• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
مدیرعامل شرکت کابل سپهر البرز عنوان کرد:

تولیدکنندگان، قهرمانان کشور

  • کد خبر : 12546
  • 24 بهمن 1401 - 10:10
تولیدکنندگان، قهرمانان کشور
مدیرعامل شرکت کابل سپهر البرز، تولیدکننده سیم و کابل برق صنعتی گفت: تولیدکنندگان ایرانی برای رشد و تعالی صنعت کشور، بسیار تلاش می‌کنند. امیدواریم سنگ‌اندازی‌ها در مسیر تولید کاهش یابد تا تولیدکنندگان بتوانند با انگیزه‌‌ای بیشتر به مسیر خود ادامه دهند و برای کشور افتخارآفرین باشند.

مدیرعامل شرکت کابل سپهر البرز، تولیدکننده سیم و کابل برق صنعتی گفت: تولیدکنندگان ایرانی برای رشد و تعالی صنعت کشور، بسیار تلاش می‌کنند. امیدواریم سنگ‌اندازی‌ها در مسیر تولید کاهش یابد تا تولیدکنندگان بتوانند با انگیزه‌‌ای بیشتر به مسیر خود ادامه دهند و برای کشور افتخارآفرین باشند.

علی شاهانی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: تنها معضل اصلی که نه فقط ما بلکه تمام تولیدکنندگان با آن دست به گریبان هستند عدم ثبات اقتصادی و از جمله نوسان قیمت‌ها و نرخ دلار است که باعث شده تا سرمایه در گردش‌ این مجموعه نسبت به ماه گذشته ۵۰ درصد کاهش یابد. لازم به ذکر است که در رابطه با تهیه مواد اولیه یعنی مفتول هشت میلی‌متری مسی، پی‌وی‌سی و پلی‌اتیلن با شکلی مواجه نیستیم و تنها مشکلی که وجود دارد نوسان قیمت‌هاست. اگر یک ماه پیش برای تولید محصولات، این مجموعه نیازمند ۵۰ میلیارد تومان سرمایه در گردش بود اکنون برای تولید همان میزان از محصولات به ۸۰ میلیاراد تومان برای ادامه فعالیت نیازمند است.

محصولات متنوع، سپری در برابر آسیب‌ها

وی در خصوص وضعیت بازار مصرف، مطرح کرد: صنعت کابل‌سازی صنعت گسترده‌ای است؛ شرکت‌هایی که سبد محصولات متنوع، وندور‌های بهتر و تکنولوژی به‌روز‌تری دارند، نسبت‌ به سایر شرکت‌ها رقابت پذیری بالاتری دارند. اگر به عنوان مثال تقاضا در بازار برای محصولات ساختمانی روند نزولی به خود بگیرد برای جبران به تولید بیشتر محصولاتی که در صنعت نفت و پتروشیمی کاربرد دارند، می‌پردازند و یا به صادرات محصولات روی می‌آورند؛ البته شرکت‌های بزرگ هم دچار آسیب‌هایی می‌شوند اما شرکت‌های کوچک که طیف محدودی از محصولات را تولید می‌کنند با کاهش تقاضا در بازار، دچار چالش‌های بیشتری می‌شوند. طرح افزایش پروژه‌های عمرانی در سطح کشور هم تاکنون باعث ایجاد تغییری در شرایط بازار مصرف نشده ‌است.

مدیرعامل شرکت کابل سپهر البرز در رابطه با سیم و کابل‌های غیراستاندارد در بازار، ابراز کرد: تا زمانی که قیمت پایین‌تر نسبت به کیفیت بالا‌تر برای مصرف‌کنندگان اولویت بیشتری داشته باشد، برای سیم و کابل‌های غیراستاندارد همواره مشتری وجود خواهد داشت. افرادی که نمی‌توانند با تولیدکنندگان مجاز رقابت کنند به تولید این نوع از محصولات روی می‌آورند؛ البته این موضوع مربوط به کشور ما نیست و در تمام دنیا، افرادی هستند که اجناسی با قیمت پایین‌تر تولید می‌کنند و تا زمانی که برای محصولات خود تقاضا داشته باشند، به فعالیت ادامه می‌دهند. برخی مواقع در پروژه‌های بزرگ ساختمانی برای کاهش هزینه‌ها، از سیم و کابل غیراستاندارد با قیمت پایین استفاده می‌شود و متاسفانه هیچ نظارت دقیقی از سوی نهاد‌های مربوطه در این زمینه صورت نمی‌گیرد به عنوان مثال در زمان ساخت مسکن مهر که به بی‌کیفیت بودن مشهور هستند، اصطلاح «سیم و کابل مسکن مهری» در بازار رایج شده بود که نشان‌دهنده بی‌کیفیت بودن سیم و کابل‌های مورد استفاده در این پروژه بود. در خصوص کابل‌هایی که در صنعت نفت و پتروشیمی کاربرد دارند، کیفیت برای مشتریان اهمیت بسیار زیادی دارد. شرکت‌های فعال در این حوزه سخت‌گیری‌های بسیاری مانند آزمایش‌های تایید کیفیت برای خرید کابل دارند به همین دلیل هیچ تولیدکننده‌ای نمی‌تواند سیم و کابل بی‌کیفیت تولید و به مشتریان این حوزه عرضه کند. این شرکت به دلیل اینکه محصولات باکیفیت و استانداری را تولید می‌کند، توانسته در بازار‌های بین‌المللی عرض‌اندام کرده و محصولات خود را به کشور‌های اروپایی، آسیای میانه و کشور عراق صادر کند.

