• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
مدیر کارخانه شرکت آلومتک، مطرح کرد:

حبس پروفیل و مقاطع آلومینیومی ایران، در درون مرزها‌

  • کد خبر : 3541
  • 07 خرداد 1398 - 18:08
حبس پروفیل و مقاطع آلومینیومی ایران، در درون مرزها‌
مدیر کارخانه شرکت آلومتک با اشاره به سابقه و زمینه فعالیت این کارخانه، گفت: شرکت آلومتک از سال 42 در زمینه تولید انواع پروفیل‌های آلومینیومی تاسیس شد، این کارخانه به تولید هادی‌های خطوط توزیع و انتقال، تولید مفتول آلومینیومی و آلیاژی، تولید بیلت در آلیاژهای مختلف، تولید پروفیل با مقاطع مختلف، انواع هادی‌های هوایی مورد مصرف در برق کشور، هادی‌های آلومینیومی و آلیاژی و هادی‌های پرظرفیت، پروفیل‌های صنعتی و بازپال می‌پردازد.

مدیر کارخانه شرکت آلومتک با اشاره به سابقه و زمینه فعالیت این کارخانه، گفت: شرکت آلومتک از سال ۴۲ در زمینه تولید انواع پروفیل‌های آلومینیومی تاسیس شد، این کارخانه به تولید هادی‌های خطوط توزیع و انتقال، تولید مفتول آلومینیومی و آلیاژی، تولید بیلت در آلیاژهای مختلف، تولید پروفیل با مقاطع مختلف، انواع هادی‌های هوایی مورد مصرف در برق کشور، هادی‌های آلومینیومی و آلیاژی و هادی‌های پرظرفیت، پروفیل‌های صنعتی و بازپال می‌پردازد.

علی یوسفی در گفت‌گو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، درباره وضعیت بازار صنعت مقاطع و پروفیل‌های آلومینیومی، اظهار داشت: در حال حاضر تنها بازار فروش محصولات ما بازار داخلی است که این محدود شدن بازار موجب شده هیچ رقابتی بین تولیدکنندگان داخلی وجود نداشته باشد. همچنین بحران اقتصادی و رکود صنایع تولیدی که تمامی صنایع را درگیر کرده، صنعت ما را نیز بی‌نصیب نگذاشته است.

وی با اشاره به مشکلات و چالش‌هایی که در صنعت آلومینیوم وجود دارد، عنوان کرد: مشکلات بیشماری در زمینه تولید مقاطع و پروفیل‌های آلومینیومی بر سر راه تولیدکنندگان قرار دارد که یکی از آن‌ها، تحریم‌های جهانی است که اجازه فعالیت را از ما گرفته؛ همچنین اقتصاد بیمار کشور امکان هرگونه فعالیتی را از ما صلب کرده است، البته به نظر من، مدیریت اشتباه اقتصادی بیشتر از تحریم‌ها به صنایع تولیدی کشور آسیب‌زده است.

مدیرکارخانه شرکت آلومتک در ادامه تصریح کرد: در سال‌های اخیر وضعیت صنایع تولید پروفیل و مقاطع آلومینیومی به صورت یک محبوسکده درآمده است، نه امکان صادرات مهیاست و نه تعداد مصرفکنندگان داخلی و شرایط بازار به گونه‌ای است که بتواند این صنعت را سرپا نگه دارد.

یوسفی درمورد تهیه بیلت از بورس کالا، اظهار کرد: برای تهیه بیلت، شرکت ما از طریق بورس کالا اقدام کرده و بیلت‌های مورد نیاز خود را از این طریق تامین می‌کند و نیازی به خرید بیلت از بازار آزاد ندارد.  خوشبختانه از لحاظ تهیه مواد اولیه از بورس کالا با مشکلی مواجه نیستیم و به راحتی مواد اولیه مورد نیاز خود را تهیه می‌کنیم؛ گرچه نیاز به مواد اولیه، بیش از سهمیه‌ای است که به ما اختصاص داده شد اما این مشکلی است که تمامی فعالان صنف ما با آن مواجه هستند. سهمیه‌ها بر اساس میزان تولید و فروش در نظر گرفته شده است. البته در برخی مواقع، سهمیه مشخص شده نیز در اختیار ما قرار نمی‌گیرد و ما نمی‌توانیم بر اساس سهمیه خرید کنیم.

