• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
مدیرعامل شرکت صنایع آذرین کار عنوان کرد:

جسم بیمار توليد در انتظار درمان

  • کد خبر : 11373
  • 09 بهمن 1401 - 4:51
جسم بیمار توليد در انتظار درمان
مدیرعامل شرکت صنایع آذرین کار تولید‌کننده انواع آندهای سربی و کاتد‌های استیل، گفت: هر روز شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم و این امر بالطبع سبب افزایش هزینه‌ها و کاهش میزان تولید شده است. در چنین شرایطی امنیت شغلی نداریم و تعطیلی، واحدهای ما را تهدید می‌کند. در واقع، شرایط برای تولیدکننده به هیچ وجه مناسب نیست و بسیاری از همکاران ما، ناچار شده‌اند واحدهای تولیدی خود را تعطیل کنند که این امر به هیچ عنوان به نفع اقتصاد کشور نیست.

مدیرعامل شرکت صنایع آذرین کار، تولید‌کننده انواع آندهای سربی و کاتد‌های استیل گفت: هر روز شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم و این امر بالطبع سبب افزایش هزینه‌ها و کاهش میزان تولید شده است. در چنین شرایطی امنیت شغلی نداریم و تعطیلی، واحدهای ما را تهدید می‌کند. در واقع، شرایط برای تولیدکننده به هیچ وجه مناسب نیست و بسیاری از همکاران ما، ناچار شده‌اند واحدهای تولیدی خود را تعطیل کنند که این امر به هیچ عنوان به نفع اقتصاد کشور نیست.

علی محمودیان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: این مجموعه صنعتی در ابتدا با نام «کارخانه کرمان مس» در سال ۱۳۶۱ در شهرک صنعتی شماره یک استان کرمان تاسیس شد و سپس در سال ۱۳۷۱ با نام فعلی «شرکت صنایع آذرین کار» در دو مجتمع صنعتی، یکی واحد ساخت کاتد و دیگری واحد تولید آند و ورق مسی، به فعالیت خود ادامه داد. لازم به ذکر است مجموعه ما با بیش از ۴۰ سال سابقه در تولید ورق‌های مسی و نیز با بیش از سه دهه تجربه در تولید انواع آندهای سربی و کاتد‌های استیل مورد استفاده در صنایع بالادستی مس یعنی ذوب و پالایش، مشغول به فعالیت است.

در واقع محصول اصلی مجموعه آذرین کار، یک نوع آند سربی مورد استفاده در واحدهای لیچینگ و الکترووینینگ مس است. بنابراین ما با معادنی که فرایند استحصال مس را انجام می‌دهند، همکاری می‌کنیم. مواد اولیه بلانک آند سربی، از آلیاژهای مس‌دار سرب بوده و مواد اولیه بلانک کاتد، استنلس استیل و یا مس است. مس و سرب را از بازار داخلی تهیه می‌کنیم ولی ورق‌های استیل همگی وارداتی هستند.

شرکت ملی صنایع مس ایران، جزو مشتریان اصلی مجموعه آذرین کار است و قطعات مورد نیاز برای استحصال و تولید مس را از طریق واحد تولیدی ما تامین می‌کند. همچنین تامین نیاز برخی کارخانجات لیچینگ مس در سطح کشور بر عهده ماست.

در حال حاضر شرکت صنایع آذرین کار، با ظرفيت اسمی توليد ساليانه ۱۰۰ تن طبق پروانه بهره‌برداری اما با کمتر از ۴۰ درصد ظرفیت، مشغول تولید انواع آندهای سربی و بلانک‌های کاتد‌ استیل است.

این تولیدکننده در ادامه تصریح کرد: تجهیزات و ماشین‌آلات مورد استفاده ما کوره ذوب القایی، دستگاه نورد یا همان رولینگ، دستگاه تراش، دستگاه پرس، قیچی، اره و… است. بخشی از دستگاه‌ها و تجهیزات مورد استفاده در شرکت صنایع آذرین کار، ساخت شرکت‌های ایرانی بوده و بخشی دیگر وارداتی هستند که اکثر قطعات آن‌ها ساخت کشور آلمان است. همچنین این مجموعه خود موفق به ساخت دستگاه پرس شده است.

تامین مواد اولیه، بزرگ‌ترین دغدغه تولیدکنندگان

محمودیان در خصوص نحوه تامین مواد اولیه و چالش‌های موجود در این زمینه، اظهار داشت: بزرگ‌ترین معضل شرکت آذرین کار تامین مواد اولیه است زیرا هزینه خرید مواد اولیه را ناچاریم به دلار پرداخت کنیم که همین امر هزینه بسیار گزافی را روی دوش ما می‌گذارد. از آنجایی که قیمت‌گذاری محصولات بر اساس نرخ روز مواد اولیه است، بنابراین بر قیمت نهایی محصولات ما تاثیر بسزایی دارد. شایان ذکر است که اکثر مواد اولیه ما وارداتی هستند و نرخ آن‌ها مستقیما به قیمت دلار بستگی دارد ولی متاسفانه حتی سرب و مس هم که تامین آن‌ها از طریق بازار داخل صورت می‌گیرد، با نرخ دلار آزاد قیمت‌گذاری می‌شوند.

