• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
مدیرعامل شرکت هما تفلون سپاهان:

تکنولوژی تولید قطعات ریختگی آلومینیومی کشور قدیمی است

  • کد خبر : 3692
  • 26 تیر 1398 - 18:06
تکنولوژی تولید قطعات ریختگی آلومینیومی کشور قدیمی است
مدیرعامل شرکت هما تفلون سپاهان که از سال 96 درحوزه ریخته‌گری آلومینیوم و آلیاژهای آن فعالیت دارد، با اشاره به عدم دقت کافی تولیدکنندگان در مراحل تکمیلی، گفت: بی‌دقتی برخی تولیدکنندگان داخلی قطعات ریختگی، موجب کاهش کیفیت این محصول در سال‌های اخیر شده است، به خصوص سهل‌انگاری‌های صنعتگران در مراحل پایانی که شامل پولیش و پرداخت می‌شود، کیفیت قطعات تولیدی را به شدت کاهش داده، این درحالی است که این دو مرحله در ریخته‌گری از اهمیت بیشتری برخوردار است.

مدیرعامل شرکت هما تفلون سپاهان که از سال ۹۶ درحوزه ریخته‌گری آلومینیوم و آلیاژهای آن فعالیت دارد، با اشاره به عدم دقت کافی تولیدکنندگان در مراحل تکمیلی، گفت: بی‌دقتی برخی تولیدکنندگان داخلی قطعات ریختگی، موجب کاهش کیفیت این محصول در سال‌های اخیر شده است، به خصوص سهل‌انگاری‌های صنعتگران در مراحل پایانی که شامل پولیش و پرداخت می‌شود، کیفیت قطعات تولیدی را به شدت کاهش داده، این درحالی است که این دو مرحله در ریخته‌گری از اهمیت بیشتری برخوردار است.

علی متین‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» با اشاره به کیفیت قطعات ریختگی آلومینیومی تولید داخلی، اظهار داشت: تولیدکنندگان داخلی در زمینه تولید قطعات ریختگی آلومینیومی دقت کافی را ندارند و از هر ماده اولیه‌ای برای تولید قطعات خود استفاده می‌کنند، به‌کار بردن مواد اولیه نامرغوب و ارزان علاوه براینکه سطح کیفی تولیدات قطعات ریختگی کشور را کاهش می‌دهد به تولیدات سایر شرکت‌های تولیدکننده وابسته نیز ضربه می‌زند.

وی با اشاره به میزان دستمزد تولید قطعات ریختگی، عنوان کرد: دستمزدی که برای ساخت قطعات تعیین می‌شود باهم متفاوت است و نمی‌توان یک قیمت‌گذاری ثابتی در این زمینه داشت چون متناسب با بزرگی یا کوچکی قطعه، میزان تراشکاری و برشکاری، کیفیت ماشین‌کاری و … قیمت‌گذاری انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت هما تفلون سپاهان با اشاره به قطعات تولید شده در شرکت هما تفلون سپاهان، مطرح کرد: در شرکت هما تفلون سپاهان، لوازم خانگی و ظروف را با ریخته‌گری تولید می‌کنیم و تقریبا تمام اقدامات برشکاری، ترشکاری و … توسط کارکنان شرکت انجام می‌شود. لازم به ذکر است تمامی ماشین‌آلات مورد نیاز برای انجام این مراحل را در اختیار داریم.

از ضایعات در تولید قطعات ریختگی استفاده نمی‌کنیم

متین‌فر درخصوص براده یا سفاله‌ای که در فرآیند تولید به دست می‌آید، خاطرنشان کرد: براده یا سفاله‌ بدست آمده را به کارخانه‌های تولیدکننده شمش‌های آلیاژی می‌فروشیم تا آن‌ها اقدامات آلیاژسازی را انجام دهند؛ شرکت ما تخصص و امکانات لازم و ضروری برای فعالیت در این حوزه را در اختیار ندارد.

مدیرعامل شرکت هما تفلون سپاهان با اشاره به استفاده از ضایعات و قراضه‌ها در فرآیند ساخت، عنوان کرد: علاوه بر نداشتن دستگاه‌های لازم برای استفاده مجدد از ضایعات، اجازه استفاده از قراضه‌های آلومینیومی را نیز نداریم و این شرکت حتما باید شمش آلیاژی تهیه و استفاده کند.

وی با اشاره به مراحل تولید قطعات ریختگی، اظهار کرد: مراحل ریخته‌گری، قلاویزکاری، تراشکاری، پرداخت و صیقل با توجه به نوع کاربرد قطعه ترتیب متفاوتی دارند، به گونه‌ای که تولیدکنندگان قطعات ریختگی خودرو، قلاویزکاری را قبل از مرحله تراشکاری، پرداخت و صیقل انجام می‌دهند و آبکاری آخرین مرحله تولید به شمار می‌آید؛ این در حالی است که در تولید قطعات ریختگی لوازم خانگی نیازی به آبکاری وجود ندارد و در مرحله نهایی تفلون، سرامیک و رنگ را روی قطعه انجام می‌دهیم. باید بگویم پرداخت در کار ما بیشترین اهمیت را دارد.