وی با اشاره به خرید مواد اولیه از بازار آزاد، اظهار کرد: برخی مواقع بورس برای عرضه مواد اولیه با معضل مواجه می‌شود و نمی‌تواند به درستی فعالیت کند و عرضه را متوقف می‌کند، تولید در سال گذشته با چنین معضلی برای ما همراه بود که مجبور شدیم تمام نیاز مجموعه را از بازار آزاد تهیه کنیم، زمانی که شمش در بورس عرضه ن‌شود، قیمت‌ها افزایش چشمگیری خواهد داشت.

مدیرکارخانه شرکت آلومتک با اشاره به استفاده از قراضه در ساخت بیلت، بیان کرد: شرکت آلومتک برای ساخت بیلت معمولا از قراضه‌های موجود در بازار استفاده نمی‌کند، مگر اینکه به درخواست مشتری باشد و یا اینکه برای بیلت‌سازی، برخی از کارخانه‌ها، قراضه‌های خود را به ما بدهند تا ما آن‌ها را با مواد فابریک ترکیب کرده و براساس سفارش مشتری، بیلت تولید کنیم. به هیچ شرکتی توصیه نمی‌کنیم که از قراضه‌های موجود در بازار برای تولید بیلت استفاده کند.

یوسفی با اشاره به تولید بیلت‌های تبدیلی در شرکت، اظهار کرد: شرکت آلومتک در زمینه بیلت‌های تبدیلی نیز فعال است و این شرکت معمولا از قراضه‌های استاندارد و قراضه‌های خط تولید در زمان بیلت‌ریزی استفاده می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در شرکت آلومتک، آلیاژسازی نیز صورت می‌گیرد یا از شمش‌های آلیاژ شده به صورت مستقیم استفاده می‌شود، بیان کرد: شرکت ما توان آلیاژسازی دارد و امکان ساخت هر نوع آلیاژی که بخواهیم برای ما میسر است؛ آلیاژسازی‌های شرکت ما براساس استانداردهای جهانی است.

مدیرکارخانه شرکت آلومتک در ادامه تصریح کرد: در ساخت برخی از پروفیل‌ها، از قراضه‌ها نیز استفاده می‌شود، به خصوص پروفیل‌هایی که در پروسه رنگ‌کاری قرار می‌گیرند، ولی پروفیل‌هایی که برای آنادایز فرستاده می‌شود باید کیفیت لازم را داشته باشد و نمی‌شود از قراضه در تولید آن‌ها استفاده کرد، این نوع را فقط از شمش خالص تهیه می‌کنیم.

یوسفی در رابطه با کیفیت قراضه‌ موجود در بازار، اظهار کرد: بازار قراضه در کشور وضعیت مطلوبی ندارد و انواع قراضه‌ها با ترکیبات مختلف در بازار عرضه می‌شود که آلیاژهای متفاوتی نیز دارند. به طور مثال، در زمینه پروفیل درب و پنجره با آلیاژ ۶۰۶۳  نمی‌توان از قراضه‌هایی که روی، کروم یا مس دارد، استفاده کرد. برای همین به مصرف‌کننده توصیه نمی‌کنیم که از قراضه‌ها برای تهیه بیلت استفاده کند.

وی در ادامه توضیحاتی در رابطه با تولید بیلت داد و گفت: تولید بیلت استاندارد، تکنولوژی خاص خود را می‌خواهد و امکانات و سرمایه‌گذاری‌های زیادی را می‌طلبد ولی متاسفانه در این زمینه اقدامات صورت گرفته، کافی نبوده و به همین جهت بیلت‌هایی که ما در بازار مشاهده می‌کنیم، بیلت‌های استانداردی نیستند، یعنی شمش‌ها را ذوب کرده و ریخته‌گری را با استفاده از قالب انجام داده‌اند و در نهایت فکر می‌کنند که بیلت تولیدشده استاندارد است،  درصورتی که اینگونه نیست و افرادی که به صورت کارگاهی اقدام به تولید بیلت می‌کنند، توانایی تولید محصول استاندارد را ندارند.

مدیرکارخانه شرکت آلومتک در مورد واردات بیلت به کشور، بیان کرد: در حال حاضر واردات بیلت بسیار محدود شده است، در گذشته، از دبی و ترکیه واردات صورت می‌گرفت که هم اکنون واردات از ترکیه به میزان کمی صورت می‌گیرد و واردات بیلت از دبی نیز به علت عدم توافقات سیاسی کاملا متوقف شده است.

یوسفی در پایان درمورد خرید و فروش اعتباری، گفت: خرید و فروش بیلت در بازار به صورت اعتباری انجام می‌شود ولی ما تمایلی به انجام اینگونه معاملات نداریم و بیشتر به صورت نقدی خرید و فروش می‌کنیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3541

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است