• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
مدیر کارگاه ریخته‌گری آذرنژاد:

روزنه امیدی برای صنعت ریخته‌گری وجود ندارد!

  • کد خبر : 27398
  • 08 شهریور 1402 - 6:11
روزنه امیدی برای صنعت ریخته‌گری وجود ندارد!
مدیر کارگاه ریخته‌گری آذرنژاد، تولیدکننده شمش مس گفت: متاسفانه با توجه به مشکلات فراوانی که اکثر آن‌ها از حیطه اختیارات تولیدکنندگان خارج هستند، آینده روشنی را برای صنعت ریخته‌گری متصور نیستم. کمااینکه اکنون شاهد هستیم اکثر واحد‌های تولیدی دیگر قادر به ادامه فعالیت نبوده و مجبور به تعطیلی هستند.

مدیر کارگاه ریخته‌گری آذرنژاد، تولیدکننده شمش مس گفت: متاسفانه با توجه به مشکلات فراوانی که اکثر آن‌ها از حیطه اختیارات تولیدکنندگان خارج هستند، آینده روشنی را برای صنعت ریخته‌گری متصور نیستم. کمااینکه اکنون شاهد هستیم اکثر واحد‌های تولیدی دیگر قادر به ادامه فعالیت نبوده و مجبور به تعطیلی هستند.

مهدی آذرنژاد در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» با اشاره به وضعیت صنعت مس و شرایط تولیدکنندگان، بیان کرد: متاسفانه در حال حاضر صنعتگران در شرایط مناسبی قرار ندارند و تولید در داخل با چالش‌های فراوانی مواجه بوده که یکی از آن‌ها، محدودیت‌های انرژی است و واحد‌های تولیدی در فصول گرم با قطعی برق و در فصول سرد با قطعی گاز روبه‌رو هستند. باید اذعان کنم که این مشکل به اینجا ختم نشده و هر ساله محدودیت‌های انرژی با شدت بیشتری بر صنایع کشور اعمال می‌شود. به عنوان مثال اگر سال گذشته واحد‌های تولیدی با ۲۰ روز قطعی برق و یا گاز مواجه بودند، در سال جدید نهاد‌های مربوطه به جای رفع این مشکل، صورت مسئله را پاک کرده و تعداد روز‌هایی که واحد‌های صنعتی با محدودیت انرژی دست به گریبان هستند را به ۲۵ روز افزایش می‌دهند. باید گفت که تولیدکنندگان با وجود مشکلات دیگری مانند نوسان نرخ دلار و عدم تعادل در بازار مصرف، مصمم به ادامه مسیر هستند اما در زمان تولید با این مشکل مواجه می‌شوند که بار بیشتری را بر دوش آن‌ها می‌گذارد و آن‌ها به جای اینکه در سال جدید به دنبال جبران خسارات وارد شده در سال گذشته باشند، مجددا با چالش‌های بیشتری مواجه می‌شوند؛ همین موضوع ضربه‌های جبران‌ناپذیری را بر بدنه صنعت کشور وارد کرده و باعث شده تا سرنوشت برخی از واحد‌های تولیدی به تعطیلی ختم شود. در صورتی که در سایر کشور‌ها، تولیدکنندگان همواره به دنبال توسعه فعالیت‌های خود هستند و تولیدکنندگان ایرانی با غیرفعال شدن موقت واحد، باید به مشتریان خود پاسخگو بوده و حقوق نیروی انسانی را هم در این زمان بپردازند. به همین دلایل باید قبل از وقوع این اتفاقات، پیش‌بینی‌ها و اقدامات لازم انجام شده تا اختلالی در فعالیت تولیدکنندگان ایجاد نشود.

وی در همین راستا ادامه داد: علاوه بر چالش محدودیت انرژی، نوسان نرخ دلار نیز مسیر تولید را برای صنعتگران ناهموار کرده است. به طوری که تولیدکنندگان خارجی با احتساب نوسان جزئی قیمت‌ها، به راحتی برای آینده و میزان تولیدات خود برنامه‌ریزی کرده و تمرکز خود را تنها به فرایند‌های تولید معطوف می‌کنند اما در مقابل تولیدکنندگان داخلی با نوسان شدید نرخ دلار مواجه بوده که بر فعالیت آن‌ها بسیار تاثیر‌گذار است؛ به همین دلیل تولیدکنندگان درگیر مسائل دیگری شده که باعث می‌شود، نگران آینده تولید و مسیر حرکت آن باشند. گفتنی است که این موضوع در صنایع فلزی از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا مبنای قیمت‌گذاری‌ها تماما متاثر از بازار‌های جهانی و نرخ دلار بوده و هیچ ارتباطی با بازار‌های داخلی ندارد. در اینجا باید اضافه کنم که رشد تولید با نوسان و تغییر مدوام شرایط محقق نمی‌شود و تولیدکنندگان برای شکوفایی و ارتقای صنعت کشور، نیازمند شرایط باثباتی هستند.

