• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان:

توسعه، ضامن بقای صنعت فولاد است

  • کد خبر : 10299
  • 27 دی 1401 - 4:26
توسعه، ضامن بقای صنعت فولاد است
مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان گفت: در دو سال گذشته، ۱۴۱ پروژه‌ به ارزش ۲۶ میلیارد تومان در شرکت تعریف شده است و معنقدیم که توسعه، آینده شرکت را تضمین می‌کند.

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان گفت: در دو سال گذشته، ۱۴۱ پروژه‌ به ارزش ۲۶ میلیارد تومان در شرکت تعریف شده است و معنقدیم که توسعه، آینده شرکت را تضمین می‌کند.

امین ابراهیمی ضمن تبریک ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و روز زن و مادر به بانوان فولاد خوزستان، بیان کرد: بانوان شاغل هم‌زمان سه نقش همکاران فداکار، مادران دلسوز و زنان فعال جامعه را ایفا می‌کنند.

وی افزود: شرکت فولاد خوزستان با چهار دهه تولید توانسته است به تولید سه میلیون و ۸۰۰ هزار تن در سال دست پیدا کند. خوشبختانه با تلاش مثال‌زدنی کارکنان توانستیم به میزان دو میلیون تن معادل یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار ارز‌آوری که نزدیک به ۳ درصد ارز کشور را شامل می‌شود، صادرات داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان عنوان کرد: در سال جاری، چالش‌های مختلفی گریبا‌ن‌گیر مجموعه شد و فرایند کسب‌وکار شرکت را متاثر کرد. محدودیت‌های انرژی در دو بخش برق و گاز باعث شد، بخشی از تولید برنامه‌ریزی شده را از دست بدهیم. تابستان امسال به دلیل محدودیت‌های برق، ۲۵۰ هزار تن تولید را از دست دادیم. در زمستان علاوه بر محدودیت‌های گازی، محدودیت برقی هم به شرکت اعمال شده است. علی‌رغم محدودیت‌های انرژی، تولید فولاد خوزستان نسبت به ۹ ماهه‌ سال گذشته، رشد تولید ۱۴ درصدی را تجربه کرد. تامین مواد اولیه، چالش دیگری است که تولید فولاد را تحت‌الشعاع قرار داده است. میزان ذخایر موجود مواد معدنی کشور، سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون تن است که با در نظر گرفتن این مقدار و تولید ۵۵ میلیون تن در افق ۱۴۰۴، سالانه نزدیک به ۱۶۷ میلیون تن سنگ‌آهن نیاز صنعت فولاد است. این مقدار ذخایر برای تولید ۱۳ تا ۱۵ سال آینده کشور است و ادامه چنین روندی، تولید‌کنندگان فولاد را با چالش‌های سنگینی مواجه می‌کند.

ابراهیمی ضمن اشاره‌ به اتفاقات ۹ ماهه سال جاری، اذعان کرد: فروش و صادرات امسال، دستخوش اتفاقات مختلفی بود. در سه ماهه‌ اول سال جاری، جنگ اوکراین و روسیه می‌توانست یک فرصت طلایی در حوزه صادرات ایجاد کند. فرصتی که از طریق کسری عرضه فولاد در بازار بین‌الملل به وجود آمده بود. نرخ عرضه‌ شمش در سه ماهه‌ نخست امسال، به رقمی معادل ۸۰۰ دلار رسید، رقمی که می‌توانست سودآوری مناسبی را برای تولید‌کنندگان فولاد و به تبع آن کشور به ارمغان بیاورد. متاسفانه بروز این فرصت با وضع عوارض صادراتی همراه شد و جای اینکه سیاست تشویقی صادرات در نظر گرفته شود، به نوعی سیاست تنبیهی اتخاذ و به افت صادرات کشور منجر شد.

وی در همین راستا ادامه داد: در سه ماهه‌ دوم سال و به واسطه دامپینگ شرکت‌های روسی در بازارهای جهانی و سوار شدن روی تحریم‌های کشور، قیمت‌های بازارهای بین‌المللی را به شدت کاهش دادند؛ به طوری که عرضه ۸۰۰ دلاری به ۳۸۰ تا ۴۰۰ دلار رسید. کاهش قیمت شمش صادراتی در کنار وضع عوارض صادراتی در حالی رقم خورد که تولید فولاد کشور، رقمی معادل ۱۵ درصد رشد را تجربه کرده بود. رشدی که در مقابل کاهش ۱۹ درصدی صادرات قرار گرفت. پیامد چنین شرایطی، رشد مصرف ظاهری فولاد در کشور شد. رشد مصرف ظاهری به معنای افزایش موجودی انبارها و به تبع آن کاهش نقدینگی و سرمایه در گردش تولیدکنندگان است. فولاد خوزستان توانست به واسطه‌ دارا بودن سرمایه انسانی متخصص، ضعف فناوری را پوشش دهد. برآوردهای مالی نشان‌‌دهند‌ه‌ دستیابی فولاد خوزستان به درآمد پیش‌بینی شده است.

