• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
مدیرعامل شرکت پارت گوال و راهبر مجتمع فروکروم جغتای:

تولید فروکروم در کشور مقرون‌به‌صرفه است

  • کد خبر : 6226
  • 29 بهمن 1398 - 11:19
تولید فروکروم در کشور مقرون‌به‌صرفه است
مدیرعامل شرکت پارت گوال و راهبر مجتمع فروکروم جغتای گفت: توسعه صنعت فروکروم در دنیا توجیه اقتصادی چندانی ندارد ولی با در نظر گرفتن این نکته که قیمت انرژی در کشور ما پایین‌ است، همچنان امکان توسعه در حوزه فروکروم در کشور ما وجود دارد و می‌توان با اتکا به این انرژی ارزان‌قیمت، به توسعه صنایع تولید فروکروم امید داشت.
مدیرعامل شرکت پارت گوال و راهبر مجتمع فروکروم جغتای گفت: توسعه صنعت فروکروم در دنیا توجیه اقتصادی چندانی ندارد ولی با در نظر گرفتن این نکته که قیمت انرژی در کشور ما پایین‌ است، همچنان امکان توسعه در حوزه فروکروم در کشور ما وجود دارد و می‌توان با اتکا به این انرژی ارزان‌قیمت، به توسعه صنایع تولید فروکروم امید داشت.

رضا نخعی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در رابطه با فعالیت‌های شرکت پارت‌گوال در زمینه فروآلیاژها، اظهار داشت: سابقه فعالیت ما در این حوزه به حدود ۱۵ سال پیش برمی‌گردد. تمرکز ما در آن سال‌ها روی بازرگانی سنگ کرومیت بود و صادرات این ماده اولیه مورد نیاز برای تولید فروکروم را به چین انجام می‌دادیم.

روند تغییر مسیر از بازرگانی به تولید

نخعی درباره چگونگی ورود شرکت پارت گوال به حوزه تولید، بیان کرد: در سال‌های بعد و پس از آشنایی با شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، متوجه نیاز این شرکت به  ماده اولیه تولید فروکروم شدیم. میزان تولید این شرکت به دلیل اینکه همواره از نظر تامین مواد اولیه مشکل داشت، هیچ‌گاه به ظرفیت اسمی آن نمی‌رسید و از نظر سودآوری چندان مطلوب نبود. بعد از مدتی ما به جای انجام فعالیت‌های صادراتی در حوزه سنگ کرومیت، تصمیم گرفتیم که به عنوان تامین‌کننده سنگ کرومیت مورد نیاز این کارخانه برای تولید فروکروم به فعالیت بپردازیم.

مدیرعامل شرکت پارت گوال در مورد ورود این شرکت به عرصه تولید فروآلیاژها، عنوان کرد: سیاست شرکت تهیه و تولید مبنی بر این بود که تمام واحدهای زیرمجموعه خود را به بخش خصوصی واگذار کند و بر این اساس، ساختارهایی را نیز تحت عنوان «راهبری» مطرح می‌کرد که در آن، مدیریت به راهبرها واگذار می‌شد. راهبرها به نوعی شبیه به اجاره‌کننده عمل می‌کنند یعنی تمام فعالیت‌های مرتبط با مجموعه از جمله خرید، فروش، تولید، بیمه، دستمزد و در کل همه چیز به راهبر بازمی‌گردد و شرکت تهیه و تولید تنها درصدی از تولید را به عنوان حق‌السهم خود دریافت می‌کند.

نخعی با اشاره به این موضوع که شرکت پارت گوال حدود چهار سال قبل در مزایده واگذاری راهبری کارخانه فروکروم جغتای شرکت کرد، گفت: ما در مزایده‌ای که شرکت تهیه و تولید برگزار کرد، شرکت کردیم و با برنده شدن در این مزایده، فعالیت خود را به عنوان راهبر کارخانه فروکروم جغتای در بحث تولید فروکروم آغاز کردیم. البته پیش از آن، چند سالی نیز خود ما صادرات محصولات کارخانه را انجام می‌دادیم.

وی با اشاره به این موضوع که کارخانه فروکروم جغتای در حال حاضر به طور اختصاصی در حوزه تولید فروکروم فعالیت می‌کند، خاطرنشان کرد: ما در حال حاضر با ظرفیت اسمی تولید ۲۵ هزار تن فروکروم در سال، به تولید ۲۰ هزار تن فروکروم در سال جاری خواهیم رسید.

