• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
مدیر خرید مواد اولیه و انرژی شرکت فولاد خوزستان:

حیات صنعت فولاد به اکتشاف وابسته است

  • کد خبر : 13209
  • 04 اسفند 1401 - 4:22
حیات صنعت فولاد به اکتشاف وابسته است
مدیر خرید مواد اولیه و انرژی شرکت فولاد خوزستان گفت: به دلیل عدم سرمایه‌گذاری در بخش معدن، اگر برنامه‌ریز‌ی‌هایی در راستای اکتشاف منابع جدید سنگ‌آهن صورت نگیرد، در آینده برای تامین مواد اولیه خود باید به واردات متوسل شویم.

مدیر خرید مواد اولیه و انرژی شرکت فولاد خوزستان گفت: به دلیل عدم سرمایه‌گذاری در بخش معدن، اگر برنامه‌ریز‌ی‌هایی در راستای اکتشاف منابع جدید سنگ‌آهن صورت نگیرد، در آینده برای تامین مواد اولیه خود باید به واردات متوسل شویم؛ این در حالی است که شرکت‌های معدنی که وظیفه تامین پایدار مواد اولیه را داشتند، به تولید فولاد روی آورده‌اند و از ماهیت ابتدایی خود فاصله گرفته‌اند.

یوسف زاهدی مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، در حاشیه سومین نمایشگاه تخصصی بومی‌سازی قطعات، تجهیزات و مواد مصرفی صنعت فولاد، بیان کرد: در خصوص مواد اولیه در حال حاضر با کمبود کنسانتره سنگ‌آهن که خوراک اصلی فولاد‌سازان کشور است مواجه هستیم؛ این موضوع، نشات گرفته از اولویت قرار ندادن و عدم برنامه‌ریزی صحیح در سال‌های گذشته برای اکتشاف منابع جدید است. هم‌اکنون در مقطعی قرار داریم که میزان منابع قطعی سنگ‌آهن حدود ۱۲ تا ۱۳ سال آینده پاسخگوی نیاز صنعت فولاد است و اگر اکتشافی صورت نگیرد در افق ۱۴۲۰ عملا باید به واردات سنگ‌آهن روی بیاوریم که با در نظر گرفتن قیمت جهانی سنگ‌آهن و نرخ داخلی دلار در حال حاضر واردات آن توجیه اقتصادی نداشته و باعث کاهش حاشیه سود و حتی متضرر شدن فولاد‌سازان می‌شود. از دلایل اصلی که باعث به وجود آمدن چنین شرایطی شده‌اند می‌توان به عدم فعالیت و سرمایه‌گذاری در بخش اکتشاف منابع معدنی، تغییر رسالت شرکت‌های معدنی و ورورد آن‌ها به حوزه تولید فولاد و تکمیل زنجیره آن اشاره کرد. در پی این اتفاقات، شرکت‌های فولاد‌سازی برای تامین مواد اولیه خود به ناچار مجبور شدند به حوزه معدن نیز وارد شوند؛ در صورتی که انجام چنین اقداماتی در حوزه کاری فولاد‌سازان نیست.

وی در همین راستا ادامه داد: این موضوع در اینجا خلاصه نمی‌شود و در پهنه‌های زمین‌شناسی موجود، عیار سنگ‌آهن استخراج شده در حال کاهش و میزان گوگرد آن در حال افزایش است و اگر شرایط به همین منوال ادامه پیدا کند در سال‌های آتی خود شرکت‌های معدنی هم با چالش تامین مواد اولیه روبه‌رو خواهند شد. این موضوع زنگ‌ خطری است که اکنون به صدا در آمده است و نهاد‌های مربوطه هم به دنبال رفع آن هستند، اگر اقدامات موثر و اکتشافات مناسبی در زمینه منابع معدنی صورت گیرد، می‌توانیم به آینده امیدوار باشیم.

