• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
مدیرعامل شرکت تولیدی کک آذربایجان مطرح کرد

دست قدرتمند واسطه‌ها در بازار کک و زغال‌سنگ

  • کد خبر : 1416
  • 28 اسفند 1398 - 11:50
دست قدرتمند واسطه‌ها در بازار کک و زغال‌سنگ
مدیرعامل شرکت تولیدی کک آذربایجان گفت: بسیاری از شرکت‌های کوچک تولیدکننده کک، قادر به تامین مواد اولیه و حتی فروش محصولات خود بدون حضور واسطه‌ها نیستند. واسطه‌ها، هم در بحث تامین مواد اولیه و هم در فروش کک حضور قدرتمندی دارند و حیات بسیاری از شرکت‌ها به فعالیت آن‌ها وابسته است.

مدیرعامل شرکت تولیدی کک آذربایجان گفت: بسیاری از شرکت‌های کوچک تولیدکننده کک، قادر به تامین مواد اولیه و حتی فروش محصولات خود بدون حضور واسطه‌ها نیستند. واسطه‌ها، هم در بحث تامین مواد اولیه و هم در فروش کک حضور قدرتمندی دارند و حیات بسیاری از شرکت‌ها به فعالیت آن‌ها وابسته است.

یحیی صالحی قاضی جهانی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت تولیدی کک آذربایجان یکی از تولیدکنندگان کک در شمال غرب کشور بوده و ظرفیت اسمی آن ۱۲ هزار تن در سال است. شرایط به گونه‌ای برای این شرکت پیش رفته که برای تامین زغال‌سنگ مورد نیاز خود با معضلات متعددی مواجه هستیم و تنها با یک‌ششم از ظرفیت اسمی خود فعالیت می‌کنیم و دو هزار تن در سال کک تولید می‌کنیم.

وی افزود: از آنجا که شرکت ما در آذربایجان شرقی قرار دارد، دسترسی آن به معادن زغال‌سنگ بزرگ کشور برای تامین آسان و سریع دشوار است. متاسفانه برای ادامه فعالیت تولیدی به ناچار باید زغال‌سنگ مورد نیاز را از بازار سیاه و دلالان تهیه کنیم. در صورتی که به معادن به طور مستقیم دسترسی داشته باشیم یا اینکه بتوانیم ماده اولیه خود را مستقیما از معدن‌دار تامین کنیم، بسیاری از مشکلات تولید کک شرکت حل خواهد شد.

اجاره کارخانه به چینی‌ها!

مدیرعامل شرکت تولیدی کک آذربایجان یادآور شد: به دلیل مشکلات تولید مانند تامین نقدینگی و بازار نامناسب کک، حدود ۵ تا ۶ سال فعالیت تولیدی را تعطیل و شرکت را به چینی‌ها به صورت اجاره‌ای واگذار کرده بودیم. در آن زمان نیز در تامین مواد اولیه با چالش مواجه بودیم. حتی شرکت چینی نیز نتوانست در تامین مواد اولیه موفق باشد. در نتیجه، سال گذشته مجددا شرکت را پس گرفتیم و تولید را آغاز کردیم.

صالحی قاضی جهانی در خصوص فرآیند تولید در شرکت کک آذربایجان، عنوان کرد: برای تولید زغال‌سنگ کک‌شو باید از کوره‌های کندویی استفاده کرد. با این حال، برخی کوره‌های سنتی قادر به تولید کک مرغوب و نیمه‌مرغوب با زغال‌های کک‌شو، نیمه کک‌شو و زغال قیری هستند که با ترکیب آن‌ها در کوره‌های سنتی، کک حرارتی تولید می‌شود. شرکت ما در حال حاضر از کوره سنتی برای تولید کک بهره می‌برد و از هر سه نوع زغال‌سنگ برای تولید محصول استفاده می‌کند.

