• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
امید ایزدپناه، عضو هیئت مدیره شرکت هفت الماس در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

توسعه صادرات ورق‌های پوشش‌دار به نفع کشور است / تنها تولیدکننده گالوالوم در کشور هستیم

  • کد خبر : 1163
  • 23 آذر 1398 - 14:44
توسعه صادرات ورق‌های پوشش‌دار به نفع کشور است / تنها تولیدکننده گالوالوم در کشور هستیم
ورق گالوانیزه به دلیل خواص فیزیکی و شیمیایی در صنایع مصرف‌کننده اهمیت بسیاری دارد؛ زیرا ویژگی اصلی این نوع ورق‌ها یعنی مقاومت به خوردگی و هوازدگی باعث شده تا صنایع با دوام مانند لوازم خانگی، خودروسازی و ساختمان‌سازی به استفاده از این نوع ورق‌ها روی بیاورند؛ اما ورق‌های گالوالوم ویژگی‌های متفاوتی نسبت به ورق‌های گالوانیزه دارند؛ به عنوان مثال دارای مقاومت بالاتر نسبت به خوردگی و ماندگاری بیشتری هستند. شرکت هفت الماس بزرگ‌ترین تولیدکننده ورق‌های گالوانیزه و تنها تولیدکننده ورق گالوالوم در کشور بوده که خط تولید گالوالوم خود را به تازگی راه‌اندازی کرده است. خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در گفت‌وگو با امید ایزدپناه، عضو هیئت مدیره شرکت هفت الماس به بررسی شرایط تولید و مصرف ورق‌های گالوانیزه و گالوالوم پرداخته است که مشروح آن را در ادامه خواهید خواند:

ورق گالوانیزه به دلیل خواص فیزیکی و شیمیایی در صنایع مصرف‌کننده اهمیت بسیاری دارد؛ زیرا ویژگی اصلی این نوع ورق‌ها یعنی مقاومت به خوردگی و هوازدگی باعث شده تا صنایع با دوام مانند لوازم خانگی، خودروسازی و ساختمان‌سازی به استفاده از این نوع ورق‌ها روی بیاورند؛ اما ورق‌های گالوالوم ویژگی‌های متفاوتی نسبت به ورق‌های گالوانیزه دارند؛ به عنوان مثال دارای مقاومت بالاتر نسبت به خوردگی و ماندگاری بیشتری هستند. شرکت هفت الماس بزرگ‌ترین تولیدکننده ورق‌های گالوانیزه و تنها تولیدکننده ورق گالوالوم در کشور بوده که خط تولید گالوالوم خود را به تازگی راه‌اندازی کرده است. خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در گفت‌وگو با امید ایزدپناه، عضو هیئت مدیره شرکت هفت الماس به بررسی شرایط تولید و مصرف ورق‌های گالوانیزه و گالوالوم پرداخته است که مشروح آن را در ادامه خواهید خواند:

مواد اولیه مورد نیاز برای تولید ورق گالوانیزه را از چه راهی تامین می‌کنید؟

ورق گرم مصرفی خود را از شرکت فولاد مبارکه خریداری می‌کنیم و روی آن عملیات نورد سرد انجام می‌دهیم. شرکت هفت الماس بعد از شرکت فولاد مبارکه بیشترین ظرفیت تولید ورق سرد در کشور را دارد اما بخش عمده‌ای از این ورق‌ها در خطوط تولید گالوانیزه، گالوالوم و رنگی مصرف می‌شوند.

از چه روشی برای تولید ورق گالوانیزه بهره می‌برید؟

شرکت هفت الماس دو خط تولید گالوانیزه در اختیار دارد که در مرحله ابتدایی آن، پروسه اسیدشویی ورق گرم اتفاق می‌افتد. پس از این مرحله، ورق به واحد نورد سرد منتقل می‌شود تا ضخامت مورد نظر بر اساس سفارش مشتریان و نیاز بازار به دست آید. بعد از آن، ورق یا به خط  تولید گالوانیزه می‌رود و بعد از آنیل شدن، پوشش روی به خود می‌گیرد و یا اینکه به خط تولید گالوالوم انتقال می‌یابد.

 روش تولید در این بخش، به صورت غوطه‌وری گرم پیوسته در پاتیل مذاب روی است. روی مورد استفاده برای گالوانیزه نیز تماما از شرکت‌های زنجانی خریداری می‌شود.