تامین پایدار مواد اولیه

مدیر خرید مواد اولیه و انرژی شرکت فولاد خوزستان در رابطه با برنامه‌های این شرکت برای تامین مواد اولیه، عنوان کرد: شرکت فولاد خوزستان به عنوان دومین فولاد‌ساز بزرگ کشور برای تامین مواد اولیه خود سیاست‌گذاری‌های مختلفی در این بخش اجرایی کرده است. با توجه به معضلات زیست‌محیطی در رابطه با گوگرد و همچنین موقعیت فولاد خوزستان، به سمتی حرکت کرده‌ایم که کنسانتره خریداری شده دارای حداقل میزان گوگرد باشد. در سال جاری این موضوع با جدیت تمام دنبال شد به صورتی که کنسانتره گوگرد بالا که در گذشته ۱۰ تا ۱۵ درصد کنسانتره ورودی را تشکیل می‌داد هم‌اکنون با کنسانتره عیار بالا و میزان گوگرد کمتر‌ جایگزین شده است. به منظور تامین کنسانتره با کیفیت بالا با معادن شمال غرب و مرکزی کشور همکاری‌‌های خوبی شکل گرفت و خرید این نوع از مواد اولیه باکیفیت،  خرید‌های بسیار مقرون به صرفه‌ای برای شرکت بودند. دومین مورد، اقدامات و سرمایه‌گذاری‌های شرکت توسعه معادن شرکت فولاد خوزستان است که در بخش معدن، وظیفه تامین پایدار مواد اولیه مجموعه مادر را بر عهده دارد؛ با سرمایه‌گذاری انجام‌شده توسط این شرکت، در سال آینده استخراج از معادنی که تملک آن‌ها در اختیار شرکت فولاد خوزستان قرار دارد، برای تامین بخشی از کنسانتره مورد نیاز شرکت شروع خواهد شد. البته چند سالی است که بخشی از کنسانتره مورد نیاز مجموعه فولاد خوزستان از شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد تامین‌ می‌شود. همچنین در کنار این اقدامات، برنامه‌های اکتشافی جدید و قرارداد‌های بلند‌مدت با معادن بزرگ برای تامین مواد اولیه در دستور کار شرکت قرار دارد. خوشبختانه با وجود محدودیت‌هایی که در خصوص قیمت و تامین مواد اولیه وجود داشت، شرکت فولاد خوزستان موفق شد تا طبق برنامه‌ریزی انجام شده مواد اولیه مورد نیاز خود را تامین کند.

زاهدی مقدم در خصوص هدف‌گذاری شرکت فولاد خوزستان در افق ۱۴۱۰ برای تولید ۱۳ میلیون ۶۰۰ هزار تن فولاد، ابراز کرد: برای محقق کردن این هدف، بخشی از مواد اولیه مورد نیاز مجموعه به صورت گندله و کنسانتره تامین خواهد شد و بخش دیگر آن از طریق عملیات‌ اکتشافی و استخراجی در معادن تحت تملک شرکت فولاد خوزستان تامین خواهد شد.

سربالایی مسیر تولید

وی با اشاره به افزایش قیمت حامل‌های انرژی و اثرات آن بر بهای تمام‌شده محصول، خاطرنشان کرد: با توجه به بهای انرژی در ایران، انرژی یک مزیت رقابتی برای ما محسوب می‌شد و انتظار داشتیم که حمایت‌ها در این زمینه ادامه‌دار باشد اما با یکسان‌سازی بهای انرژی، این روند ادامه پیدا نکرد. ۱۰ تا ۱۵ درصد بهای تمام‌شده محصول به هزینه انرژی اختصاص دارد. علاوه‌بر افزایش بهای انرژی، محدودیت‌هایی که در تامین آن برای واحد‌های صنعتی وجود دارد، به چرخه تولید آسیب زده است اما شرکت فولاد خوزستان با برنامه‌ریزی‌هایی که در این زمینه انجام داده است همچون نهایی کردن قرار داد ساخت نیرو‌گاه برق ۵۲۰ مگاواتی و تشکیل کنسرسیوم مشترک بین شرکت‌های فولادی و سرمایه‌گذاری در منطقه پارس جنوبی، سعی بر این دارد تا بتواند این چالش‌ها را پشت سر بگذارد. امیدواریم با سیاست‌هایی که نهاد‌های بالادستی مربوطه در پیش گرفته‌اند و یکسان‌سازی نرخ ارز، بتوانیم این افزایش قیمت انرژی را جبران کنیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=13209

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
تحقق ظرفیت اسمی زمزم ۳ همگام با رشد درآمد «فخوز»
علی‌رغم اعمال تحریم‌های ظالمانه حاصل شد؛

تحقق ظرفیت اسمی زمزم ۳ همگام با رشد درآمد «فخوز»

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.