• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
مدیر بازرگانی شرکت نورد فولاد شمال

ساده‌ترین خواسته تولیدکنندگان، ایجاد ثبات در بازار است

  • کد خبر : 1771
  • 01 مهر 1399 - 16:06
ساده‌ترین خواسته تولیدکنندگان، ایجاد ثبات در بازار است
مدیر بازرگانی شرکت نورد فولاد شمال گفت: به دلیل عدم وجود ثبات در بازار، هر روز شاهد ثبت قیمت‌های جدیدی برای مواد اولیه و محصولات فولادی هستیم که این اتفاق، آرامش را از تولیدکنندگان سلب کرده و مانع برنامه‌ریزی‌های آن‌ها شده است

مدیر بازرگانی شرکت نورد فولاد شمال گفت: به دلیل عدم وجود ثبات در بازار، هر روز شاهد ثبت قیمت‌های جدیدی برای مواد اولیه و محصولات فولادی هستیم که این اتفاق، آرامش را از تولیدکنندگان سلب کرده و مانع برنامه‌ریزی‌های آن‌ها شده است

هیار قلی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: وضعیت صنعت فولاد کشور به ویژه حوزه میلگرد از «بد» گذشته و «اسفناک» شده است. نوسانات قیمتی در این بازار به شدت غوغا می‌کنند و تولیدکنندگان و حتی تجار این حوزه دچار زیان‌های فراوان شده‌اند.

وی افزود: با توجه به نوسانات قیمتی، تولیدکنندگان نمی‌توانند حتی برای یک هفته خرید و فروش خود را تنظیم کنند. به عبارت بهتر، نوسانات بازار امکان برنامه‌ریزی را از تولیدکنندگان سلب کرده است. به همین دلیل تولیدکنندگان در ساده‌ترین فرآیندهای معمول خود در حوزه خرید و فروش دچار مشکل شده‌اند.

یکسانی قیمت مواد اولیه با محصول

مدیر بازرگانی شرکت نورد فولاد شمال مطرح کرد: نوسانات قیمتی هم در بخش فروش و هم در بخش تامین مواد اولیه به حدی زیاد است که گاهی قیمت فروش با قیمت خرید مواد اولیه یکسان می‌شود و حتی در مواردی از آن پیشی می‌گیرد که این روند تولیدکننده را دچار زیان می‌کند.

قلی‌پور خاطرنشان کرد: در شرایط عادی بازار، تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان بخشی از محصولات فولادی را در انبار به عنوان موجودی حفظ می‌کنند. این موجودی با توجه به تنوع محصولات و شرایط بازار متغیر بوده و بعضا می‌تواند به ۱۰ هزار تن نیز برسد. هنگامی که چنین نوساناتی در بازار رخ می‌دهد، نمی‌توان موجودی انبار یا به عبارت بهتر سرمایه را حفظ کرد.

وی اضافه کرد: باید توجه داشت که در نوسانات قیمتی ارزش سرمایه‌های هر شرکت و میزان نقدینگی آن کاهش می‌یابد و برای حفظ آن شرکت‌ها دست به فروش فوری زده و همه محصولات خود را پیش‌فروش می‌کنند.

توجه خود را به بازار داخلی معطوف کرده‌ایم

مدیر بازرگانی شرکت نورد فولاد شمال در خصوص فعالیت‌های این شرکت عنوان کرد: ظرفیت تولید شرکت ما حدودا ۱۵۰ هزار تن میلگرد فولادی در سال است اما در ابتدای فعالیت شرکت، با مشکلاتی مواجه بودیم و تنها ۱۰ درصد از ظرفیت فعال شد. با این حال با کمک مسئولان، این مشکلات برطرف شدند و میزان تولید افزایش یافت. شرکت ما میلگردهای A4 با سایزهای ۱۴، ۱۶، ۱۸، ۲۰ و ۲۲ میلی‌متر را تولید و روانه بازار مصرف می‌کند.

وی ابراز کرد: تمام فروش شرکت ما محدود به بازار داخلی است. هرچند که در گذشته به کشورهای همسایه نیز محصول صادر کردیم اما در حال حاضر تمام توجه خود را معطوف به تامین نیاز بازار داخلی کرده‌ایم. با این حال فروش داخلی نیز با توجه به رکود در بخش مصرف با چالش‌هایی همراه است.

