• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
رئیس هیئت مدیره شرکت پولاد صنعت آذر برزین:

تورم یا قطعی برق؛ کدام یک را هضم کنیم؟

  • کد خبر : 19693
  • 04 خرداد 1402 - 6:42
تورم یا قطعی برق؛ کدام یک را هضم کنیم؟
رئیس هیئت مدیره شرکت پولاد صنعت آذر برزین، تولیدکننده قطعات چدنی گفت: در حالی آماده اعمال محدودیت در برق صنایع هستیم که به دنبال قطعی 15 تا 20 روزه برق در تابستان سال گذشته، عملا تولید خود را طی آن مدت متوقف کردیم.

رئیس هیئت مدیره شرکت پولاد صنعت آذر برزین، تولیدکننده قطعات چدنی گفت: در حالی آماده اعمال محدودیت در برق صنایع هستیم که به دنبال قطعی ۱۵ تا ۲۰ روزه برق در تابستان سال گذشته، عملا تولید خود را طی آن مدت متوقف کردیم. این مسئله، تنها بخشی از مشکلات بخش تولید است و تورم به قدری افزایش یافته که مشخص نیست در نبود نقدینگی کافی، کارفرمایان چگونه خواهند توانست حقوق نیروی انسانی را حتی در روزهای تعطیل ناشی از قطعی برق پرداخت کنند!

احسان حیطه در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: شرکت پولاد صنعت آذر برزین فعالیت خود را با هدف ریخته‌گری چدن و تولید پوسته و بدنه الکتروموتورهای توان بالا و موتورهای سنگین در سال ۱۳۹۵ آغاز کرده است. مشتریان عمده ما، شرکت‌های الکتروژن و جمکو هستند که بر اساس نیاز خود، اقدام به ثبت سفارش می‌کنند. با توجه به اینکه سفارشات این دو شرکت طی ۶ ماه اخیر کاهش یافته است، به نظر می‎‌رسد شرایط تولید آن‌ها چندان مناسب نیست؛ در حالی که در نیمه ابتدایی سال گذشته، اوضاع کمی بهتر بود اما ار اوایل زمستان سال ۱۴۰۱، سفارشات ما به شدت افت پیدا کرد و این وضعیت کماکان ادامه دارد.

وی در خصوص چالش‌های موجود در بخش تولید، عنوان کرد: کمبود نقدینگی، مهم‌ترین چالشی است که در حال حاضر نه تنها ما بلکه اکثر بنگاه‌های تولیدی و اقتصادی با آن مواجهند. افزایش تورم و مشکلات اقتصادی به ویژه در دو ماه انتهایی سال پیش، نظم و پایداری تولید در واحدهای صنعتی و در ادامه فروش محصولات در بازار را تحت‌الشعاع خود قرار داده است. تولید و فروش محصول در شرکت پولاد صنعت آذر برزین یا با ثبت قرارداد فی ما بین مجموعه و خریدار و یا بدون ثبت قراردارد با ارائه فاکتور جهت بررسی و اعلام قیمت به خریدار انجام می‌شود. افزایش بی‌رویه قیمت و تورم باعث شده است زمانی که شما بدون ثبت قرارداد قیمت نهایی محصول را به خریدار اعلام می‌کنید، به نوعی دچار شک و تردید شود که آیا این قیمت واقعی بوده و یا تولیدکننده به منظور کسب سود بیشتر، قیمت غیرواقعی را اعلام کرده است؛ در حالی که افزایش قیمت اعلام شده صرفا به دلیل تورم است و اگر تولیدکننده افزایش قیمت برای محصول تولیدی را در نظر نگیرد، از رقابت در بازار عقب خواهد افتاد.

نگران قطعی برق در تابستان پیش رو هستیم

رئیس هیئت مدیره شرکت پولاد صنعت آذر برزین در ارتباط با معضل قطعی برق در روزهای گرم سال و قطعی گاز در روزهای سرد سال، مطرح کرد: ما حدود ۳۰ روز کاری در سال گذشته را به دلیل قطعی برق و گاز از دست دادیم و معتقدیم که قطعی برق، آسیب جدی به تولید خواهد زد. گویا قرار است برق واحدهای صنعتی در شهرستان سبزوار طی روزهای دوشنبه در تابستان پیش رو قطع شود و از همین حالا نگران قطعی برق هستیم زیرا در این صورت، میزان تولید و درآمدزایی مجموعه کاهش خواهد یافت و این در حالی است که ما تحت هر شرایطی، ملزم به پرداخت حقوق نیروی انسانی حتی روزهای تعطیل کاری به دنبال قطعی برق هستیم.

