• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
مدیرعامل شرکت صنعتی کاد ماشین:

دردی که به جان تولید افتاد

  • کد خبر : 18168
  • 18 اردیبهشت 1402 - 4:57
دردی که به جان تولید افتاد
مدیرعامل شرکت کاد ماشین، تولیدکننده قطعات ماشین‌آلات کشاورزی گفت: کمبود نیروی انسانی آموزش دیده و متخصص، مهم‌ترین چالشی است که در حال حاضر با آن مواجه هستیم.

مدیرعامل شرکت کاد ماشین، تولیدکننده قطعات ماشین‌آلات کشاورزی گفت: کمبود نیروی انسانی آموزش دیده و متخصص، مهم‌ترین چالشی است که در حال حاضر با آن مواجه هستیم. آموزش عملی نیروهای انسانی تا پیش از همه‌گیری ویروس کرونا توسط سازمان فنی و حرفه‌ای در سراسر کشور انجام می‌شد که می‌توانست زمینه‌ساز حضور افراد فنی و کارآمد در بخش تولید باشد اما متاسفانه با شیوع و گسترش این ویروس منحوس ورق برگشت و آموزش عملی از رونق افتاد.

مهدی حکیمیان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: به دلیل مشکلات اقتصادی فراوانی که در ساال گذشته با آن مواجه بودیم، فعالیت خود را متوقف کردیم و همچنان هم موفق به راه‌اندازی دوباره خط تولید نشده‌ایم. البته بخشی از کارگاه خود را به تراشکاری قطعات اختصاص داده‌ایم و به طور محدود در این بخش فعالیت می‌کنیم تا در صورتی که شرایط کمی بهبود پیدا کند، ریخته‌گری چدن و فولاد را از سر بگیریم.

وی در خصوص تامین مواد اولیه، تصریح کرد: قطعات چدنی و فولادی مورد استفاده در ماشین‌آلات صنعتی و کشاورزی در داخل مجموعه ما تولید می‌شود و از قراضه آهن و چدن به عنوان ماده اولیه مورد نیاز خود استفاده می‌کنیم. نوسان قیمت ضایعات، مهم‌ترین چالشی است که در این زمینه با آن مواجه هستیم. قیمت ضایعات در روزهای ابتدایی سال گذشته، حدود ۱۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم بود و قیمت آن در حال حاضر به حدود ۱۷ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم رسیده است. همچنین از فروسیلیس به عنوان فروآلیاژ در تولید استفاده می‌کنیم و مشکلی در تامین آن نداریم؛ چراکه این محصول به طور عمده در استان‌هایی مانند همدان و سمنان تولید می‌شود. البته در تامین فرونیکل با چالش‌هایی مواجهیم؛ چراکه این محصول کاملا وارداتی است و گاهی اوقات در بازار کمیاب می‌شود. هدف استفاده از فرونیکل، آلیاژسازی و تولید قطعاتی از جنس چدن نسوز است که قابلیت استفاده در دماهای بسیار بالا را دارد.

وقتی تعمیر به تعویض ترجیح داده می‌شود

مدیرعامل شرکت صنعتی کاد ماشین در ارتباط با شرایط حاکم بر بازار، عنوان کرد: رکود شدید حاکم بر بازار که از روزهای پایانی سال گذشته آغاز شده است، همچنان ادامه دارد و خرید و فروش چندانی هم انجام نمی‌شود. در حال حاضر به نظر می‌رسد که افراد، تعمیر و استفاده چندباره از یک قطعه را به خرید قطعه نو ترجیح می‌دهند. این امر کاملا بدیهی است و زمانی که شما قدرت خرید قطعات جدید را نداشته باشید، به ناچار قطعات موجود را تعمیر و دوباره از آن استفاده می‌کنید.

حکیمیان در ادامه به کمبود نیروی انسانی متخصص در بخش تولید اشاره کرد و گفت: شرکت کاد ماشین در شهر یزد واقع شده است و نه تنها ما بلکه سایر واحدهای صنعتی کوچک نیز با کمبود شدید نیروی انسانی متخصص مواجهند. تعداد نیروی انسانی شاغل در مجموعه هفت نفر است و مشکلی در تامین نیروی کارگری مورد نیاز خود نداریم. از آنجایی که امکانات موجود در استان‌های مرکزی و جنوبی کشور نسبت به استان‌های صنعتی کمتر بوده، به دنبال آن تعداد نیروهای انسانی متخصص و کارآمد هم در این استان‌ها کاهش پیدا کرده است. مدت طولانی از انتشار فراخوان جذب نیروی کارشناس در شرکت کاد ماشین می‌گذرد اما متاسفانه همچنان موفق به جذب نیروی جدید نشده‌ایم.