فروش از طریق نمایندگی انجام می‌شود

قلی‌پور اظهار کرد: شرکت ما فروش محصولات خود را به طور مستقیم از طریق نمایندگی‌های خود در شهرهای مختلف انجام می‌دهد و به هیچ عنوان محصول خود را به واسطه‌ها یا تجار نمی‌فروشد. ضمن اینکه فروش شرکت به صورت خرده‌فروشی نیست و برنامه‌ای نیز برای فروش محصول به مصرف‌کنندگان خرد نداریم.

مدیر بازرگانی شرکت نورد فولاد شمال ادامه داد: هنگامی که واسطه‌ها از طریق عاملیت فروش و نمایندگی‌ها حذف شود، به طور خودکار قیمت نهایی محصول کاهش می‌یابد زیرا قیمت محصول در نمایندگی همان قیمت کارخانه است و باعث ایجاد جذابیت برای خریداران می‌شود. ضمن اینکه قیمت‌های فروش در نمایندگی‌ها نیز تحت نظارت کامل شرکت قرار دارد. این فرآیند باعث ایجاد شفافیت در فروش و کوتاه شدن دست واسطه‌ها از معاملات می‌شود. به طوری که قیمت‌های کارخانه‌ای بدون یک ریال افزایش، به دست مشتریان می‌رسد.

وی تاکید کرد: با توجه به شرایط بازار ترجیح نخست شرکت نورد فولاد شمال بر فروش نقدی است و قیمت‌ها با توجه به نوسانات بازار همه روزه به نمایندگی‌ها جهت فروش اعلام می‌شود. در مورد قیمت‌گذاری، نمایندگی‌ها هیچ اختیاری ندارند.

قلی‌پور تصریح کرد: ممکن است برخی مواقع محصولات دیرتر به فروش بروند و با توجه به نوسانات بازار موجب زیان شوند زیرا این نوسانات موجب نگرانی فعالان بازار و مصرف‌کنندگان می‌شود و به همین سبب ممکن است آن‌ها در مقاطعی از خرید دست بکشند. در نتیجه شرکت ما نمی‌تواند با تمام ظرفیت خود فعالیت کند و تلاش می‌کند با حداقل توان، نوسان ایجاد شده را با خرید و فروش سر به سر، پشت سر بگذارد.

مدیر بازرگانی شرکت نورد فولاد شمال اذعان کرد: افزایش یا کاهش قیمت مواد اولیه و محصولات به هر شکل ممکن به تولیدکننده در کاهش میزان تولید ضربه می‌زند. به طور مثال، هنگام افزایش قیمت، تولیدکنندگان میلگرد باید شمش و سایر مواد اولیه مورد نیاز خود را با قیمتی بالا خریداری کنند، در حالی که محصول خود را با قیمتی پایین‌تر به فروش رسانده‌اند. هنگامی که قیمت‌ها رو به کاهش باشد، خریداران در بازار از خرید دست می‌کشند تا بتوانند در آینده محصول مورد نیاز خود را با قیمتی پایین‌تر خریداری کنند.

وی تاکید کرد: هنگامی که آرامش بر بازار حکم‌فرما شود و قیمت‌ها ثبات داشته باشد، بازار تعادل و نظم خود را به دست می‌آورد. این یعنی تولیدکننده می‌تواند مطابق با برنامه‌ریزی‌های خود پیش رود. ضمن اینکه مصرف‌کننده نیز برای خرید خود برنامه خواهد داشت.

قلی‌پور ابراز کرد: در هنگام افزایش قیمت، خریداران به یکباره برای عقب نماندن از این افزایش برای خرید هجوم می‌آورند. در حالی که هنگام کاهش قیمت، به گونه‌ای از خرید دست می‌کشند که قیمت‌ها به کف خود برسد. ناگفته نماند که کف قیمتی بازار مشخص نیست؛ چراکه خریدار آن را تعیین می‌کند و هنگامی که به این نتیجه رسید که قیمت محصول کمتر از یک حد مشخص نخواهد شد، مجددا سفارش‌گذاری را آغاز می‌کند. باید توجه داشت که کف قیمت در زمان‌های مختلف، متغیر است.