در دنیا دو روش کلی برای تولید ورق گالوانیزه وجود دارد که یکی از آن‌ها روش الکترولیت و دیگری روش غوطه‌وری است. در کشور ما به دلیل مسائل تکنولوژیکی و انرژی، گالوانیزاسیون به روش الکترولیت انجام نمی‌شود. بنابراین تنها روش مورد استفاده برای گالوانیزه، غوطه‌وری است که شرکت هفت الماس نیز از همین روش استفاده می‌کند. در این روش از یک سو رول ورق سرد باز شده و به خط تولید وارد می‌شود و پس از گالوانیزاسیون، ورق گالوانیزه با ضخامت‌های مختلف خارج می‌شود. در حال حاضر، شرکت ما دو خط گالوانیزه و یک خط گالوالوم در اختیار دارد.

ظرفیت شرکت شما برای تولید ورق گالوانیزه به چه میزان است و چه ضخامت‌هایی از ورق در این شرکت تولید می‌شود؟

ظرفیت اسمی کارخانه برای ورق گالوانیزه و گالوالوم حدود ۸۰۰ هزار تن در سال است؛ اما اکنون با ۶۰ درصد ظرفیت یعنی حدود ۵۰۰ هزار تن فعالیت می‌کنیم. ورق‌های گالوانیزه تولیدی ما از ۰٫۲۲ تا سه میلی‌متر ضخامت دارند. در یکی از خطوط شرکت ورق‌های نازک و در خط دیگر ورق‌های ضخیم گالوانیزه تولید می‌شود. طبق استاندارد، میزان فلز روی مورد استفاده در ورق گالوانیزه باید حدود ۱۰۰ گرم بر متر مربع باشد که البته این میزان برای مصارف گوناگون، تا ۲۷۰ گرم بر متر مربع قابل افزایش است و شرکت هفت الماس توانایی تولید همه نوع آن را دارد. گفتنی است که استفاده روی کمتر از ۱۰۰ و بیشتر از ۲۷۰ گرم بر متر مربع، خارج از استانداردهای تعریف شده است.

ورق گالوانیزه در هفت الماس پس از تولید چه می‌شود؟

آخرین کالایی که در هفت الماس تولید می‌شود، ورق گالوانیزه است و این شرکت خط تولید دیگری بعد از آن در اختیار ندارد. ضمن اینکه تقریبا اکثر تولیدات هفت الماس در زمینه ورق گالوانیزه به فروش می‌روند. البته حدود دو تا سه درصد از ورق‌های گالوانیزه در شرکت به لوله تبدیل می‌شوند و بخشی از ورق گالوالوم هم در تولید ورق رنگی مصرف می‌شود.

عمده‌ترین مصرف‌کنندگان ورق گالوانیزه چه شرکت‌هایی هستند؟

در حال حاضر، صنعت لوازم خانگی ازجمله تولیدکنندگان یخچال و فریزر خانگی، کولر، اجاق گاز، هود و… بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان ورق گالوانیزه هفت الماس به شمار می‌روند. صنعت ساختمان‌سازی نیز مصرف‌کننده ورق گالوانیزه است؛ چراکه این محصول در ساخت عرشه‌های فولادی و برخی ساندویچ پنل‌ها به کار می‌رود. بخشی از محصولات گالوانیزه شرکت نیز به خودروسازان فروخته می‌شود. ضمن اینکه تولیدکنندگان لوله و پروفیل نیز از دیگر مشتریان ورق‌های گالوانیزه هفت الماس محسوب می‌شوند که از این محصولات لوله‌ و پروفیل‌های گالوانیزه تولید می‌کنند.

محصولات گالوانیزه به چه صورت در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد؟

تمرکز اصلی شرکت هفت الماس بیشتر روی عمده‌فروشی است. ورق گالوانیزه به دو صورت رول و شیت، طبق درخواست مشتری آماده می‌شود؛ اما بیش از ۹۰ درصد ورق‌های ما مربوط به صورت رول به فروش می‌رسد و تولیدکنندگان لوازم خانگی نیز، ورق را به همین صورت خریداری می‌کنند. برخی از ورق‌های گالوانیزه تولیدی شرکت هم بعد از فرم‌دهی به صورت سینوسی عرضه می‌شوند که تعداد آن‌ها بسیار کم است.

تولید ورق گالوالوم در شرکت هفت الماس به چه صورت انجام می‌شود؟

فرآیند تولید ورق گالوالوم یا آلوزینک دقیقا شبیه به روند تولید ورق گالوانیزه است؛ یعنی ورق پس از نوردکاری سرد و رسیدن  به ضخامت مورد نیاز، به خط گالوالوم انتقال می‌یابد. در این فرآیند نیز یک پاتیل گالوالوم وجود دارد که ورق با گذشتن از آن، پوشش گالوالوم به خود می‌گیرد. تفاوت ورق گالوانیزه و گالوالوم در نسبت روی به آلومینیوم است. به این صورت که در گالوانیزه ۹۹ درصد روی و ۰٫۵ تا یک درصد آلومینیوم وجود دارد؛ اما در گالوالوم، این نسبت تفاوت دارد و حدود ۵۵ درصد از پوشش ورق، آلومینیوم و ۴۵ درصد آن فلز روی است.

