستره ۲ (انتشار از انرژی و مواد اولیه مورد استفاده در تولید) و انتشار مواد اولیه، انرژی و حمل‌ونقل در گستره ۳ باشد.

همچنین محاسبه انتشارات محدود گستره ۱ باید از روش قانون ارائه گزارش گازهای گلخانه‌ای آژانس حفاظت از محیط‌ زیست برای تاسیسات مستقر در ایالات متحده آمریکا که آستانه گزارش آن کمتر از ۲۵ هزار تن دی‌اکسید کربن معادل در سال است، استفاده کند.

انتشارات ناشی از انتقال برق باید بر اساس فاکتورهای شبکه برق محلی باشد و ابزارهای انرژی تجدیدپذیر را در موارد مشخص منعکس کند.

همچنین انتشارات باید در سطح محصول برای اهداف تجاری، تدارکات و عرضه و برداشت محصولات دوستدار محیط زیست محاسبه شود و در عین حال باید از یک مبنای گسترده در شرکت‌ها برای گزارش‌دهی آن استفاده کند.

به گفته سازمان «AISI»، این توصیه‌ها به عنوان یک استاندارد رسمی صنعتی در نظر گرفته نشده است بلکه تقویت‌کننده تلاش‌های تولیدکنندگان فولاد آمریکایی و جهانی و سایرین بوده است که در حال توسعه روش‌های محاسبه انتشار گازهای گلخانه‌ای هستند.

برندی سباستین، مدیر پایداری سازمان «AISI» اظهار داشت: در حالی که سازمان‌های دیگر، برنامه‌های کربن‌زدایی را اجرا کرده‌اند که یک رویکرد محاسباتی و معیاری را برای مقایسه انتشار گازهای گلخانه‌ای ایجاد می‌کند اما این سازمان صرفا چارچوب محاسباتی را برای تعیین کمیت انتشارات بدون تعیین یا نیاز به ایجاد معیارها و یا آستانه‌های خاص تعیین می‌کند.

وی افزود که این سازمان به دنبال یک محاسبه‌گر کامل‌تر انتشار آلاینده‌ها در صنایع بالادستی است تا سطح محصول در تمامی فرایندهای مربوطه در فولادسازی را به تصویر بکشد.

در ماه سپتامبر ۲۰۲۲، سازمان «Responsible Steel» استاندارد جهانی جدیدی را برای صنعت فولاد با تمرکز بر منبع‌یابی معتبر ایجاد کرد.

صنعت فولاد ایالات متحده آمریکا با الزامات بالقوه گزارش انتشار گازهای گلخانه‌ای گستره ۳ از سوی کمیسیون بورس و اوراق بهادار مواجه است؛ هرچند که نمایندگان این صنعت، نگرانی‌هایی را در مورد آن ابراز کرده‌اند که چگونه این قانون می‌تواند انگیزه‌هایی در جهت تغییر مسیر برای واردات مواد اولیه مانند چدن خام از تولیدکنندگان دیگر کشورها با انتشار دی‌اکسید کربن بالا ایجاد کند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=13201

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
تحقق ظرفیت اسمی زمزم ۳ همگام با رشد درآمد «فخوز»
علی‌رغم اعمال تحریم‌های ظالمانه حاصل شد؛

تحقق ظرفیت اسمی زمزم ۳ همگام با رشد درآمد «فخوز»

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.