• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
مدیرعامل گروه صنعتی فولاد جویباران

تولیدکنندگان زیرپله‌ای بیش از تولیدکنندگان واقعی سود می‌برند

  • کد خبر : 1720
  • 22 مرداد 1399 - 16:56
تولیدکنندگان زیرپله‌ای بیش از تولیدکنندگان واقعی سود می‌برند
مدیرعامل گروه صنعتی فولاد جویباران گفت: شرایط تولید و رقابت برای تولیدکنندگان بزرگ و رسمی محصولات مفتول فولادی چندان مهیا نیست و تولیدکنندگان غیر رسمی و غیر شفاف فضا را برای تولیدکنندگان رسمی تنگ کرده‌اند زیرا فضا به گونه‌ای رقم می‌خورد که تولیدکنندگان قانونی هزینه‌های بیشتری را متقبل می‌شوند و سود اصلی بازار به جیب تولیدکنندگان غیر شفاف و زیرپله‌ای می‌رود.

مدیرعامل گروه صنعتی فولاد جویباران گفت: شرایط تولید و رقابت برای تولیدکنندگان بزرگ و رسمی محصولات مفتول فولادی چندان مهیا نیست و تولیدکنندگان غیر رسمی و غیر شفاف فضا را برای تولیدکنندگان رسمی تنگ کرده‌اند زیرا فضا به گونه‌ای رقم می‌خورد که تولیدکنندگان قانونی هزینه‌های بیشتری را متقبل می‌شوند و سود اصلی بازار به جیب تولیدکنندگان غیر شفاف و زیرپله‌ای می‌رود.

علی ظاهری جویباری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: در صنعت مفتول فولادی، بسیاری از تولیدکنندگان بدون مجوز و بدون هیچ‌گونه ردی از تولید، فعالیت می‌کنند و بنابراین تولیدکنندگان بزرگ و رسمی کشور تحت فشار قرار گرفته‌اند. چراکه تولیدکنندگان رسمی با تولیدکنندگان غیر رسمی در سطح رقابتی مناسبی قرار ندارند.

وی افزود: تولیدکنندگان رسمی و قانونی باید هزینه‌هایی چون مالیات و مالیات بر ارزش افزوده، بیمه، حقوق کارگر و… را پرداخت کنند. در حالی که تولیدکنندگان غیر رسمی خود را ملزم به پرداخت این هزینه‌ها نمی‌دانند. به طوری که بعضا این تولیدکنندگان حاضر به استفاده از نیروهای مهاجر به ویژه افغانستانی هستند تا علاوه بر بیمه نکردن آن‌ها، حقوق بسیار کمتری نسبت به کارگر ایرانی به آن‌ها پرداخت کنند. به همین دلیل توان رقابتی تولیدکنندگان رسمی کاهش می‌یابد.

با ۵۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کنیم

مدیرعامل گروه صنعتی فولاد جویباران مطرح کرد: شرکت ما به تولید انواع محصولات مفتولی مانند مفتول گالوانیزه، توری پرسی، مفتول سیاه، توری حصاری، سیم خاردار و توری مش می‌پردازد. متاسفانه در همه این محصولات هم بازار سیاه وجود دارد و هم اینکه تولیدکنندگان خارج از قانون فعالیت می‌کنند. به عبارت بهتر، این محصولات به صورت زیرپله‌ای نیز تولید می‌شوند.

ظاهری جویباری در خصوص تامین مواد اولیه، عنوان کرد: شرکت فولاد جویباران برای تولید مفتول از انوع میلگردها با سایزهای نسبتا بالا استفاده می‌کند که معمولا ۱۰، ۸، ۶٫۵ و ۵٫۵ میلی‌متر هستند. این میلگردها معمولا کم‌آلیاژ و کم‌کربن یا فولاد معمولی هستند. البته بیشترین مشکل در تامین مواد اولیه، نوسانات قیمت است. این یعنی وقتی بازار ثبات کافی ندارد، تامین‌کنندگان نیز دچار مشکل می‌شوند. به طوری که آن‌ها معمولا ترجیح می‌دهند در هنگام نوسانات، بازار را تامین نکنند. در همین حال شرکت ما نیز برای اینکه خود را به‌روز نگه دارد و تحت تاثیر ریسک نوسانات قیمت قرار نگیریم، ناچار به خرید مواد اولیه به قیمت روز هستیم. به همین دلیل ممکن است در برخی از مواقع با توجه به نوسانات شدید، با مشکل تامین مواد اولیه مواجه شویم.

وی یادآور شد: در گذشته نه چندان دور تقریبا اغلب مواد اولیه خود را از طریق واردات تامین می‌کردیم اما طی چهار تا پنج سال گذشته و به دلیل جهش در تولید میلگرد، تمام مواد اولیه شرکت ما از داخل تامین می‌شود و واردات نداریم.

