• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
مدیرعامل شرکت پروفیل فخر خاورمیانه

تولید پروفیل آلیاژی در کشور متوقف شده است

  • کد خبر : 1343
  • 03 اسفند 1398 - 12:05
تولید پروفیل آلیاژی در کشور متوقف شده است
مدیرعامل شرکت پروفیل فخر خاورمیانه گفت: با توجه به شرایط تحریمی، میزان واردات ورق‌های آلیاژی به کشور کاهش یافته است و در عین حال، بسیاری از مصرف‌کنندگان این نوع ورق‌ها نیز اقدام به خرید و نصب تجهیزات برشکاری کرده‌اند؛ به همین دلیل طی یکی دو سال اخیر شاهد کاهش تدریجی تولید پروفیل آلیاژی و در نهایت توقف آن بوده‌ایم.

مدیرعامل شرکت پروفیل فخر خاورمیانه گفت: با توجه به شرایط تحریمی، میزان واردات ورق‌های آلیاژی به کشور کاهش یافته است و در عین حال، بسیاری از مصرف‌کنندگان این نوع ورق‌ها نیز اقدام به خرید و نصب تجهیزات برشکاری کرده‌اند؛ به همین دلیل طی یکی دو سال اخیر شاهد کاهش تدریجی تولید پروفیل آلیاژی و در نهایت توقف آن بوده‌ایم.

محسن فخری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: شرکت پروفیل فخر خاورمیانه به تولید انواع مقاطع فولادی مانند پروفیل، لوله، تسمه، نبشی، چارچوب و… با استفاده از ورق‌های فولادی می‌پردازد و میزان فعالیت شرکت ما در فصل‌های مختلف، متفاوت است. به عبارت دیگر، تقاضا در زمستان با تابستان متفاوت است و در این فصول، محصولات متفاوتی را تولید می‌کنیم.

وی افزود: به طور مثال در تابستان مصرف نبشی و تسمه نسبتا بالا است و زمستان، لوله بیش از دیگر محصولات متقاضی دارد. به همین دلیل نمی‌توان تخمین دقیق و واقعی از میزان تولید محصولات ارائه کرد. ظرفیت نهایی شرکت ما برای تولید مقاطع تخت فولادی حدود ۲۵ هزار تن در سال است.

کاهش سفارش مقاطع آلیاژی

مدیرعامل شرکت پروفیل فخر خاورمیانه اضافه کرد: با توجه به تغییر شرایط بازار به ویژه کاهش واردات، در حال حاضر تنها محصول فولاد آلیاژی که در شرکت ما تولید می‌شود، لوله‌های مانیسمان است. البته مهم‌ترین آلیاژ‌هایی که برای تولید این محصول به کار می‌روند ST52 و ST37 هستند اما با این وجود، ممکن است سفارش تولید آلیاژهای دیگری را نیز داشته باشیم. به طور مثال، می‌توان به لوله‌های ضد زنگ، لوله‌های آتشخوار، لوله‌های انتقال نفت و گاز با گریدهای X60، X65، X70، Mo40، CK45، CK22 و… نیز در این رابطه اشاره کرد.

فخری با بیان اینکه، سفارش مقاطع تخت آلیاژی کاهش یافته، عنوان کرد: شرکت ما تنها بر اساس سفارش کار می‌کند و هر آنچه از مقاطع فولادی که وجود دارد، قادر به تولید آن هستیم. ضمن اینکه سفارش پروفیل با گرید ST37 بیشترین حجم تقاضای بازار را تشکیل می‌دهد.

وی اظهار کرد: مهم‌ترین مصرف‌کنندگان ورق و پروفیل آلیاژی، تولیدکنندگان کشتی و صنایع پتروشیمی محسوب می‌شوند. این صنایع به دلیل اینکه با محیط‌های خورنده سر و کار دارند، باید از آلیاژهای خاصی استفاده کنند. مهم‌ترین تولیدکننده ورق‌های آلیاژی در کشور فولاد اکسین خوزستان است که می‌تواند انواع ورق‌های دریایی با گریدهای گوناگون را تولید کند.