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در خصوص اقدامات انجام‌شده در حوزه‌ منابع انسانی، تصریح کرد: در دو سال گذشته اقدامات مختلفی در حوزه‌های مختلف انجام دادیم. توجه ویژه بر حفظ و ارتقای سرمایه انسانی با در نظر گرفتن شاخص عدالت‌محوری، مهم‌ترین اقدام انجام‌شده در حوزه‌ منابع انسانی است. موارد و مشکلاتی که از سه دهه‌ قبل شکل گرفته بودند و سعی کردیم با کمک متخصصان آن‌ها را مرتفع کنیم. بازنگری طرح طبقه‌بندی مشاغل، یکی از موارد شاخص اجرا شده بود. این طرح در مورد هشت هزار نیروی شرکت بازنگری شد و برای پنج هزار نیروی پیمانکار شکل اجرایی به خود گرفت. وام ۲۰۰ میلیون تومانی نیز در کمتر از یک سال به کارکنان فولاد خوزستان اعطا شد.

ابراهیمی مطرح کرد: توسعه مجموعه فولاد خوزستان در حوزه‌های مختلف، از دیگر موارد در حال اجرا است. اعتقاد داریم توسعه، آینده شرکت را تضمین می‌کند. در دو سال گذشته، ۱۴۱ پروژه‌ به ارزش ۲۶ میلیارد تومان در شرکت تعریف شد. شروع به کار طرح اسلب عریض که ۲۰ سال درگیر مکاتبات اداری بود. در کنار این طرح، احداث نیروگاه برق و کارخانه اکسیژن از دیگر طرح‌های توسعه‌ای فولاد خوزستان هستند که شکل اجرایی به خود گرفته‌اند. با بهره‌برداری از این طرح ها، تولید مجموعه در افق ۱۴۰۴ به ۶ میلیون تن می‌رسد. نوسازی واحد فولادسازی، از دیگر طرح‌های در حال اجراست و با توجه به قدمت ۴۰ ساله‌ فولاد و فناوری که نیاز به‌روزرسانی دارد، بر آن شدیم که کوره هفت را با الگو گرفتن از فناوری روز احداث کنیم.

وی اضافه کرد: تلاش کردیم در ادامه با حفظ میزان تولید فعلی، تعداد کوره‌ها را به چهار عدد برسانیم. تعلق سازمانی برای مجموعه‌‌های تولید به مانند تعلق به خانواده و تعلق به وطن یک نیاز اساسی است. سازمان باید شرایطی را فراهم کند که نیروهای انسانی نسبت به سازمان احساس تعلق خاطر کنند. در نقطه‌ مقابل نیز نیروی انسانی نسبت به وظیفه‌ای که سازمان بر عهده‌ وز قرار داده است، متعهد باشد. از مدیران منابع انسانی انتظار داریم در بحث انتصابات تعلق سازمانی را در کنار تعهد سازمانی در نظر بگیرند.

مدیرعامل فولاد خوزستان همچنین از برگزاری آزمون استخدامی تا اواسط سال آینده خبر داد و گفت: در مورد آزمون برگزار شده این نکته حائز اهمیت است که آخرین آزمونی که به طور مستقیم از سوی مجموعه برگزار شد، به یک دهه‌ گذشته برمی‌گردد. از طرفی سالانه بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ نیرو از شرکت بازنشسته می‌شوند که نیاز به جایگزینی دارند. برگزاری آزمون جذب ۵۰۰ نیروی بومی استان در اسفند ماه سال گذشته، به طور کامل برون‌سپاری و از سوی دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد. همچنین بنا داریم تا اواسط سال آینده آزمون دیگری برگزار کنیم.

ابراهیمی در پایان یادآور شد: مجموعه فولاد خوزستان، نقش کلیدی در تولید فولاد کشور ایفا می‌کند. باید از همین امروز برنامه‌های بلندمدت ۳۰ ساله تدوین و فولاد خوزستان را برای آیندگان مهیا کنیم. باید طرح‌های توسعه‌ای با پیوست اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و با نگاه ۳۰ ساله باشد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=10299

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
تحقق ظرفیت اسمی زمزم ۳ همگام با رشد درآمد «فخوز»
علی‌رغم اعمال تحریم‌های ظالمانه حاصل شد؛

تحقق ظرفیت اسمی زمزم ۳ همگام با رشد درآمد «فخوز»

05اردیبهشت
جلسه معارفه کارکنان جدید شرکت پیشگامان فولاد جنوب برگزار شد
05اردیبهشت
شاخص بورس بیش از یک هزار واحد افزایش یافت
در پایان هفته ابتدایی اردیبهشت 1403،

شاخص بورس بیش از یک هزار واحد افزایش یافت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.