مدیرعامل شرکت هما تفلون سپاهان درباره میزان هزینه‌بر بودن هر مرحله از تولید قطعات ریختگی، بیان کرد: میزان هزینه‌بر بودن مراحل تولید به سادگی و پیچیدگی، بزرگی یا کوچکی قطعه بستگی دارد؛ به طور مثال در تولید قطعات پیچیده، پرداخت و تراشکاری اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و به همان نسبت نیز پر هزینه‌ خواهد بود، این درحالی است که درخصوص قطعات ساده، هزینه ضرب سهم بیشتری دارد.

متین‌فر درخصوص دستگاه‌های دایکست ایرانی، خاطرنشان کرد: دستگاه دایکست ایرانی وجود ندارد چون دانش لازم برای ساخت اینگونه دستگاه‌ها را در اختیار نداریم؛ به طور کلی در زمینه تولید دستگاه‌های تزریق قطعات ریختگی، نیز توان تولید داخلی در کشور وجود ندارد.

امکان رقابت برای تولیدکنندگان ایرانی وجود ندارد

 مدیرعامل شرکت هما تفلون سپاهان در ادامه تصریح کرد: تمام دستگاه‌های دایکست و تزریقی که در کشور وجود دارد دسته دوم و بسیار قدیمی است و یکی از دلایل تفاوت کیفیت قطعات ریختگی تولید داخل با محصولات خارجی، به خاطر از رده خارج بودن دستگاه‌ها است؛ همچنین امکان خرید دستگاه‌های دایکست و تزریق نو برای تولیدکنندگان نیز وجود ندارد زیرا هیچکدام از تولیدکنندگان قطعات ریختگی توان مالی لازم برای خرید دستگاه‌های نو را در اختیار ندارند؛ از طرف دیگر واردات این دستگاه‌ها با توجه به آشفته بودن وضعیت اقتصاد کشور، مقرون به صرفه نیست.

متین‌فر با اشاره به کشورهایی که در زمینه دایکست فعال هستند و تکنولوژی نوین را در اختیار دارند، توضیح داد: کشورهای اروپایی، ترکیه، چین و کره تکنولوژی دایکست را در اختیار دارند و در زمینه به روزرسانی دانش فنی و سخت‌افزار دستگاه‌ها مشکلی ندارند، در حالی که تولیدکنندگان داخلی به این دو امر حیاتی دسترسی ندارند و به همین خاطر نمی‌توانند در بازار جهانی به رقابت بپردازند.

وی درخصوص قانون منع واردات و تاثیر آن بر میزان تولیدات داخلی، خاطرنشان کرد: قانون منع واردات تاثیری بر وضعیت فروش تولیدات ما نداشته و واردات قطعات ریختگی تنها به دلیل تفاوت نرخ ارز، کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت هما تفلون سپاهان با اشاره به عواملی که موجب رکود صنعت ریخته‌گری آلومینیوم درکشور شده است، بیان کرد: مهم‌ترین عاملی که بر صنعت ریخته‌گری کشور تاثیر گذاشته و موجب رکود بازار فعالیتی ما شده، وضعیت نابسامان اقتصاد کشور است؛ اقتصاد بی‌ثبات و ورشکسته‌ای که امید صنعتگران و تولیدکنندگان آلومینیوم را از بین برده است؛ در شرایط فعلی، آینده‌نگری برای صنعتگران میسر نیست، این در حالی است که تولیدکنندگان باید متناسب با نیاز جامعه و با پیش‌بینی وضعیت آینده بازار فعالیت داشته باشند.

 متین‌فر درخصوص عوامل تاثیرگذار دیگری که بر فعالیت تولیدکنندگان اثر می‌گذارند، عنوان کرد: در سال‌های اخیر دسترسی به مواد اولیه سخت شده است و باید چند برابر قیمت سابق، هزینه پرداخت کنیم؛ از سوی دیگر، از زمانی که نوسانات نرخ ارز در کشور شدت گرفت، امکان خرید و فروش اعتباری نیز از میان رفت و تمام تولیدکنندگان در حال حاضر با کمبود نقدینگی مواجه هستند.

وی در پایان با اشاره به تعدیل نیرو در واحدهای تولیدی، گفت: واحدهای تولیدی ریخته‌گری در یک سال اخیر، به دلیل رکود موجود در کشور، مجبور به تعدیل نیروهای خود شدند، به طور مثال، میزان تولیدات شرکت ما تا بیش از ۵۰ درصد، کاهش داشته و به خاطر کم شدن میزان سفارشات، مجبور شدیم نیروی کارمان را نیز کاهش دهیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3692

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است