حیطه در ادامه عملکرد دولت در راستای توسعه بخش تولید و صنعت را نامناسب ارزیابی کرد و گفت: رویکرد و تصمیمات دولت در این زمینه به هیچ وجه توجیه‌پذیر نیست و اگر شما بتوانید یک رویکرد و نتیجه مثبت و اثربخش را پیدا کنید، بسی جای تعجب دارد! برای مثال، تولیدکنندگان نیازمند تامین انرژی کافی در راستای توسعه پایدار تولید خود هستند اما کمبود انرژی، متاسفانه به یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های بخش تولید تبدیل شده است. تورم افسارگسیخته، به معضلی حل نشدنی در این بخش تبدیل شده و به نظر می‌رسد دولت و مسئولان ذی‌ربط، هیچ برنامه مشخصی برای مهار آن ندارند. حتی اگر اقدامی هم در این زمینه انجام شده باشد، کاملا بی‌نتیجه و نامطلوب بوده است.

وی با بیان اینکه از شمش چدن برای تولید پوسته و بدنه الکتروموتور استفاده می‌کنیم، خاطرنشان کرد: با توجه به حجم محدود تولید در مجموعه، امکان خرید ماده اولیه از بورس کالای ایران فراهم نیست و به همین منظور شمش مورد نیاز خود را از بازار آزاد تامین می‌کنیم. در حال حاضر ۳۸ نفر در شرکت پولاد صنعت آذر برزین مشغول به کار هستند و خوشبختانه تعدیل نیروی انسانی طی ماه‌های اخیر نداشته‌ایم؛ اگرچه سفارشات مجموعه به شدت کاهش یافته است اما همواره در مقابل تعدیل نیروی انسانی مقاومت کرده‌ایم و امیدواریم که شرایط در ادامه کمی بهتر شود تا ناچار به تعدیل و یا اخراج افراد شاغل در شرکت نشویم.

سرمایه‌گذاری در بخش تولید ریسک‌پذیر است

رئیس هیئت مدیره شرکت پولاد صنعت آذر برزین با اشاره به اینکه در حال حاضر سرمایه‌گذاری در بخش تولید کاملا ریسک‌پذیر و غیرمنطقی است، خاطرنشان کرد: اعطای وام و تسهیلات حمایتی مانند تسهیلات سرمایه در گردش طی یکی دو سال اخیر، به شدت کاهش یافته و با محدودیت‌های فراوانی همراه شده است. در حالی که صورت‌های مالی اکثر شرکت‌ها، طبق قانون بررسی و حسابرسی شده است و مانعی برای اعطای تسهیلات سرمایه در گردش به آن‌ها وجود ندارد اما دولت و بانک مرکزی به منظور کنترل تورم، از تزریق نقدینگی به بازار از طریق تسهیلات سرمایه در گردش جلوگیری می‌کند. دریافت وام ایجادی از تسهیلات سرمایه در گردش هم دشوارتر است و بنابراین نمی‌توان امیدوار به تامین نقدینگی از این طریق بود. باید توجه داشت که حداقل سرمایه لازم جهت راه‌اندازی یک کارگاه ریخته‌گری چدن در ابعاد مجموعه ما، حداقل ۱۵ تا ۲۰ میلیارد تومان است که آن هم سختی‌های مختص به خود را دارد.

حیطه با بیان اینکه تجهیزات و کوره‌های مورد استفاده در مجموعه پولاد صنعت آذر برزین همگی ساخت داخل است، اظهار داشت: خوشبختانه کوره‌های القایی موجود در مجموعه، هیچ آلایندگی زیست‌محیطی ندارند اما تامین برق همین کوره‌ها، به یکی از معضلات بزرگ ما تبدیل شده است و توانایی راه‌اندازی کوره یک تنی در مجموعه که مدت‌های طولانی از خرید آن می‌گذرد را نداریم. البته مادامی که با استفاده از یک کوره ۶۰۰ تنی نتوانیم ظرفیت کامل تولید خود را محقق کنیم، بهره‌برداری کوره یک تنی به هیچ وجه توجیه‌پذیر نیست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: شرایط تولید به نحوی است که نمی‌توانیم یک برنامه‌ریزی مشخص برای کوتاه‌مدت خود در بازه زمانی سه تا ۶ ماهه داشته باشیم. با این شرایط، آینده نه تنها صنعت ریخته‌گری بلکه اکثر صنایع چندان روشن نخواهد بود که از جمله می‌توان به شرایط کنونی صنعت خودروسازی کشور اشاره کرد. در حال حاضر وضعیت این صنعت به قدری بحرانی است که این سوال در ذهن مخاطب شکل می‌گیرد که آیا اصلا حمایت از صنعت خودرو کار درستی است یا خیر؟ باید توجه داشت که صنایع بالادستی و پایین‌دستی کاملا به یکدیگر وابسته هستند و بر همین اساس اگر بخش بالادستی با توسعه و پیشرفت همراه شود، به سود بخش پایین‌دستی خواهد بود و بالعکس.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=19693

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.