• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
مدیرعامل شرکت مهان شمش:

تولیدکننده میان انبوهی از مشکلات به دام افتاده است

  • کد خبر : 3255
  • 06 مرداد 1399 - 12:19
تولیدکننده میان انبوهی از مشکلات به دام افتاده است
مدیرعامل شرکت مهان شمش گفت: افزایش قیمت‌ها، بی‌توجهی دولت و بدحسابی مشتریان همگی شرایط فعالیت را برای تولیدکنندگان دشوار ساخته و در این میان، برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری برای آینده کاری عملا غیرممکن شده است.

مدیرعامل شرکت مهان شمش گفت: افزایش قیمت‌ها، بی‌توجهی دولت و بدحسابی مشتریان همگی شرایط فعالیت را برای تولیدکنندگان دشوار ساخته و در این میان، برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری برای آینده کاری عملا غیرممکن شده است.

وحید یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: از سال ۱۳۸۴ با تولید شمش میله برنجی پا به عرصه صنعت گذاشتیم. برای تولید این محصول از برنج، مس و روی استفاده می‌کنیم که جهت تامین این سه ماده ضایعات مسی و برنجی را به کار می‌گیریم. شمش میله برنجی خود به عنوان ماده اولیه برای ساخت شیرآلات بهداشتی در کارخانه‌های مربوطه مورد استفاده قرار می‌گیرد و شرکت‌های بزرگ تولیدکننده شیرآلات ازجمله مهم‌ترین مشتریان ما هستند.

وی افزود: در حال حاضر در حوزه صادرات حضور نداریم اما این موضوع را در برنامه آینده شرکت لحاظ کرده‌ایم. در شرایط فعلی کشور و با وجود نوسانات قیمتی، عملا امکان صادرات وجود ندارد. قابل ذکر است که محصول تولیدی ما نوعی مواد اولیه محسوب می‌شود و صادرات آن نیز تا مدتی قبل ممنوع بود اماامکان صادرات شیرآلات به صورت گسترده وجود داشت. در حال حاضر، ممنوعیت صادرات شمش برنجی رفع شده اما به دلیل اینکه با کمبود مواد اولیه مواجه هستیم، میزان تولید کاهش یافته و حجم قابل توجهی نیست که بخواهیم بخشی از آن را صادر کنیم. ضمن اینکه صادرات محصولات ایرانی با قیمتی کمتر از قیمت‌های جهانی صورت می‌گیرد و از طرفی در چند هفته گذشته با لغو ارز نیمایی، چالش‌های صادراتی دوچندان شده است.

مدیرعامل شرکت مهان شمش تصریح کرد: ظرفیت تولید مجموعه پیش از آغاز نوسانات قیمتی و آشفتگی، روزانه ۱۰ تن برآورد می‌شد اما با گذشت زمان میزان تولید کاهش یافته و در حال حاضر به روزی دو تن رسیده است. اگر این شرایط با همین روند پیشروی کند، قطعا بسیاری از واحدهای تولیدی تعطیل خواهند شد و ما نیز از این موضوع مستثنی نیستیم.

یوسفی درخصوص مشکلات موجود در صنعت شمش میله برنجی توضیح داد: یکی از معضلات شرکت، عدم مطابقت مبالغ خرید و فروش‌ها است؛ به این معنی که مواد اولیه را به صورت نقد خریداری می‌کنیم اما در هنگام فروش، مشتری هزینه را در قالب چک مدت‌دار پرداخت می‌کند و تا زمان نقد شدن چک، قیمت مواد اولیه افزایش می‌یابد و این موضوع موجب کاهش نقدینگی و قدرت خرید می‌شود.

وی ابراز کرد: نوع شمش مس و برنجی که برای ساخت شیرآلات بهداشتی مصرف می‌شود، بسیار حائز اهمیت است؛ چراکه درصد خلوص مس و میزان ترکیب آلیاژ برنج بر کیفیت محصول نهایی تاثیر دارد. باید میزان روی مصرفی در آلیاژ در حد استاندارد باشد تا برای مصرف‌کننده مشکلی ایجاد نشود. نوع تجهیزات و دستگاه نیز بر میزان افزایش کیفیت محصول تاثیر مستقیم دارد، اما قیمت ماشین‌آلات مدرن نیز به حدی افزایش یافته که حتی نمی‌توانیم به مدرن کردن مجموعه نیز فکر کنیم و مجبور هستیم همچنان با تکنولوژی قدیمی به فعالیت خود ادامه دهیم.

مدیرعامل شرکت مهان شمش مطرح کرد: قیمت‌ها در ایران با شتاب تمام در حال افزایش هستند که علت اصلی آن، جهش نرخ ارز است. قیمت جهانی مس ثبات نسبی دارد اما قیمت داخلی مس متاثر از نرخ ارز بوده که با حرکت صعودی خود، کمر تولیدکننده را خم کرده است.

وی در پایان یادآور شد: در یکی دو سال اخیر اغلب تولیدکنندگان دلسرد شده‌اند و به زحمت و با ایستادگی در مقابل تمام مشکلات واحدهای تولیدی خود را فعال نگه داشته‌اند. تعطیلی کارخانه‌ها به ضرر اقتصاد کشور است واین اتفاق،  بیکاری بسیاری از افراد را در پی خواهد داشت. دولت و مسئولین مربوطه باید در این خصوص تدابیری را اتخاذ کنند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3255

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است