وی در همین راستا تصریح کرد: عملکرد متولیان آموزش در کشور مانند سازمان فنی و حرفه‌ای تا سال‌های پیش مناسب بود و بسیاری از افراد پس از گذراندن دوره‌های آموزشی و عملی که توسط این سازمان در استان‌های مختلف کشور برگزار می‌شد، در کارگاه‌های تولیدی و صنعتی مشغول به‌کار می‌شدند اما از اواخر سال ۱۳۹۸ و هم‌زمان با شیوع ویروس کرونا، برگزاری این دوره‌های آموزشی به تعویق افتاد و با گسترش و همه‌گیر شدن آن، به طور کامل لغو شد. باید توجه داشت که شرط حضور و فعالیت در کارگاه‌های ریخته‌گری، تجربه و آموزش عملی نحوه کار با کوره و تجهیزات موجود است و بنابراین می‌توان گفت که کرونا نه تنها به آموزش بلکه به کل اقتصاد کشور آسیب زد.

قیمت فلزات رنگین دائما در نوسان است

مدیرعامل شرکت صنعتی کاد ماشین با اشاره به اینکه خوشبختانه مشکلی در زمینه تامین حامل‌های انرژی مورد نیاز نداریم، تاکید کرد: ثبات قیمت، عامل مهمی است که می‌تواند چاره‌ساز رشد تولید و رونق بازار شود. علاوه بر چدن و فولاد، گاهی اوقات ریخته‌گری فلزات رنگین هم در مجموعه انجام می‌شود. زمانی قیمت ضایعات مس در حدود ۲۰۰ هزار تومان به ازای هر کیوگرم بود و در حال حاضر قیمت آن به حدود ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافته است. البته متوجه این موضوع هستیم که قیمت مس در بورس فلزات لندن دائما در حال نوسان است اما میزان تغییر قیمت مس در داخل، بسیار بیشتر از نوسان آن در بازارهای جهانی است زیرا افزایش نرخ ارز هم بر قیمت تمام‌شده مس در بازار داخلی تاثیر می‌گذارد.

حکیمیان با تاکید بر اینکه تحریم، تاثیر چندانی بر صنعت ریخته‌گری نداشته است، خاطرنشان کرد: مواد اولیه اصلی ما یعنی ضایعات، به طور کامل از داخل تامین می‌شود و تنها نوسان قیمت آن، منجر به بروز مشکلاتی در تولید شده که مرتبط با تحریم نیست. معتقدیم که اگر یک موانع داخلی موجود با حمایت دولت و پیگیری سازمان‌های ذی‌ربط رفع شود، می‌توان به آینده تولید در کشور امیدوار بود. ابتدای سال گذشته، موفق به دریافت تسهیلات حمایتی شدیم و توانستیم بخشی از مشکلات خود را رفع کنیم. همواره بیمه و مالیات خود را به موقع پرداخت کرده‌ایم و اگر بتوانیم نیروی انسانی متخصص جذب کنیم، فعالیت خود را مستحکم‌تر از قبل از سر خواهیم گرفت.

وی در ادامه با بیان اینکه پیش‌ از این از کوره‌های دوار در کارگاه استفاده می‌کردیم و هم‌اکنون یک کوره القایی ۵۰۰ کیلوگرمی را جایگزین آن کرده‌ایم، ابراز کرد: این کوره کاملا داخلی و ساخت شرکت دانش‌بنیان پرتو کوره القایی (تپکا) است. قالب‌گیری ماسه‌ای (سیلیسی) به صورت دستی در مجموعه انجام می‌شود و تولید قطعات بر اساس سفارش مشتری صورت می‌پذیرد. ضمن اینکه ۹۰ درصد ماشین‌کاری و تراشکاری قطعات تولیدی نیز در داخل شرکت انجام می‌شود.

این تولیدکننده قطعات چدنی در پایان تنها راه خروج تولید از بحران را آموزش دانست و یادآور شد: امیدواریم دوره‌های آموزش تئوری و عملی توسط سازمان فنی و حرفه‌ای در سراسر کشور برگزار شود تا ضمن آموزش و تربیت نیروهای انسانی فنی و متخصص، بتوانیم بیشترین بهره‌وری در تولید را داشته باشیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=18168

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.