مدیرعامل گروه صنعتی فولاد جویباران وی با اشاره به فرآیند تولید مفتول، بیان کرد: شرکت ما مفتول‌های آرماتور با سایز پنج تا ۱٫۲ میلی‌متر را تولید می‌کند. ضمن اینکه مفتول‌های ابتدایی تولیدی در تولید دیگر محصولات شامل تولید مش، توری پرسی، مفتول سیاه و… به کار می‌رود. با این حال برای تولید مفتول، دو فرآیند طی می‌شود که یکی از آن‌ها آنیل کردن یعنی رسیدن میلگرد به عنوان ماده اولیه به دمای مناسب جهت کشش و دومین فرآیند نیز کشش مفتول برای رسیدن به سایز مورد نظر است. البته در برخی از مواقع برخی مفتول‌های خاص به ویژه جهت بسته‌بندی مجددا حرارت داده می‌شوند تا به نرمی مورد نظر جهت توانایی کشش و شرایط بسته‌بندی را داشته باشند.

ظاهری جویباری خاطرنشان کرد: ظرفیت تولید مفتول در شرکت ما حدود ۲۵ تن در روز است که با توجه به شرایط بازار و زمان‌های مختلف، میزان تولید نیز تفاوت خواهد کرد اما به طور متوسط ۵۰ درصد از ظرفیت تولید فعال است.

وی تصریح کرد: با نوسانات شدید قیمتی، بازار نیز دچار التهاب می‌شود. با این حال، جهت فروش مشکلی وجود ندارد؛ به ویژه آنکه شرکت فولاد جویباران یک شرکت صادرات‌محور است. هرچند که نوسانات بازار صادرات را نیز درگیر کرده و همچنین به دلیل مسائلی مانند بازگرداندن ارز صادراتی، در صادرات چالش‌هایی به وجود آمده است.

مدیرعامل گروه صنعتی فولاد جویباران اظهار کرد: اغلب خریداران مفتول تولیدی شرکت ما، صنایع ساختمانی هستند و بخش کمی از مفتول نیز در حوزه صنعت مصرف می‌شود. ضمن اینکه اخیرا برای صادرات، به تولید مفتول جهت بسته‌بندی نیز روی آورده‌ایم و این محصول را به ترکمنستان صادر می‌کنیم که البته اخیرا صادرات کمرنگ شده است.

ظاهری جویباری عنوان کرد: یکی از تهدیدات عمده بازار تولیدکنندگان مفتول، واردات محصولات مشابه به ویژه انواع توری و مفتول از کشور چین بود که خوشبختانه به دلیل افزایش تولید این محصول، کشور از واردات بی‌نیاز شده است و تقریبا تمامی مصرف‌کنندگان به تولیدکنندگان داخلی مراجعه می‌کنند. هرچند که تحریم‌ها نیز شدت واردات را بسیار کاهش داده و در عوض، خرید مصرف‌کنندگان از داخل را افزایش داده است زیرا به دلیل محدودیت‌های بانکی به ویژه انتقال ارز از کشور به خارج و ثبت سفارش واردات، مصرف‌کنندگان به تولیدکنندگان داخلی مراجعه کرده‌اند.

دست و پای تولیدکننده برای فعالیت بسته است

مدیرعامل گروه صنعتی فولاد جویباران گفت: صنعت مفتول فولادی جزو صنایع پایین‌دستی محسوب شده و نسبت به صنایع بالادستی خود ارزش افزوده بیشتری را در صنعت ایجاد می‌کند. از این رو نیاز است تولیدکنندگان این حوزه در یک فضای رقابتی سالم که همه در شرایط برابر قرار دارند، به فعالیت بپردازند. در این وضعیت حتی می‌توان امیدوار بود که تولید حتی به دو برابر نیز افزایش ‌یابد. در حال حاضر نیز می‌توان با برخی از اقدامات، تولید را افزایش داد و به سقف ظرفیت رساند.

وی جویباری تصریح کرد: با توجه به فعالیت‌های غیر قانونی و غیر شفاف در این حوزه، بستر کار برای تولیدکنندگان قانونی فراهم نیست. تولیدکنندگانی چون شرکت ما که قادر به تامین مواد اولیه و فروش محصولات خود هستند، نیاز به حمایت خاصی مانند اعطای تسهیلات ندارند. بلکه انتظار این است که برخی از سازمان‌های مرتبط با تولیدکنندگان به جای اینکه به بخش تولید کمک و بستر را برای حضور حداکثری کنند، دست و پای آن را می‌بندند و حداقل شرایط را برای تولیدکنندگان مهیا نمی‌کنند. بهتر شدن شرایط برای تولیدکننده به نظر رویایی دست‌نیافتنی شده است و ناچار هستیم در همین شرایط و با همین چالش‌ها به فعالیت ادامه دهیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1720

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است