چالش کاهش جهانی قیمت فروکروم

مدیرعامل شرکت پارت گوال درباره وضعیت بازار فروکروم در ایران و جهان، تاکید کرد: بازار فروکروم و قیمت‌های آن در داخل کشور، تابع قیمت‌های جهانی این ماده است و متاسفانه در حال حاضر قیمت‌های جهانی در پایین‌ترین حد خود طی یازده سال گذشته قرار دارد. قیمت‌های تعیین شده برای فروکروم در این سال‌ها هیچ‌گاه تا این حد پایین نبوده است و به نظر می‌رسد که یکی از اصلی‌ترین دلایل این کاهش قیمت، افزایش بیش از حد تولیدات کشورهای چین و آفریقای جنوبی در این حوزه باشد.

راهبر مجتمع فروکروم جغتای در خصوص احتمال بروز تغییرات مثبت در بازار فروکروم، ابراز کرد: با وضعیت موجود، بعید به نظر نمی‌رسد که لااقل تا پایان سال آینده، اتفاق خاص و مثبتی در زمینه افزایش قیمت این فروآلیاژ رخ دهد زیرا در همین شرایط هم که مازاد تولید فروکروم در جهان وجود دارد، کارخانه‌های تولید فروکروم مستقر در کشور چین، با کل ظرفیت خود کار نمی‌کنند و فقط ۴۵ تا۵۰ درصد ظرفیت خود را فعال نگه‌ داشته‌اند.

نخعی در مورد دلایل این رشد ناگهانی تولید فروکروم که به کاهش قیمت این آلیاژ در جهان انجامیده است، یادآور شد: در گذشته تکنولوژی ساخت کوره و خط تولید فروآلیاژها در اختیار کشورهای اروپایی بود ولی در سال‌های اخیر صنعتگران کشورهایی مثل هند و چین با ساخت کوره‌های ارزان‌قیمت، به سرعت وارد این عرصه شده و میزان تولید را افزایش داده‌اند. به همین دلیل از حدود ۱۰ سال پیش میزان تولید فروآلیاژها در دنیا رو به افزایش گذاشت و به طور مداوم بر تعداد کوره‌های این صنعت افزوده شد. این روند به جایی رسید که افزایش بیش از حد کوره‌ها در کشوری مثل چین، باعث شد که کارخانه‌های تولید این محصولات نتوانند با بیش از نیمی از ظرفیت خود به فعالیت بپردازند.

مدیرعامل شرکت پارت گوال در خصوص اینکه چرا نمود این افزایش تولید در مورد فروکروم بیش از سایر فروآلیاژها بوده است، اضافه کرد: فروکروم از آن دسته از فروآلیاژهایی است که با توجه به اینکه ماده اولیه آن در چین و آفریقای جنوبی به راحتی قابل تهیه است و روند تولید ساده‌تری دارد، در حجم بالا در این کشورها تولید می‌شود؛ طبیعتا وقتی تعداد  تولیدکنندگان در یک حوزه زیاد باشد، رقابت بسیار نزدیک و سخت می‌شود و قیمت محصول به شدت رقابتی می‌شود. در حال حاضر این وضعیت بر بازار فروکروم حکم‌فرما شده و قیمت این محصول را کاهش داده است. در کل وقتی کشورهایی چون چین، آفریقای جنوبی و قزاقستان این فروآلیاژ را با حجم‌های بالا تولید می‌کنند، بعید است سرمایه‌گذاری جدیدی در حوزه تولید فروکروم اتفاق بیفتد؛ کما اینکه به دلیل وضعیت بد بازار خبر تعطیلی واحدهای تولیدکننده نیز از کشورهای مختلف شنیده می‌شود.

توجیه اقتصادی تولید فروکروم در ایران

نخعی با اشاره به عدم سوددهی تولید این فروآلیاژ در مقیاس جهانی، تصریح کرد: اگرچه با توجه به کاهش قیمت‌های جهانی و اشباع شدن حوزه فروکروم، توسعه صنعت فروکروم در سطح دنیا توجیه اقتصادی چندانی ندارد ولی این موضوع در کشور ما اندکی متفاوت است و با در نظر گرفتن این نکته که قیمت سوخت و حامل‌های انرژی در کشور ما پایین‌ است، همچنان امکان توسعه در حوزه فروکروم وجود دارد و می‌توان با اتکا به این انرژی ارزان‌قیمت، به توسعه صنایع تولید فروکروم امید داشت.

وی توسعه داخلی در حوزه فروکروم را مشروط به عدم تغییر بهای انرژی در کشور دانست و افزود: البته شنیده‌ها حاکی از این است که ممکن است در کشور ما نیز قیمت انرژی برای کار‌خانه‌ها با توجه به قیمت‌های جهانی محاسبه شود که اگر این اتفاق بیفتد، قاعدتا امکان توسعه این صنعت در کشور ما نیز وجود نخواهد داشت.