مدیرعامل شرکت پروفیل فخر خاورمیانه تصریح کرد: در گذشته میزان خرید پروفیل و ورق برش خورده از سوی صنایع مصرف‌کننده به ویژه کشتی‌سازی‌ها و پتروشیمی‌ها بیشتر بود اما این مصرف‌کنندگان ترجیح دادند ورق را به طور مستقیم از تولیدکنندگان دریافت یا از شرکت‌های ‌خارجی خریداری کنند. ضمن اینکه اغلب آن‌ها اقدام به نصب دستگاه برش در کارگاه‌های خود کرده‌اند و به همین دلیل تولیدکنندگان پروفیل از چرخه حذف شده‌اند.

فخری خاطرنشان کرد: عمده ورق‌های گرم مورد نیاز خود را از فولاد مبارکه تامین می‌‌کنیم. البته در برخی مواقع با توجه به سفارش، ورق سرد نیز خریداری می‌کنیم. زیرا ورق گرم معمولا ضخامتی حدود ۱٫۵ تا دو میلی‌متر دارد و در صورتی که مشتری سفارش محصولی با ضخامت کمتر از ۱٫۵ میلی‌متر را ارائه بدهد، باید از ورق سرد استفاده کنیم که البته قیمت آن نسبتا گران‌تر از ورق گرم است.

وی در خصوص وضعیت بازار فولادهای آلیاژی، اظهار کرد: واردات فولادهای آلیاژی به ویژه در زمینه ورق بسیار محدود شده و بسیاری از پروفیل‌سازان که از ورق‌های آلیاژی وارداتی استفاده می‌کردند، ورق معمولی را جایگزین ورق‌های آلیاژی وارداتی کردند که تولید این محصول هم تقریبا در انحصار یک شرکت است و در بورس کالا عرضه می‌شود. رقابت شدید خریداران در بورس کالا نیز موجب شده قیمت خرید ورق برای تولیدکنندگان پروفیل با محصول نهایی تقریبا یکسان باشد البته شرکت‌هایی که سهمیه دارند، می‌توانند از این وضعیت عبور کنند ولی بسیاری از تولیدکنندگان کوچک از گردونه رقابت خارج خواهند شد.

سنگینی مالیات بر دوش تولیدکنندگان

مدیرعامل شرکت پروفیل فخر خاورمیانه اذعان کرد: فشار مالیاتی به ویژه در خصوص مالیات بر ارزش افزوده، باعث شده است بسیاری از دلالان به بازار راه یابند و حتی برخی مصرف‌کنندگان خواهان خرید بدون فاکتور هستند که این امر باعث می‌شود بازار وارد فضای غیر شفاف شود. البته تقاضا در بازار برای تولیدکنندگانی که سبد محصولات متنوعی دارند، مناسب است و آن‌ها می‌توانند با تغییر شرایط بازار، خطوط تولید خود را تغییر دهند زیرا حتی در شرایط کنونی که در بازار رکود وجود دارد، مقاطع تخت فولادی مصرف‌کنندگان خاص خود را دارد اما مشکلات مالیاتی مانع از فعالیت آزاد تولیدکنندگان می‌شود.

فخری با اشاره به قیمت بالای مواد اولیه مورد نیاز برای تولید محصولات تخت، تصریح کرد: با توجه به خرید اعتباری از بورس کالا و تحویل سه ماهه کالای خریداری شده، واریز صد درصدی وجه و کمبود نقدینگی تولیدکنندگان، شرایط به گونه‌ای پیش رفته که قیمت خرید ورق با قیمت پروفیل تقریبا یکسان شده و همین امر موجب شده است تولیدکنندگان پروفیل و مقاطع تخت فولادی دچار زیان شوند البته به این موضوع باید افزایش هزینه‌های تولید را نیز اضافه کرد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1343

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است