• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
مدیر بخش مواد اولیه شرکت فولاد خوزستان:

توسعه بومی‌سازی در فولاد خوزستان شتاب گرفته است

  • کد خبر : 13077
  • 03 اسفند 1401 - 5:15
توسعه بومی‌سازی در فولاد خوزستان شتاب گرفته است
مدیر بخش مواد اولیه شرکت فولاد خوزستان گفت: همگام با افزایش تحریم‌ها علیه کشور، توسعه بومی‌سازی در شرکت فولاد خوزستان شتاب بیشتری به خود گرفته است؛

مدیر بخش مواد اولیه شرکت فولاد خوزستان گفت: همگام با افزایش تحریم‌ها علیه کشور، توسعه بومی‌سازی در شرکت فولاد خوزستان شتاب بیشتری به خود گرفته است؛ در حال حاضر به جرات می‌توان گفت بیش از ۹۰ درصد قطعات مکانیکی مورد نیاز در بخش‌های مختلف تولید شرکت بومی‌سازی شده است که یک دستاورد بزرگ برای صنعت فولاد کشور محسوب می‌شود.

امین بهارلو در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: بخش مواد اولیه در شرکت فولاد خوزستان شامل چهار واحد گندله‌سازی یک و دو،  انباشت و برداشت و تکلیس آهک بوده و این بخش از اهمیت بالایی در راستای توسعه تولید مجموعه برخوردار است. تامین مواد اولیه، همواره یکی از گلوگاه‌های اصلی صنعت فولاد بوده و در صورتی که این معضل رفع نشود، تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ امکان‌پذیر نخواهد بود.

وی در همین راستا افزود: کنسانتره سنگ‌آهن، خوراک ورودی بخش مواد اولیه در شرکت فولاد خوزستان است که از حدود ۹ معدن در سراسر کشور تامین می‌شود. در واحد انباشت و برداشت مجموعه، سنگ‌‌آهن ورودی با توجه به عیار و سایر خصوصیاتی که دارند، با یکدیگر ترکیب می‌شوند تا بتوانیم گندله با خواص مطلوب را تولید کنیم. در حالی شرکت‌های فولادی با کمبود مواد اولیه مواجهند که خود شرکت‌های معدنی، اقدام به ساخت فولاد کرده‌اند و خوراک مورد نیاز واحدهای فولادی را در اختیار آن‌ها قرار نمی‌دهند. این مسئله، در حال حاضر یکی از معضلات مهم شرکت‌های فولادی است. در همین راستا، شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان به عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ راه‌اندازی شده است که وظیفه اکتشاف و همچنین توسعه معادن کوچک‌مقیاس سنگ‌آهن را در اختیار دارد تا خوراک کافی در اختیار شرکت فولاد خوزستان قرار بگیرد.

جای خالی بومی‌سازی در اتوماسیون و ابزار دقیق

مدیر بخش مواد اولیه شرکت فولاد خوزستان در خصوص بومی‌سازی تجهیزات و قطعات در این شرکت، عنوان کرد: هم‌زمان با افزایش تحریم‌ها علیه کشور، توسعه بومی‌سازی در مجموعه فولاد خوزستان شتاب بیشتری به خود گرفت. در حال حاضر به جرات می‌توان گفت بیش از ۹۰ درصد قطعات مکانیکی مورد نیاز در بخش‌های مختلف تولید شرکت بومی‌سازی شده است که یک دستاورد بزرگ برای ما به شمار می‌آید. ضمن اینکه کیفیت این قطعات به مراتب از نمونه‌های مشابه خارجی بهتر است. البته در زمینه اتوماسیون و ابزار دقیق، هنوز به جایگاه مطلوبی در حوزه بومی‌سازی دست نیافته‌ایم و جای کار بسیاری برای سازندگان داخلی وجود دارد.

بهارلو در ادامه به اهمیت کیفیت مواد اولیه در تولید اشاره کرد و گفت: نتایج حفاری‌های انجام شده در معادن، نشان می‌دهد که میزان گوگرد موجود در سنگ‌آهن معادن کشور در حال افزایش است. بنابراین گوگردزدایی، یکی از اقدامات مهم برای افزایش کیفیت مواد اولیه است. البته ما همواره بهینه‌ترین حالت یعنی ترکیبی از سنگ‌های پر گوگرد و کم گوگرد را در نظر گرفته‌ایم تا در زمان تولید کنسانتره، کمترین مشکل هم برای نیروی انسانی و هم برای محیط زیست ایجاد شود. همچنین به دنبال آن هستیم تا با اقدامات نوآورانه و مبتکرانه، حجم گاز خروجی SO2 از دودکش‌ها را کنترل کنیم. تحقیقات کافی در این زمینه انجام شده و با همکاری یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مطرح کشور، به زودی وارد فاز عملیاتی خواهیم شد.

یکی از برترین تولیدکنندگان گندله کشور هستیم

وی اضافه کرد: واحد انباشت و برداشت می‌تواند در هر یک از شرکت‌های فولادی وجود داشته باشد. ترکیب کردن سنگ‌های مختلف با یکدیگر به منظور تولید کنسانتره با کیفیت مطلوب، یک هنر است. این کنسانتره در ادامه به واحد گندله‌سازی و در نهایت در واحد احیا مستقیم مورد استفاده قرار می‌گیرد. بر همین اساس اگر در هر کدام از این بخش‌ها با کاستی مواجه شویم، آهن اسفنجی با کیفیت مطلوب تولید نخواهد شد. این مسئله در ادامه در واحد فولادسازی نیز تاثیر خواهد گذاشت و در نهایت تولید محصول نهایی یعنی شمش هم از نظر کمی و هم  از نظر کیفی با مشکل مواجه خواهد شد. به جرات می‌توان گفت شرکت فولاد خوزستان، یکی از برترین تولیدکنندگان گندله در سطح کشور است که می‌تواند این محصول را با کیفیت عالی روانه بازارهای صادراتی کند.

مدیر بخش مواد اولیه شرکت فولاد خوزستان در پایان خاطرنشان کرد: بازسازی دستگاه‌های موجود در واحد انباشت و برداشت از حدود یک سال پیش آغاز شده و حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد این دستگاه‌ها نوسازی شده‌اند. باید توجه داشت که این تجهیزات و دستگاه‌ها بسیار گران‌قیمت هستند و بر همین اساس باید با دقت و توجه کافی عملیات بازسازی انجام شود. همچنین باکتویل شماره یک واحد انباشت و برداشت که مدت‌هاست از مدار خارج شده و به تازگی خریداری شده است، نصب و وارد مدار تولید خواهد شد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=13077

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
تحقق ظرفیت اسمی زمزم ۳ همگام با رشد درآمد «فخوز»
علی‌رغم اعمال تحریم‌های ظالمانه حاصل شد؛

تحقق ظرفیت اسمی زمزم ۳ همگام با رشد درآمد «فخوز»

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.