چرا شرکت هفت الماس به تولید ورق گالوالوم روی آورده است؟ ویژگی این ورق‌ها چیست؟

شرکت هفت الماس در حال حاضر، تنها تولیدکننده ورق گالوالوم در ایران محسوب می‌شود و یک خط تولید از این محصول را در اختیار دارد. تولید ورق گالوالوم در نوع خود یک تکنولوژی جدید محسوب می‌شود که در دنیا مرسوم شده است. باید گفت علت استفاده از ورق پوشش‌دار مانند گالوانیزه در صنایع مختلف این است که پوشش روی ورق نقش محافظ را دارد و از خوردگی آن در مقابل عوامل بیرونی محافظت می‌کند. در واقع پوشش باعث می‌شود ماندگاری ورق در شرایط مختلف افزایش یابد.

از دیگر ویژگی‌های ورق گالوالوم رنگ‌پذیری فوق‌العاده بالای آن‌ها در مقایسه با ورق گالوانیزه است. حتی ماندگاری رنگ در ورق گالوالوم نسبت به ورق گالوانیزه بیشتر است. یکی دیگر از ویژگی‌های ورق گالوالوم مقاومت بیشتر در دماهای بالا نسبت به ورق‌های گالوانیزه است.

ظرفیت تولید شرکت شما در تولید این ورق‌ها به چه میزان است و چه ضخامت‌هایی از آن را می‌توانید تولید کنید؟

ظرفیت تولید ورق گالوالوم در شرکت ما حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تن در سال است که از این میزان، حدود ۱۰۰ هزار تن به خط تولید ورق رنگی منتقل می‌شود. ضخامت ورق گالوالوم مانند ورق گالوانیزه از ۰٫۳  تا سه میلی‌متر است. میزان استاندارد پوشش در ورق گالوالوم با ورق گالوانیزه متفاوت بوده و حدود ۷۰ گرم بر متر مربع است. ذکر این نکته ضروری است که این میزان از گالوالوم می‌تواند به اندازه ۱۲۰ گرم پوشش روی ورق گالوانیزه، پاسخگوی نیاز مشتری باشد.

مصرف‌کنندگان اصلی ورق گالوالوم چه صنایعی هستند؟

تکنولوژی گالوالوم نسبتا جدید است و تقریبا برخی کشورها به مصرف آن تمایل پیدا کرده‌اند. البته قیمت ورق گالوالوم همواره از ورق گالوانیزه حدود ۴۰ تا ۵۰ دلار به ازای هر تن بالاتر است؛ اما از آنجایی که شرکت هفت الماس قصد دارد برای این محصول در کشور بازار خوبی پیدا کند، قیمت آن را برابر با قیمت ورق گالوانیزه قرار داده است.

برخی ویژگی‌های یاد شده از ورق گالوالوم باعث شده بسیاری از مشتریان مصرف آن را به ورق گالوانیزه ترجیح دهند. به طور مثال، اگزوزسازان ازجمله مشتریان پر و پاقرص ورق گالوالوم به شمار می‌روند. زیرا این مصرف‌کنندگان نمی‌توانند اگزوز را با ورق گالوانیزه تولید کنند. در حالی که به راحتی این محصول با ورق گالوالوم قابل تولید است. تولیدکنندگان ساندویچ پنل‌ها در ساختمان‌سازی‌ها هم از مشتریان ورق گالوالوم محسوب می‌شوند. صنایع برودتی و گرمایشی نیز جزو مصرف‌کنندگان ورق گالوالوم هستند؛ زیرا ورق گالوانیزه در تولید محصولات آن‌ها چندان مناسب نیست؛ چراکه ماندگاری ورق گالوانیزه در دمای بالا نسبتا کم است.

شرکت هفت الماس تنها تولیدکننده ورق رنگی گالوالوم نیز به شمار می‌رود. این نوع ورق‌ها عمدتا در تولید کانکس، ساندویچ پنل، ساختمان‌سازی، سوله‌سازی و حتی خودروسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ورق گالوالوم نیز مانند ورق گالوانیزه عمدتا به صورت رول به مشتریان فروخته می‌شود. حدود ۴ تا ۵ درصد آن هم به صورت شیت در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد.