میزان تولید و مصرف فروکروم در کشور

راهبر مجتمع فروکروم جغتای درباره حجم تولید فروکروم در کشور و میزان مصرف آن، بیان کرد: مصرف فروکروم پرکربن در کشور ما، در حال حاضر چیزی حدود ۱۰ هزار تن در سال است و ما از نظر تامین فروکروم مورد نیاز خود مشکلی نداریم؛ زیرا تولید این فروآلیاژ در کشور به حدی است که همین الان نیز حدود ۵۰ درصد از تولیدات خود را به کشورهای دیگر صادر می‌کنیم و۵۰ درصد اختصاص یافته به بازار داخلی، تقریبا تمام این بازار را پوشش می‌دهد.

وی در این خصوص خاطرنشان کرد: البته فروکروم کم‌کربن که میزان آن در مقایسه با فروکروم پر‌کربن حدود ۱۰ درصد است، در حال حاضر در کشور تولید نمی‌شود و نیاز به این نوع فروکروم فعلا از طریق واردات تامین می‌شود.

نخعی با اشاره به وجود تمام زیرساخت‌ها و مواد اولیه لازم برای تولید فروکروم در کشور یادآور شد: مواد اولیه اصلی برای تهیه فروکروم، سنگ کرومیت و کک است که هر دوی آنها در کشور موجود است.

وی افزود: ما سالانه حدود ۴۰۰ هزار تن سنگ کرومیت از معادن ایران استخراج می‌‌کنیم که حداکثر ۲۰۰ هزار تن آن در کشور مصرف می‌شود و مابقی آن که حدود ۲۰۰ هزار تن است که معمولا به کشور چین صادر می‌شود. البته مشکلی که در تولید سنگ کرومیت وجود دارد این است که از این میزان ۴۰۰ هزار تن، ۲۰۰ هزار تن آن به صورت انحصاری فقط توسط یک واحد تولید شده که آن هم صادر می‌شود.

ترجیح معدن‌داران بر صادرات سنگ کرومیت بود

مدیرعامل شرکت پارت گوال در خصوص مشکلات موجود در مسیر تولید فروکروم در ایران، تصریح کرد: تا چند ماه پیش اکثر معدن‌داران مایل نبودند سنگ کرومیت استخراجی خود را در اختیار تولیدکنندگان فروکروم داخلی قرار دهند و ترجیح می‌دادند با توجه به اختیاراتی که در مورد صادرات داشتند، آن را به صورت سنگ کرومیت، از کشور صادر کنند. زیرا در صورت فروش داخلی و ثبت ریز معاملات مشمول ارزش افزوده، مالیات و مسائلی از این دست می‌شدند؛ بنابراین معمولا ترجیح بر صادرات سنگ کرومیت بود.

نخعی در توضیح این موضوع عنوان کرد: در آن دوره ما حتی حاضر می‌شدیم سنگ کرومیت را ۱۰ درصد گران‌تر از قیمت واقعی آن خریداری کنیم ولی باز هم تمایلی برای فروش در معدن‌کاران نبود.

وی با اعلام این موضوع که در شرایط فعلی وضعیت تامین سنگ کرومیت بهتر از گذشته شده، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در حال حاضر با تدابیری که برای نظارت بر صادرات اندیشیده شده وضعیت کمی بهتر از قبل شده و اگر این سیاست باقی بماند می توانیم شاهد به وجود آمدن واحدهای تولید فروکروم و دیگر فروآلیاژها در کشور باشیم.

نیاز به قوانین شفاف داریم

مدیرعامل شرکت پارت گوال پیچیدگی وضعیت قوانین واردات و صادرات را از دیگر مشکلات کنونی تولیدکنندگان فروکروم کشور دانست و در این باره گفت: در حال حاضر با توجه قوانینی که در مورد واردات، صادرات، ورود ارز و این نوع مسائل وجود دارد، بحث فروآلیاژها اندکی پیچیده شده است. به عنوان مثال فولادی‌ها ترجیح می‌دهند که اگر صادراتی انجام می‌دهند، به جای اینکه ارز حاصل را به سامانه نیما برگردانند، خودشان بتوانند فروآلیاژ از هند یا چین وارد کنند. از طرفی قانون می‌گوید در صورتی که تولید داخلی وجود داشته باشد نباید واردات انجام شود ولی می‌بینیم که با فشار فولادی‌ها برخی مواقع این کار انجام می‌شود و با این روند تولیدکننده نمی‌تواند برنامه‌ریزی درستی درباره ادامه فعالیت خود در این عرصه داشته باشد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=6226
  • نویسنده : رضا عزیزی

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است