• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
مدیرعامل شرکت فنی مهندسی زر افروز صفاهان مطرح کرد:

ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاری در صنعت ریخته‌گری

  • کد خبر : 8845
  • 04 دی 1401 - 20:59
ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاری در صنعت ریخته‌گری
مدیرعامل شرکت فنی مهندسی زر افروز صفاهان، تولیدکننده قطعات چدنی گفت: ریخته‌گری، یک صنعت هزینه‌بر به شمار می‌آید که درآمد مطلوب نیز از فعالیت در این صنعت حاصل نمی‌شود. بر همین اساس سرمایه‌گذاری در آن با ریسک بالایی همراه بوده است و به نظر می‌رسد خرید و فروش مواد اولیه مورد نیاز مانند فروآلیاژها از تولید محصول نهایی مقرون به صرفه‌تر باشد.

مدیرعامل شرکت فنی مهندسی زر افروز صفاهان، تولیدکننده قطعات چدنی گفت: ریخته‌گری، یک صنعت هزینه‌بر به شمار می‌آید که درآمد مطلوب نیز از فعالیت در این صنعت حاصل نمی‌شود. بر همین اساس سرمایه‌گذاری در آن با ریسک بالایی همراه بوده است و به نظر می‌رسد خرید و فروش مواد اولیه مورد نیاز مانند فروآلیاژها از تولید محصول نهایی مقرون به صرفه‌تر باشد.

مهدی چترایی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: حدود ۲۰ سال است که فعالیت خود را در زمینه ریخته‌گری چدن نشکن (داکتیل) و خاکستری و همچنین فولاد آغاز کرده‌ایم و قطعات چدنی و فولادی را بسته به سفارش مشتری در ابعاد مختلف تولید می‌کنیم.

وی افزود: سفاله چدنی و ضایعات آهنی، عمده مواد اولیه مورد نیاز مجموعه است که در کنار آن، نیازمند تامین انواع فروآلیاژها، گرافیت و کربن نیز هستیم. تامین این مواد از بازار آزاد صورت می‌پذیرد و نوسان قیمت، مهم‌ترین چالشی است که هم در تامین ضایعات و هم فروآلیاژها با آن مواجه هستیم. این در حالی است که قیمت‌گذاری ضایعات آهنی و سفاله چدنی بر اساس موجودی بازار صورت می‌پذیرد و زمانی که دسترسی به سفاله چدن به دنبال رونق ریخته‌گری چدن خاکستری در بازار با اخلال همراه می‌شود، با کمبود مواد اولیه مواجه می‌شویم. سفاله چدنی، از پلیسه‌های باقی‌مانده از تراش‌کاری قطعات مختلف خودرویی مانند میل لنگ، رینگ، سرسیلندر، پمپ آب و… به دست می‌آید که تامین آن، به حجم تولید در واحدهای تراش‌کاری بستگی دارد.

تولید سفارش‌محور قطعات چدنی و فولادی

مدیرعامل شرکت فنی مهندسی زر افروز صفاهان با بیان اینکه از سابقه خوبی در ریخته‌گری و تولید قطعات چدنی برخوردار هستیم، عنوان کرد: واقعیت امر این است که خوشبختانه مشکل خاصی در زمینه تولید طی ۹ ماهه سال جاری نداشته‌ایم و شاید تامین سرمایه در گردش گاهی شرایط تولید را دشوار کرده است که به دنبال رفع این معضل نیز هستیم. تولید انواع قطعات چدنی و فولادی در  شرکت فنی مهندسی زر افروز صفاهان، بر اساس سفارش مشتری صورت می‌پذیرد و هر زمان که از مشتریان سفارش تولید قطعات را دریافت کرده‌ایم، تمام تلاش خود را جهت تولید محصولات باکیفیت و استاندارد به کار گرفته‌ایم. این قطعات می‌تواند شامل پمپ آب، وزنه آسانسور، شمش فولادی و چدنی، کاسه چرخ خودروهای سواری و سنگین و… باشد و گاهی اوقات ممکن است تولید خود را به یک شرکت خودروساز اختصاص دهیم.

چترایی در ارتباط با اهمیت نیروی انسانی در صنعت ریخته‌گری، مطرح کرد: کمبود نیروی انسانی، چالشی است که نه تنها فعالان صنعت ریخته‌گری بلکه اکثر صاحبان مشاغل صنعتی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. این معضل را می‌توان با تجهیز خطوط تولید برطرف کرد و نبود نیروی انسانی، نباید به تولید آسیب وارد کند. ما همواره به دنبال حفظ نیروی انسانی متخصص و غیرمتخصص بوده‌ایم که در صورت بروز کوچک‌ترین مشکل نیز  تذکرات لازم را به مجموعه افراد شاغل در مجموعه داده‌ایم و اگر احساس کنیم که نیروی انسانی از تمرکز و دقت لازم جهت فعالیت در خط تولید برخوردار نیست، نسبت به جذب افراد جدید اقدام می‌کنیم که این اتفاق در مجموعه نیز رخ داده است.