وی در همین راستا ادامه داد: یکی از مهم‌ترین معضلاتی که تولیدکنندگان این حوزه را آزار می‌دهد، عدم وجود ثبات در قیمت‌ها است زیرا ممکن است، قیمت‌هایی که در قرارداد بین فروشنده و خریدار توافق شده است، در کمتر از یک روز به شدت افزایش یافته و تولیدکننده با ضرر و زیان رو‌به‌رو شود. از این رو می‌توان به صراحت گفت که یک تولیدکننده در ایران به هیچ عنوان امنیت شغلی ندارد؛ در صورت برقراری ثبات اقتصادی و به تعادل رسیدن قیمت‌ها، می‌توانیم شاهد پیشرفت و رونق در کسب‌و‌کار خود باشیم زیرا با ثابت شدن نرخ‌ها، میزان تقاضا افزایش یافته و در نتیجه آن، تولید نیز افزایش می‌یابد.

مدیرعامل شرکت صنایع آذرین کار افزود: یکی دیگر از مواد اولیه مورد استفاده در مجموعه ما برای تولید محصول، ضایعات است اما به دلیل اینکه واحد تولیدی آذرین کار، کوچک مقیاس است خریداری ۵ تا ۱۰ تن ضایعات به هیچ عنوان به صرفه نیست.

محمودیان با اشاره به اینکه سرمایه اصلی هر واحد صنعتی نیروی انسانی آن است، مطرح کرد: در مجموعه آذرین کار، همیشه سعی ما بر این بوده که با جذب جوانان بااستعداد و با آموزش صفر تا صد در شروع کار، آن‌ها را برای فعالیت در این حرفه آماده کنیم؛ بنابراین حفظ نیروی انسانی آموزش دیده برای ما بسیار اهمیت دارد زیرا آموزش یک امر بسیار زمان‌بر است.

وی در خصوص مشکلات مربوط به تامین برق و گاز واحدهای صنعتی، اظهار کرد: در بحث حامل‌های انرژی مشکل خاصی نداریم. البته گاهی مواقع با قطعی برق یا گاز مواجه می‌شویم که این اتفاق بیشتر در سال گذشته رخ داد و مجموعه ما را با چالش‌های زیادی مواجه کرد ولی در سال جاری، تاکنون قطعی برق یا گاز نداشته‌ایم.

حمایت از تولیدکنندگان در حد حرف

محمودیان به وضعیت بی‌ثبات اقتصادی در کشور اشاره کرد و بیان داشت: به صراحت می‌توان گفت اقتصاد ایران بیمار است و با این وضعیت رکود که در جامعه حکم‌فرماست، هیچ تولیدکننده‌ای نمی‌تواند با خاطر آسوده به تولید بپردازد. ضرر این شرایط نابسامان که بر اقتصاد ما سایه افکنده، بیشتر متوجه تولیدکننده است؛ کارمند یا کارگر به دلیل اینکه حقوق ثابت یا روزمزد دارند، کمتر دچار آسیب می‌شوند ولی یک تولیدکننده، ممکن است با ورشکستگی مواجه شده و در نهایت تن به تعطیلی دهد.

به عنوان یک تولیدکننده از دولت یک انتظار داریم که با مدیریت صحیح و کنترل و مهار قیمت‌ها، در بازار تعادل ایجاد کند تا قیمت‌ها به ثبات برسد؛ در این صورت است که می‌توانیم شاهد رونق در حوزه‌های مختلف کسب‌و‌کار باشیم. طرف حرف همه تولیدکنندگان تنها دولت است ولی متاسفانه دولت در جهت حمایت از تولیدکنندگان به خصوص واحدهای کوچک مقیاس، هیچ اقدام موثری انجام نمی‌دهد.

در پایان مدیرعامل شرکت صنایع آذرین کار به آینده تولید آند و کاتد مسی اشاره کرد و یادآور شد: از آنجایی که اقتصاد ایران شرایط با‌ثباتی را در سال‌های اخیر سپری نکرده است بنابراین نمی‌توان چشم‌انداز مناسبی را برای این حوزه و یا حتی دیگر صنایع پیش‌بینی کرد. اگر شرایط اقتصادی باثبات شده و کسب‌و‌کارها رونق بگیرند و دولت بتواند افسار قیمت‌ها را به دست بگیرد، در آن صورت است که آینده روشنی در انتظار تولیدکنندگان خواهد بود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=11373

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.