وی کیفیت زغال‌سنگ دریافتی را با قیمت آن مرتبط دانست و مطرح کرد: زغال‌سنگ‌های مرغوب مانند کک‌شو و قیری، قیمت نسبتا بالاتری در مقایسه با زغال‌سنگ حرارتی دارند. با این وجود، به طور متوسط می‌توان به میزان ۵۵ درصد از زغال‌سنگ ورودی به خط تولید، کک تولید کرد. این یعنی از هر هزار تن زغال‌سنگ، ۵۵۰ تن کک به دست می‌آید. از زغال‌سنگ‌های قیری به دلیل دارا بودن مواد فرار بیشتر، کک کمتری تولید می‌شود؛ ۶۵ تا ۶۷ درصد این زغال‌ها را مواد فرار تشکیل می‌دهد و تنها ۳۰ تا ۳۵ درصد ترکیبات آن‌ها به کک تبدیل می‌شود؛ اما زغال‌سنگ‌های کک‌شو، مرغوبیت بیشتری برای تولید کک دارند. برخی زغال‌سنگ‌های معادن البرز مرکزی تنها ۳۳ درصد مواد فرار دارد و بنابراین ۶۷ درصد قابلیت کک‌شوندگی دارند. به دلیل شرایط دشوار تامین مواد اولیه به فکر واردات نیز افتاده‌ایم و ممکن است در سال آینده واردات را در دستور کار قرار دهیم زیرا کیفیت زغال‌سنگ‌های وارداتی نسبت به داخلی بالاتر است. رایزنی‌هایی نیز با برخی تامین‌کنندگان انجام داده‌ایم اما هنوز به نتیجه قطعی نرسیده‌ایم.

مدیرعامل شرکت تولیدی کک آذربایجان اضافه کرد: ازجمله محصولات تولید شرکت کک آذربایجان کک دانه‌بندی است. مشتریان بر اساس نیازهای خود سایزهای مختلفی از کک دانه‌بندی را سفارش می‌دهند. عمده تولیدات و سفارشات به نوع متوسط دانه اختصاص دارد و کک ریزدانه و درشت‌دانه سهم نسبتا کمی از تولید را تشکیل می‌دهند. در حال حاضر، کارخانه‌های فولادسازی مشتریان اصلی کک تولیدی شرکت ما هستند.

اوضاع دلالی خوب است!

صالحی نسبت به دلالی در فروش محصولات نیز این‌گونه گلایه کرد: دلالی در فروش کک به شدت موج می‌زند. به طوری که شرکت ما بدون فروش محصول خود به دلال، قادر به ادامه کار نیست. علاوه‌براین، نکته قابل توجه این است که بسیاری از شرکت‌های مصرف‌کننده قادر به سفارش محصول به شرکت ما به صورت مستقیم نیستند و نیازهای خود را از طریق واسطه تامین می‌کنند. هرچند که ممکن است مصرف‌کنندگان با برخی واسطه‌ها برای تامین کک به توافق رسیده باشند و تمام امور تامین خود را به آن‌ها سپرده باشند.

وی جهانی تاکید کرد: بسیاری از تولیدکنندگان کک که با ظرفیت پایینی فعالیت می‌کنند، بدون حضور دلال‌ها قادر به فروش و حتی صادرات محصولات خود نیستند و شرکت ما نیز به همین صورت به فعالیت خود ادامه می‌دهد. به طوری که چند سال قبل که شرکت را در اختیار داشتیم، تعدادی محموله کک را از طریق واسطه‌ها به کشورهای دیگر مانند ترکیه صادر کردیم.

مدیرعامل شرکت تولیدی کک آذربایجان قیمت کک و زغال‌سنگ را متاثر از قیمت جهانی فولاد دانست و اظهار کرد: سال گذشته قیمت زغال‌سنگ و محصولات جانبی تولید شده از آن بر اساس شمش فولاد خوزستان به میزان ۲۶٫۵ درصد قیمت‌گذاری شد. با این حال، از ابتدای سال جاری تاکنون قیمت فولاد در کشور ما همواره افزایش یافته و به تبع آن قیمت زغال‌سنگ نیز با رشد مواجه شده است. در برخی مواقع، حتی با وجود کاهش مقعطی قیمت فولاد، بسیاری از تولیدکنندگان قیمت زغال‌سنگ خود را کاهش نمی‌دهند. قیمت‌گذاری کک نیز بر اساس ضریبی از شمش فولاد خوزستان است و قیمت آن با توجه به پارامترهایی مانند نوع دانه‌بندی، میزان مواد فرار، عیار کک یا کک نامبر به حدود ۳۵ تا ۴۵ درصد از شمش فولاد خوزستان می‌رسد.

صالحی در پایان، مهم‌ترین مشکل این شرکت را نقدینگی دانست و گفت: بسیاری از تامین‌کنندگان تنها به صورت نقدی زغال‌سنگ را در اختیار تولیدکنندگان کک قرار می‌دهند. این در حالی است که فروش به صورت اعتباری دو و سه ماهه انجام می‌شود. به همین دلیل، مشکل نقدینگی همواره در شرکت ما وجود دارد. تولیدکنندگان کک باید نقدینگی کافی داشته باشند تا بتوانند با خیالی آسوده به تامین مواد اولیه و تولید کک بپردازند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1416

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است