وی در ادامه به استفاده از کوره‌های القایی جهت تولید انواع قطعات چدنی و فولادی اشاره کرد و گفت: یک کوره پنج تنی و یک کوره ۵۰۰ کیلوگرمی را جهت ریخته‌گری انواع قطعات در محوطه کارگاه قرار به کار گرفته‌ایم. باید توجه داشت که ریخته‌گری، یک صنعت هزینه‌بر به شمار می‌آید و از سوی دیگر نیز درآمد مطلوب نیز از فعالیت در این صنعت حاصل نمی‌شود. بر همین اساس سرمایه‌گذاری در این صنعت با ریسک بالایی همراه بوده و ممکن است سود چندانی از سرمایه‌گذاری‌های میلیاردی نیز حاصل نشود.

خرید و فروش مواد اولیه، سودآورتر از تولید محصول

مدیرعامل شرکت فنی مهندسی زر افروز صفاهان در همین راستا ادامه داد: حقیقت امر این است که ما، شبفته تولید هستیم و بیشتر لحظات عمر خود را در کارگاه‌های ریخته‌گری سپری کرده‌ایم. از سوی دیگر، امکان فروش کارگاه و در ادامه فعالیت در حوزه بازرگانی و فروش مواد اولیه مورد نیاز تولید قطعات چدنی و فولادی به ویژه فروآلیاژها نیز وجود ندارد تا بتوانیم به سودآوری خوبی دست پیدا کنیم. در حال حاضر، خرید و فروش مواد اولیه از تولید محصول نهایی مقرون به صرفه‌تر است اما علاقه به تولید، سبب شده است که به مسیر خود در این زمینه ادامه دهیم. البته باید توجه داشت افرادی هستند که با تولید محصولات خاص در تناژ پایین در همین صنعت ریخته‌گری به سودآوری و درآمد مطلوبی دست یافته‌اند که این مسئله مستلزم توانایی رقابت‌پذیری در این صنعت است.

چترایی با بیان اینکه شرایط بازار طی ماه‌های اخیر مناسب بوده است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه شرایط بازار ریخته‌گری قطعات چدنی و فولادی مناسب است و ما روزهای بسیار دشوارتری را نسبت به وضعیت کنونی حاکم بر این صنعت سپری کرده‌ایم. در روزهای بحرانی اقتصادی، همچنان کوره‌های خود را روشن نگه داشته‌ایم و به تولید ادامه داده‌ایم. صنعت ریخته‌گری چدن و فولاد ایران، از جایگاه خوبی در سطح منطقه برخوردار است و مشتریان فرانسوی، به دنبال خرید قطعات تولیدی ما هستند اما متاسفانه دولت هیچ حمایتی از تولیدکنندگان به عمل نمی‌آورد و  همین مسئله باعث تزلزل در جایگاه کشور در جهان شده است.

وی ادامه داد: برای مثال، در حالی که حدود چهار سال پیش در مناقصه سازمان آب برای دریچه‌های فاضلاب برنده شدیم، ۸۰۰ میلیون تومان هزینه کردیم و در حالی که این امر باید به صورت نقدی انجام می‌شد، اوراق مشارکت چهار ساله در اختیار ما قرار گرفت که پس از گذشت چهار سال، به هیچ وجه سودآورر نبود. خوشبختانه تا به امروز نسبت به اخذ تسهیلات اقدام نکرده‌ایم و افرادی هم که موفق به دریافت وام شده‌اند، به هیچ وجه از این مسئله راضی نیستند. اقساط طولانی مدت با سود بالا و اخذ سند ملک شهری معتبر به عنوان وثیقه، از جمله مواردی است که دریافت تسهیلات را بیش از پیش دشوار کرده است و به همین علت نیز بسیاری از تولیدکنندگان، قید اخذ وام را زده‌اند.

این فعال صنعت ریخته‌گری در پایان یادآور شد: امیدواریم با وجود تمامی این مشکلات، همچنان بتوانیم به مسیر خود ادامه دهیم و صنعت ریخته‌گری نیز به افقهای روشنی در آینده دست پیدا کند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8845

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است