صنعت کابل‌سازی، پیشرو در بومی‌سازی  

شاهانی به مقایسه جایگاه ایران از نظر تکنولوژی مورد استفاده و کیفیت محصولات تولیدی این صنعت با سایر کشور‌ها پرداخت و گفت: خوشبختانه از گذشته تاکنون پایه‌های صنعت کابل‌سازی در کشور مستحکم بنا شده و در حال حاضر تکنولوژی مورد استفاده در ایران نسبت به کشور‌های همسایه به غیر از ترکیه که همپای ما در این مسیر حرکت می‌کند، بالاتر است؛ حتی در برخی از این کشور‌ها استانداری برای تولید محصولات تعریف نشده است و مرجع آن‌ها استاندارد‌های کشور‌های اروپایی است.

وی با بیان اینکه بومی‌سازی در کشور از اهمیت ویژه برخوردار است، تاکید کرد: می‌توانم با افتخار بگویم تمام ماشین‌آلاتی که در صنعت سیم و کابل مورد استفاده قرار می‌گیرند به طور کامل در ایران و توسط تولیدکنندگان داخلی تولید شده‌اند. همچنین تمام ماشین‌آلات مورد استفاده در این مجموعه نیز کاملا ساخت داخل است. ماشین‌آلاتی که در ایران ساخته می‌شوند دو مزیت مهم نسبت به نمونه مشابه خارجی خود دارند، اول اینکه قیمت بسیار پایین‌تری دارند و دوم اینکه تولیدکننده و تعمیرکاران در دسترس هستند و فرایند تعمیر و نگهداری آن‌ها بسیار آسان است. تمام این نتایج، دست رنج ماشین‌سازان ماهر و باتجربه کشور است که سالیان سال به تولیدکنندگان و کشور خدمت کرده‌اند.

قطعات متفاوت پازل تولید  

مدیرعامل شرکت کابل سپهر البرز در خصوص جوانب دیگر تولید، اظهار کرد: برای اپراتوری ماشین‌آلات، افراد نیاز به تخصص بالایی ندارند و بعد از آموزش به مدت زمان دو تا سه ماه، می‌توانند به راحتی فعالیت کنند اما در زمینه‌های مدیریت، تولید و بازرگانی، باید افراد متخصص و ماهر به‌کار گرفته شود تا مجموعه در مسیر درستی هدایت شود.

با توجه به شرایط بازار و نوسان قیمت‌ها، اگر تولیدکنندگان با حداکثر توان خود فعالیت کنند به دلیل متغییرهای دیگری که از کنترل آن‌ها خارج است، نهایتا می‌توانند با ۷۰ درصد ظرفیت خود تولید کنند؛ بسیاری از تولیدکنندگان کمتر از این میزان توان تولید دارند. وقتی افراد نمی‌توانند در این شرایط رقابت کنند در خلا نظارت‌های لازم، به تولید محصولات بی‌کیفیت روی می‌آورند.

صنعت سیم و کابل‌سازی کشور جزو صنایع پاک بوده و هیچ آلایندگی ندارد؛ ضایعات تولید‌شده این صنعت قابل بازیافت بوده و دوباره به چرخه تولید بازمی‌گردد.

شاهانی در پایان خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان، قشری زحمت‌کش هستند، باید از این افراد حمایت‌های تشویقی به عمل آید اما شاهد آن هستیم روزبه‌روز شرایط برای تولیدکنندگان سخت‌تر می‌شود. از یک سو با چالش محدودیت‌های تامین برق و گاز طبیعی مواجه هستند، از سوی دیگر با معظلات نیروی انسانی درگیر هستند و هم‌زمان در شرایط اقتصادی بی‌ثبات کشور باید مسائلی همچون بیمه و مالیات را حل کنند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=12546

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.