کاهش تولید با توجه به چشم‌انداز مبهم بازار

مدیر بازرگانی شرکت نورد فولاد شمال مطرح کرد: قیمت محصولات در بازار فولاد متناسب با نوسانات نرخ ارز تغییر می‌کند. به طوری که واضح است در بازار ارز هیچ روند مشخصی وجود ندارد و همین امر سبب نامشخص بودن بازار فولاد می‌شود. تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در سرگردانی و حیرانی بازار به این سو و آن سو می‌روند و مسیر مشخصی برای رسیدن به انتهای این آشفته‌بازار به چشم نمی‌خورد.

قلی‌پور تصریح کرد: با توجه به نامشخص بودن چشم‌انداز بازار، میزان تولید خود را تا حد زیادی کاهش داده‌ایم. ضمن اینکه تنها هنگامی سفارش می‌پذیریم که مواد اولیه در انبار داشته باشیم. همچنین به جای فعالیت در دو شیفت کاری با ظرفیت ۴۵۰ تن در روز، تنها با یک شیفت در روز به میزان ۲۰۰ تا ۲۵۰ تن در روز تولید می‌کنیم. به عبارت بهتر میزان تولید شرکت ما به ۵۰ درصد ظرفیت اسمی رسیده است.

تامین مواد اولیه از بازار آزاد

مدیر بازرگانی شرکت نورد فولاد شمال در خصوص تامین مواد اولیه خاطرنشان کرد: شمش فولادی مورد نیاز خود را از تولیدکنندگان این محصول و از طریق بازار آزاد خریداری می‌کنیم. به طوری که تاکنون از بورس کالا شمش فولادی خریداری نکرده و محصول خود را نیز در بورس کالا عرضه نکرده‌ایم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر چرایی عدم خرید مواد اولیه از بورس کالا و نیز عدم عرضه محصول در این بازار، عنوان کرد: حضور در بورس کالا چالش‌های خاص خود را دارد. هنگام خرید مواد اولیه از بورس کالا باید حداقل ۷۵ درصد از محصول تولیدی را مجددا در بورس کالا عرضه کنیم. ضمن اینکه عرضه در بورس قوانین و مقررات خاص خود را دارد. به طوری که قیمت‌ها در آن به صورت دستوری و غیر عادی تعیین می‌شود. به همین دلیل تبعات حضور در بورس کالا برای شرکت ما سنگین است و نمی‌توانیم در این بازار حضور داشته باشیم.

عدم شفافیت معاملات در بورس کالا به ثبات بازار صدمه می‌زند

مدیر بازرگانی شرکت نورد فولاد شمال نسبت به عدم شفافیت معاملات در بورس کالا اینگونه گلایه کرد: یکی از مشکلات بورس کالا، ثبت قیمت‌های عجیب و غریب در آن است. به طوری که در معاملات صورت گرفته در نخستین روز پاییز سال ۱۳۹۹، شمش فولادی یک شرکت ۱۰ هزار و ۱۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم و شمش فولادی یک شرکت دیگر که در فاصله یک کیلومتری آن  قرار دارد، ۱۱ هزار و ۱۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم خرید و فروش شد. این یعنی برای یک محصول مشخص با استاندارد واحد، دو قیمت با تفاوت ۱۰ درصدی تعیین شده است.

قلی‌پور ادامه داد: در بورس کالای هیچ کشوری تفاوت قیمت‌ میان محصولات کاملا مشابه دو کارخانه، وجود ندارد. تا زمانی که این مسائل در بورس کالا اتفاق می‌افتد، شرکت ما نیز تصمیم به حضور در این فضا را ندارد.

رشد قیمت کرایه حمل و قطعات یدکی

مدیر بازرگانی شرکت نورد فولاد با اشاره به دیگر مشکلات تولیدکنندگان میلگرد، بیان کرد: کرایه‌های حمل از ابتدای سال جاری تاکنون چندین مرتبه افزایش یافته است و این موضوع بر قیمت تمام شده محصول اثر منفی گذاشته است. علاوه‌براین، هنگامی که زمزمه افزایش قیمت کرایه حمل به گوش می‌رسد، روند بارگیری از مبادی تولید به مصرف ضعیف می‌شود. این امر تا زمان تثبیت کرایه‌ حمل یعنی افزایش قیمت ادامه دارد.