به نظر می‌رسد ورق گالوالوم به عنوان یک محصول جدید هنوز میان مصرف‌کنندگان و جامعه صنعتی چندان جا نیفتاده است. نظر شما در این خصوص چیست؟

کشور ما همواره یکی از واردکنندگان ورق گالوالوم رنگی محسوب می‌شد؛ به همین دلیل هفت الماس به دنبال تولید این محصول رفت و در شرایط کنونی، به شدت در حال بازاریابی برای این محصول است. شرکت ما نمونه‌های مختلفی را مطابق با نیاز مصرف‌کنندگان برای صنایع گوناگون عرضه کرده است و مشتریان در حال تست کردن محصول در خطوط تولید خود هستند.

مهم‌ترین چالش‌های تولید در شرکت هفت الماس چه مواردی هستند؟

خوشبختانه هفت الماس یک شرکت مهندسی‌محور در زمینه تولید است و با چالش خاصی مواجه نیست. ساختار شرکت نیز بر اساس اصول مهندسی شکل گرفته و از متخصصان بسیار خوبی برخوردار است. برخی شرکت‌ها چالش تامین مواد اولیه را دارند اما هفت الماس تا زمانی که با شرکت فولاد مبارکه به عنوان بزرگ‌ترین تامین‌کننده ورق گرم در تعامل است، مشکل خاصی در زمینه تولید ندارد. گرچه می‌توانیم حجم خرید از مبارکه را افزایش دهیم و ظرفیت خالی تولید را جبران کنیم؛ اما شرکت فولاد مبارکه نیز به دلیل اینکه تنها تولیدکننده عمده ورق گرم در کشور است، محدودیت‌هایی برای عرضه این ورق دارد. به همین دلیل، هفت الماس نمی‌تواند میزان تولید خود را افزایش دهد. با این حال، یکی از مشکلات کنونی شرکت، واردات تعدادی از قطعات و دستگاه‌هایی است که قابلیت تولید آن‌ها در کشور وجود ندارد.

مهم‌ترین چالش شرکت هفت الماس در زمینه فروش و به ویژه صادرات است. متاسفانه تصمیمات لحظه‌ای که در صنعت فولاد اتفاق می‌افتد، بیشترین صدمه را به هفت الماس وارد کرده‌اند؛ این در حالی است که شرکت ما چند سال متوالی به عنوان صادرکننده نمونه استانی و کشور مطرح شد. متاسفانه در شرایط کنونی که اقتصاد کشور با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کند، ساختارهای بسیار سختی برای بازگشت ارز حاصل از صادرات قرار داده شده است. وزارت صنعت، معدن و تجارت باید به امر صادرات بیش از گذشته بها دهد.

شرکت هفت الماس نیز به عنوان یک صادرکننده و تولیدکننده برتر بخش خصوصی در کشور به حمایت مجموعه‌ها و سازمان‌های دولتی نیاز دارد و در بحث صادرات نیز در حال رایزنی با مجموعه‌های مرتبط وزارت صنعت، معدن و تجارت است تا بتواند صادرات خود را افزایش دهد و از پتانسیل بازارهای کشورهای همسایه به نحو احسن استفاده کند. نباید فراموش شود که زمانی کشور ما یکی از واردکنندگان ورق گالوانیزه و گالوالوم بود و تنها سه تولیدکننده عمده یعنی فولاد مبارکه، فولاد امیرکبیر و هفت الماس وجود داشتند؛ اما اکنون هشت تولیدکننده عمده ورق گالوانیزه در کشور فعالیت می‌کنند و کشور ما از واردکننده محض ورق گالوانیزه به تولیدکننده و تا حد زیادی صادرکننده آن‌ها تبدیل شده است. بنابراین با حمایت از تولید می‌توان صنایع را در جهت افزایش ظرفیت و تولید و صادرات هدایت کرد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1163

نوشته‌های مشابه

04اردیبهشت
این تازه آغاز راه است…
میرسینا امیرشنوا، مدیر تکنولوژی و توسعه شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

این تازه آغاز راه است…

01اردیبهشت
گام‌هاي مستحکم فولاد سرمد در مسير توسعه/ تحقق ظرفيت اسمي توليد در سال ۱۴۰۲
علیرضا رحیم، مدیرعامل شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

گام‌هاي مستحکم فولاد سرمد در مسير توسعه/ تحقق ظرفيت اسمي توليد در سال ۱۴۰۲

25فروردین
به دنبال جهش توليد همگام با سودآوري در سال جديد هستيم/ تسريع در احداث کارخانه فولادسازي اکسين
علی محمدی، مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

به دنبال جهش توليد همگام با سودآوري در سال جديد هستيم/ تسريع در احداث کارخانه فولادسازي اکسين