• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024

دو گام برای کاهش ارزبری واردات زنجیره آلومینیوم

  • کد خبر : 20070
  • 09 خرداد 1402 - 7:53
دو گام برای کاهش ارزبری واردات زنجیره آلومینیوم
رئیس هیئت عامل ایمیدرو از تدوین برنامه‌ای برای کاهش ارزبری در زنجیره آلومینیوم خبر داد و گفت: این برنامه‌ها سبب کاهش 600 میلیون دلاری ارزبری در صنعت آلومینیوم می‌شود.

رئیس هیئت عامل ایمیدرو از تدوین برنامه‌ای برای کاهش ارزبری در زنجیره آلومینیوم خبر داد و گفت: این برنامه‌ها سبب کاهش ۶۰۰ میلیون دلاری ارزبری در صنعت آلومینیوم می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی ایمیدرو، امیر خرمی‌شاد با اشاره به ظرفیت تولید شمش آلومینیوم در کشور، بیان کرد: هم‌اکنون ظرفیت تولید شمش آلومینیوم در کشور به حدود ۸۰۰ هزار تن در سال رسیده که به منظور تولید این مقدار آلومینیوم، نیاز به یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن پودر آلومینا داریم، در حالی که کل تولید آلومینای کشور ۲۴۰ هزار تن است و نیاز است برای تامین خوراک کارخانه‌های آلومینیوم، واردات انجام شود.

وی با بیان اینکه با فرض واردات یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن آلومینا، سالانه ۷۰۰ میلیون دلار ارز نیاز است، عنوان کرد: در چنین شرایطی تولیدکنندگان شمش آلومینیوم مجبور به تامین ارز مورد نیاز خود از محل صادرات این محصول هستند و این امر در برخی موارد، باعث بروز کسری عرضه شمش در بازار داخلی و رشد قیمت‌ها و کاهش رقابت‌پذیری در صنایع پایین‌دست می‌شود، از سویی محدود شدن صادرات نیز کشور را از درآمد ارزی محروم می‌کند.

رئیس هیئت عامل ایمیدرو تصریح کرد: ضروری است به منظور رفع این مشکل، میزان ارزبری صنعت تولید شمش آلومینیوم از طریق افزایش تولید آلومینای کشور به عنوان پرمصرف‌ترین نهاده تولید این محصول استراتژیک کاهش یابد.

خرمی‌شاد درباره راهکارهای ایمیدرو در این صنعت، اظهار داشت: ایمیدور در فاز نخست با تعریف یک واحد ۸۰۰ هزار تنی آلومینا می‌تواند سالانه حداقل ۳۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی از این طریق ایجاد کند. تعریف و عملیاتی شدن طرح کک اسفنجی نیز می‌تواند نیز به میزان نیاز این صنعت، کاهش ارزبری این زنجیره را به میزان ۳۰۰ میلیون دلار محقق سازد.

وی خاطرنشان کرد: این دو پروژه، نمونه‌ای از طرح‌هایی است که در سال جاری آغاز می‌شود و نمونه دیگر آن طرح تولید ورق الکتریکی مورد نیاز ترانسفورماتورها است که به زودی تعیین تکلیف و آغاز خواهد شد. پروژه تولید آلومینا از نفلین سینیت نیز می‌تواند ۷۰ هزار تن آلومینا تولید کند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=20070

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
تحقق ظرفیت اسمی زمزم ۳ همگام با رشد درآمد «فخوز»
علی‌رغم اعمال تحریم‌های ظالمانه حاصل شد؛

تحقق ظرفیت اسمی زمزم ۳ همگام با رشد درآمد «فخوز»

05اردیبهشت
جلسه معارفه کارکنان جدید شرکت پیشگامان فولاد جنوب برگزار شد
05اردیبهشت
شاخص بورس بیش از یک هزار واحد افزایش یافت
در پایان هفته ابتدایی اردیبهشت 1403،

شاخص بورس بیش از یک هزار واحد افزایش یافت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.