وی شمال با بیان اینکه در تامین قطعات یدکی مشکلاتی وجود دارد، مطرح کرد: افزایش قیمت و شرایط تامین قطعات چالش بزرگی را برای تولیدکنندگان فولاد به وجود آورده است. به طور مثال، یک بلبرینگ چینی در بازار حدود ۹ میلیون تومان قیمت دارد و قیمت نوع ژاپنی آن در صورت اصل بودن ۲۴ میلیون تومان است. یک تولیدکننده بسته به میزان تولید و خطوط فعال نوردی، حدود یک هزار تا دو هزار بلبرینگ به طور همزمان استفاده می‌کند. تعویض این میزان بلبرینگ در شرایط دشوار کنونی به هزینه بسیار بالایی نیاز دارد.

نیاز تولیدکنندگان به ثبات در بازار

قلی‌پور با تاکید بر اینکه انتظار ثبات در وضعیت اقتصادی را داریم، گفت: تولیدکنندگان با افزایش قیمت آهن‌آلات تا چند برابر کنونی مشکل ندارند. بلکه مشکل اساسی صنعت فولاد کشور نبود ثبات قیمتی و عدم وجود چشم‌انداز مشخص برای واحدهای تولیدی است. انتظار داریم با افزایش یا کاهش قیمت‌ها حداقل ثبات ایجاد شود.

وی گفت: در صورتی که دخالت‌های غیر کارشناسی در بازار کاهش یابد و دولت دست خود را از بازار بردارد، بازار تعادل خود را پیدا خواهد کرد. باید توجه داشت که در یک بازار با ثبات، تقابل میزان عرضه با تقاضا قیمت‌ها را تعیین خواهد کرد.

دخالت در بازار، شفافیت را از بین می‌برد

مدیر بازرگانی شرکت نورد فولاد شمال اذعان کرد: بورس کالا باید محلی برای شفافیت و تقابل صحیح عرضه و تقاضای محصولات فولادی و ایجاد ثبات و آرامش در بازار باشد. در حالی که با دخالت‌های غیر کارشناسی در این بخش، بورس به محلی غیر شفاف و مولد نوسانات شدید قیمتی خارج از کنترل تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان شده است. همان‌طور که پیش از این نیز بیان شد، اختلاف حدود ۱۰ درصدی برای یک کالا نشان از غیر شفاف بودن معاملات است.

قلی‌پور یادآور شد: یکی از مسئولان امر در خصوص قیمت‌های میلگرد عنوان کرده بود که باید قیمت این محصول حدود هشت هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم باشد. همین اظهار نظر کافی بود که قیمت میلگرد و شمش فولادی تا حدود زیادی کاهش یابد. قیمت میلگرد با ۲۰ درصد افت به حدود هشت هزار ۶۰۰ تومان و قیمت شمش فولادی نیز در یک مقطع کوتاه زمانی از هشت هزار تومان به ازای هر کیلوگرم پایین‌تر رفت اما به محض این رخ دادن این اتفاق، به یکباره شاهد رشد بی‌وقفه قیمت محصولات فولادی در بورس کالا بودیم. به طوری که تنها در یک نوبت عرضه، قیمت پایه عرضه حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم افزایش یافت.

وی تصریح کرد: هنگامی که قیمت پایه عرضه کاهش یافت، این مسئله به مذاق برخی خوش نیامد و با افزایش قیمت پایه عرضه، بر ایجاد التهابات دامن زدند. این یعنی فضای احتمال افزایش قیمت به وجود آمد و به محض ایجاد شرایط هیجانی، تقاضا در بازار به شدت افزایش یافت و به تبع آن، قیمت معاملات نیز به صورت نجومی و غیر واقعی افزایش را تجربه کرد. به این ترتیب، شاهد رشد ۱۰ تا ۲۰ درصدی قیمت معاملات نسبت به قیمت پایه در روز نخست پاییز سال جاری بودیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1771

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است