ارتقای صنعت در گرو تعامل با سایر کشورها

مدیر کارگاه ریخته‌گری آذرنژاد در پاسخ به این سوال که با توجه به نوسان شدید نرخ دلار، آیا نحوه قیمت‌گذاری مواد اولیه و محصولات بر اساس قیمت‌های‌ جهانی به نفع تولیدکنندگان است، اظهار داشت: تولیدکنندگان باید با جریانات به‌روز به مسیر خود ادامه داده و با بازار‌های جهانی و سایر کشورها در تعامل باشند؛ در این شرایط امکان اینکه برای خود استثنا قائل شوند وجود ندارد و اگر هم چنین اتفاقی بیافتد، می‌توان به عنوان نمونه از صنعت خودروسازی نام برد. از سوی دیگر تحریم‌هایی که علیه کشور وضع شده، تاثیرات منفی بسیاری بر صنعت و اقتصاد گذاشته است؛ به طوری که با نوسان قیمت دلار و رشد نرخ تورم، برخی از افراد به سرعت به ثروت‌های کلانی دست یافته و عده‌ای دیگر متضرر می‌شوند. همچنین باید به نکته مهم دیگری اشاره کنم که در ایران روز‌های پنج‌شنبه و جمعه تعطیلات رسمی هستند اما در سایر کشور‌ها، روزهای شنبه و یکشنبه به عنوان تعطیلی آخر هفته در نظر گرفته‌ شده‌اند. با توجه به اینکه صنایع فلزی در کشور به طور کامل به بازار‌های جهانی وابسته است، تولیدکنندگان داخلی باید تا روز دوشنبه برای اطلاع از قیمت‌های روز فلزات صبر کنند.

آذرنژاد در رابطه با سایر چالش‌های تولیدکنندگان شمش مس، عنوان کرد: ما در این کارگاه ریخته‌گری با ذوب قراضه مسی و برنجی، شمش مس با خلوص ۹۷ درصد و اکسید روی تولید می‌کنیم. ریخته‌گری شمش از ضایعات و بازگشت مجدد مواد به روند تولید، مزایای بسیاری را به همراه دارد و مانع از هدرفت منابع، انرژی و آسیب به محیط زیست می‌شود. با توجه به اینکه کارگاه‌های ریخته‌گری از این طریق ارزش‌آفرینی زیادی برای کشور به ارمغان می‌آورند، از هیچ حمایتی در خصوص تامین مواد اولیه برخوردار نبوده و حتی در مسیر خود با سنگ‌اندازی‌ مواجه هستند. در صورتی که می‌توان با برنامه‌ریزی و اختصاص سهمیه به واحد‌های ریخته‌گری، به راحتی چالش‌ تامین مواد اولیه را رفع کرد و یا تولیدکنندگان بزرگ مس به صورت دستمزدی مواد اولیه در اختیار کارگاه‌ها قرار داده و شمش مس را از آن‌ها تحویل بگیرند اما تولیدکنندگان بزرگ تمایلی به خروج مواد از استانی که در آن مستقر هستند، ندارند. به همین دلیل واحد‌های تولیدی در سایر استان‌ها با چالش عدم وجود امنیت شغلی مواجه بوده و به ناچار باید مواد اولیه را از منابع مختلفی تامین کنند. علی‌رغم اینکه تعداد واحد‌هایی که قراضه موردنیاز خود را از آن‌ها تامین می‌کنیم بسیار زیاد است، به دلیل نوسان قیمت‌ها و افزایش بهره‌وری این کارخانه‌ها، میزان قراضه ایجاد شده نسبت به گذشته بسیار کاهش یافته است. این در حالی است که تقاضای شمش مس و اکسید روی در بازار مناسب بوده و شمش تولید شده در داخل به کشور‌های اروپایی و ترکیه صادر می‌شود. لازم به ذکر است که اکسید روی در زمینه‌های مختلفی مانند لعاب‌سازی، لاستیک‌سازی و صنایع غذایی و دارویی کاربرد داشته و در سبد محصولات صادراتی به کشور ترکیه قرار دارد.

نیازمند نیروی کار خارجی هستیم

وی با بیان اینکه تمام صنایع در کشور با مشکل کمبود نیروی کار مواجه هستند، اذعان کرد: علی‌رغم اینکه این صنعت به نیروی متخصص وابسته نیست و افراد معمولی هم می‌توانند بعد از کسب مهارت‌های لازم مشغول به‌کار شوند، نیروی کار ایرانی تمایلی به فعالیت در واحد‌های تولیدی ندارد و از سوی دیگر کاهش جمعیت جوان کشور نیز باعث پیچیده‌تر شدن مشکلات شده است؛ به همین دلیل تا چند سال آینده این موضوع به معضل بزرگی برای کشور تبدیل خواهد شد که باید هرچه سریع‌تر برای رفع آن اقدامات لازم از سوی مسئولان انجام شود. در این شرایط برخی تولیدکنندگان برای رفع مشکل، از نیروی کار خارجی استفاده می‌کنند اما باید به این نکته اشاره کنم که چالش کمبود نیروی کار تنها مختص به کشور ما نبوده و اکثر کشور‌های در حال توسعه از نیروی کار خارجی بهره می‌برند. لازم به ذکر است که ما در این کارگاه ریخته‌گری برای ۱۵ نفر امکان فعالیت را فراهم کرده‌ایم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=27398

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.